Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways


L64

Recommended Posts

NiceBeaver
3 timmar sedan, skrev Broskan:

 

Klicka på fortsätt så kommer det fram

Jag var tvungen att välja flyg från bilden ovan, fanns inga fler alternativ. Efter att ha prickat i båda kom denna summering upp:

Thai6.png.5ed89e8ade099d37bf84db0095d3a33a.png

 

Deras system har nu valt bokningsklass på egen hand. Sedan klickar man på fortsätt som nu ligger längre ned och då kommer denna:

 

Thai3.png.5a3c2076761e09579456d403fae76d73.png

 

Ingenstans kan jag välja nivå på biljetten eller hur mycket bagage jag får ha med eller hur det är med bonus. Det ska man bara veta eller så får man leta rätt på den infon. Men efter mitt chattande med Thai i förmiddags insåg dom att det var fel. Dom skrev något om en server. 

Nu är denna sökning inte dom aktuella dagar jag har tänkt och när jag hade tänkt att åka kostar en biljett med Thai 38,000 THB. Qatar får jag för 28,000 och där vet jag direkt att jag får 30 kg, hur mycket bonus och vad en eventuell ändring kostar. 

 

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 6,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    425

  • pigge01

    326

  • L64

    257

  • apknug

    253

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vet att det tidigare varit lite olika om man sökt från ARN eller CPH. Kan möjligen vara så att varje land sköter sin egen sida. Det finns ju olika erbjudanden från/till olika destinationer. Låter lite långsökt men....

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver
6 minuter sedan, skrev Esspe:

Vet att det tidigare varit lite olika om man sökt från ARN eller CPH. Kan möjligen vara så att varje land sköter sin egen sida. Det finns ju olika erbjudanden från/till olika destinationer. Låter lite långsökt men....

Var inne på det också men under min konversation med Thai så la dom in den här bilden för att visa att det minsann fungerar:

Thai7.jpg.17fc017f532cbf29477129405b2fe6b7.jpg

 

Så här borde tydligen bokningssidan se ut. Men när jag visade bilderna ovan om hur min bokning ser ut backade dom och skrev något luddigt om en server i Tyskland. Nu är dom förhoppningsvis medvetna om problemet. Om det blir tydligare framöver återstår att se.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev NiceBeaver:

Jag var tvungen att välja flyg från bilden ovan, fanns inga fler alternativ. Efter att ha prickat i båda kom denna summering upp:

Thai6.png.5ed89e8ade099d37bf84db0095d3a33a.png

 

Deras system har nu valt bokningsklass på egen hand. Sedan klickar man på fortsätt som nu ligger längre ned och då kommer denna:

 

Thai3.png.5a3c2076761e09579456d403fae76d73.png

 

Ingenstans kan jag välja nivå på biljetten eller hur mycket bagage jag får ha med eller hur det är med bonus. Det ska man bara veta eller så får man leta rätt på den infon. Men efter mitt chattande med Thai i förmiddags insåg dom att det var fel. Dom skrev något om en server. 

Nu är denna sökning inte dom aktuella dagar jag har tänkt och när jag hade tänkt att åka kostar en biljett med Thai 38,000 THB. Qatar får jag för 28,000 och där vet jag direkt att jag får 30 kg, hur mycket bonus och vad en eventuell ändring kostar. 

 

 

Använder du en dator  eller en platta? 

 

När man bokar bör man använda en dator inte platta eller telefon 

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver
2 timmar sedan, skrev pigge01:

 

Använder du en dator  eller en platta? 

 

När man bokar bör man använda en dator inte platta eller telefon 

Både och med samma resultat. Bilderna ovan är ifrån datorn.

Men som jag skrev tidigare insåg Thai att dom har något fel.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-04 at 19:50, skrev biker:

Det är en bra fråga. Men gissningsvis så ändrar de inte villkor på en redan betald biljett.

