Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk Logik


kokos

Recommended Posts

Jag bodde på Koh Lanta för ett par år sedan, vi hade hittat några billiga bungalows som var helt ok. Men stranden var väldigt stenig (stora stenar). Den thailändska personalen deklarerade stolt att det var "the only rocky beach on Koh Lanta". Vi flyttade till en annan strand dagen efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lk2

    5

  • Surin P3

    4

  • Wangthong

    4

  • falukorven

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ytterligare ett exempel på Thailändsk logik gällande fastighetsaffärer.

Min sambos moster äger bl a ett townhouse som hon hyr ut för 4 000 b per månad. Hon har under lång tid försökt övertala hyresgästen att köpa huset av henne i stället till det förmånliga priset 4 milj b. Jag har på ett fint sätt försökt förklara att antingen är hyran för låg eller också är priset för högt men det går liksom inte fram.

Jag väntar nu bara på att få ett förslag från mostern om att vi ska köpa huset för 4 milj b och hyra ut det för 4 000 b per månad :great:

/K

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förstår väl vem som helst, att om priset går upp, så är det i grund och botten attraktiva villor, fast ingen annan har fattat det. Så bäst att köpa en snabbt innan priset går upp ytterligare!!

Elementärt!!

Eller, ??? Kanske, vänta 15år till så har de blivit mer värda. :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade ut för en olycka som kunde gått illa. En fall från tre meter rätt ned i betong. Min rygg tog största smällen, och skallen resten.

Mycket "syarbete" upptill, och ont i mitten.

Akut till närmaste sjukhus, nej, nej , nej. Lastad på ett pickup-flak, och transporterad i hög fart på dåliga byavägar så kom vi fram till sjukhus nr 8:a. Dom andra skulle inte duga för en farang??????

Blev väl omhändertagen och fick stanna några dar för observation.

När läkaren frågade om jag ville stanna några dagar till eller åka hem till byn, svarade jag att jag vill hem.

Men då protesterade " damen", som sa att hon hade nyss betalt, för en ny droppflaska, med mina stålar att det får vänta till den är tom.

Tog 6 timmar extra.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag blivit utsatt för thailogik, igen.

De ringde ifrån posten och meddelade att jag hade ett paket att hämta ut. Bara att komma och hämta. OK...

Så jag hoppar på moppen och åker iväg till posten. Detta tar ca 10 minuter.

Posten är stängd för lunch när jag kommer fram.

Killen som ringde gjorde det kl. 11.29, deras lunch börjar kl. 11.30 och jag är på posten 11.42.

Men det är såklart mitt eget fel, eftersom jag inte förstod att ta god tid på mig innan jag åkte iväg.

Finns väl ingen som gör nåt inom den korta tid som jag lyckades med.

Så thailogiken har slösat bort ungefär en halvtimme av mitt liv idag. Hittills. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Är det ditt jobb att hålla reda på öppettider ? :giggle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du använt dig av Svensk logik istället och tagit den nyreparerade cykeln så hade du tjänat 1h träningstid + 1dl bensin :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du använt dig av Svensk logik istället och tagit den nyreparerade cykeln så hade du tjänat 1h träningstid + 1dl bensin :)

Kan ha blivit svårt att få med paketet på cykeln.

Annars så var jag nästan på väg med cykeln... En OK runda på 3.8 kilometer, men kom på alldeles för tidigt att det blir svårt med paketet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbigt att använda det som redan finns!

Här har man dragit in ytterligare kabel och naturligtvis använder man INTE befintlig kabelstege eller buntband när det finns bomullstråd.

post-3426-0-90994000-1305705143_thumb.jp

post-3426-0-56232900-1305705216_thumb.jp

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ännu ett exempel bara för att...

På trafikskolan i Surin, kan man läsa om att man inte ska släppa någon gående över vägen, eftersom någon bakomvarande trafikant kommer att köra om dig och därmed köra över honom som går över vägen.

Hur logiskt som helst... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ni kanske har funnit det svårt att argumentera med en thailändare någon gång?

Då ska jag nu ge det ultimata argumentet.

Det är bara att säga att det är "otur - bad luck" att göra det ni inte vill.

Otur vill ingen thailändare ha och därmed har ni fått er vilja igenom.

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag bodde på Koh Lanta för ett par år sedan, vi hade hittat några billiga bungalows som var helt ok. Men stranden var väldigt stenig (stora stenar). Den thailändska personalen deklarerade stolt att det var "the only rocky beach on Koh Lanta". Vi flyttade till en annan strand dagen efter.

Strålande tycker jag - gör det bästa av situationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

falukorven

Thailogik eller ett klappträ till kärring?

Exempel på ett vanligt samtal kan vara:

Kärringen: vad är det för färg på Pelles hus?

Jag: jag har ingen aning om det. Jag har aldrig vart hemma hos Pelle så jag har ingen aning.

Kärringen: är det ett rött hus Pelle bor i?

Vi tar ett ex till

Jag var på bolaget för att köpa öl till mig och cider till henne och blev nekad att handla för jag inte hade leg med mig. Jag kommer hem rätt irriterad för att hämta upp leg.

Jag: fick inte köpa något för att jag inte hade leg med mig, måste hämta det.

Kärringen: Aha ok, men köpte du inga cider till mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Thailogik eller ett klappträ till kärring?

Exempel på ett vanligt samtal kan vara:

Kärringen: vad är det för färg på Pelles hus?

Jag: jag har ingen aning om det. Jag har aldrig vart hemma hos Pelle så jag har ingen aning.

Kärringen: är det ett rött hus Pelle bor i?

