Jump to content
IGNORERAD

hur många har thaikörkort


ban samet

Körkort  

207 röster

  1. 1. Har du thaikörkort?

    • Ja
      102
    • Nej, men internationellt
      44
    • Nej, kör inte i Thailand
      30
    • Nej, kör ändå
      31


Recommended Posts

Men ditt gällde då eftersom du gjorde kopia på det

Det gäller för att hyra bil skaffa Thaikörkort men INTE om du möter en polis eller ett försäkringsbolag, som vet att Thailand inte skrivit på den sista konventionen som dom var med på.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    11

  • Nypan

    10

  • Mankan

    7

  • Fritz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det gäller för att hyra bil skaffa Thaikörkort men INTE om du möter en polis eller ett försäkringsbolag, som vet att Thailand inte skrivit på den sista konventionen som dom var med på.

Ser gärna att osanningar inte sprids i alla trådar.

Kan du på något vis bekräfta att 1949 års konvention inte skrivits på av Thailand?

Om du inte kan det, så tycker jag du ska sluta med att skriva att ett internationellt körkort inte gäller i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr när man blev stoppad så ville de se det internationella kortet

Finns ju även en översättning till Thai i det numera

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande kanske.

The Case of Thailand

Thailand joined the 1949 Convention on 15 August 1962 and is presently a contracting party. Thailand issues the 1949 International Driving Permit. Any 1949 International Driving Permit issued by other contracting parties is valid in Thailand.

As to the 1968 Convention, Thailand's delegate signed the Convention on 8 November 1968 in Vienna, but the Thai Government hasn't ratified it so far. This is also the case with a dozen other nations including Indonesia, South Korea, Spain and the UK. What this means in the international political arena requires some deliberation but, simply put, Thailand is not a contracting party of the 1968 Convention. Thailand doesn't issue the 1968 International Driving Permit.

The question is, is a 1968 International Driving Permit valid in Thailand? In order for a 1968 International Driving Permit to be valid in Thailand, there must be a specific law in Thailand which validates the 1968 International Driving Permit. So the question is, is there a law in Thailand which validates the 1968 International Driving Permit?

Detta skall ses i ljuset av

The 1949 Convention and the 1968 Convention are almost identical in their contents except some clarifications and additions in the latter. Also, the 1949 International Driving Permit and the 1968 International Driving Permit look almost the same. One major difference between them is that, while the 1949 International Driving Permit is valid for maximum of one year from the date of issue, the 1968 International Driving Permit is valid for maximum of three years from the date of issue.

Dvs. det 1-åriga IDL gäller utan konstigheter.

Edit. Motormännen ger 1-årigt IDL för resa till Thailand dvs de ger ut en körkort i enlighet med 1949 års konvention som Thailand godkänt. Så sluta hävda att det inte gäller i Thailand.

http://www.bkkriders.com/law/idp.html

1949 års Konvention som Thailand ratificierat.

http://www.mass.gov/rmv/dmanual/appendixA.pdf

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tog mig friheten att kopiera den del av ditt inlägg ovan som har betydelse

När det gäller 1968 års konvention, undertecknade Thailands delegera konventionen den 8 november 1968 i Wien, men den thailändska regeringen har inte ratificerat den hittills. Detta är också fallet med ett dussin andra länder, inklusive Indonesien, Sydkorea, Spanien och Storbritannien. Vad detta innebär i den internationella politiska arenan kräver viss överläggning, men enkelt uttryckt, är Thailand inte är part i 1968 års konvention. Thailand inte ut från 1968 International Driving Permit.

Frågan är, är en 1968 International Driving Tillståndet gäller i Thailand? För att en 1968 International körtillstånd att gälla i Thailand, måste det finnas en särskild lag i Thailand som validerar 1968 International Driving Permit. Så frågan är, finns det en lag i Thailand som validerar 1968 International Driving Permit?

Slut på Kopia

BARA för att som du skriver, samt andra skäller på mig för, är det som framgår av texten detta som jag hävdat att DET finns inget stöd för den senaste konventionen.

Bara för att man skrivit på för 1949 och som godkänts av regeringen, så innebär det väl inte att den från 1968 också automatiskt skall gälla på samma sätt. Som du skriver så har den inte antagits av regeringen.

Även om den ÄR snarlik så är det inte samma sak.

Som vanligt i detta underbara land så finns det minst 2 sidor av det mesta.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser gärna att osanningar inte sprids i alla trådar.

Kan du på något vis bekräfta att 1949 års konvention inte skrivits på av Thailand?

Om du inte kan det, så tycker jag du ska sluta med att skriva att ett internationellt körkort inte gäller i Thailand.

Varför då, från din sida gäller det väl då att du kan bevisa att jag har fel.

Du måste även förstå det som skrivs av andra med. Har inte sagt eller skrivit att dom INTE har undertecknat från 1949 bara att dom Ej antagit den från 19668.

