Jump to content
IGNORERAD

hur många har thaikörkort


ban samet

Körkort  

207 röster

  1. 1. Har du thaikörkort?

    • Ja
      102
    • Nej, men internationellt
      44
    • Nej, kör inte i Thailand
      30
    • Nej, kör ändå
      31


Recommended Posts

jag skaffede kk nu när jag var nere det tog 1 timme och gick på 2000 för 1+5 årigt bil och mc kort och ni andra ?? mvh

Ändrades av wille
Lade till en omröstning
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    11

  • Nypan

    10

  • Mankan

    7

  • Fritz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Lade till en omröstning för att ge lite bättre överblick.

För egen del har jag Thaikörkort som fixades mkt enkelt för 5 år sedan och sedan bara förlängts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kor med bara internationellt, men enligt bilfirman (Honda), sa maste jag ordna thailandskt korkort for att forsakringen ska galla. Men har inte fatt tummen ur och fixat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kor med bara internationellt, men enligt bilfHonda (Hondmastea maste jagthailandsktlandskt korkort fforsakringenkringen ska galla. Men har inte fatt tummen ur och fixat det.

Det kan nog vara en bra ide att Thaikörkortkörkort, Det internationella gäller INTE i Thailand. Även om Motormännen skriver ut fina papper mm.

Det finns poliser och försäkringsbolag som vet om det.Skulle det hända något så gäller INTE din försäkring oavsett hur mycket du betalat för den.Precis som du skrev.

Thailand har inte skrivit under samarbetsavtalet angående det internationella körkortet det är därför det inte gäller.

Har nyligen införskaffat både bil och Mc

Intyg imig. 300 tbh

Läkare 60

Kopia pass 20

KK 350

Kopia internationella

20

För båda. 750 Tbh

Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog vara en bra ide att Thaikörkortkörkort, Det internationella gäller INTE i Thailand. Även om Motormännen skriver ut fina papper mm.

Det finns poliser och försäkringsbolag som vet om det.Skulle det hända något så gäller INTE din försäkring oavsett hur mycket du betalat för den.Precis som du skrev.

Thailand har inte skrivit under samarbetsavtalet angående det internationella körkortet det är därför det inte gäller.

Har du någon länk på detta? Eftersom FN, Amerikanska ambassaden, etc hävdar att internationellt körkort gäller så ställer jag mig lite frågande.

edit. Är ganska säker på att det 1 åriga IDL gäller i Thailand.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon länk på detta? Eftersom FN, Amerikanska ambassaden, etc hävdar att internationellt körkort gäller så ställer jag mig lite frågande.

edit. Är ganska säker på att det 1 åriga IDL gäller i Thailand.

Det ettåriga gäller

IKK = Internationellt körkort

68 = IKK enligt 1968 års konvention (3-årigt)

49 = IKK enligt 1949 års konvention (1-årigt)

X = IKK enligt denna konvention obligatoriskt t

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog vara en bra ide att Thaikörkortkörkort, Det internationella gäller INTE i Thailand. Även om Motormännen skriver ut fina papper mm.

Det finns poliser och försäkringsbolag som vet om det.Skulle det hända något så gäller INTE din försäkring oavsett hur mycket du betalat för den.Precis som du skrev.

Thailand har inte skrivit under samarbetsavtalet angående det internationella körkortet det är därför det inte gäller.

Har nyligen införskaffat både bil och Mc

Intyg imig. 300 tbh

Läkare 60

Kopia pass 20

KK 350

Kopia internationella

20

För båda. 750 Tbh

Nypan

Men ditt gällde då eftersom du gjorde kopia på det

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skaffede kk nu när jag var nere det tog 1 timme och gick på 2000 för 1+5 årigt bil och mc kort och ni andra ?? mvh

Tog du ett helt nytt kk då ??

Vad behöver man göra för att ta ett helt nytt kk i Thailand, bil & mc ??

Cheers

//Todde

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog du ett helt nytt kk då ??

Vad behöver man göra för att ta ett helt nytt kk i Thailand, bil & mc ??

Cheers

//Todde

Läs nypans inlägg :-P

Residence certificate från immigration (ta med intyg från stället du bor på samt 2fotton, 2passkopior)

Läkarintyg

Sen drar du till stället där man gör lite tester, skriver prov och kör upp...ta med ett fotto, passkopia och ett gott tålamod :-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs nypans inlägg :-P

Residence certificate från immigration (ta med intyg från stället du bor på samt 2fotton, 2passkopior)

Läkarintyg

Sen drar du till stället där man gör lite tester, skriver prov och kör upp...ta med ett fotto, passkopia och ett gott tålamod :-P

Man tackar för svaret :great:

Nypans inlägg uppfattar jag som att han har ett kk redan när han skriver (Kopia internationella 20)

Jag har inget kk nu därav frågan.

