Jump to content
IGNORERAD

Mobilt bredband i Sverige


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag vet inte vilket forumdel detta passar.

Jag är intresserad av att skaffa mig mobilt bredband.

Ska mest ha det till att söka information på typ NE.se, Wikipedia och olika myndigheters hemsidor när jag är på resande fot.

Vilket bolag föreslår ni?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 25
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    8

  • Herr Chang

    4

  • Bada-Bing

    4

  • banlappa

    2

Mest aktiva i denna tråd

Khun Magrood!

Här hemma använder vi sedan ett par månader mobilt bredband från Tele2. Just nu har de kampanj så ingen månadsavgift året ut och modemet ingår. Funkar bra för oss. www.tele2.se

Kan även ladda ner film och musik snabbt.

//Marcus

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tack...

Hur är det med täckningen?

Jag använder Tele2 mobil - billigt och bra i stan.

Men när man är på kurs i skogen - där jag är som mest i behov av mobilt bredband just nu - har Tele2 mobiltelefon ingen täckning. Blir det samma sak med bredband?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är helt klart det bästa mobila bredband jag har provat och jag har testat alla utom Telia.

Jag har valt den stora Gateway för att funka optimalt även under körning(kör lastbil) obs, inte jag som surfar under körning, min dotter sköter det :great: .

Just nu är jag på båten på väg till Finland och det funkar kanonfint.

http://www.ice.net/d.aspx?areaID=14

Välkommen till Bada-Bing Bar & Restaurant

Karon Beach.

Hitta hit: klicka på Bada-Bing på medlemskartan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm då torde väl Telia vara bäst. De täcker väl hela landet antar jag. Men titta in på tele2.se där har de en karta som visar täckningsområdena i Sverige.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmmm då torde väl Telia vara bäst. De täcker väl hela landet antar jag. Men titta in på tele2.se där har de en karta som visar täckningsområdena i Sverige.

Har du kollat täcknings-kartan på IceNet?

Välkommen till Bada-Bing Bar & Restaurant

Karon Beach.

Hitta hit: klicka på Bada-Bing på medlemskartan

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Jag vet inte vilket forumdel detta passar.

Jag är intresserad av att skaffa mig mobilt bredband.

Ska mest ha det till att söka information på typ NE.se, Wikipedia och olika myndigheters hemsidor när jag är på resande fot.

Vilket bolag föreslår ni?

Mvh

Magrood

Jag har ”Tre” http://www.tre.se/ som operatör för mitt mobila bredband och det fungerar perfekt. När jag är i Stockholm där jag har en lägenhet så ligger ned hastigheten konstant mellan 5 – 6 Mbit.

Upp hastigheten är lite klen med 0,30mbit

I somras åkte vi en tur runt i Sverige och det var täckning i stort sett överallt där vi var mellan Vetlanda och Piteå, aldrig sämre än 0,37 Mbit ner.

Lite värre med täckning i Norrlands inland http://www.tre.se/te...age.aspx?id=172

Fördelen är också att det inte finns någon begränsning som hos de andra operatörerna som begränsar hastigheten efter att man laddat ner 5 GB, jag laddar i snitt ner 50 GB i månaden och "Tre" har inte begränsat hastigheten ännu efter 1,5 år.

Rekommenderas verkligen.

Jag betalar 199 kr i Månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för mycket bra info...

Vårt fasta bredband hos GåBort kommer att gå ut nästa vecka.

Vi pratar om att prova att bara ha mobilt bredband ett tag och se hur det funkar.

Får turas om att nyttja internet... men det har vi klarat förut... så det ska gå bra.

I så fall slipper man dubbla räkningar - då kan man välja bättre mobilt bredband.

Vilka här använder mobilt bredband hemma också?

Vilken hastighet och pris???

Tack på förhand...

Natti natti...

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej där jag bor så fungerar inget annat än Telia när man kommer utanför stan så jag tycker Telia är helt klart bäst även när man åker längre sträckor, det är ett säkert kort med Telia. Och jag bor i mitten av sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tackar för mycket bra info...

Vårt fasta bredband hos GåBort kommer att gå ut nästa vecka.

Vi pratar om att prova att bara ha mobilt bredband ett tag och se hur det funkar.

Får turas om att nyttja internet... men det har vi klarat förut... så det ska gå bra.

I så fall slipper man dubbla räkningar - då kan man välja bättre mobilt bredband.

Vilka här använder mobilt bredband hemma också?