För övrigt så är det förbannat tråkigt att du skall beskylla andra för att skriva osanningar, eller är det kanske på det viset, att du vill att alla skall läsa dina synpunkter, och tro att det du skriver kommer från bibeln eller annat ställe.

Och det är väl med det som testamenten det sista gäller ALLTID.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog mig friheten att kopiera den del av ditt inlägg ovan som har betydelse

När det gäller 1968 års konvention, undertecknade Thailands delegera konventionen den 8 november 1968 i Wien, men den thailändska regeringen har inte ratificerat den hittills. Detta är också fallet med ett dussin andra länder, inklusive Indonesien, Sydkorea, Spanien och Storbritannien. Vad detta innebär i den internationella politiska arenan kräver viss överläggning, men enkelt uttryckt, är Thailand inte är part i 1968 års konvention. Thailand inte ut från 1968 International Driving Permit.

Frågan är, är en 1968 International Driving Tillståndet gäller i Thailand? För att en 1968 International körtillstånd att gälla i Thailand, måste det finnas en särskild lag i Thailand som validerar 1968 International Driving Permit. Så frågan är, finns det en lag i Thailand som validerar 1968 International Driving Permit?

Slut på Kopia

BARA för att som du skriver, samt andra skäller på mig för, är det som framgår av texten detta som jag hävdat att DET finns inget stöd för den senaste konventionen.

Bara för att man skrivit på för 1949 och som godkänts av regeringen, så innebär det väl inte att den från 1968 också automatiskt skall gälla på samma sätt. Som du skriver så har den inte antagits av regeringen.

Även om den ÄR snarlik så är det inte samma sak.

Som vanligt i detta underbara land så finns det minst 2 sidor av det mesta.

Det är den ettåriga från 1949 som gäller inget annat

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte IKK varit gitligt, så skulle det blir svårt för alla biluthyrare, med tanke på att dom var tvugna att kräva thai-körkort.

Hyrde själv bil i Thailand och frågade just om försäkringen var gitlig på ett IKK och det var inga problem..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog mig friheten att kopiera den del av ditt inlägg ovan som har betydelse

När det gäller 1968 års konvention, undertecknade Thailands delegera konventionen den 8 november 1968 i Wien, men den thailändska regeringen har inte ratificerat den hittills. Detta är också fallet med ett dussin andra länder, inklusive Indonesien, Sydkorea, Spanien och Storbritannien. Vad detta innebär i den internationella politiska arenan kräver viss överläggning, men enkelt uttryckt, är Thailand inte är part i 1968 års konvention. Thailand inte ut från 1968 International Driving Permit.

Frågan är, är en 1968 International Driving Tillståndet gäller i Thailand? För att en 1968 International körtillstånd att gälla i Thailand, måste det finnas en särskild lag i Thailand som validerar 1968 International Driving Permit. Så frågan är, finns det en lag i Thailand som validerar 1968 International Driving Permit?

Slut på Kopia

BARA för att som du skriver, samt andra skäller på mig för, är det som framgår av texten detta som jag hävdat att DET finns inget stöd för den senaste konventionen.

Bara för att man skrivit på för 1949 och som godkänts av regeringen, så innebär det väl inte att den från 1968 också automatiskt skall gälla på samma sätt. Som du skriver så har den inte antagits av regeringen.

Även om den ÄR snarlik så är det inte samma sak.

Som vanligt i detta underbara land så finns det minst 2 sidor av det mesta.

Egentligen helt oväsentligt att 1968 års konvention inte är ratificierad eftersom IDL som skall användas i Thailand utfärdas efter 1949 års konvention - som gäller. 1949 har samma legitimitet som 1968 så det är inte sista som gäller som du uttrycker det.

Ändrades av wille
stavfelsnisse
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev stoppad av en polis här i surin o visade mitt ikk han kollade o sen bara å åka så det var inga problem med det

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir lite trött på att höra alla dessa inlägg enl.1949 convention har man rätt att framföra ett fordon som finns angivet på det internationella körkortet under ett års tid från ankomst till Thailand Punkt slut Mvh Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir lite trött på att höra alla dessa inlägg enl.1949 convention har man rätt att framföra ett fordon som finns angivet på det internationella körkortet under ett års tid från ankomst till Thailand Punkt slut Mvh Jan

Om det internationella körkortet gäller i Thailand så är det max 90 dagar inte 1 år.

Citat från motormännens hemsida:

Uppgifterna avser reglerna för innehavare av svenskt körkort och för körning av personbil och motorcykel i samband med tillfälliga turistbesök (max 90 dagar)http://www.motormannen.se/export/common/docs/IKK-tabell.pdf

Skaffa thaikörkort så är du på den säkra sidan.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

... i samband med tillfälliga turistbesök (max 90 dagar)

Många kanske kommer på turistvisum och då måste de ju ut och stämpla efter 60+30 dagar. Således får de ett nytt "turistbesök" stämplat i passet och kan lugnt fortsätta köra i 90 dagar till. ;)

Ändrades av Glottiz

Är det de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det internationella körkortet gäller i Thailand så är det max 90 dagar inte 1 år.