Men för att vara helt säker, skicka frågan till Thai Airways. De brukar svara snabbt.

 

https://www.thaiairways.com/en_SE/contact_us/feedbackform.page?

 

Det gäller ju inte alla biljetklasser i economy.

 

30 kg (66 pounds)
* Except 
1) RBD L/ V/ W: 20 kg ( 44 pounds) for Ticketing/ Travelling effective on/ after 01 APR 19
2) RBD G: 20 kg (44 pounds) for Ticketing/ Travelling effective on/ after 01 JUL 19

 

Jag brukar åka på billiga biljetter med Thai, det brukar vara class W.

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

Någon som fått svar från Thai på vad som gäller med de nya bagagereglerna? Har en resa till Bangkok inbokad i slutet på denna månad, alltså precis innan de nya reglerna börjar gälla, men returen är i maj. Dessutom har jag ett par inrikes flygningar i april bokade. Har skickat en fråga till Thai Airways, men inte fått något svar än. Känns märkligt om de skulle ändra på redan bokade biljetter där det uttryckligen står 30 kg. 

Ändrades av farangen
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-07 at 14:54, skrev farangen:

Någon som fått svar från Thai på vad som gäller med de nya bagagereglerna? Har en resa till Bangkok inbokad i slutet på denna månad, alltså precis innan de nya reglerna börjar gälla, men returen är i maj. Dessutom har jag ett par inrikes flygningar i april bokade. Har skickat en fråga till Thai Airways, men inte fått något svar än. Känns märkligt om de skulle ändra på redan bokade biljetter där det uttryckligen står 30 kg. 

Hittade följande info.......

https://insideflyer.dk/thai-airways-lukker-salg-premium-economy-mellem-koebenhavn-Bangkok/

mvh

biker

 

Det rene Economy produkt forringes også

Er du vant til at rejse på rene Economy billetter med Thai Airways, skal du være opmærksom på, at det på billetter booket i klasserne L, W og V fra 1. april i år kun er tilladt at have 20kg i kufferten (mod 30kg nu). Har du købt din billet før de nye regler træder i kraft, må du medbringe den bagage mængde der fremgår af din bekræftelse / billet (på Economy 30kg).

Kilde: Thai Airways.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kenneth4618

Fick detta på mejl idag. Lite nya regler tydligen

Thai01.JPG.b90f0409da1b352d53055c3a9661f0f4.JPG

Thai02.JPG.12f894f914296d5f447bab81d8760c08.JPG

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
On 2019-03-23 at 18:03, skrev Kenneth4618:

Fick detta på mejl idag. Lite nya regler tydligen

Thai01.JPG.b90f0409da1b352d53055c3a9661f0f4.JPG

Thai02.JPG.12f894f914296d5f447bab81d8760c08.JPG

Genial affärside, mer poäng, men mindre bagage och ett högre pris.

 

Nja, men om direktflyg och totalpris är viktigt för en resenär med 30kg så är alternativen flera.

F*n nu blir nu till och med Norwegwian ett bättre val om man kan välja resedagar, direktflyg med thailändsk ”kabin-crew” ska väl de flesta fixa med en avgift för mat mm.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen anledning att fortsätta med ROP.
 
Nä eller att flyga thai, till oçh med våran isglassvän från Skåne som alltid så ihärdigt hävdade att thai var världens bästa bolag och köpte dyrare biljetter för att "få" poäng har bytt till annat bolag.

Det finns alltid nån som betalar för ett "lojalitetsprogram" och det är inte flygbolaget.

SAS funderade på att sälja EuroBonus vid värsta krisen för några år sedan och förutspådde att EuroBonus var värt ca 2 miljarder kronor. Fundera på vilka som har skapat det värdet.



Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev apknug:

Nä eller att flyga thai, till oçh med våran isglassvän från Skåne som alltid så ihärdigt hävdade att thai var världens bästa bolag och köpte dyrare biljetter för att "få" poäng har bytt till annat bolag.