Vi tar ett ex till

Jag var på bolaget för att köpa öl till mig och cider till henne och blev nekad att handla för jag inte hade leg med mig. Jag kommer hem rätt irriterad för att hämta upp leg.

Jag: fick inte köpa något för att jag inte hade leg med mig, måste hämta det.

Kärringen: Aha ok, men köpte du inga cider till mig?

eller så har hon för vana att inte lyssna på vad du säger och då blir det lite galet ibland ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart hämtad på Suvvan när vi var nere nu i april. Farten dom 35 milen vi skulle åka var ca 150 - 170 km/h, då jag frågade varför dom kör så fort svarade frugan, kör man fort så går ju inte motorn lika lång tid varför man spar bränsle... jag försökte förklara att i dom hastigheterna så drar motorn mer bränsle. vilken blicka man fick... är du dum eller??

Vad säger man..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råkade ut för thailogik för ca 3 min sedan!

Jag gick för att rulla ut soptunnan på gatan (de tömmer i morgonbitti) och grinddörren jag har är lite svår att stänga och låser du inte den så öppnas den av sig själv.. för någon timme sedan var en thaidam här och lämnade kläder hon sytt till oss och nu när jag gick ut så hade hon (förmodar att det var hon) stängt grinden och lagt en sten på utsidan för att hålla den stängd :)

Krävdes en del våld för att komma ut :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Råkade ut för en olycka som kunde gått illa. En fall från tre meter rätt ned i betong. Min rygg tog största smällen, och skallen resten.

Mycket "syarbete" upptill, och ont i mitten.

Akut till närmaste sjukhus, nej, nej , nej. Lastad på ett pickup-flak, och transporterad i hög fart på dåliga byavägar så kom vi fram till sjukhus nr 8:a. Dom andra skulle inte duga för en farang??????

Blev väl omhändertagen och fick stanna några dar för observation.

När läkaren frågade om jag ville stanna några dagar till eller åka hem till byn, svarade jag att jag vill hem.

Men då protesterade " damen", som sa att hon hade nyss betalt, för en ny droppflaska, med mina stålar att det får vänta till den är tom.

Tog 6 timmar extra.

Leif

:giggle:

Kunde ni inte ta med droppflaskan hem?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hittade ännu ett exempel bara för att...

På trafikskolan i Surin, kan man läsa om att man inte ska släppa någon gående över vägen, eftersom någon bakomvarande trafikant kommer att köra om dig och därmed köra över honom som går över vägen.

Hur logiskt som helst... :)

Nja, den ologiken finns även i Sverige. Fast då i den meningen att man inte ska "vinka" över någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vart hämtad på Suvvan när vi var nere nu i april. Farten dom 35 milen vi skulle åka var ca 150 - 170 km/h, då jag frågade varför dom kör så fort svarade frugan, kör man fort så går ju inte motorn lika lång tid varför man spar bränsle... jag försökte förklara att i dom hastigheterna så drar motorn mer bränsle. vilken blicka man fick... är du dum eller??

Vad säger man..

Det hänger samman med deras "gör av med pengarna innan dom tar slut"

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen resonemanget om bensinåtgång

Det fins flera variationer att åka från B Tahlan till Suvana... En väg är rak och enkel V 3048-Thai ettan och tvärsöver mot Pattis och Suvana... Och en krokig MEN 3km närmare med många Lkv hastig het mellan 20-40 km/ tills man komer ut på Thai 9 Gissa vilken väg Jag klagade det går mera Gas no no more near... På 3048 o 1an kunde vi ligga på 100-120 och jag lyckades bevisa att det gick åt minder Gas... But more near

Nästa gång kör jag

Offe

Ps Lkv Last kraft wagen Lastbil

Ds

Ändrades av Offe1609
Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om bensin så ligger numera våra kostnader på 5-6000 Baht i mån här i Thailand.. och det är åt helvete för dyrt tycker jag !

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändsk Logik på hög nivå.

Frugan som vanligtvis inte äter så hiskeligt stark mat numera har en förmåga att vräka i sig alldeles för stark mat när vi är i Thailand vilket en gång resulterade i att vi fick uppsöka sjukhuset pga magsvärtor hon fick efter maten. Efter en del provtagningar och undersökningar kunde doktorn konstatera att det var det halva glaset Coka-Cola hon druckit till maten som var orsaken till magsmärtorna och rekomenderades att ej dricka mer av denna dryck!

Jag blev naturligtvis lite förvånad av denna analys men nu tror jag vat hur det ligger till: Doktorn(eller vem som helst i Thailand) får ej/vill ej/är fult/lågt att lägga orsaken på något producerat och älskat av Thai, lägga orsaken på något från ett Västland är däremot HELT accepterat och därför passade det bra med Coca-cola drycken denna gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Forts.

Sen kommer nästa "förvåningsmoment"

När vi är där på sjukhuset så pratar jag med en ganska högt uppsatt affärskvinna/väninna som följt med, hon insisterar att frugan borde bli inlagd ETT PAR MÅNADER, jag förstår inte riktigt varför då hon bara har tillfälliga magsvärtor men till slut så kommer det fram: För att hon har en väldigt bra reseförsäkring (tecknad av mig i Sverige)

Vad själva vitsen är med att ligga på sjukhuset ett par månader förstår jag inte??? det kanske någon annan kan svara på? Naturligtvis så blev det inte så.

Link to comment
Dela på andra sajter

falukorven

Thailogik igen. Skickade detta mms till gumman på förmiddagen. För en kvart sedan ringde hon från ICA och frågade va det var för ngt. Hon letade runt brödhyllan..

post-3429-1305901906_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...