Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways


L64

Recommended Posts

andrejsdenruskige
20 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Thaivikt.thumb.jpg.087bba58bd9e7dc7e95da44ec796db5f.jpg

Någon som begriper sig på detta? Det gäller bagagevikterna i Economy, kommer dom sänka viktgränserna från 1 april resp. 1 juli och gäller detta bara i vissa bokningsklasser.

Bokningsklass L,V & W blir 20kg i april

Bokningsklass G får 20kg i Juli

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 6,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    425

  • pigge01

    326

  • L64

    257

  • apknug

    253

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

18 minuter sedan, skrev Esspe:

Ja, det verkar vara tufft för flygbolagen på många ställen runtom i världen nu. Överetablering med konsekvensen prispress är toppen för oss konsumenter men tuffare för bolagen. Thai har därtill många säsongsbetonade linjer som får förutsättas bär sig på årsbasis men antagligen med relativt liten vinst då lågsäsongen "äter" upp högsäsongen. 

 

Därtill mycket frikostiga personal/friends/frequent flyer/monk/VIP biljetter och uppgraderingar. Inte lätt att få ekonomi om man skänker bort alla high revenue säten. 

 

Många bolag i världen har skurit i dessa förmåner, höjt kraven, sänkt frikostigheten.

 

Därtill på en prispressad marknad med flera LCC, Norwegian, AirAsia osv... då gäller det att antingen pressa sina egna priser eller erbjuda en betydligt bättre men mer prisvärd produkt. Just nu gör Thai ingetdera. 

 

Skulle behövas ett stålbad men det får vi nog inte se. Lose face och prestige är viktigare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, samet said:

Ja, det verkar vara tufft för flygbolagen på många ställen runtom i världen nu. Överetablering med konsekvensen prispress är toppen för oss konsumenter men tuffare för bolagen. Thai har därtill många säsongsbetonade linjer som får förutsättas bär sig på årsbasis men antagligen med relativt liten vinst då lågsäsongen "äter" upp högsäsongen. 

 

Därtill mycket frikostiga personal/friends/frequent flyer/monk/VIP biljetter och uppgraderingar. Inte lätt att få ekonomi om man skänker bort alla high revenue säten. 

 

Många bolag i världen har skurit i dessa förmåner, höjt kraven, sänkt frikostigheten.

 

Därtill på en prispressad marknad med flera LCC, Norwegian, AirAsia osv... då gäller det att antingen pressa sina egna priser eller erbjuda en betydligt bättre men mer prisvärd produkt. Just nu gör Thai ingetdera. 

 

Skulle behövas ett stålbad men det får vi nog inte se. Lose face och prestige är viktigare. 

Ett mycket bra inlägg. Thai borde givetvis vara ett av världens mest lönsamma flygbolag, varandes det enda "riktiga" bolaget i ett av världens mest besökta länder och dessutom den bästa naturliga hubben för så många andra länder. Sedans Thai startades har dock Thai varit som en gratislounge för hela Thailands elit och det finns inget som tyder på att det kommer förändras inom överskådlig framtid. Delvis är det deras eget fel med absurda "fria" biljetter för alla som "känner någon som känner någon" men dessutom har de pålagor från regering och högre ort de inte kan säga nej till.

 

Jag överdriver nog inte om jag säger att 80% av alla frugans väninnor aldrig betalat mer än 10% av en ekonomiklassbiljett för att flyga första klass var som helst i världen, flera gånger om året. Självklart innebär det att de måste ta igen på gungorna det de förlorat på karusellerna vilket gör att jag med min ekonomiklassbiljett från Shanghai alltid får mat från Kinas allra billigaste cateringfirma och aldrig någonsin blir uppgraderad trots att jag snittar på 25 internationella ToR-biljetter om året.

 

Dock ett i-landsproblem; jag kunde ju tagit tåget eller flugit med kineserna.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

En trevlig video från Thai biz upperdeck 747-400 SYD-BKK för den som aldrig har testat biz en trappa upp i mitt tycke bästa flygplans typen 747.

 

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-03-01 at 12:22, skrev lasseiudon:

Thaivikt.thumb.jpg.087bba58bd9e7dc7e95da44ec796db5f.jpg

Någon som begriper sig på detta? Det gäller bagagevikterna i Economy, kommer dom sänka viktgränserna från 1 april resp. 1 juli och gäller detta bara i vissa bokningsklasser.

Vart hittade du den här informationen? Var in på deras sida och jag kunde inte hitta dessa vikter..