Det finns alltid nån som betalar för ett "lojalitetsprogram" och det är inte flygbolaget.

SAS funderade på att sälja EuroBonus vid värsta krisen för några år sedan och förutspådde att EuroBonus var värt ca 2 miljarder kronor. Fundera på vilka som har skapat det värdet.



Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Jag fick ingen indikation att SAS skulle sälja ut EuroBonus när det gick tungt ekonomiskt.
Källa på det vore inte fel,

Jag var med i dessa förhandlingar när det var som hetast.

Hotellkedjan Radison  är väl en stor affär som vi förhandlade om.

På den tiden handlade det om miljoner till anställda inom SAS bara ville sluta.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick ingen indikation att SAS skulle sälja ut EuroBonus när det gick tungt ekonomiskt.
Källa på det vore inte fel,
Jag var med i dessa förhandlingar när det var som hetast.
Hotellkedjan Radison  är väl en stor affär som vi förhandlade om.
På den tiden handlade det om miljoner till anställda inom SAS bara ville sluta.
Ja. Det här var nog några år efter att SAS Carlsons hotell hade sålts ut vill jag minnas.

Svensk dagspress tog upp det här https://www.svd.se/sas-kan-salja-eurobonus

Tyvärr betalvägg och det är en gammal nyhet som inte så lätt att hitta bra länkar idag.

Min poäng är dock att någon betalar för "lojalitetsprogram" och det är inte flygbolaget, de tjänar pengar på det.


Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
37 minuter sedan, skrev apknug:

Ja. Det här var nog några år efter att SAS Carlsons hotell hade sålts ut vill jag minnas.

Svensk dagspress tog upp det här https://www.svd.se/sas-kan-salja-eurobonus

Tyvärr betalvägg och det är en gammal nyhet som inte så lätt att hitta bra länkar idag.

Min poäng är dock att någon betalar för "lojalitetsprogram" och det är inte flygbolaget, de tjänar pengar på det.


Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Visst är det så, men om du ändå ska flyga med ett bolag som har loyalitetsprogram är det lika bra att lägga till det på biljetten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så, men om du ändå ska flyga med ett bolag som har loyalitetsprogram är det lika bra att lägga till det på biljetten. 
Loyalty program är ju roligast för dom som flyger longhaul i tjänsten.

För min del är det inte mer än 3-4 ggr per år cirka på spridda bolag.
Inte lätt att göra nåt av.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
Precis nyss, skrev Nicholas:

Loyalty program är ju roligast för dom som flyger longhaul i tjänsten.

För min del är det inte mer än 3-4 ggr per år cirka på spridda bolag.
Inte lätt att göra nåt av.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Nä, inte med spridda bolag. Men om t.ex priset är en avgörande faktor kan det vara värt att använda samma bolag om det går och då använda loyalitetsprogrammet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så, men om du ändå ska flyga med ett bolag som har loyalitetsprogram är det lika bra att lägga till det på biljetten. 
Loyalty program är ju roligast för dom som flyger longhaul i tjänsten.

För min del är det inte mer än 3-4 ggr per år cirka på spridda bolag.
Inte lätt att göra nåt av.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Nä, inte med spridda bolag. Men om t.ex priset är en avgörande faktor kan det vara värt att använda samma bolag om det går och då använda loyalitetsprogrammet. 
Det är just så som lojalitetsprogram funkar. Man invaggas lätt i tron att ja men det skiljer så lite i pris och jag "får" ju poäng eller jag har flugit med dem förr och behöver så lite poäng för att nå nästa nivå .....

Vips är man fast och har betalat mer än man behöver.

Själv kommer jag aldrig upp i nästa nivå på Qatar vilket skulle ge ett gratis besök i deras tydligen super coola lounge för jag bokar nästa resa för lägsta pris. Emirates denna tur.



Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
Precis nyss, skrev apknug:

Det är just så som lojalitetsprogram funkar. Man invaggas lätt i tron att ja men det skiljer så lite i pris och jag "får" ju poäng eller jag har flugit med dem förr och behöver så lite poäng för att nå nästa nivå .....

Vips är man fast och har betalat mer än man behöver.

Själv kommer jag aldrig upp i nästa nivå på Qatar vilket skulle ge ett gratis besök i deras tydligen super coola lounge för jag bokar nästa resa för lägsta pris. Emirates denna tur.



Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Nja, det resonemanget stämmer du enbart tittar på priset och flyger olika bolag. En biljett kostar lika oavsett om du lägger på loyalitetsprogrammet eller inte.

 

Om du väger in andra saker, service, lounge, olika bokningsklasser, flyg tid, antal byten, direktflyg, mat, dricka, salt och peppar, personal, avgångstid etc. m.m. så blir det aldrig det billigaste alternativet. Det kan möjligtvis bli det billigaste med jämförbara alternativ. Och då kostar det inget extra att lägga på loyalitetsprogrammet.

Link to comment
Dela på andra sajter



Nja, det resonemanget stämmer du enbart tittar på priset och flyger olika bolag. En biljett kostar lika oavsett om du lägger på loyalitetsprogrammet eller inte.
 
Om du väger in andra saker, service, lounge, olika bokningsklasser, flyg tid, antal byten, direktflyg, mat, dricka, salt och peppar, personal, avgångstid etc. m.m. så blir det aldrig det billigaste alternativet. Det kan möjligtvis bli det billigaste med jämförbara alternativ. Och då kostar det inget extra att lägga på loyalitetsprogrammet.


Det kostar alltid mer om du bokar ett flyg som kostar mer för att du har ett lojalitetsprogram där och "vill" det för att det finns salt eller nåt annat som motiverar dig. Det viktiga är att aldrig låta lojalitetsprogram styra det är därför de finns och fungerar, de flesta är såpass dumma att de tror att man får nåt. Det är ett mänskligt beteende som att svara på Nigeria brev ungefär.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
13 minuter sedan, skrev apknug:


 

 


Det kostar alltid mer om du bokar ett flyg som kostar mer för att du har ett lojalitetsprogram där och "vill" det för att det finns salt eller nåt annat som motiverar dig. Det viktiga är att aldrig låta lojalitetsprogram styra det är därför de finns och fungerar, de flesta är såpass dumma att de tror att man får nåt. Det är ett mänskligt beteende som att svara på Nigeria brev ungefär.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

 

Ja så är det för dom som alltid åker på loyalitetsprogrammet. För egen del tänker jag tvärtom. Jag beslutat mig för vad som är viktigt med just denna flygning enligt en massa kriterier och väljer den biljett som bäst passar mina önskemål. Och sedan lägger jag på loyalitetsprogrammet, kostar inget mera. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så är det för dom som alltid åker på loyalitetsprogrammet. För egen del tänker jag tvärtom. Jag beslutat mig för vad som är viktigt med just denna flygning enligt en massa kriterier och väljer den biljett som bäst passar mina önskemål. Och sedan lägger jag på loyalitetsprogrammet, kostar inget mera. 
Nä, inte med spridda bolag. Men om t.ex priset är en avgörande faktor kan det vara värt att använda samma bolag om det går och då använda loyalitetsprogrammet. 
Ja det är ungefär det jag har försökt säga ovan visst styr flera parametrar än pris val av flyg, du verkar dock säga emot dig själv lite när du tycker att det är värt att använda samma bolag och lojalitetsprogramet.

Det blir lätt dyra mervärden när man är fast i salt och bagage träsket hos någon.

Det gäller att ha styrkan att inte betala mer för att åka med rätt bolag bara för att "få" salt, bagage, mat, lounge eller vad det nu kan vara. Det står alla fritt att göra det men ingen skall påstå att man får nåt gratis.