Cheers

//Todde

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att det inte skulle gälla när den infon som ges av motormännen

Internationellt körkort IKK - när behövs det?

För resor i Norden eller inom EU behöver du inte ha internationellt körkort. Däremot bör eller måste du ha internationellt körkort i de flesta länder utanför EU.

I Thailand måste du ha internationellt körkort. Annars riskerar du böter.

I Australien och Nya Zeeland krävs en engelsk översättning av ditt svenska körkort. Enklaste sättet att få en sådan översättning är att skaffa ett internationellt körkort .

I USA finns inget formellt krav på internationellt körkort - men väl ett informellt.

Amerikansk polis är inte skyldiga att känna till svenska körkort.

Saknas internationellt körkort kan en poliskontroll ta lång tid. En del biluthyrare frågar också efter internationellt körkort.

Teckenförklaring

49 = IKK enligt 1949 års konvention (1-årigt)

= = IKK enligt denna konvention godtas inte

X = IKK enligt denna konvention obligatoriskt

Land 68 49

Thailand = X

Källa: Motormännen

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst gäller väl internationellt körkort, har kört lång tid på detta , utfärdat av Svenska motorcykel förbundet på Thailändska med foto och allt, har visserligen inte haft några accidents , peppar peppar.

Men nu har jag Thai körkort för både bil o mc, inga problem att fixa detta, kopia på ditt visa från immigration, 2 passfoton , 2 kopior på passet, 2 kopior på din yellow book och sen ville dom ha mitt internationella körkort

och det jättedyra läkarintyget , 100 baht. Inga tester eller prov, Först fick jag ett temporärt i ett år , efter det fick jag nya körkort som gällde fem år, inga problem då heller bara åkte dit och bytte, naturligt ville dom ha nya foton och nytt läkarintyg. Är du uppe i Isaan från Udon ca 15 km söderut , highway 2 mot Bangkok , på höger sida om du kommer från Udon. Lycka till !

Budon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har ett Thaikörkort som gäller till den 4 juni 2016

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs nypans inlägg :-P

Residence certificate från immigration (ta med intyg från stället du bor på samt 2fotton, 2passkopior)

Läkarintyg

Sen drar du till stället där man gör lite tester, skriver prov och kör upp...ta med ett fotto, passkopia och ett gott tålamod :-P

Jag slapp att köra upp? Va det för att jag hade ett IKK med mig som underlag?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1+5 årigt bil och mc kort

Vad betyder 1+5 årig? Så vitt jag vet får man 1 års kort först, sen när den blivit gammal ett nytt 5 års kort. Apropå foton, behövs inte i Pattaya i.a.f eftersom man fotas på plats. Slapp ävenupp körningen eftersom jag hade internationell körkort, endast syn-, och, reaktiontest för mig. Tog ungefär två timmar på kontoret
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slapp att köra upp? Va det för att jag hade ett IKK med mig som underlag?

Ja just så är det. Jag fick mitt körkort för bil utan uppkörning men eftersom jag nu inte har ett MC-kort i Sverige var jag tvungen att göra prov och köra upp för MC-kortet.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har internationellt kk för Mc & Bil

Men visst är det så att om jag bara åker till Thailand som turist 1 månad så går det väl inte att få Thai KK? :huh:

Jag frågade i Bkk för 5-6 år sedan och fick nej, har reglerna ändrats? :rtfm:

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar konstigt att internationellt körkort inte gäller i Thailand. De Thailänska myndigheterna utfärdar ju själva internationella körkort till sina medborgare för att de ska kunna köra utomlands, t.ex. i Sverige.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade Danskt A-B-C-BE-CE som det gjordes 2 översättningar av på Danska konsulatet i Jomtien för bil och för mc.

Motorkontoret i Rayong, så allt i 2 exemplar.

Ansökningar,

Kopior av det danska och ovanstående översättningar,

Intyg om boende från Amphur i Ban Chang (kan också fås från immigrationen),

Läkarintyg á 30 b. Ban Chang hospital,

Passkopior.

Inga uppkörningar, för 1-års syn och larvig 'bromstest',

Byte 2009 utan tester till 5-års på en dryg timma. Blev i verkligheten 5 år och 4 månader då det 5-åriga är giltigt 5 år plus tid till påföljande födelsedag.

Oscar.

Ändrades av Oscar
Link to comment
Dela på andra sajter

och en annan fördel är om man ska in i banken man slipper ha passet med sig mvh

Hej ban samet, :)

Nja.. Det är nog lite olika beroende på Bank och kontor, för mig brukar det vara 50 / 50 i Bangkok (Bangkok Bank och SCB) för en del är det ok med körkortet och andra vill ha passet.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...