Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk Logik


kokos

Recommended Posts

Inaktiv Medlem

Forts.

....

Vad själva vitsen är med att ligga på sjukhuset ett par månader förstår jag inte??? det kanske någon annan kan svara på? Naturligtvis så blev det inte så.

Gratis mat och de kan inte handla och slösa bort pengar och man slipper tjat dance1.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lk2

    5

  • Surin P3

    4

  • Wangthong

    4

  • falukorven

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Thailogik igen. Skickade detta mms till gumman på förmiddagen. För en kvart sedan ringde hon från ICA och frågade va det var för ngt. Hon letade runt brödhyllan..

hahaha det år skönt när man inte förstår språket så bra.

BAJEN 4-EVER

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailogik igen. Skickade detta mms till gumman på förmiddagen. För en kvart sedan ringde hon från ICA och frågade va det var för ngt. Hon letade runt brödhyllan..

Hur tar hon hem råknullen? Ryms dom i ICA-kassen? Även om de var billiga återstår en del frågetecken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

(((Bakgrund: Troligtvis blivande frun frågade för några dagar sedan vad jag tyckte om henne, och jag sa att allt är bra, enda problemet är att jag är kvällsmänniska, och hon verkar vara morgonmänniska d v s går upp med solen, som många jordbrukare, eller som fruktodlare, som det är i det här fallet. Då satte hon igång att hålla sig vaken 3-5 timmar mer per natt, men ändå gå upp lika tidigt, så hon börjar bli ordentligt trött nu.)))

Igår så trött att hon glömde stänga av Internet, som hon betalar per minut. Även i morse svensk tid, innan jag gick och sov, var allt på topp. Efter att jag vaknade så började vi chatta vi igen:

-Du har gömt för mig! Du är gift och har barn! cray.gif (Fast mer hysteriskt)

-Va??? Jag har aldrig varit gift och har inga barn. (Sant)

-Jo, du är gift och har barn. Jag har gjort undersökning cray.gif

-Va??? Jag har aldrig varit gift och har inga barn. Varifrån har du fått det???

-Jo, du är gift och har barn. Sluta göm!

-Hur skulle jag kunna ha det? Jag pratar ju med dig nästan hela tiden.

-Du är gift och barn.

-Nej, jag har aldrig varit gift och har inga barn. Jag är ju så olika mellan då jag jobbar mycket seriöst koncentrerat och då jag skämtar, som du har märkt, så det är inte lätt att hitta någon som passar båda.

-Jo, du har fru och barn! cray.gif

---

Så där höll det på i ungefär 20 minuter innan mina två logiska argument gick in, och hon lugnade ned sig. Så tydligen kan en del thai även tänka en del logiskt, eftersom hon förstod att det hon fått för sig inte gick ihop. Då kom det fram att utav mindre sömnen hade hon somnat mitt på dagen och drömt en mardröm om att jag är gift och har barn.

Mardröm = thaiundersökning laugh.gif

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Undrar hur människorna trivs bakom skylten för reklam??

Kan inte vara någon fin utsikt från burspråket eller balkongen.
post-3602-0-80985000-1399178938_thumb.jp

De väntar förmodligen på kommande reklamintäkter.

post-3602-0-05359000-1399179000_thumb.jp

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

Undrar hur människorna trivs bakom skylten för reklam??

Kan inte vara någon fin utsikt från burspråket eller balkongen.

attachicon.gifDSCN2189.JPG

De väntar förmodligen på kommande reklamintäkter.

attachicon.gifDSCN2191.JPG

Kan ju vara en fördel med minskad solinstrålning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min frissa i Chiang Mai är mycket duktig i sitt jobb och har gott om kunder - mest thai, men även faranger. Trots detta berättade hon för mig att hon funderar på att sadla om och öppna ett massageställe. Varför? Jo, för att massage-tjejerna tog ut betydligt högre timpenning än hon och tjänade alltså (enligt thailogiken) betydligt mera. Det tog ganska lång tid innan hon förstod fakta. Det finns 4-5 massageställen helt nära hennes salong. De har kanske en handfull kunder var per dag medan min frissa har kunder i stort sett hela tiden. Ibland hinner hon knappt äta lunch. Således drar hon in betydligt mera pengar än sina kompisar. Lik förbannat var det svårt att förstå att man måste ha kunder för att få in den högre timpenningen. Inga kunder - inga pengar.

Livet är som en påse - tomt och innehållslöst tills man fyller det med något.

/Pastor Jansson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nordsvensk

Har vid några tillfällen observerat thai som efter en längre tur med bilen öppnat huven en stund för att motorn ska få "svalka sig".