Citat från motormännens hemsida:

Uppgifterna avser reglerna för innehavare av svenskt körkort och för körning av personbil och motorcykel i samband med tillfälliga turistbesök (max 90 dagar)http://www.motormannen.se/export/common/docs/IKK-tabell.pdf

Skaffa thaikörkort så är du på den säkra sidan.

Eller varför inte göra det som passar bäst beroende på hur länge man stannar. Mindre än 90 dagar i stäck funkar ju IKK

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har inga problem alls med att låta fru GD köra.

Jag bara hjälper till att bromsa och låter antagligen ibland som värsta svärmors_passagerar_mardrömmen.

Inte ens om jag fick skulle jag köra MC eller bil i Bangkok.

Är fast övetygad om att jag kommer att vara avliden innan jag lär mig tänka som thailändska trafikanter.

Ett tänk som fru GD fått in med modersmjölken och ett öde som inget internationellt körkort

vare sig från 49 eller 68 kan rädda mig från.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt sedan jag skaffade detta

post-3485-0-40323100-1298469035_thumb.jp

har jag inte betalt en enda Bath i böter, istället har polisen tyckt att det är bra att man har ett "riktigt" körkort :)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur smart är det att kopiera sitt körkort och lägga ut det på internet....vad var egentligen ditt syfte om jag får fråga??? :huh:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

och vilken sten kröp du upp från då ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, om vi kan återgå till ämnet så har jag några frågor.

Är det nån som kan svara på vad för typ av visa som krävs, finns det ett svar på det eller varierar det från ort till ort?

Intyget från immigration eller ambassaden, hämtas det bara efter man fixat adress hos amphur på "hemorten"?

Och hur går man tillväga då?

Tacksam för svar. Mvh./Kent som tyvärr åker hem ikväll men är tillbaka om 10 mån. för att då försöka fixa kk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som jag,åk till Khao san road i bkk så kan du få vilket körkort du vill,presskort,leg osv. Jag köpte ett internationellt körkort för bil och mc för 900 bath och den gäller i 10 år. Det tog ca. 2 timmar. Kan inte se nån skillnad på orginal och denna kopia. Men frågan är om man nu skulle våga att visa fram den vid en ev. poliskontroll i Thailand eller vid olycka. Nån som vet nåt om dessa kopior??

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, om vi kan återgå till ämnet så har jag några frågor.

Är det nån som kan svara på vad för typ av visa som krävs, finns det ett svar på det eller varierar det från ort till ort?

Intyget från immigration eller ambassaden, hämtas det bara efter man fixat adress hos amphur på "hemorten"?

Och hur går man tillväga då?

Tacksam för svar. Mvh./Kent som tyvärr åker hem ikväll men är tillbaka om 10 mån. för att då försöka fixa kk.

Du måste skaffa ett friskintyg.(läkarintyg) kostade 50bath I Chiang Mai

Du behöver bostadsintyg som du tar med till imigration+pass+2foton.

Intyget kostar 500bath. dom gör det medan man väntar.

Om du har motsvarande Svenskt körkort som du vill ta i Thailand

Då vill dom ha en översatt kopia till engelska

Då slipper du vissa prov på körkortsenheten.

Mc kort kostar 55bath i C-M

Jag tänker ta för MC nästa resa och har inte A på mitt svenska.

Då gäller att ta nytt körkort i Thailand

Syntest-1tim teorilektion på engelska i dator+körprov.

När man gjort teorilekt. får man ett häfte med trafikmärken att plugga .

De hela tar rätt lång tid så du får räkna med att avsätta en dag till det.

mvh Mr N-N

Sen ett teoritest med 30 frågor varav 23 måste vara rätt besvarade.

Jag hade 2mån turistvisa och de var inga problem.

Hade tyvärr inte tid att ta körkortet den här gången.

Ändrades av Mr Ning Ning

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

och vilken sten kröp du upp från då ?

Antar att det var det mest intelligenta svaret Mr. Brorduktig kunde komma på! :clapping:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här gick det till när jag tog mitt första ett års körkort i Kumphawampi

Läkarintyg

Bostadsintyg från Ampur, tog med svärmor och bybossen som intygade att jag bodde i byn (har ingen husbok än)

Kopia på mitt svenska körkort

Kopia av mitt internationella körkort från Vi Bilägare/OK som har Thailändsk översättning

Kopia av mitt pass, första sidan och den med ett årsvisat (O - non imigrant)

Fick göra ett färgprov, rött, grönt och gult

Läsa ett infoblad med vägmarken

Dataprov, 30 frågor varav 26 skulle vara rätt

Ett enkelt körprov på körgården bakom huset

Inget foto behövs då de gör körkortet på plats och kostade 205 Bath

Tog en hel dag då teoriprov var på förmiddagen och uppkörningar på eftermiddagen

Klart!

Förlängningen gick till så här:

Bostadsintyg igen

Läkarintyg

Kopia på passet, första sidan och den med visat

Det gamla körkortet

605 Bath och tog 10 minuter

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...