Jump to content
IGNORERAD

Thai Airways


L64

Recommended Posts

28 minuter sedan, skrev apknug:

Bra! Då har du sparat in till ölen och räkmacka!

Åkte du pendeltåg och buss ut så har du sparat in till två!

Enjoy! För tyvärr kommer ölen och GTn ta slut thai flighten, de lastar så lite som möjligt för att spara vikt så de inte behöver höja bränsletillägget!

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Du vet väl att Thai Air även är transport av gods, så jag misstänker att dom alltid kör med max last.

Jag har kollat några gånger när man lossat på Kastrup. Tex allt vi köper i Thaibutiken i Malmö och Lund kommer med Thai Air.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 6,1k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    425

  • pigge01

    326

  • L64

    257

  • apknug

    253

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du vet väl att Thai Air även är transport av gods, så jag misstänker att dom alltid kör med max last.
Jag har kollat några gånger när man lossat på Kastrup. Tex allt vi köper i Thaibutiken i Malmö och Lund kommer med Thai Air.
Visst är det så. Allt färskt gott till thai affären kommer med de flighterna.

Att "ölen tar slut" händer dock bara på Scandinavien flighterna och är bara för att crew är trötta på alla fyllskallar nogåt som tyvärr går ut över oss normala också.....

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev evert 1:

Vilket är bäst för avresa i Mars?

Vänta på att Thai kommer med erbjudanden eller boka Thai med Rcg.se för ca 7 tkr/pers.

Ska själv åka ner i mars men 7K låter dyrt. Mars är en knepig månad då det är massa skollov och fortfarande högsäsong enligt flygbolagen. Jag har inte bokat än utan väntar på ev kampanj från Thai.

Dock brukar kampanjerna starta först efter songkran, men registrera dig hos Odenresor eller Thai så får du mail om när dom gäller - sen är det bara att gå in på momondo och boka via en annan resebyrå till bästa pris.

 

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

I är är det bättre än förra året.

 

Songklan har egen helg.

Påsk ! april 

Songklan 13 april.

 

Förra året var det samma helg.

Det klara inte flygbolagen = fullbokat flera dagar

Från våra tre flygplatser. 

 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

Visst är det så. Allt färskt gott till thai affären kommer med de flighterna.

Att "ölen tar slut" händer dock bara på Scandinavien flighterna och är bara för att crew är trötta på alla fyllskallar nogåt som tyvärr går ut över oss normala också.....

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

För några flygningar sedan sa dom att ölen var slut (jag lite rund under fötterna), men då serverade dom ett stort glas rött istället :rap:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-12-09 at 12:21, skrev uptoyou:

allt vi köper i Thaibutiken i Malmö och Lund kommer med Thai Air.

Liksom i Helsingborg och Åstorp.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Likson i Helsingborg och Åstorp.

Kanske BTT´s butik i Åstorp. Irene i butiken och Peter tar hand om töserna på baksidan :crazy: 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev uptoyou:

Kanske BTT´s butik i Åstorp. Irene i butiken och Peter tar hand om töserna på baksidan :crazy: 

Nja....nu arbetar nog varken BTT eller Irene skulle jag tro, och de bor nog inte i Skåne heller...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt att bli rätt trött på Thai Airways. Har man väl kommit till flygplatsen är de helt OK; hyfsade lounger, oftast schyssta plan och bra service ombord. Men servicen innan man ger sig av....Jag har rest regelbundet med Thai i 19 år, 20-30 internationella T/R-biljetter om året, så några få gånger har jag skickat in ett klagomål men de få gånger jag fått något svar så har det alltid varit icke-svar. Nu har jag nästan dagligen i 2 veckor pratat med Thai angående vårt flyg till Sverige på måndagskväll. Från början kunde vi uppgradera alla 3 på vägen tillbaka till Thailand men bara två av oss på vägen från Thailand pga att kvoten för uppgradering var full. Inga problem tänkte jag; det fanns fortfarande 8 lediga säten i PE och antingen finns det ett antal säten kvar och jag kommer kunna uppgradera senare eller så börjar biljetterna ta slut och då får jag pynta 25,000 Baht för att uppgradera. För 2 veckor sedan fanns fortfarande 6 lediga säten men, nej, jag fick inte uppgradera med miles. Igår kväll, 72h innan avfärd, fanns fortfarande 6 lediga säten men, nej, jag fick inte uppgradera. Jag försökte förklara att inget tyder på att de kommer sälja 6 biljetter i PE de sista 3 dagarna men givetvis gick det inte, nu ville de dessutom ha 35,000 Baht för uppgraderingen. Helt logiskt.....