Lång biltur+varmt ute=motorhuven öppen.

 

Om man vill kyla av motorn efter hård belastning & ev hög motortemp så kan i & för sig en öppen huv hjälpa till men i kombination med motorn stund på tomgång gärna med bilens kupé´värme(om bilen är utrustad med värme) på.

 

Eller som en kille i Vietnam alltså inte thai logik i detta exempel:

Han bodde i Saigon men reste ofta till en beach en bit utanför för att kite surfa på helgerna.

Stannade alltid på samma guest house. Alltså en trogen stammis.

En Söndag checkade han ut en timme efter utchecknings tiden. Personalen krävde honom på hyra för ytterligare en natt.

Efter mycket argumenterande som övergick till grälande så betalade killen.

Nästa helg & varje besök på beachen därefter så tog han in på guest huset bredvid.

Otroligt korkat sätt att bedriva affärs verksamhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nordsvensk

Håll alltid på din familj oavsett vad saken gäller!!!

 

Tänk inte själv.

Bilda dig ingen egen uppfattning.

Bara blind(dum) lojalitet med din egen familj eller i vissa fall vänner.

 

En mentalitet som tyvärr ofta praktiseras vid barnuppfostran = Ungarna lär sig inte vad som är rätt & fel. Eller självrannsakning.

 

Kanske ingen logik men ett beteende som är vanligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll alltid på din familj oavsett vad saken gäller!!!

 

Tänk inte själv.

Bilda dig ingen egen uppfattning.

Bara blind(dum) lojalitet med din egen familj eller i vissa fall vänner.

 

En mentalitet som tyvärr ofta praktiseras vid barnuppfostran = Ungarna lär sig inte vad som är rätt & fel. Eller självrannsakning.

 

Kanske ingen logik men ett beteende som är vanligt...

Barn gor inte som du sager utan som du gor!

Forsok att fa en Thai att forsta detta!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

(((Bakgrund: Troligtvis blivande frun frågade för några dagar sedan vad jag tyckte om henne, och jag sa att allt är bra, enda problemet är att jag är kvällsmänniska, och hon verkar vara morgonmänniska d v s går upp med solen, som många jordbrukare, eller som fruktodlare, som det är i det här fallet. Då satte hon igång att hålla sig vaken 3-5 timmar mer per natt, men ändå gå upp lika tidigt, så hon börjar bli ordentligt trött nu.)))

Igår så trött att hon glömde stänga av Internet, som hon betalar per minut. Även i morse svensk tid, innan jag gick och sov, var allt på topp. Efter att jag vaknade så började vi chatta vi igen:

-Du har gömt för mig! Du är gift och har barn! :cray: (Fast mer hysteriskt)

-Va??? Jag har aldrig varit gift och har inga barn. (Sant)

-Jo, du är gift och har barn. Jag har gjort undersökning :cray:

-Va??? Jag har aldrig varit gift och har inga barn. Varifrån har du fått det???

-Jo, du är gift och har barn. Sluta göm!

-Hur skulle jag kunna ha det? Jag pratar ju med dig nästan hela tiden.

-Du är gift och barn.

-Nej, jag har aldrig varit gift och har inga barn. Jag är ju så olika mellan då jag jobbar mycket seriöst koncentrerat och då jag skämtar, som du har märkt, så det är inte lätt att hitta någon som passar båda.

-Jo, du har fru och barn! :cray:

---

Så där höll det på i ungefär 20 minuter innan mina två logiska argument gick in, och hon lugnade ned sig. Så tydligen kan en del thai även tänka en del logiskt, eftersom hon förstod att det hon fått för sig inte gick ihop. Då kom det fram att utav mindre sömnen hade hon somnat mitt på dagen och drömt en mardröm om att jag är gift och har barn.

Mardröm = thaiundersökning laugh.gif

Saknar hans genomtänkta och förståndiga inlägg  :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore nåt för LP att diskutera taktik med  :crazy:  han hade ju fört upp korplag i allsvenskan  :thumbsup: och om inte knäna satt stopp så hade nog Waldner och de andra fått spela andrafiolen i pingis oxå  :nyam: Basket var ju oxå en paradgren,ja all sport worldwide räddade han ju från katastrof.Företagsledare var han ju lysande som,bl.a. lyfte han ju Ryssland på affärshimlen.Djurvän var han ju oxå,kunde både tolka och prata med katter,en underbart välutbildad innovatör helt enkelt.Sådana personer växer banne mig inte på trän,han skulle säkert ha löst krisen i Thailand i ett nafs men nu verkar det vara Fillipinerna som får njuta av hans kunskaper,så nu kommer dom att rusa på välfärdsbarometern snabbt.En komplett man helt enkelt  :14:  :14:  :14:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Undrar hur människorna trivs bakom skylten för reklam??

