Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways


L64

Recommended Posts

andrejsdenruskige
33 minuter sedan, skrev apknug:


 

 


Eller billigare om du inte hade kollat på SJ med dina SJ prio ögon, för det gjorde du väl inte? (SJprio är för nytillkomna läsare är SJs lojalitetsprogram) . Du kollade väl Snälltåget, MTR, Blåtåget eller Swebus, Nettbuss, flixbus, svenska buss?
Speciellt bussarna kan vara sjukt billiga med lite tur och rätt resdagar!

Sen är det såklart så att man får bedöma hur mycket tid och arbete man orkar lägga på att spara kan ske nån hundring i tågfallet.

Även att jag inte direkt behöver vända på varenda slant nu så hade vi aldrig några pengar i min barndom och att jaga bästa, läs billigaste, dealen är fortfarande väldigt viktigt för mig. Jag mår fan nästan dåligt när jag betalat för mycket och kan sitta o gräma mig flera timmar.

Fast kontentan är fortfarande, se upp så att inte lojalitetsprogramet får styra ditt val. Det är därför de finns och bolaget ger inte bort nånting. Min tjej jobbade på affärsresebyrå i många år, då ringde kunderna in och ville boka och de hade kollat in nåt alternativ själva, ofta SAS av "nån" anledning. Svaret blev ofta, men jag har det här likvärdigalternativet med klm, Norwegian etc som är billigare och ert företags resepolicy säger att ni ska boka det billigaste om möjligt. Väljer du SAS måste jag skicka en rapport på det så får du motiverar varför du valde dyrare biljetter för din chef.

Det var sällan som nån propsade på att kunna tjäna EuroBonus poäng med SAS efter förklaringen.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

 

 

Är man en ”sällanresenär” så är det lite skitsamma med lojalitetsprogram. 

För folk som flyger ofta, så är det annat. 

 

För min del så kan jag (på mina jobbflyg) välja finnarna, baggarna och SAS. Finnarna fungerar endast om jag ska till Bergen, så just nu är dom inte aktuella. 

Problemet är ju att alla bolag har lojalitetsprogram. 

 

För min del är SAS ofta det billigaste och framför allt det bästa alternativet. 

Då får jag dessutom besök i loungen de gånger jag har tid. 

Då detta blir en massa legs och en del poäng, så kör jag så mycket *A som möjligt. 

 

Då jag i tillägg kör med Amex/EB så genererar en ToR till Thailand 10400p, vilket kan omvandlas till två biljetter UME-MMX (om man nu har lust till det. 

 

Jag jagar inte direkt poängen, men ser jag att jag har en möjlighet att få tillbaka ett bra utbyte så kan jag gärna lägga ner några kr extra. Men det finns ju gränser för sådant. 

 

Så länge jag flyger med *A så har jag alltid loungebesök (undantag finnes), vilket är värt en hel del. Så bara där kan det vara värt att vara ”lojal”. 

Att flyga ihop dessa poäng/legs år ut och år in kräver dock en massa ledighet och pengar om man inte reser i tjänsten.

För genomsnittssvensken så är det nog väldigt bortkastat att boka efter hur många bonuspoäng man får. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 6,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    425

  • pigge01

    326

  • L64

    257

  • apknug

    253

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Är man en ”sällanresenär” så är det lite skitsamma med lojalitetsprogram. 

För folk som flyger ofta, så är det annat. 

 

För min del så kan jag (på mina jobbflyg) välja finnarna, baggarna och SAS. Finnarna fungerar endast om jag ska till Bergen, så just nu är dom inte aktuella. 

Problemet är ju att alla bolag har lojalitetsprogram. 

 

För min del är SAS ofta det billigaste och framför allt det bästa alternativet. 

Då får jag dessutom besök i loungen de gånger jag har tid. 

Då detta blir en massa legs och en del poäng, så kör jag så mycket *A som möjligt. 

 

Då jag i tillägg kör med Amex/EB så genererar en ToR till Thailand 10400p, vilket kan omvandlas till två biljetter UME-MMX (om man nu har lust till det. 

 

Jag jagar inte direkt poängen, men ser jag att jag har en möjlighet att få tillbaka ett bra utbyte så kan jag gärna lägga ner några kr extra. Men det finns ju gränser för sådant. 

 

Så länge jag flyger med *A så har jag alltid loungebesök (undantag finnes), vilket är värt en hel del. Så bara där kan det vara värt att vara ”lojal”. 