 

Jag kunde givetvis ha betalat mina 25,000 Baht från första början, det är trots allt en liten del av den totala semesterkostnaden. Det känns dock bara så fel när jag har hur mycket miles som helst och det finns lediga säten. Jag har också hela tiden vetat att jag kan fixa det på thaivis, dvs ringa någon bekant med lite kontakter, men det känns så fel. Thaitjejen igår var dock onödigt dryg så jag bet i sura äpplet och ringde. I morse hade jag givetvis min PE-biljett och dessutom, som ursäkt för "systemproblemet" så behövde jag inte använda några miles för uppgraderingen och fick dessutom tillbaka de miles jag redan använt för de andra 5 uppgraderingarna. Schysst, men inget jag bett om.

 

Nu skulle jag kunna spela Allan och säga att jag ringde Thais VD men så var det inte, jag ringde en av frugans kompisar vars morsa för 15 år sedan var chef på halvhög nivå i Thai. Det måste finnas närmare 1,000 personer som har, eller har haft, ett jobb på hennes nivå eller högre och om alla de kan dela ut uppgraderingar hej vilt så kan man ju förstå varför Thai aldrig går med vinst. Att alla dessa tusentals personer bara betalar 10% av sina, och hela sin familjs, biljetter gör ju inte situationen bättre. Det sägs också vara tiotusentals nuvarande och före detta statsanställda som åtnjuter samma fördelar.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Det är lätt att bli rätt trött på Thai Airways. Har man väl kommit till flygplatsen är de helt OK; hyfsade lounger, oftast schyssta plan och bra service ombord. Men servicen innan man ger sig av....Jag har rest regelbundet med Thai i 19 år, 20-30 internationella T/R-biljetter om året, så några få gånger har jag skickat in ett klagomål men de få gånger jag fått något svar så har det alltid varit icke-svar. Nu har jag nästan dagligen i 2 veckor pratat med Thai angående vårt flyg till Sverige på måndagskväll. Från början kunde vi uppgradera alla 3 på vägen tillbaka till Thailand men bara två av oss på vägen från Thailand pga att kvoten för uppgradering var full. Inga problem tänkte jag; det fanns fortfarande 8 lediga säten i PE och antingen finns det ett antal säten kvar och jag kommer kunna uppgradera senare eller så börjar biljetterna ta slut och då får jag pynta 25,000 Baht för att uppgradera. För 2 veckor sedan fanns fortfarande 6 lediga säten men, nej, jag fick inte uppgradera med miles. Igår kväll, 72h innan avfärd, fanns fortfarande 6 lediga säten men, nej, jag fick inte uppgradera. Jag försökte förklara att inget tyder på att de kommer sälja 6 biljetter i PE de sista 3 dagarna men givetvis gick det inte, nu ville de dessutom ha 35,000 Baht för uppgraderingen. Helt logiskt.....

 

Jag kunde givetvis ha betalat mina 25,000 Baht från första början, det är trots allt en liten del av den totala semesterkostnaden. Det känns dock bara så fel när jag har hur mycket miles som helst och det finns lediga säten. Jag har också hela tiden vetat att jag kan fixa det på thaivis, dvs ringa någon bekant med lite kontakter, men det känns så fel. Thaitjejen igår var dock onödigt dryg så jag bet i sura äpplet och ringde. I morse hade jag givetvis min PE-biljett och dessutom, som ursäkt för "systemproblemet" så behövde jag inte använda några miles för uppgraderingen och fick dessutom tillbaka de miles jag redan använt för de andra 5 uppgraderingarna. Schysst, men inget jag bett om.

 

Nu skulle jag kunna spela Allan och säga att jag ringde Thais VD men så var det inte, jag ringde en av frugans kompisar vars morsa för 15 år sedan var chef på halvhög nivå i Thai. Det måste finnas närmare 1,000 personer som har, eller har haft, ett jobb på hennes nivå eller högre och om alla de kan dela ut uppgraderingar hej vilt så kan man ju förstå varför Thai aldrig går med vinst. Att alla dessa tusentals personer bara betalar 10% av sina, och hela sin familjs, biljetter gör ju inte situationen bättre. Det sägs också vara tiotusentals nuvarande och före detta statsanställda som åtnjuter samma fördelar.   