Vilken hastighet och pris???

Tack på förhand...

Natti natti...

Magrood

Jag använder mitt hemma oxå.

Känns nästan som det är en tävling om vem som har lyckats skaffa det bästa bredbandet :lol:

Då kommer jag med ett argument till för att skaffa IceNet, man behöver inte turas om med detta bredband för det är samtidigt en trådlös router så man kan vara flera stycken samtidigt.

Jag kör tex min laptop, spelar online med mitt PS3 och min dotter kör på sin dator samtidigt.

Men nackdelen med detta är ju som någon sa att dom har en bergänsning på 5gig i månaden

Leder jag  :rofl:;)

Välkommen till Bada-Bing Bar & Restaurant

Karon Beach.

Hitta hit: klicka på Bada-Bing på medlemskartan

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Quote

Hej där jag bor så fungerar inget annat än Telia när man kommer utanför stan så jag tycker Telia är helt klart bäst även när man åker längre sträckor, det är ett säkert kort med Telia. Och jag bor i mitten av sverige.

Om vi pratar 3 g nätet så är Telia=Tele2. Då dom kör på samma licens och basstationer.

Vad gäller Router som IceNet har så har även 3 en sådan.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft 3 sen dom började för flera år sedan och det har funkat kanonbra ända till för ett par månader sedan och det funkar fortfarande inte som det ska, 3butiken i Helsingborg säger själva att nätet är överbelastat så det funkar väldigt dåligt.

Dom har helt enkelt sålt för många abonnemang, det är väl en övergångsperiod innan dom har fått rätt på det men likförbannat irriterande för mig som konsument.

Droppen som fick bägaren att rinna över var deras bemötande på kundtjänst.

Lämnade felanmälan efter felanmälan till dom och dom skulle höra av sig efter högst 5dagar, men fick själv ringa upp för att då få reda på att dom behöver kompleterande uppgifter, och ingent bra svar varför dom inte ringer själva och ber om det :grrrrrr:

Efter många samtal till kundtjänst utan att ha fått hjälp så sa jag upp mitt abonnemang.

Så att jag promotar "mitt" nya mobila bredband är egentligen bara dumt: Mer användare=sämre uppkoppling, så nu när jag tänker efter så är inte IceNet så bra ändå ;)

Välkommen till Bada-Bing Bar & Restaurant

Karon Beach.

Hitta hit: klicka på Bada-Bing på medlemskartan

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår jag dig rätt hasseigöteborg?

Telia och Tele 2 går inte på samma nät. Det är olika.

Problemet med telia är att modemen är låsta till telia i minst ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Quote

Förstår jag dig rätt hasseigöteborg?

Telia och Tele 2 går inte på samma nät. Det är olika.

Problemet med telia är att modemen är låsta till telia i minst ett år.

Vid "auktionen" av 3 G licenser så fick Telia ingen 3 G licens. Utan dom som fick var H3G (3) , Tele2, Vodafone (numer Telenor) och sist Orange.

Orange har sedan dragit sig ur byggnationen.

Telia var därför tvungen att gå ihop med Tele2 för att bygga ett nät.

Så Telia och Tele2 kör altså exakt samma sändare. Dock har dom olika operatörskoder i systemet så dom kan låsa utrustningen till just deras prefix.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag valde 3 då de inte har någon begränsning när det gäller nedladdning. Använder det mest hemma och det fungerar helt OK men det går inte att jämföra med fast lina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svar.

Ni har sparat min tid mycket.

Idag har jag varit och köpt 3-abbonemang.

Ska prova om jag lyckas installera den på våra datorer.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Hoppas det går bra med det mobila bredbandet!

Eftersom du själv tidigare bett om det (försöker inte göra en Nonki här ;-), så vill jag meddela att det stavas abonnemang. Har själv svårt med om det ska vara två "b" eller två "n". Eller, tja det är ju egentligen tre "n" ;-)

Svenska Akademiens ordlista kommer till min räddning!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Magrood,

Hoppas det går bra med det mobila bredbandet!

Eftersom du själv tidigare bett om det (försöker inte göra en Nonki här ;-), så vill jag meddela att det stavas abonnemang. Har själv svårt med om det ska var två "b" eller två "n".

Svenska Akademiens ordlista kommer till min räddning!

Herr Chang har talat.

Tackar HerrChang ... du vet att jag uppskattar sån hjälp. :wai:

Har du något knep om hur man skulle kunna veta att det är nn och inte bb...?