Att flyga ihop dessa poäng/legs år ut och år in kräver dock en massa ledighet och pengar om man inte reser i tjänsten.

För genomsnittssvensken så är det nog väldigt bortkastat att boka efter hur många bonuspoäng man får. 

 

Huvudet på spiken. För semesterresenärer med 2-6 flygningar per år är det meningslöst med lojalitetsprogram. De når ingeb status som ger förmåner och de får in för lite poäng för att få något vettigt värde tillbaka. 

 

De som resor oftare eller i tjänsten får ju fördelar med FastTrack, lounger, prioboarding osv... om man därtill som du nämner drar in poäng på vanlig shopping, då blir det bra. 

 

Utan extra kostnad får du poäng som har ett värde. Värdet beror ju på vad man köper, generellt gäller regeln att ju dyrare produkt man "köper" för sina poäng desto högre värde får de. 

 

Att därtill kombinera olika erbjudanden ökar värdet ytterligare, 241 från Amex, FlyPremium från MasterCard, tillfälliga kampanjer osv... 

 

Men för att nyttja programmen och få bra värde tillbaka behöver man vara både påläst och en "top spender". Väldigt många får "för" lite poäng, antingen så går poängen ut eller så har de bara nog för att köpa en muffins på planet, då blir värdet väldigt lågt på poängen. De som får ihop nog med poäng för att boka First Class, de kan få enormt bra värde på poängen. 

 

Detta känner lojalitetsbolagen till och har såklart räknat på, 99% av poängen kommer användas med ett lågt värde eller frysa inne och då ha noll i värde. Den sista procenten är de som är poängnördar och går "all-in" de kan få riktigt bra värde och fina fördelar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
3 timmar sedan, skrev apknug:


 

 


Eller billigare om du inte hade kollat på SJ med dina SJ prio ögon, för det gjorde du väl inte? (SJprio är för nytillkomna läsare är SJs lojalitetsprogram) . Du kollade väl Snälltåget, MTR, Blåtåget eller Swebus, Nettbuss, flixbus, svenska buss?
Speciellt bussarna kan vara sjukt billiga med lite tur och rätt resdagar!

Sen är det såklart så att man får bedöma hur mycket tid och arbete man orkar lägga på att spara kan ske nån hundring i tågfallet.

Även att jag inte direkt behöver vända på varenda slant nu så hade vi aldrig några pengar i min barndom och att jaga bästa, läs billigaste, dealen är fortfarande väldigt viktigt för mig. Jag mår fan nästan dåligt när jag betalat för mycket och kan sitta o gräma mig flera timmar.

Fast kontentan är fortfarande, se upp så att inte lojalitetsprogramet får styra ditt val. Det är därför de finns och bolaget ger inte bort nånting. Min tjej jobbade på affärsresebyrå i många år, då ringde kunderna in och ville boka och de hade kollat in nåt alternativ själva, ofta SAS av "nån" anledning. Svaret blev ofta, men jag har det här likvärdigalternativet med klm, Norwegian etc som är billigare och ert företags resepolicy säger att ni ska boka det billigaste om möjligt. Väljer du SAS måste jag skicka en rapport på det så får du motiverar varför du valde dyrare biljetter för din chef.

Det var sällan som nån propsade på att kunna tjäna EuroBonus poäng med SAS efter förklaringen.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

 

Nä,  buss ville jag inte åka. Det var värt att betala lite extra för att åka tåg. Och på hemvägen med tågbyte så var det faktiskt en annan leverantör än SJ på en delsträcka. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-10 at 18:28, skrev Mankan:

Informationen finns även här fast på ett mer begripligt språk ;)

https://www.thaiairways.com/en_SE/news/news_announcement/news_detail/baggageallowance.page

 

 

The updated allowance will be effective from 01 April 2019. Tickets bought in L/V/W before 01 April 2019 will have 30 kg allowance.

 

Var kan man se L/V/W på biljetten?

Link to comment
Dela på andra sajter



Fick nyss mail från Thai Airways.
 
1255775332_CaptureThai.JPG.61fb0419ee4cc4b1b5c730cba8c9100a.JPG
 


Kul. Nu slipper du jaga poäng, resten av livet!

Skämt åsido lounge fastrack bagage resten av livet är rätt OK. Hoppas bara att thai inte gör som SAS och tar bort förmåner som extra bagage för Gold på billiga biljetter....