Jag försökte byta bort Thai i år och fixade en statusmatch på Air Berlin, för att börja flyga mer med oneworld. Det samarbetet inleddes med en rätt sunkig flygning Stockholm-Berlin-Abu Dhabi-Bangkok, och kort efter det gick Air Berlin i konken..

 

Åter till Thai alltså. Som du beskriver så är det helt ok från flygplatsen och framåt, även om jag kunde önska att de gav sina guldkunder priority pass för immigration och säkerhetskontroll på suvvan,  vilket man får på flera andra Star Alliiancebolag. 

 

Att det strular när man vill uppgradera har jag också varit med om, särskilt när det är nära avresa. Sämst av allt för en egenföretagare är dock priset, de är så gott som alltid dyrast på utresa Bangkok numera oavsett destination, ofta även jämfört med andra bolag i Star Alliance. På korta resor är det helt enkelt inte försvarbart längre att flyga Thai, sist när jag skulle till Ho Chi Minh ville de ha över 10 000 THB  ToR . Combon Jetstar/Vietjet på samma sträcka gick på runt 3000 THB. Stämmer din kalkyl ovan på antalet gratisresenärer så börjar man ju ana varför de måste ta sådana överpriser av oss vanliga dödliga...

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, spooncreek said:

Jag försökte byta bort Thai i år och fixade en statusmatch på Air Berlin, för att börja flyga mer med oneworld. Det samarbetet inleddes med en rätt sunkig flygning Stockholm-Berlin-Abu Dhabi-Bangkok, och kort efter det gick Air Berlin i konken..

 

Åter till Thai alltså. Som du beskriver så är det helt ok från flygplatsen och framåt, även om jag kunde önska att de gav sina guldkunder priority pass för immigration och säkerhetskontroll på suvvan,  vilket man får på flera andra Star Alliiancebolag. 

 

Att det strular när man vill uppgradera har jag också varit med om, särskilt när det är nära avresa. Sämst av allt för en egenföretagare är dock priset, de är så gott som alltid dyrast på utresa Bangkok numera oavsett destination, ofta även jämfört med andra bolag i Star Alliance. På korta resor är det helt enkelt inte försvarbart längre att flyga Thai, sist när jag skulle till Ho Chi Minh ville de ha över 10 000 THB  ToR . Combon Jetstar/Vietjet på samma sträcka gick på runt 3000 THB. Stämmer din kalkyl ovan på antalet gratisresenärer så börjar man ju ana varför de måste ta sådana överpriser av oss vanliga dödliga...

Jag är inte egenföretagare men jag jobbar för ett relativt litet företag och med 30 internationella T&R resor om året så är biljettpriserna inte ointressanta. Till Japan, Korea och Taiwan har jag redan bytt bort Thai men 80% av mina resor går till Kina och kinesiska bolag får jag nog av inrikes i Kina.....

 

Det finns en attityd inom Thai som är väldigt lik den inom stora thailändska banker och företag inom Crown Property gruppen; otrevligt lik den man möter inom thailändska myndigheter. Ytan är allt och både kunder och resultatet är ointressant. Thai är tillsammans med AIS de två thailändska företag jag spenderat mest pengar på under min tid i Thailand och deras attityd är så totalt annorlunda. Thai skickar pliktskyldigast ett brev om året med mitt nya guldkort och en voucher för en fri uppgradering; då lägger jag ändå nästan 1 miljon Baht om året på dem. Inte ett telefonsamtal om vad jag tycker eller liknande. Jag lägger runt 200,000 Baht om året på AIS men de ringer med erbjudanden, skickar presenter och reagerar direkt när jag har klagomål. Kanske har de högre marginaler men jag tror nog mest att det handlar om att de ägs av ett professionellt Singaporeanskt företag istället för av en patriakalisk thailändsk organisation.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Atom:

Jag är inte egenföretagare men jag jobbar för ett relativt litet företag och med 30 internationella T&R resor om året så är biljettpriserna inte ointressanta. Till Japan, Korea och Taiwan har jag redan bytt bort Thai men 80% av mina resor går till Kina och kinesiska bolag får jag nog av inrikes i Kina.....