//P

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
11 timmar sedan, skrev Atom:

Ett mycket bra inlägg. Thai borde givetvis vara ett av världens mest lönsamma flygbolag, varandes det enda "riktiga" bolaget i ett av världens mest besökta länder och dessutom den bästa naturliga hubben för så många andra länder. Sedans Thai startades har dock Thai varit som en gratislounge för hela Thailands elit och det finns inget som tyder på att det kommer förändras inom överskådlig framtid. Delvis är det deras eget fel med absurda "fria" biljetter för alla som "känner någon som känner någon" men dessutom har de pålagor från regering och högre ort de inte kan säga nej till.

 

Jag överdriver nog inte om jag säger att 80% av alla frugans väninnor aldrig betalat mer än 10% av en ekonomiklassbiljett för att flyga första klass var som helst i världen, flera gånger om året. Självklart innebär det att de måste ta igen på gungorna det de förlorat på karusellerna vilket gör att jag med min ekonomiklassbiljett från Shanghai alltid får mat från Kinas allra billigaste cateringfirma och aldrig någonsin blir uppgraderad trots att jag snittar på 25 internationella ToR-biljetter om året.

 

Dock ett i-landsproblem; jag kunde ju tagit tåget eller flugit med kineserna.

 

" fria biljetter för alla som känner någon som känner någon"

 

" 80% av frugans väninnor aldrig betalat mer än 10% av en ekonomiklassbiljett för att flyga första klass var som helst i världen"

 

" en gratislounge för hela Thailands elit"

 

Får man fråga om du är gift med prinsessan Ubolratana eller möjligen hennes syster?

 

Eller kan det vara så" enkelt" att du helt enkelt lyckades springa ifatt Thaksins syster på Khao San Road en gång?

 

Vi vanliga thairesenärer för nöja oss med en och annan cashier i någon bar på soi 8.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, broder tuk tuk said:

 

" fria biljetter för alla som känner någon som känner någon"

 

" 80% av frugans väninnor aldrig betalat mer än 10% av en ekonomiklassbiljett för att flyga första klass var som helst i världen"

 

" en gratislounge för hela Thailands elit"

 

Får man fråga om du är gift med prinsessan Ubolratana eller möjligen hennes syster?

 

Eller kan det vara så" enkelt" att du helt enkelt lyckades springa ifatt Thaksins syster på Khao San Road en gång?

 

Vi vanliga thairesenärer för nöja oss med en och annan cashier i någon bar på soi 8.

 

BTT

Ingen kunglig börd eller annan överklass. Båda svärföräldrarna hade statliga jobb så ekonomin var något bättre och stabilare än de flesta andra i byn men inga flygningar med Thai innan jag kom in i bilden.

 

Istället för att lalla runt som en låtsaslärare i Thailand och sedan sitta bitter och arbetslös i en lägenhet så har jag jobbat hårt hela livet. Med en bra lön kan jag betala för Thailands bästa internationella skola och där är alla thailändska föräldrar miljardärer. Inget märkligt med det; finns flera andra svenskar där men ingen av de jag introducerade MPR för tyckte det var intressant.

 

Vi hade dock en medlem tidigare som verkligen gifte in sig i överklassen. Jag var på bröllopet på Mandarin Oriental (fanns en tråd på gamla Soi Sixten) och det rapporterades om bröllopet i all thailändsk media. Dåvarande kuppgeneral var brudens ”representant” och hela thailändska eliten var där. Vet dock inte om jag tycker att det var trevligare än en kväll på en beer bar med några polare.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Ingen kunglig börd eller annan överklass. Båda svärföräldrarna hade statliga jobb så ekonomin var något bättre och stabilare än de flesta andra i byn men inga flygningar med Thai innan jag kom in i bilden.

 

Istället för att lalla runt som en låtsaslärare i Thailand och sedan sitta bitter och arbetslös i en lägenhet så har jag jobbat hårt hela livet. Med en bra lön kan jag betala för Thailands bästa internationella skola och där är alla thailändska föräldrar miljardärer. Inget märkligt med det; finns flera andra svenskar där men ingen av de jag introducerade MPR för tyckte det var intressant.

 

Vi hade dock en medlem tidigare som verkligen gifte in sig i överklassen. Jag var på bröllopet på Mandarin Oriental (fanns en tråd på gamla Soi Sixten) och det rapporterades om bröllopet i all thailändsk media. Dåvarande kuppgeneral var brudens ”representant” och hela thailändska eliten var där. Vet dock inte om jag tycker att det var trevligare än en kväll på en beer bar med några polare.

Nu kommer @ItaMar att bli purken :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Vi vanliga thairesenärer för nöja oss med en och annan cashier i någon bar på soi 8.