Sånt crap att de inte ändrat något på 25 år!?

De flaggar för billigare business, det har vi väntat på business går väl halvful nu ping@soengsang !

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:


 

 


Kul. Nu slipper du jaga poäng, resten av livet!

Skämt åsido lounge fastrack bagage resten av livet är rätt OK. Hoppas bara att thai inte gör som SAS och tar bort förmåner som extra bagage för Gold på billiga biljetter....

Sånt crap att de inte ändrat något på 25 år!?

De flaggar för billigare business, det har vi väntat på business går väl halvful nu ping@soengsang !

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

 

Vore kanon om de sänkte till rimliga priser, direktflyg slår ändå det mesta....

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev L200:

Var kan man se L/V/W på biljetten?

Står: Class

 

20190416_131617.jpg

Ändrades av samet
Komplettering
Link to comment
Dela på andra sajter

Flyger inte så mycket men poängen på Thai har tickat in på två resor senaste året. Dock inte så mycket att det räcker till en uppgradering. Men när jag nyligen beställde en resa till CPH för att vara i Sverige över sommaren använde jag 20,000 poäng att betala biljetten med. Priset blev 4500 baht lägre. Så lite får man tillbaka.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev apknug:

Hoppas bara att thai inte gör som SAS och tar bort förmåner som extra bagage för Gold på billiga biljetter....

 

 

 

Sanning med modifikation.

SAS Eurobonus likt väldigt många andra bolag (alla kopierar och följer varandra för att hålla liknande nivåer) tog bort extrabagage på de biljetter som inte hade bagage. Plus några undantag, typ charter osv... 

 

Rimligt kan jag tycka. De absolut billigaste biljetterna utan bagage är just utan bagage, att då någon skall få extra bagage när det inte ingår bagage blir ju konstigt. 

 

Men återigen. Förmånerna justeras hela tiden och de skruvas mer och mer åt att fina förmåner gynnar dem som spenderar mer eller köper biljetter av högre klass. 

 

Samhälls och företagsekonomi av den enklare graden ger dessa kunskaper och förståelse. Man kan inte köpa billigaste men få allt extra... 

 

Detta förstår du mycket väl. Du har rest nog mycket och läst nog mycket på BC för att kunna detta på dina fem fingrar. 

 

Ibland tror jag att du bara skriver saker för att få lite fart på MPR. Inte mig emot, jag gillar flygtrådarna... 

 

 

 

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

 
Sanning med modifikation.
SAS Eurobonus likt väldigt många andra bolag (alla kopierar och följer varandra för att hålla liknande nivåer) tog bort extrabagage på de biljetter som inte hade bagage. Plus några undantag, typ charter osv... 
 
Rimligt kan jag tycka. De absolut billigaste biljetterna utan bagage är just utan bagage, att då någon skall få extra bagage när det inte ingår bagage blir ju konstigt. 
 
Men återigen. Förmånerna justeras hela tiden och de skruvas mer och mer åt att fina förmåner gynnar dem som spenderar mer eller köper biljetter av högre klass. 
 
Samhälls och företagsekonomi av den enklare graden ger dessa kunskaper och förståelse. Man kan inte köpa billigaste men få allt extra... 
 
Detta förstår du mycket väl. Du har rest nog mycket och läst nog mycket på BC för att kunna detta på dina fem fingrar. 
 
Ibland tror jag att du bara skriver saker för att få lite fart på MPR. Inte mig emot, jag gillar flygtrådarna... 
 
 
 
Sanning med modifikation? Visst är det borttaget på SAS men på thai? Har inte följt med 100% där så osäker.

Det var mest för att själv bemöta mot thai som inte läser här iof det orimliga i att thai påstår i sitt mail att de inte har typ ändrat villkoren på 25 år. Vilket de har, nåt jäkla villor kanske står oändrat med det ska inte stå oemotsagt.

Fast som lifetime Gold så skulle jag ju gräma mig extra hårt om just de förmånerna som man kan använda livet ut utan att köpa dyra biljetter försvinner. Vilket de gör, har gjort och mest troligen kommer att göra.

Ceveat emptor betala inte upp för nåt som du inte vet vad det är eller kommer att bli.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev apknug:

Sanning med modifikation? Visst är det borttaget på SAS men på thai? Har inte följt med 100% där så osäker.