 

Det finns en attityd inom Thai som är väldigt lik den inom stora thailändska banker och företag inom Crown Property gruppen; otrevligt lik den man möter inom thailändska myndigheter. Ytan är allt och både kunder och resultatet är ointressant. Thai är tillsammans med AIS de två thailändska företag jag spenderat mest pengar på under min tid i Thailand och deras attityd är så totalt annorlunda. Thai skickar pliktskyldigast ett brev om året med mitt nya guldkort och en voucher för en fri uppgradering; då lägger jag ändå nästan 1 miljon Baht om året på dem. Inte ett telefonsamtal om vad jag tycker eller liknande. Jag lägger runt 200,000 Baht om året på AIS men de ringer med erbjudanden, skickar presenter och reagerar direkt när jag har klagomål. Kanske har de högre marginaler men jag tror nog mest att det handlar om att de ägs av ett professionellt Singaporeanskt företag istället för av en patriakalisk thailändsk organisation.   

AIS är även jag kund hos och lika nöjd som du, alltid bra att ha att göra med. Vid flera tillfällen har de ringt och nästan bannat mig för att jag ringt utomlands utan att slå in prefixet 003 först för billigare taxa. "Mr Spooncreek, we are calling you to remind yo about how to get cheaper rates when calling abroad", typ. Det är proffsigt på ett totalt annat sätt än Thai, håller helt med.

 

Med Thai har du trots allt haft tur som fått både kort och vouchers hemskickade, har inte hänt mig de senaste 10 åren..

 

Kinesiska flygbolag...ja de är ett kapitel för sig . Hoppas att du tar snabbtåget när det funkar, det gör jag :-) .

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minutes ago, spooncreek said:

AIS är även jag kund hos och lika nöjd som du, alltid bra att ha att göra med. Vid flera tillfällen har de ringt och nästan bannat mig för att jag ringt utomlands utan att slå in prefixet 003 först för billigare taxa. "Mr Spooncreek, we are calling you to remind yo about how to get cheaper rates when calling abroad", typ. Det är proffsigt på ett totalt annat sätt än Thai, håller helt med.

 

Med Thai har du trots allt haft tur som fått både kort och vouchers hemskickade, har inte hänt mig de senaste 10 åren..

 

Kinesiska flygbolag...ja de är ett kapitel för sig . Hoppas att du tar snabbtåget när det funkar, det gör jag :-) .

 

Frugan har True, vilket vi även har för vår TV, och de är om möjligt ännu trevligare. Många thailändska företag är faktiskt, i motsats till vad man ofta hör, väldigt bra på kundvård. HomePro, Amari, CP och även Krungsri (även om jag tidigare kritiserade thailändska banker) är företag som nog slår de flesta svenska företag på service (även om mycket kan ha ändrats sedan jag lämnade 98). Thai är dock för eländiga. Som guldkortsinnehavare i 19 år får jag alltid mat och dryck först och alla är trevliga men så fort man landat är man ingenting värd. Jag var guldmedlem på Cathay när jag bodde i Hong Kong 2004 och har efter det rest med dem typ en gång om året men jag hör fortfarande mer från dem än från Thai.

 

Kinesiska flygbolag är i allmänhet helt jävla katastrofala även om jag sett en liten förbättring i år. Allt under 4 timmar med snabbtåg så blir det snabbtåg, tyvärr har stålverk en tendens att ligga i The Chinese Hinterland så ofta har jag inget vettigt tågalternativ.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag konstaterar att både@atom och@spooncreek är nöjda ombord på thai. Kan ha och göra med kabinklass, på Scandinavien rutterna måste man sitta i nån av premiumkabinerna för att slippa bli behandlad som nåt som katten har släpat in tycker jag....

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, apknug said:

Jag konstaterar att både@atom och@spooncreek är nöjda ombord på thai. Kan ha och göra med kabinklass, på Scandinavien rutterna måste man sitta i nån av premiumkabinerna för att slippa bli behandlad som nåt som katten har släpat in tycker jag....

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

På flygen till Sverige kör jag oftast PE men på flygen inom Asien, vilket ändå är 95% av mina flyg, så flyger jag alltid Economy och där är servicen riktigt bra.

 

Flygen till och från Skandinavien har väldigt dåligt anseende bland Thais kabinpersonal så det stämmer säkert att servicen i ekonomiklass är dålig.

 

Skulle jag flyga privat mellan Bkk och Arn, och inte hade en massa miles för uppgradering, så skulle jag inte välja Thai.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Atom:

På flygen till Sverige kör jag oftast PE men på flygen inom Asien, vilket ändå är 95% av mina flyg, så flyger jag alltid Economy och där är servicen riktigt bra.

 

Flygen till och från Skandinavien har väldigt dåligt anseende bland Thais kabinpersonal så det stämmer säkert att servicen i ekonomiklass är dålig.

 

Skulle jag flyga privat mellan Bkk och Arn, och inte hade en massa miles för uppgradering, så skulle jag inte välja Thai.