Ah... under tiden jag skriver kommer jag på det NN - brukar man använda för ed-texten.

Kan man få hjälp om Mac:en krånglar när man ska installera Tre på den?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Det finns ju oftast inte mycket logik i stavningen av svenska ord... vad gäller ordet abonnemang så får man nog hitta på något irrelevant. Typ att bokstaven "b" ligger för "n" i alfabetet, så då blir det ett "b" (nummer ett) och två "n" (nummer två) i just detta ord. Sådana något löjliga minnesregler har ju en förmåga att fastna!

Jag har aldrig försökt koppla in mobilt bredband på mina Macar, men om apparaten från 3 beter sig som ett vanligt USB-modem borde inte bli några problem. Det är numera mer vanligt att man bifogar instruktioner för att koppla till Mac, så det skulle förvåna mig om det saknas från 3.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Magrood,

Det finns ju oftast inte mycket logik i stavningen av svenska ord... vad gäller ordet abonnemang så får man nog hitta på något irrelevant. Typ att bokstaven "b" ligger för "n" i alfabetet, så då blir det ett "b" (nummer ett) och två "n" (nummer två) i just detta ord. Sådana något löjliga minnesregler har ju en förmåga att fastna!

Jag har aldrig försökt koppla in mobilt bredband på mina Macar, men om apparaten från 3 beter sig som ett vanligt USB-modem borde inte bli några problem. Det är numera mer vanligt att man bifogar instruktioner för att koppla till Mac, så det skulle förvåna mig om det saknas från 3.

Herr Chang har talat.

Det är bra knep där.  :wai:

Jag fick med papper från 3. Men jag verkar ha otur med datorer...  :diablo:

Försäljaren frågade mig vilken typ Mac jag hade - Leopard eller något annat om jag ej kommer ihåg namnet.

---Safari --- svarade jag... :D:D:D

Se, vad mycket jag kan om Mac:en.

Mvh

Magrood

PS. Vi har lösa planer om att komma ned till GTB i november. Är ni på plats? Skulle vi kunna gå till någon Loy Kratong -fest och festa lite? Typ miniträff... Jag tror att en annan medlem här hänger med.

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Leopard är den senaste versionen av Mac OS som finns, och jag hoppas du har den! Version 10.5.x när man tittar i Apple-menyn längst upp till vänster. Safari är namnet på webläsaren som följer med Mac OS.

Vi ska möjligen ta en tripp till Thailand i oktober, men vi är definitivt i Göteborg i november. En Loy Krathong fest vore kul! Enligt mina noteringar infaller denna högtid 12 november detta år, och jag tror säkert att någon thaiförening fixar en tillställning runt detta datum.

Vid närmare eftertanke kunde det ju dessutom vara kul att skicka ut lite krathonger i Mölndalsån om man nu ändå är i närheten. Finns det några andra göteborgare eller från periferin som vill hänga på?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rapport...

Det blev Tre.

Lyckades till slut få modemet att funka på Mac:en - jag tror jag laddade ner alla filer som fanns ha ha ha ha.

För säkerhetsskull.

Första dagen då vi testade Tre vid åtta nio tiden på kvällen var det skit.

Var nära att lämna tillbaks den.

Men jag ska vara i skogen nästa vecka och behöver trådlöst internet. Så jag får utvärdera tjänsten efter det.

Just tidigt på morgonen i stan funkar Tre finfint.

Mvh

Magrood

-soligt här-

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Uppdatering!

Tre funkade ok när jag var på kurs på landet.

Men det funkade sämre och sämre och sämre i vår lägenhet i stan.

Jag ringde kundtjänsten och de sa det skulle ta 10 dagar att kontakta teknikern, eller något sånt.

Så länge utan internet kan vara inte var. Mitt jobb är rätt så beroende av att kunna söka information på nätet.

Så jag bytte till Telia mobilt bredband. Det funkar finfint.

Blev fel en gång och ringde kundtjänsten. Fick gå till Teliabutiken i stan och byta sladd. Problemet fixat och klart!

Nu - en nöjd Telia-kund.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

Vi har också i stort sett alla våra telefon, mobil och internettjänster hos Telia. Vi är också nöjda. Inte det billigaste kanske. Men det fungerar mycket bra.

Jag blir så trött när diverse patetiska skitbolag ringer och försöker värva över oss. Tyvärr finns det inget NIX-register för företag.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...