Det var mest för att själv bemöta mot thai som inte läser här iof det orimliga i att thai påstår i sitt mail att de inte har typ ändrat villkoren på 25 år. Vilket de har, nåt jäkla villor kanske står oändrat med det ska inte stå oemotsagt.

Fast som lifetime Gold så skulle jag ju gräma mig extra hårt om just de förmånerna som man kan använda livet ut utan att köpa dyra biljetter försvinner. Vilket de gör, har gjort och mest troligen kommer att göra.

Ceveat emptor betala inte upp för nåt som du inte vet vad det är eller kommer att bli.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

 

Ja, sanning med modifikation. Eurobonus tog inte bort extra bagage på de billigaste biljetterna. Utan när den nya biljettklassen utan bagage skapades så gäller inte förmånen "extra bagage" då man inte kan få extra av något som inte finns. 

 

Ordvrängeri kan man kalla det... men så är det, man kan inte få extra något som man inte har något av. 

 

Ja, latinska uttryck får du gärna använda men läser du det finstilta när du köper en flygbiljett så står det mer eller mindre: Vi kan ändra vad vi vill, när vi vill, hur vi vill och du skall bara acceptera det. 

 

EU261 kom till av bl.a. pga. dessa formuleringar då flygbolagen kunde ändra, flytta och boka om mer ellee mindre hur de ville och konsumenten skulle bara acceptera. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare berättats blev jag ju nedgraderad till silver efter att ha varit guld på Thai i runt 15 år. Största skälet är Thais  dyra priser om man utgår från deras egen hub (Bangkok alltså) samt att de ofta är upptill dubbelt så dyra som konkurrenterna även på korta resor under tre timmar. I det närmaste obokningsbara biljetter på grund av prisskillnaden alltså, särskilt om man vill ha en bokningsklass som innebär 100 % intjänade poäng.

 

Trodde saknaden skulle bli stor, men eftersom jag egentligen varit utfasad (inte valt Thai eller annat Star Alliance särskilt ofta det senaste året)  var fallet ganska milt. Inte ens loungeförmånen saknar jag särskilt, har man gott om tid på tex Suvvan så kan man köpa in sig in en hyfsad lounge för ungefär vad det kostar att köpa ett Burger King mål och ett par Chang till det. 

 

Med de ytterligare försämringar Thai nu aviserat avseende sitt Royal Orchid Plus program har jag svårt att tänka mig att jag någonsin blir guld igen. Möjligen med något annat bolag i Star Alliance, eller mer troligt One World.

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter



 
Ja, sanning med modifikation. Eurobonus tog inte bort extra bagage på de billigaste biljetterna. Utan när den nya biljettklassen utan bagage skapades så gäller inte förmånen "extra bagage" då man inte kan få extra av något som inte finns. 
 
Ordvrängeri kan man kalla det... men så är det, man kan inte få extra något som man inte har något av. 
 
Ja, latinska uttryck får du gärna använda men läser du det finstilta när du köper en flygbiljett så står det mer eller mindre: Vi kan ändra vad vi vill, när vi vill, hur vi vill och du skall bara acceptera det. 
 
EU261 kom till av bl.a. pga. dessa formuleringar då flygbolagen kunde ändra, flytta och boka om mer ellee mindre hur de ville och konsumenten skulle bara acceptera. 


Ah då talar vi förbi varandra, jag undrade om thai hade eller har för avsikt att försämra sitt lojalitetsprogram vad gäller bagage så som SAS har gjort, det skulle bara tråkigt för koppar55 tycker jag som just blivit lifetime gold. Fast då SAS inte har försämrat sitt lojalitetsprogram utan bara tillfört nya biljettyper så så är jämförelsen tydligen inte relevant. [emoji16] Hehe.

Min poäng är fortfarande och har alltid varit att inget är för evigt och man kan tyvärr inte äns veta vad man får ibland. Så där är vi överens tror jag.

Ceveat emptor är ett av de få latinska uttryck jag kommer ihåg från när jag pluggade juridik i Lund. Buyer Beware. Nåt man skall ha i bakhuvudet som kritisk konsument annars kanske man blir besviken när guldförmånerna som man strävat efter under lång tid och ibland kanske betalat extra för "försvinner" på ett eller annat mystiskt sätt.

