Jump to content
IGNORERAD

hur många har thaikörkort


ban samet

Körkort  

207 röster

  1. 1. Har du thaikörkort?

    • Ja
      102
    • Nej, men internationellt
      44
    • Nej, kör inte i Thailand
      30
    • Nej, kör ändå
      31


Recommended Posts

Gör som jag,åk till Khao san road i bkk så kan du få vilket körkort du vill,presskort,leg osv. Jag köpte ett internationellt körkort för bil och mc för 900 bath och den gäller i 10 år. Det tog ca. 2 timmar. Kan inte se nån skillnad på orginal och denna kopia. Men frågan är om man nu skulle våga att visa fram den vid en ev. poliskontroll i Thailand eller vid olycka. Nån som vet nåt om dessa kopior??

Ett korkat och helt onödigt svar som uppmanar till lagbrott :kort:

Lycka till om olyckan e framme, du kommer att behöva det, sen kommer du antagligen att behöva en del stålar eftersom du räknas som vållande då du saknar KK, om polisen missar det kommer försäkringsbolagen att luska fram det, var så säker.

Ja just det, försäkringen täcker antagligen inget, så ha pengar vikta för eventuella skadekostnader...

Hoppas du inte hamnar i finkan och sen blir utvisad.

Eller ta taxi.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • Svar 155
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    11

  • Nypan

    10

  • Mankan

    7

  • Fritz

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Polarn skall med nästa resa och han har inget KK överhuvudtaget.

KK har han förvisso men inget man kan köra bil/mc med.

Så hur skall vi göra för att han skall kunna köra lätt mc i LoS ?

Kan man muta sig till ett thai kk eller hur skall man göra :rtfm:

Vad kommer det att kosta honom.

Grejen är att han har haft men blivit av med det pga för tung gasfot :sFduh:

Mr Phimai

Att prata innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det husboken man ska med sig eller räcker ett intyg om man bor på ett guesthouse ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det husboken man ska med sig eller räcker ett intyg om man bor på ett guesthouse ?

Intyg from emigration på din adress Några inlägg högre upp, står det om detta . Läs hela tråden o du finner alla svar. Den gula boken har du väl ej efter som du inte är bosatt här, hade du haft den så behöver du ej några intyg om bostads adress. Detta är väl en del av vad som är bra med gul husbok, annars till ingen nytta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Intyg from emigration på din adress Några inlägg högre upp, står det om detta . Läs hela tråden o du finner alla svar. Den gula boken har du väl ej efter som du inte är bosatt här, hade du haft den så behöver du ej några intyg om bostads adress. Detta är väl en del av vad som är bra med gul husbok, annars till ingen nytta.

Ja men emigrationen kräver väl nån sorts av bevis på att jag bor där jag påstår ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men emigrationen kräver väl nån sorts av bevis på att jag bor där jag påstår ?

Svar ja
Link to comment
Dela på andra sajter

Formellt krävs ett intyg från ambassaden i Bangkok.

citat från deras hemsida om tjänster de utför

"

Översättning av svenskt körkort för att söka thailändskt körkort

Följande underlag behövs:

– Ett thailändskt Non-Immigrant visum

– Bostadsadress i Thailand

– Passkopia

– Det svenska körkortet

"

I praktiken på Phuket.

Ett intyg från hyresvärden som du tar med till immigration. Non-immigrant visa inte nödvändigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite bakvänd frågeställning, Kan man bli av med svänglappen i Thailand typ för upprepade hastighetsöverträdelser, fyllestyrning e.t.c.?

Baa som INTE tänker testa.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske lite bakvänd frågeställning, Kan man bli av med svänglappen i Thailand typ för upprepade hastighetsöverträdelser, fyllestyrning e.t.c.?

Baa som INTE tänker testa.

Fylla vet jag kan medföra indraget körkort.

En dam jag känner torskade nyligen med "måttliga" 0.62 promille. Kostade henne 4000 bath + 6 mån indraget kort. Eller 5000 bath och inget indraget kort.

Har dock kompisar som torskat för fylla och blivit av med kortet utan möjlighet att köpa sig fria.

Fortkörning tvivlar jag på kan ge indraget kort. Verkar inte som att polisen har koll på tidigare förseelser.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Lite offtopic. När jag bodde i Saudi Arabien i början på 80 talet, jag var väl 16-17 år gammal då. Jag köpte mig en Chevrolet Impala 77 för 10 000 Riyaler.Men något körkort hade jag ju inte. Däremot hade jag lärt känna en ung prins där,som skrev ett fint papper med hans namn och nummer som jag skulle visa för polisen om jag blev stoppad.Fint tänkte jag.

Blev vid ett tillfälle stoppad och dom ville se mitt körkort, jag tog fram pappret från prinsen som hade legat i framrutan! Gav det till polisen som såg ut som ett frågetecken.

Pappret var blankt , det hade ju legat i framrutan och blekts av solen. :bag: Nu var ju polisen på gott humör den dagen så han lät mig åka vidare.

Var glad för det,då det på den tiden var 3 dagars fängelse för att köra utan körkort. Åkte sen hem, och lät bilen stå ett par dagar. :)

Kör numera bara med giltiga kort. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Formellt krävs ett intyg från ambassaden i Bangkok.

citat från deras hemsida om tjänster de utför

"

Översättning av svenskt körkort för att söka thailändskt körkort

Följande underlag behövs:

– Ett thailändskt Non-Immigrant visum

– Bostadsadress i Thailand

– Passkopia

– Det svenska körkortet

"

I praktiken på Phuket.