 

BTT

Du borde skriva "Vi vanliga google resenärer för nöja oss med P-rulle hemma i soffan."

happy love island GIF by TV4

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
7 timmar sedan, skrev Atom:

Ingen kunglig börd eller annan överklass. Båda svärföräldrarna hade statliga jobb så ekonomin var något bättre och stabilare än de flesta andra i byn men inga flygningar med Thai innan jag kom in i bilden.

 

Istället för att lalla runt som en låtsaslärare i Thailand och sedan sitta bitter och arbetslös i en lägenhet så har jag jobbat hårt hela livet. Med en bra lön kan jag betala för Thailands bästa internationella skola och där är alla thailändska föräldrar miljardärer. Inget märkligt med det; finns flera andra svenskar där men ingen av de jag introducerade MPR för tyckte det var intressant.

 

Vi hade dock en medlem tidigare som verkligen gifte in sig i överklassen. Jag var på bröllopet på Mandarin Oriental (fanns en tråd på gamla Soi Sixten) och det rapporterades om bröllopet i all thailändsk media. Dåvarande kuppgeneral var brudens ”representant” och hela thailändska eliten var där. Vet dock inte om jag tycker att det var trevligare än en kväll på en beer bar med några polare.

 

Visst går det att träffa en vanlig tjej utanför barerna med.  Jag hade ju en fling ett tag med Tik som var hustru åt sonen till Pattaya crocodile farmens ägare.

 

Men sannolikheten att man ska göra det är ganska låg.  Man måste ju umgås i kretsar utanför barområdena vilket dom flesta gubbar ju inte gör.

 

Jag träffade ju vanliga thaiare och byggde upp kontakter för att jag var "låtsaslärare".

 

Hade jag stannat i baren hade jag nog inte träffat Tik.

 

Var du träffade frugan får du gärna berätta om du vill.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev L200:

Köpte biljett i januari ekonomi,på biljetten stor det 30 kg + handbagars.Gäller det inte längre?.

Glömde.Åker i september..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Thai Airways International (THAI) and its subsidiaries have recorded nearly 11.6 billion baht (US$364 million) in net loss for 2018, and will be continuing with the transformation plan implemented last yea

 

https://www.ttgasia.com/2019/03/04/thai-airways-sticks-to-transformation-programme-after-reporting-net-loss-for-2018/

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev L200:

Köpte biljett i januari ekonomi,på biljetten stor det 30 kg + handbagars.Gäller det inte längre?.

Det är en bra fråga. Men gissningsvis så ändrar de inte villkor på en redan betald biljett.

Men för att vara helt säker, skicka frågan till Thai Airways. De brukar svara snabbt.

 

https://www.thaiairways.com/en_SE/contact_us/feedbackform.page?

 

Det gäller ju inte alla biljetklasser i economy.

 

30 kg (66 pounds)
* Except 
1) RBD L/ V/ W: 20 kg ( 44 pounds) for Ticketing/ Travelling effective on/ after 01 APR 19
2) RBD G: 20 kg (44 pounds) for Ticketing/ Travelling effective on/ after 01 JUL 19

 

Jag brukar åka på billiga biljetter med Thai, det brukar vara class W.

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det påverkar inte de biljetter som är 1 500 - 2 000 kr dyrare som vissa envisas med att köpa för att man "får" fulla poäng.

Nu skulle man iof kunna hävda att man "får" lite mer bagage för ett par tusenlappar.till men med tanke på vad "extra" bagage dvs övervikt kostar hos thai Air vet i fasen vad som är värst.

Troligen att ölen alltid "tar slut".,.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver

Det usla med Thai är att man inte ser vilken biljettklass man hamnar i när man bokar. Det är ett lotteri.På t.ex. Emirates går det att välja ett billigt alternativ med 25 kilo och inte kunna boka stol. Sedan en nivå med 30 och där våld plats ingår.

På Thai hemsida finns bara ett alternativ på ekonomi. Sedan måste man välja flyg och gå till nästa steg för att kunna se vilken typ av biljett systemet har valt ut. Det är inte heller lätt att hitta och man måste känna till vilka bokningsklasser som har lägre vikt. Detta framgår inte. Där ligger alla andra flygbolag år före.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Det usla med Thai är att man inte ser vilken biljettklass man hamnar i när man bokar. Det är ett lotteri.På t.ex. Emirates går det att välja ett billigt alternativ med 25 kilo och inte kunna boka stol. Sedan en nivå med 30 och där våld plats ingår.

På Thai hemsida finns bara ett alternativ på ekonomi. Sedan måste man välja flyg och gå till nästa steg för att kunna se vilken typ av biljett systemet har valt ut. Det är inte heller lätt att hitta och man måste känna till vilka bokningsklasser som har lägre vikt. Detta framgår inte. Där ligger alla andra flygbolag år före.