Skål på dig förresten! Det börjar bli kväller här i Jomtien. Chock Dee, krap. Och Sawadee Phi Mai det är ju ändå nyår. [emoji482][emoji481]

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:


 

 


Ah då talar vi förbi varandra, jag undrade om thai hade eller har för avsikt att försämra sitt lojalitetsprogram vad gäller bagage så som SAS har gjort, det skulle bara tråkigt för koppar55 tycker jag som just blivit lifetime gold. Fast då SAS inte har försämrat sitt lojalitetsprogram utan bara tillfört nya biljettyper så så är jämförelsen tydligen inte relevant. emoji16.png Hehe.

Min poäng är fortfarande och har alltid varit att inget är för evigt och man kan tyvärr inte äns veta vad man får ibland. Så där är vi överens tror jag.

Ceveat emptor är ett av de få latinska uttryck jag kommer ihåg från när jag pluggade juridik i Lund. Buyer Beware. Nåt man skall ha i bakhuvudet som kritisk konsument annars kanske man blir besviken när guldförmånerna som man strävat efter under lång tid och ibland kanske betalat extra för "försvinner" på ett eller annat mystiskt sätt.

Skål på dig förresten! Det börjar bli kväller här i Jomtien. Chock Dee, krap. Och Sawadee Phi Mai det är ju ändå nyår. emoji482.pngemoji481.png

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

 

 

Utan att veta utan bara gissar så skulle jag tro att thai kommer göra samma, om de inte redan gjort. De flesta av Star Alliance bolagen i europa har gjort likadant. 

 

Skapat nya biljettklasser med ingen eller väldigt låg poängintjäning, inget bagage, ingen möjlighet till ändringar eller avbokningar. 

 

Det är priset man får betala för en mindre dyr biljett, finns ingen flexibilitet och saker som vi tar för givet finns inte t.ex. ångerrätt. 

 

Ångerrätten på SAS är 24 timmar... 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 timmar sedan, skrev apknug:


 

 


Kul. Nu slipper du jaga poäng, resten av livet!

Skämt åsido lounge fastrack bagage resten av livet är rätt OK. Hoppas bara att thai inte gör som SAS och tar bort förmåner som extra bagage för Gold på billiga biljetter....

Sånt crap att de inte ändrat något på 25 år!?

De flaggar för billigare business, det har vi väntat på business går väl halvful nu ping@soengsang !

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

 

SAS har väl bara tagit bort extra bagage på biljetter utan bagage och inte på billiga biljetter. 

 

Oavsett vilket så är folks resemönster olika. För en del så kan det löna sig att betala lite mer för en biljett, men det är ju beroende på prisskillnaden. 

Som icke lojalitetskund så betalar man för de som är lojalitetskuder. 

Största förloraren är alltså dom som inte har ett bonuskort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev apknug:

Sanning med modifikation? Visst är det borttaget på SAS men på thai? Har inte följt med 100% där så osäker.

Det var mest för att själv bemöta mot thai som inte läser här iof det orimliga i att thai påstår i sitt mail att de inte har typ ändrat villkoren på 25 år. Vilket de har, nåt jäkla villor kanske står oändrat med det ska inte stå oemotsagt.

Fast som lifetime Gold så skulle jag ju gräma mig extra hårt om just de förmånerna som man kan använda livet ut utan att köpa dyra biljetter försvinner. Vilket de gör, har gjort och mest troligen kommer att göra.

Ceveat emptor betala inte upp för nåt som du inte vet vad det är eller kommer att bli.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

 

Min man har 1 bagage x 2 eller 1 bagage x 3 så blir resultatet väldigt mycket mer än om man har 0 bagage x 40. 

 

Det samma gäller med poäng. Om guldkort ger 25% mer so blir det fortfarande 0 poäng om biljetten i sig ger 0 poäng. 

Link to comment
Dela på andra sajter

SAS har väl bara tagit bort extra bagage på biljetter utan bagage och inte på billiga biljetter. 
 
Oavsett vilket så är folks resemönster olika. För en del så kan det löna sig att betala lite mer för en biljett, men det är ju beroende på prisskillnaden. 
Som icke lojalitetskund så betalar man för de som är lojalitetskuder. 
Största förloraren är alltså dom som inte har ett bonuskort. 
Japp SAS har tagit bort "rätten" att alltid ta med sig ett extra bagage för sina mest värdefulla värdefulla lojalitetskunder. Jag har inget problem med det men man ska inte tro att de förmåner man betalar för genom att att köpa dyra biljetter som medfört denna guldstatus ska vara 4 ever.