Kan inte vara någon fin utsikt från burspråket eller balkongen.

attachicon.gifDSCN2189.JPG

De väntar förmodligen på kommande reklamintäkter.

attachicon.gifDSCN2191.JPG

Dom förväntade reklamintäkterna  kanske uteblev?

Nu har reklamskylten rivits, och en del av materialet användts till ett skärmtak över entre´n.

Det kanske blev för varmt också bakom den?

 

Bilder från 4e maj.

 

post-3602-0-48871800-1409028422_thumb.jp

 

post-3602-0-04608200-1409028469_thumb.jp

 

Bild från i dag.

 

post-3602-0-21003500-1409028569_thumb.jp

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Kranfundament Thai  style.  Undrar vad träpinnarna har för uppgift?  Jag noterar dock att det pålats under fundamentet,  men borde inte pålarna vara i ytterkant.  Nu är jag ingen byggnads ingengör men jag inbillar mig att pålarna inte tål så hög belastning i sidled.

post-3602-0-33347900-1411705308_thumb.jp

 

Jag kommer i fortsättningen av mina promenader att helt enkelt ta en omväg för kranen är i alla fall 20-30 meter hög.

Bara hålla tummarna och hoppas den inte rasar, ifall han skulle få botten napp längst ut och brytarna inte skulle funka.

 

post-3602-0-50220400-1411705484_thumb.jp

 

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Utsikten från den balkongen skulle jag gott klara mig utan.  ( Pattaya Klang )

 

 

post-3602-0-19407900-1416970745_thumb.jp

 

 

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utsikten från den balkongen skulle jag gott klara mig utan.  ( Pattaya Klang )

 

 

attachicon.gifDSCN4859.JPG

hehehehe där har jag bott i det högra huset.

 

Ganska kul storry faktiskt om Varför det ser ut som det gör där.

 

Allt  startade med att två systrar fick ärva en liten bit land.

Dom bestämde sig för att bygga ett lägenhetshotell på marken.

 

Efter många års hårt arbete så lyckades dom skrapa ihop tillräckligt med pengar för att bygga huset till Vänster.

 

Dom levde lyckliga tillsammans med sin verksamhet ett par år.

 

 

Men sedan lyckades den ena systern lura av den andra hennes del i företaget.

 

Syster nummer 2 vart då jävligt förbannad. På något sätt lyckades hon skrapa ihop tillräckligt med pengar för att bygga hus nr 2 (det högra)

Marken som det byggdes på var inte stor och för att jävlas tillbaka mot sin syster så byggdes det så NÄRA det bara var möjligt.

 

(detta var iaf den berättelse som syster nr 2 berättade för mig när jag hyrde rum hos henne för ett par år sedan)

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 3 månader senare...

I dag på min promenad såg jag en ställningsmodell  som jag tidigare icke beskådat.

 

post-3602-0-34753700-1433138033_thumb.jp

 

Hängställning? Gjord av rundjärn och med några brädor som med fördel kan flyttas vartefter man t.ex. målar.

 

post-3602-0-39118800-1433138127_thumb.jp

Ändrades av lill_kurre

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

kitungmakmak

I dag på min promenad såg jag en ställningsmodell  som jag tidigare icke beskådat.

 

attachicon.gifDSCN9244.JPG

 

Hängställning? Gjord av rundjärn och med några brädor som med fördel kan flyttas vartefter man t.ex. målar.

 

attachicon.gifDSCN9245.JPG

 

Tja, nog såg det lite stabilare ut än det jag såg utanför SC, lutar stegen ( som står mitt på vägen) mot kablarna och kliver upp...

post-11193-0-94632200-1433164846_thumb.j

 

Tog fram kameran när jag såg kabeldragarna (i bildlig mening)

post-11193-0-15480700-1433164950_thumb.j

post-11193-0-00099700-1433164985_thumb.j

 

Kablesläpande är ju ok, men det med stegen och var den stod kallar jag inte säkert alls.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag på min promenad såg jag en ställningsmodell  som jag tidigare icke beskådat.

 

attachicon.gifDSCN9244.JPG

 

Hängställning? Gjord av rundjärn och med några brädor som med fördel kan flyttas vartefter man t.ex. målar.

 

attachicon.gifDSCN9245.JPG

Specialtillverkat för väääldigt små Kambodjaner?

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...