Ett intyg från hyresvärden som du tar med till immigration. Non-immigrant visa inte nödvändigt.

Det krävs väl intyg från ambassaden eller Immigration. Eller vart framgår det att intyget från ambassaden är det man igentligen skall ha?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja köppte mitt på körskolan i Pattaya klang ovanför carefour i vintrass 6000bath så fixa dom allt.går säkert å få billigare. :dance:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja köppte mitt på körskolan i Pattaya klang ovanför carefour i vintrass 6000bath så fixa dom allt.går säkert å få billigare. :dance:

Ja, det där har jag hört att det går att göra här i Udon med, man går in på Udons driving school och betalar 3000 bath, lämnar passkopia samt internationellt o svenskt, nästa dag har man ett Thai, hur dom fixar foto vetefan, men man måste förmodligen vara närvarande på nåt sätt annars är det spacemakat. :dance1:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det krävs väl intyg från ambassaden eller Immigration. Eller vart framgår det att intyget från ambassaden är det man igentligen skall ha?

För de länder som utfärdar intyg, däribland Sverige, så är det korrekta pappret det från ambassaden. Som förutom att vara ett adressintyg även intygar att det svenska körkortet är giltigt.

Intyget från immigration är egentligen avsett för de länder som inte har ambassad eller vars ambassad inte utfärdar körkortsintyg.

Men som vanligt. Teori en sak - praktik något annat.

Jag blev nekad thaikörkort här i Ayutthaya för att jag inte hade arbetstillstånd!

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja köppte mitt på körskolan i Pattaya klang ovanför carefour i vintrass 6000bath så fixa dom allt.går säkert å få billigare. :dance:

Jo då det går att fixa billigare. Jag fixade ett för motorcykel och ett för bil för under en tusenbatting. Tog dock en 5-6 timmar med allt väntande på testerna. Men å andra sidan hade jag ju tid eftersom jag hade semmester. ;)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade några polis vänner i Phuket om jag kunde betala under bordet sist jag va där och fick ett tvärt NEJ,dom sa att innan kunde man göra det men inte längre :( Jaja får väl ta det på riktigt sätt då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag frågade några polis vänner i Phuket om jag kunde betala under bordet sist jag va där och fick ett tvärt NEJ,dom sa att innan kunde man göra det men inte längre :( Jaja får väl ta det på riktigt sätt då.

Du ska inte fråga poliser gå till en trafikskola och fråga va det kostar att köpa :giggle: allt går att köpa 5555

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade några polis vänner i Phuket om jag kunde betala under bordet sist jag va där och fick ett tvärt NEJ,dom sa att innan kunde man göra det men inte längre :( Jaja får väl ta det på riktigt sätt då.

Ahhh... det gick bara på den tiden polisen var korrumperade.

Fast å andra sidan så kanske man inte skall fråga en polis om man kan muta till sig ett körkort utan praktiska och teoretiska kunskaper, det funkar nog bättre på en körskola.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För de länder som utfärdar intyg, däribland Sverige, så är det korrekta pappret det från ambassaden. Som förutom att vara ett adressintyg även intygar att det svenska körkortet är giltigt.

Intyget från immigration är egentligen avsett för de länder som inte har ambassad eller vars ambassad inte utfärdar körkortsintyg.

Men som vanligt. Teori en sak - praktik något annat.

Jag blev nekad thaikörkort här i Ayutthaya för att jag inte hade arbetstillstånd!

Poffa

Nu behöver man ju inget giltigt svensk körkort om man gör prov och uppkörning. Så det intyget kan man nog vara utan.

Men åter igen var framgår det att det är det som gäller. Vissa påstår även att man entligen måste ha Non-Immigrant visum

och att de därmed gör fel på körkortsmyndiheten i exmpelvis Pattaya. Myndiheterna i Thailand rättar sig knappast av vad som står på någots lands ambassats hemsida. Så jag efterlyser alltså källa.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej Vad som förbryllar Thaipolisen är att 1949 kortet in har något utgångsdatum inskrivet.Datum på framsidan är utfärdande datum, Mvh Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

För de länder som utfärdar intyg, däribland Sverige, så är det korrekta pappret det från ambassaden. Som förutom att vara ett adressintyg även intygar att det svenska körkortet är giltigt.

Intyget från immigration är egentligen avsett för de länder som inte har ambassad eller vars ambassad inte utfärdar körkortsintyg.

Men som vanligt. Teori en sak - praktik något annat.

Jag blev nekad thaikörkort här i Ayutthaya för att jag inte hade arbetstillstånd!

Poffa

Och jag fick körkort på både bil och moppe i Loei.

Jag behövde bara göra en färg- och reaktionstest så var det fixat.

Förutom en tusing under bordet förstås :thumbsup:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ja köppte mitt på körskolan i Pattaya klang ovanför carefour i vintrass 6000bath så fixa dom allt.går säkert å få billigare. :dance:

Behövde du inte presentera några dokument från immigration, svenskt körkort och dylikt?

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Behövde du inte presentera några dokument från immigration, svenskt körkort och dylikt?

Svar nej Endast passet och adressen till huset i Bangsale

Ingen bilkörning bara ett test hos läkarn syn och puls

sen vart det uppkörning .Fick sitta på en stol och trycka på en pedal när nån lampa blev röd 55555 hade flippflop dojor på mig och missade de 2 första gångerna sen sparka jag av mig dom och då blev det grönt

sen vart det att vänta på kortet :crazy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge det funkar med mitt liftkort finns ingen anledning att skaffa thailändskt eller internationellt körkort. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...