Jag har inte bokningklasserna i huvet o tjejens dator med Amadeus pro tempo finns inte i huset men rent generellt så gäller det de "billigaste biljetterna" för det "är" dem utan bagage. De går kannske att hitta på nätet, go light heter de i marknadsförings termer om jag minns rätt.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Japp SAS har tagit bort "rätten" att alltid ta med sig ett extra bagage för sina mest värdefulla värdefulla lojalitetskunder. Jag har inget problem med det men man ska inte tro att de förmåner man betalar för genom att att köpa dyra biljetter som medfört denna guldstatus ska vara 4 ever.

Jag har inte bokningklasserna i huvet o tjejens dator med Amadeus pro tempo finns inte i huset men rent generellt så gäller det de "billigaste biljetterna" för det "är" dem utan bagage. De går kannske att hitta på nätet, go light heter de i marknadsförings termer om jag minns rätt.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk



Nä ingenting är ju förevigt.
Go Light existerade inte ens tidigare.
Du får vara glad att dom har infört en sådan klass istället.
Hur mycket sparar du på en sådan biljett?
Link to comment
Dela på andra sajter

 
Min man har 1 bagage x 2 eller 1 bagage x 3 så blir resultatet väldigt mycket mer än om man har 0 bagage x 40. 
 
Det samma gäller med poäng. Om guldkort ger 25% mer so blir det fortfarande 0 poäng om biljetten i sig ger 0 poäng. 
Jepp, finns 0 kolli eller 0 kg bagage på thai international? I sådana fall har koppar55 tyvärr i mina ögon lite mindre värde på sitt lifetime Gold. Han som alla andra måste betala extra för bagaget.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jepp, finns 0 kolli eller 0 kg bagage på thai international? I sådana fall har koppar55 tyvärr i mina ögon lite mindre värde på sitt lifetime Gold. Han som alla andra måste betala extra för bagaget.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk



Hur mycket billigare blir sådana biljetter?
Har du en prisjämförelse?

Med tanke på att du studerat juridik så bör din lön ligga såpass bra till så att även du kan unna dig en väska på Thai eller SAS. Det fixar t.o.m småbarnsfamiljer med mediokra jobb.
Link to comment
Dela på andra sajter



Nä ingenting är ju förevigt.
Go Light existerade inte ens tidigare.
Du får vara glad att dom har infört en sådan klass istället.
Hur mycket sparar du på en sådan biljett?


Hur mycket billigare blir sådana biljetter?
Har du en prisjämförelse?

Med tanke på att du studerat juridik så bör din lön ligga såpass bra till så att även du kan unna dig en väska på Thai eller SAS. Det fixar t.o.m småbarnsfamiljer med mediokra jobb.
Jag tyvärr svårt att följa ditt resonemang. Finns inte go light längre? Menar du att man inte kan boka biljetter utan bagage på SAS och thai? SAS eller thai? Eller bara SAS? Eller bara thai? Eller thai oberoende av SAS? Eller thai med sas? Eller vice versa?

SAS har mig veterligen sin go light där bagage inte ingår.
Finns någon liknande produkt hos thai?

Min poäng här är att SAS har relativt sätt försämrat förmånerna för sina bäst kunder och troligen kommer thai göra samma sak.


*Observera att vi inte längre erbjuder medlemmar i EuroBonus Silver, Guld och Diamant eller Star Alliance Gold kostnadsfritt bagage vid resa i SAS Go Light från och med den 7 maj 2018.





Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jag tyvärr svårt att följa ditt resonemang. Finns inte go light längre? Menar du att man inte kan boka biljetter utan bagage på SAS och thai? SAS eller thai? Eller bara SAS? Eller bara thai? Eller thai oberoende av SAS? Eller thai med sas? Eller vice versa?

SAS har mig veterligen sin go light där bagage inte ingår.
Finns någon liknande produkt hos thai?

Min poäng här är att SAS har relativt sätt försämrat förmånerna för sina bäst kunder och troligen kommer thai göra samma sak.


*Observera att vi inte längre erbjuder medlemmar i EuroBonus Silver, Guld och Diamant eller Star Alliance Gold kostnadsfritt bagage vid resa i SAS Go Light från och med den 7 maj 2018.





Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk




Nej, det jag menar är att man har infört en ny klass och då är det så enkelt att man inte får ta sig ett extra bagage. Ordet ”Extra” betyder egentligen just ”extra” eller om man vill ”ytterligare ett”.
Om du har ett erbjudande som lyder köp 1 dassrulle och få två dassrullar, så kan du inte ge fan i att köpa 1 dassrulle och hävda i kassan att du bara vill ha den där extra dassrullen som dom annonserar om.

Jag anar en viss bitterhet från din sida.
Vad är det som har gått fel och vadan denna aversion mot poäng?
Har du Ica-kort eller Coop-kort?
Gissar att du vägrar att använda dessa
Link to comment
Dela på andra sajter

 
Utan att veta utan bara gissar så skulle jag tro att thai kommer göra samma, om de inte redan gjort. De flesta av Star Alliance bolagen i europa har gjort likadant. 
 
Skapat nya biljettklasser med ingen eller väldigt låg poängintjäning, inget bagage, ingen möjlighet till ändringar eller avbokningar. 
 
Det är priset man får betala för en mindre dyr biljett, finns ingen flexibilitet och saker som vi tar för givet finns inte t.ex. ångerrätt. 
 
Ångerrätten på SAS är 24 timmar... 
Ja jag håller med dig,visst kommer de helt klart införa biljetter utan bagage och således utan "alltid" Xtra kg eller kollin. Tråkigt för koppar som kanske har sätt fram emot framtiden med billigaste biljetterna med thai o alla förmåner.

Jag säger inte att det är tråkigt (fast det är det för koppar) för det är nödvändigt om vi ska kunna flyga så billigt som vi gör nu. Jag flög nu över Songkran med Emirates för 4700 (iof inte rock bottom) men jag kommer ihåg efter första resan vintern 1990 så satte in resebyrå i Linköping upp skyltar man Bangkok 4600. Det var rekordlågt då och han på resebyrån sa att detta är ett superlågt somarpris med Aeroflot som aldrig kommer tillbaks.....

Jag välkomnar alla förändringar som leder till billigare biljetter!
Sorry@koppar55 att du blir indragen med du är bara ett exempel Helge.[emoji1]

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tog bara en snabb sökning i SAS app.
120kr för att slippa lägsta klass och typ 0p?

Är ekonomin såpass ansträngd så avråder jag å det grövsta att överhuvudtaget gå ut genom ytterdörren.

Har man flugit en del genom livet och varit lite medveten så kan man få nytta av sitt lifetime gold på äldre dar.
Nu har jag typ 30år till pension, men jag har säkrat guldet.
Inget som jag är ledsen över.
Att man sedan fått med hela familjen (4pers) i First till Thailand och bjudit syrran och hennes man till Puerto Rico för poängen är väl bara trevligt.
Jag tycker att fler borde göra sådant.
Gäller bara att flyga lite mer medvetet.

3c648949d7c4a71fc464c41688f399f2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

 

 

 

Nej, det jag menar är att man har infört en ny klass och då är det så enkelt att man inte får ta sig ett extra bagage. Ordet ”Extra” betyder egentligen just ”extra” eller om man vill ”ytterligare ett”.

Om du har ett erbjudande som lyder köp 1 dassrulle och få två dassrullar, så kan du inte ge fan i att köpa 1 dassrulle och hävda i kassan att du bara vill ha den där extra dassrullen som dom annonserar om.

 

Jag anar en viss bitterhet från din sida.

Vad är det som har gått fel och vadan denna aversion mot poäng?

Har du Ica-kort eller Coop-kort?

Gissar att du vägrar att använda dessa

 

Om du läser det inklistrade från SAS ovan angående så ser du att tom de medgivit att de har försämrat detsamma, dvs inte ny längre extra bagage. Sen kan de ha hittat en ny bokningskod i GDS systemet för att typ komma undan med detsamma.

 

Jag har inte tillgång till Amadeus pro tempo nu som jag sa men;

 

Finns SAS go light inte längre eller äns? Såg nåt om det ovan.

Kan man boka biljetter på thai som inte har bagage?

 

Min sorg går ut över alla dessa sällan resenärer som blint trott på vad som lovats i marknadsföringen och hoppats på ett liv i sus o dus med röda mattan champagne uppgradering vip service så länge man köper en dyrare biljett för privata pengar o blir status medlem.

 

Jag har inget emot poäng så länge ingen blir lurad. Jag har sagt upp både Ica o Coop kortet pga taskiga vilkor men det var ju en kuggfråga. Skål!

 

 

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...