Ja det är sånt man sitter o Tänker på en Lördagskväll????

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just now, svampen said:

Ja det är sånt man sitter o Tänker på en Lördagskväll????

Nja, att tänka en lördagskväll, eller för all del någon kväll, är relativt överskattat.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev spooncreek:

Jag försökte byta bort Thai i år och fixade en statusmatch på Air Berlin, för att börja flyga mer med oneworld. Det samarbetet inleddes med en rätt sunkig flygning Stockholm-Berlin-Abu Dhabi-Bangkok, och kort efter det gick Air Berlin i konken..

 

Åter till Thai alltså. Som du beskriver så är det helt ok från flygplatsen och framåt, även om jag kunde önska att de gav sina guldkunder priority pass för immigration och säkerhetskontroll på suvvan,  vilket man får på flera andra Star Alliiancebolag. 

 

Att det strular när man vill uppgradera har jag också varit med om, särskilt när det är nära avresa. Sämst av allt för en egenföretagare är dock priset, de är så gott som alltid dyrast på utresa Bangkok numera oavsett destination, ofta även jämfört med andra bolag i Star Alliance. På korta resor är det helt enkelt inte försvarbart längre att flyga Thai, sist när jag skulle till Ho Chi Minh ville de ha över 10 000 THB  ToR . Combon Jetstar/Vietjet på samma sträcka gick på runt 3000 THB. Stämmer din kalkyl ovan på antalet gratisresenärer så börjar man ju ana varför de måste ta sådana överpriser av oss vanliga dödliga...

Finnair ingår i oneworld.

De delar ut priority lane om man är silver eller högre. 

 

Premiumloungen i Helsingfors för guld och platinum medlemmar är riktigt bra. 

 

Smidigt med bara ett byte och på en ganska liten flygplats. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar lite. Jag återvänder till Sverige med Thai Airways en lördagkväll klockan 19.00. Är det rimligt att tro att jag hinner med en buss som går 20.10 från Arlanda? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på hur manga plan som landar samtidigt. Det är passkontrollen som tar tid. Sedan väskorna. Troligtvis inte. Kolla ankommande vid den tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Atom:

På flygen till Sverige kör jag oftast PE men på flygen inom Asien, vilket ändå är 95% av mina flyg, så flyger jag alltid Economy och där är servicen riktigt bra.

 

Flygen till och från Skandinavien har väldigt dåligt anseende bland Thais kabinpersonal så det stämmer säkert att servicen i ekonomiklass är dålig.

 

Skulle jag flyga privat mellan Bkk och Arn, och inte hade en massa miles för uppgradering, så skulle jag inte välja Thai.

Hur kommer det sig att flygen till o från Skandinavien har så dåligt anseende ?

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev apknug:

Jag konstaterar att både@atom och@spooncreek är nöjda ombord på thai. Kan ha och göra med kabinklass, på Scandinavien rutterna måste man sitta i nån av premiumkabinerna för att slippa bli behandlad som nåt som katten har släpat in tycker jag....

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Även jag flyger nästan alltid ekonomi, men försöker använda de intjänade poängen för uppgraderingar på längre rutter.

Senaste gångerna på TG 960/961 dock i ekonomi. Helt ok, men kanske främst för att planen varit halvtomma. I en fullsatt TG 961 är känslan som att befinna sig på inspelningen av Sällskapsresan. Värre än att resa med kinesiska gruppturister, de sovar i alla fall under själva flygningen och är sällan drängfulla..

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev samet:

Finnair ingår i oneworld.

De delar ut priority lane om man är silver eller högre. 

 

Premiumloungen i Helsingfors för guld och platinum medlemmar är riktigt bra. 

 

Smidigt med bara ett byte och på en ganska liten flygplats. 

Medhåll, Finnair är ett bra alternativ för att flyga österut, särskilt för götlaborgare :-) . 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kan ju inte stämma!!!!! Thaiair är ju nr1! eller hur @pigge01 :D 

Själv bytte jag bort Thai redan för 8-9år sedan, de är för dyra gentemot vad de levererar.

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kan ju inte stämma!!!!! Thaiair är ju nr1! eller hur [mention=3148]pigge01[/mention] [emoji3] 
Själv bytte jag bort Thai redan för 8-9år sedan, de är för dyra gentemot vad de levererar.
Tyvärr är det bara dem som levererar daglig direktflight året om...
Men eko där är ju i stort sett en ren charterprodukt numera.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...