Jump to content
IGNORERAD

hur många har thaikörkort


ban samet

Körkort  

207 röster

  1. 1. Har du thaikörkort?

    • Ja
      102
    • Nej, men internationellt
      44
    • Nej, kör inte i Thailand
      30
    • Nej, kör ändå
      31


Recommended Posts

Avregistrerad clion

Svar nej Endast passet och adressen till huset i Bangsale

Ingen bilkörning bara ett test hos läkarn syn och puls

sen vart det uppkörning .Fick sitta på en stol och trycka på en pedal när nån lampa blev röd 55555 hade flippflop dojor på mig och missade de 2 första gångerna sen sparka jag av mig dom och då blev det grönt

sen vart det att vänta på kortet :crazy:

Ds kom just på att dom vart tvungna och kontrollera med svenska ambassaden om jag har svenskt körkort ^_^ ( sa dom) och detta var 23dec :ahh: 5555 och givetvis var ambassaden öppen över julhelgen.men det var bara och gilla läget

Kansche därför det var lite dyrare än vanligt :D Men som en del andra inlägg bla Poffas blir man nekad på nåt ställe så gå till nästa

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    11

  • Nypan

    10

  • Mankan

    7

  • Fritz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej,

Detta var den test jag fick göra (förutom läkarintyget 1 per Mc/Bil)

Syntesten var att säga rätt färg som personen pekade på

post-3826-0-09583100-1321329175_thumb.jp

Reaktionstesten

post-3826-0-48422500-1321329278_thumb.jp

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara väldigt olika hur man får thai körkort.

Då jag flyttade hit anlitade vi en konsult/översättare som fixade alla mina papper.

Han frågade mig om jag ville ha thai kort. Jag tyckte det lät vettigt. Han fixade allt. Det jag gjorde var bara att gå till läkare och få läkarintyg. Har för mig att de endast kollade blodtrycket. Gjorde aldrig syntest. Aldrig körtest.

Därefter biltur med konsulten till en polisstation som skötte körkortsfrågor. Fick kortet på 10 minuter. Fick betala totalt 5000 B för ett års kort. Vet inte om det var några mutor inblandade.

Året därpå åkte vi själva till körkortsmyndigheten i Chiang Mai, ville inte betala dessa 5000 B igen. Fick förlängning på 5 år till en blygsam avgift. gick på 30 minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja köppte mitt på körskolan i Pattaya klang ovanför carefour i vintrass 6000bath så fixa dom allt.går säkert å få billigare. :dance:

6000? hujedamej... jag betalade 150 baht för "läkarintyg" 1000 baht för residens certificat (alltså bevis på fast adress i Thailand) och sen 160 baht för själva "uppkörningen", dom där pedalerna och färgkartantestet. Lätt som en plätt.

6000?? :ahh:

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

6000? hujedamej... jag betalade 150 baht för "läkarintyg" 1000 baht för residens certificat (alltså bevis på fast adress i Thailand) och sen 160 baht för själva "uppkörningen", dom där pedalerna och färgkartantestet. Lätt som en plätt.

6000?? :ahh:

Tyvär hade jag ont om tid så jag han inte kolla runt

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Clion, du fick väl betala extra för att du inte presenterade dokument såsom residens certificat och liknande, om jag fattade rätt? Så ditt köp var väl mer som ett under bordet köp :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag senast förra året förnyade mitt körkort i Bangkok var jag tvungen att skaffa in ett intyg från svenska Ambassaden om min adress. Samt att jag fick göra färgtestet. Och så hade dom infört att man var tvungen att titta på en film om risker i trafiken.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om gula husboken med egna namnet inskrivet räcker som intyg om adress ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör den säkert? Annars räcker det att du åker till Ambassaden och uppger var du bor. Så intygar dom att det är sant (som om dom skulle eller vill kolla upp sanningshalten i det man säger?).

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man åka till ambassaden och säga att man bor på den o den adressen trots att man bara är i landet på turistvisa? Får man intyget ändå?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet om gula husboken med egna namnet inskrivet räcker som intyg om adress ?

Tjena!

Gula boken är helt ok. Vid första besöket samt när jag har förnyat

mitt Thai-körkort är:

Gula Boken,läkarintyg samt mitt pass.