 

Det låter konstigt

Eller bokar du sent / Högsäsong. 

Jag brukar få 4 - 6 olika priser

Men nu till Songklan och påsk är det svårt med billiga biljetter

Jag brukar boka med 75% bonus.

Ibland måste man boka tidigt för ett bra pris.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver
7 timmar sedan, skrev pigge01:

 

Det låter konstigt

Eller bokar du sent / Högsäsong. 

Jag brukar få 4 - 6 olika priser

Men nu till Songklan och påsk är det svårt med billiga biljetter

Jag brukar boka med 75% bonus.

Ibland måste man boka tidigt för ett bra pris.

I steget efter att ha valt avgång får jag upp priserna. Ett för ekonomi, premium (söker på cph) och business. Inget mer vilken bokningsklass eller hur mycket bagage man får ha. Där får du alltså upp 4-6 olika alternativ?

Det vill jag se. Ta en skärmdump och lägg upp.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det usla med Thai är att man inte ser vilken biljettklass man hamnar i när man bokar. Det är ett lotteri.På t.ex. Emirates går det att välja ett billigt alternativ med 25 kilo och inte kunna boka stol. Sedan en nivå med 30 och där våld plats ingår.
På Thai hemsida finns bara ett alternativ på ekonomi. Sedan måste man välja flyg och gå till nästa steg för att kunna se vilken typ av biljett systemet har valt ut. Det är inte heller lätt att hitta och man måste känna till vilka bokningsklasser som har lägre vikt. Detta framgår inte. Där ligger alla andra flygbolag år före.
 
Det låter konstigt
Eller bokar du sent / Högsäsong. 
Jag brukar få 4 - 6 olika priser
Men nu till Songklan och påsk är det svårt med billiga biljetter
Jag brukar boka med 75% bonus.
Ibland måste man boka tidigt för ett bra pris.
Nja inte alls konstigt. Thai har alltid varit och är fortfarande ett stenålders bolag när det gäller teknik och rutiner.

Det många andra bolag har är en tydlig matris i första sökningsläget, med de olika bokningsklasserna och priserna där det framgår klart och tydligt; poängintjäning, bagage, sittplats kostnad för om/avbokning etc. Det skall inte behövas klickas fram till betalning eller ännu värre för att detta skall framgå.

Här har thai lite att göra med sina system.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

I steget efter att ha valt avgång får jag upp priserna. Ett för ekonomi, premium (söker på cph) och business. Inget mer vilken bokningsklass eller hur mycket bagage man får ha. Där får du alltså upp 4-6 olika alternativ?

Det vill jag se. Ta en skärmdump och lägg upp.

När man valt datum så ser man alla alternativ. 

Saver, Flexi saver, Flexi, Full flexi, Premium eco saver

Man ser direkt bagagevikt, biljettklass, intjänade miles mm.

Man kan klicka på länken "More details" för de olika biljetterna, och få all info vad

gäller ombokning mm.

Jag tycker nog att all info finns, direkt när man valt sin resa......

 

mvh

biker

image.png.11b0be59e4c7964865a4030e7a2b2085.png

 

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

NiceBeaver
1 timme sedan, skrev biker:

När man valt datum så ser man alla alternativ. 

Saver, Flexi saver, Flexi, Full flexi, Premium eco saver

Man ser direkt bagagevikt, biljettklass, intjänade miles mm.

Man kan klicka på länken "More details" för de olika biljetterna, och få all info vad

gäller ombokning mm.

Jag tycker nog att all info finns, direkt när man valt sin resa......

 

mvh

biker

image.png.11b0be59e4c7964865a4030e7a2b2085.png

 

 

 

Inte hos mig. Gjorde en sökning för en timme sedan och då såg det ut så här:

Thai6.png.45f88f33712c14f2183b5e1e158a2b64.png

 

Går inte att välja något, man slumpas in i en bokningsklass Ingen info om vikt, bonus med mera. Har haft en konversation på Thais facebooksida. Sista svaret jag fick var att det tydligen är något problem med någon server som inte är uppdaterad. Borde man inte kolla upp sånt? Nu var detta en slumpvis sökning. Men när Qatar är 10,000 THB billigare dom dagar som jag har tänkt att åka är valet ganska lätt. Där får jag direkt veta vilka regler som gäller.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Inte hos mig. Gjorde en sökning för en timme sedan och då såg det ut så här:

Thai6.png.45f88f33712c14f2183b5e1e158a2b64.png

 

 

 

Klicka på fortsätt så kommer det fram

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...