Knappa in frequet flyer kortnummret kostar iof inget så länge man har gjort ett val helt oberoende av "förmånerna" från detsamma.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev apknug:

Ja det är ungefär det jag har försökt säga ovan visst styr flera parametrar än pris val av flyg, du verkar dock säga emot dig själv lite när du tycker att det är värt att använda samma bolag och lojalitetsprogramet.

Det blir lätt dyra mervärden när man är fast i salt och bagage träsket hos någon.

Det gäller att ha styrkan att inte betala mer för att åka med rätt bolag bara för att "få" salt, bagage, mat, lounge eller vad det nu kan vara. Det står alla fritt att göra det men ingen skall påstå att man får nåt gratis.

Knappa in frequet flyer kortnummret kostar iof inget så länge man har gjort ett val helt oberoende av "förmånerna" från detsamma.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Min senaste resa var inrikes i Sverige. Jag skulle åka ensam och i denna resa var restid och avgångstid tur och retur väldigt lågt prioriterat. När jag undersökte alternativen kom jag fram till att SJ var bästa valet. 5-6 timmar med tåg ett byte på hemvägen hade väldigt låg prioritet. Biljetterna var tusenlappar billigare än något av flyg alternativen. 

 

Jag bokade alltså SJ och lade till SJ Prio. Biljetten kostade precis lika lite som utan. 

 

Hade jag jagat flyg loyalitetsprogramm så hade det blivit som du skriver, mycket dyrare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju försöka att räkna om bonuspoängen till pengar och se om det är värt det ev något dyrare priset. Någon gång har det varit värt att lägga på någon hundring med Thai för att få mera bonuspoäng, andra gånger inte. Det går ju inte att generellt säga att det är på ena eller andra viset alltid.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter



Min senaste resa var inrikes i Sverige. Jag skulle åka ensam och i denna resa var restid och avgångstid tur och retur väldigt lågt prioriterat. När jag undersökte alternativen kom jag fram till att SJ var bästa valet. 5-6 timmar med tåg ett byte på hemvägen hade väldigt låg prioritet. Biljetterna var tusenlappar billigare än något av flyg alternativen. 
 
Jag bokade alltså SJ och lade till SJ Prio. Biljetten kostade precis lika lite som utan. 
 
Hade jag jagat flyg loyalitetsprogramm så hade det blivit som du skriver, mycket dyrare. 


Eller billigare om du inte hade kollat på SJ med dina SJ prio ögon, för det gjorde du väl inte? (SJprio är för nytillkomna läsare är SJs lojalitetsprogram) . Du kollade väl Snälltåget, MTR, Blåtåget eller Swebus, Nettbuss, flixbus, svenska buss?
Speciellt bussarna kan vara sjukt billiga med lite tur och rätt resdagar!

Sen är det såklart så att man får bedöma hur mycket tid och arbete man orkar lägga på att spara kan ske nån hundring i tågfallet.

Även att jag inte direkt behöver vända på varenda slant nu så hade vi aldrig några pengar i min barndom och att jaga bästa, läs billigaste, dealen är fortfarande väldigt viktigt för mig. Jag mår fan nästan dåligt när jag betalat för mycket och kan sitta o gräma mig flera timmar.

Fast kontentan är fortfarande, se upp så att inte lojalitetsprogramet får styra ditt val. Det är därför de finns och bolaget ger inte bort nånting. Min tjej jobbade på affärsresebyrå i många år, då ringde kunderna in och ville boka och de hade kollat in nåt alternativ själva, ofta SAS av "nån" anledning. Svaret blev ofta, men jag har det här likvärdigalternativet med klm, Norwegian etc som är billigare och ert företags resepolicy säger att ni ska boka det billigaste om möjligt. Väljer du SAS måste jag skicka en rapport på det så får du motiverar varför du valde dyrare biljetter för din chef.

Det var sällan som nån propsade på att kunna tjäna EuroBonus poäng med SAS efter förklaringen.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...