Har funkat klockrent. :thumbsup:

Här där vi bor godkänns inte turist-visa.

Men det är visst upp till varje lokala myndighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Någon som vet om gula husboken med egna namnet inskrivet räcker som intyg om adress ?

Hej

Jag var tvungen att ha med ett stämplat intyg ifrån det lokala distriktskontoret där man intygade att jag var skriven på den adress jag uppgav.

Vad det gällde visum så skulle det vara ett års visum (ej turist), det var det samma när körkortet förlängdes, hade jag haft turistvisum eller tre månaders visum hade det inte blivit någon förlängning av körkortet i Nong khai.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får man den gula boken? I Wang Sam Mo verkar det hopplöst :crazy:

Vilka uppgifter behövs?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får man den gula boken? I Wang Sam Mo verkar det hopplöst :crazy:

Vilka uppgifter behövs?

Tjena!

Jag hade med mej,min fru,min svärmor(intyga att jag är den jag är). Även vår lokala kommun-chef.(intyga att

jag bor på min adress samt att jag är en hyfsat trevlig falang)

Mitt pass. Det var dom kraven som ställdes. Tog ca en timme. Kostnad: gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör den säkert? Annars räcker det att du åker till Ambassaden och uppger var du bor. Så intygar dom att det är sant (som om dom skulle eller vill kolla upp sanningshalten i det man säger?).

Mvh Janne

Kan ju vara skönt att slippa åka ganska många mil i onödan och lägga många timmars tid bara för att få ett papper från ambassaden man inte behöver

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6000? hujedamej... jag betalade 150 baht för "läkarintyg" 1000 baht för residens certificat (alltså bevis på fast adress i Thailand) och sen 160 baht för själva "uppkörningen", dom där pedalerna och färgkartantestet. Lätt som en plätt.

6000?? :ahh:

1000 Baht?

Var det på Immigrations i Jomtien? Jag betalade ca 200 bath st för dessa intyg, ett för vardera körkort

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalade 105 eller 115 baht för att ändra mitt bilkörkort till Thaikörkort, hade med mig internationellt körkort.

Men för motorcykel så var jag tvungen att göra testerna plus uppkörning. Har för mig att det kostade 150 eller så.

Plus 100 baht per för läkarundersökningen per k.k.

Betalade inget för att få något papper från Immigration. Hade med mig en faktura med adress och namn på där jag bor. Det räckte i Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej har tai kort för bil och mc Men bara ett års Går ut 5 Janujari 2012 Måste man göra om samma igen . Jag har gått till konsulatet ipattis vaje gång

Link to comment
Dela på andra sajter

1000 Baht?

Var det på Immigrations i Jomtien? Jag betalade ca 200 bath st för dessa intyg, ett för vardera körkort

Ja du har rätt, jag minns fel.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Mina körkort som gäller i ett år i Thailand håller på att gå ut och nu måste jag förnya dom för förhoppningsvis ytterligare fem år. Vilka papper behöver jag ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Läkarintyg, kopia på passet´s första sida och visasidan, husbok eller annat papper som visar var du bor samt det gamla körkortet

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

när man gör prover i kontoret, är proverna på engelska ni som har gjort det ? jag trodde att de hade bara på thailänska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

De är på engelska

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

när man gör prover i kontoret, är proverna på engelska ni som har gjort det ? jag trodde att de hade bara på thailänska.

Vadå prover, har du svenskt körkort gör du inga teori prover.

Om du menar praktik så har dom två apparater, en med två pedaler, den högra ska föreställa gas och den vänstra bromspedal, det finns en typ trafikljusstolpe som efter att man trampat på den högra blir grön, sedan slår den om till rött och då ska man inom en viss tid trampa på den vänstra, inge svårt alls. Nästa är tre lampor, en röd en gul o en grön, dessa tänds slumpvis och då ska man säga vilken färg det är, thats it...Lycka till.

PS Körkortet tillverkar dom på plats, efter att man tagit fotot/fotona tar det c:a 5 min innan man stolt konstaterar att man "klarat" körkorten för både MC o bil!

Baa, vitt slödder i Issan

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...