Jump to content
IGNORERAD

Uppehållstillstånd (UT)


turbo054

Recommended Posts

Hur lång väntetid är det på Uppehållstillstånd (UT). tjejen är i sverige på visum, har 3 månader kvar.När skall man ringa ambassaden & boka tid? ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej turbo054,

Man behöver inte boka tid för att lämna in ansökan om UT. Hur lång tid det tar beror mycket på var du bor i Sverige, dvs vilket Migrationsverk du "tillhör". En del har mycket att göra, andra inte så mycket. Själv "tillhör" jag Göteborg, vilket tyvärr medfört långa väntetider.

Det kan finnas möjlighet att lämna in UT-ansökan via ombud (till exempel någon ur din dams släkt) på ambassaden medan damen befinner sig i Sverige. Bara att se till att damens intervju blir bokad efter att hon återvänt till Thailand. Men jag är inte säker på att man kan göra så numera.

Varje Migrationsverk har telefonnummer för dessa frågor. Jag tycker du ska ringa och fråga vad som gäller för er. Du kan bland annat hitta numret dit i Gula Sidorna, jag kan till exempel se att Migrationsverket i Göteborg har 0771-194400 för upplysningar om allmänna frågor. Man kan också gå in på

www.migrationsverket.se

för att hitta mer info om kontaktmöjligheter. Längst upp på denna sida finns länken "Adresser och öppettider".

Jag klandrar dig inte för att du frågar här, men det är trots allt så att de flesta här (mig själv inkluderad) inte har helt färsk information om UT-ansökningar då vi gått igenom denna process ett antal år sen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur lång väntetid är det på Uppehållstillstånd (UT). tjejen är i sverige på visum, har 3 månader kvar.När skall man ringa ambassaden & boka tid? ???

Har sett flera som fått tid för intervju efter en vecka eller två, om det är som det varit tidigare år så kommer den tiden bara att öka och vara 2-3 månader kring årsskiftet, sen tillkommer ju tiden för migrationsverket handläggning..

Om det går att söka via ombud så gör det så hon får en intervjutid när hon nu återvänder, tänk bara på att tiden MÅSTE passas eller avbokas,

   

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan informera vår frustrerade medlem "turbo054" samt alla andra förvirrade inblandade att väntetiderna just nu måste betäcknas som korta!

Älskling steppade in på ambassaden i Fredax 15/8 med alla papper , pass osv. & hon & lill-killen har fått tid för intervjun redan på Torsdan den 21/8 , 6 dars väntetid alltså! thumbsup2.gif

Sen får vi så klart se hur sakta kvarnarna mal i från det avstampet!

Undrar föresten vad grabben 5 år ska snacka med dom om, ULTRAMAN kanske??  rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej crazyswede,

"Undrar föresten vad grabben 5 år ska snacka med dom om, ULTRAMAN kanske??"

Luttrade tjänstemän på ambassaden ska antagligen försöka säkerställa att det verkligen är damens son och att han är villig att följa med mor till Sverige.

Vilket man knappast kan klandra dom för, även om du upplever det som onödigt. Kanske dags att försöka se omvärlden med ett annat perspektiv än ditt eget?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Luttrade tjänstemän på ambassaden ska antagligen försöka säkerställa att det verkligen är damens son och att han är villig att följa med mor till Sverige.

Vilket man knappast kan klandra dom för, även om du upplever det som onödigt. Kanske dags att försöka se omvärlden med ett annat perspektiv än ditt eget?

Herr Chang har talat.

Du Herr Pellefant .. både fader samt moderskap är fastställt på båda barnen , finns papper på sånt vet du då dom båda är födda i BKK & inte i djungeln! Numera finns även papper på att modern har vårdnaden av barnen & fadern har skrivit under lill killens UT ansökan , dessa pappers buntar som nu en UT ansökan kräver är nu dessutom översatta till "falang" , stämplade & godkända så du behöver inte alls oroa dig över att vi försöker "smuggla" in en unge extra hit till Sverige!

Jävla tur grabben inte är 1-2 år el. stum föresten , hur skulle ambassaden kunna "förhöra" honom då??

Sen vad det gäller mitt perspektiv på omvärlden tror jag inte alls det är nåt fel på det , det är nog snarare du som inte hajat "mitt stuk" här , att jag försöker sätta lite sprätt på & liva upp en del lite stela & tråkiga forum/medlemar runt ikring här på webben!

"Herr" CS har Babblat!  tongue.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på ambasaden med tjejen 24/4 och lämnade in UT ansökan. Hon fick tid för interjuv den 12/6. Jag fick kuveret i fredags att UT var klart :great:   Rätt så snabbt jobbat iaf

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste INFO. om väntetider på Ambassaden 21/8!

1mån. från Intervju till UT beslut enligt "förhörsledarna" på Ambassaden i morse , sen får vi se om det stämmer men endå , man får försöka se till det possitiva här i livet! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, OM det går på en månad är det bara att gratulera.

Intervju 31 juli. Kollade med Migrationsverket efter tre veckor och ambassadens papper hade kommit från LOS och skulle just skickas eller hade nyss skickats till Göteborgskontoret. Svaret jag fick var att målsättningen är att det skall gå på 6 månader.

Mvh /oldthaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej, OM det går på en månad är det bara att gratulera.

Intervju 31 juli. Kollade med Migrationsverket efter tre veckor och ambassadens papper hade kommit från LOS och skulle just skickas eller hade nyss skickats till Göteborgskontoret. Svaret jag fick var att målsättningen är att det skall gå på 6 månader.

Mvh /oldthaimer

Som sagt , det finns många bud i den här branschen hahaha

Man får väl se hur det går men ja tycker inte Ambassadens personal ska få "narras" med sina "kunder" , kan inte se någon anledning till det lixom!

Tiden från inlämnadet av papprena till intervjun ("inte-bjuv" som Älskling säger) gick ju iaf. fort .. 6 dagar , man får glädjas åt det lilla ibland! wink.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej crazyswede.

Vi är helt överens. Det blir inte bra om Ambassaden "narras" med sina kunder.

Till lilla Noi sa ambassadens personal att det skulle gå på 4-6 veckor. Till mig säger Migrationsverket 6 månader. Resultatet av detta blev ett glapp med vad de sa till Noi och vad Migrationsverket sagt till mig.

För min del så får jag leva med detta men för Noi HAR redan en oönskad situation uppstått:

I hembyn har det nu på thaivis börjat pratas.

-Varför åker du inte snart?

-Vill falangen inte ha hem dig längre?

-De lokala experterna vet minsann att andra thailadys åkte redan efter tre veckor visserligen inte till Sverige men i alla fall. osv osv.

Kan detta vara ett ämne för en ny tråd? "Mycket snack och ingen verkstad" Dvs att det snackas en hel del i framför allt byarna, och att just detta kan få allvarliga konsekvenser för den drabbade och egentligen för "hela släkten".

Eller ämnet kanske redan finns? Jag tror nog att det finns mycket att säga om detta..

Åter till ämnet.

Nu tror jag inte ambassadens personal narras avsiktligt. Det finns nog ärenden som handlagts så fort. Möjligen är de kanske inte medvetna om att det "i själva Verket" tar olika tid beroende på vilket kontor som handhar ärendet.

Det skall bli spännande att se hur lång tid det tar.

Förslag: vi lyfter tråden när vi lite mer... OK?

Jag kommer att meddela så snart mina intervjupapper anländer.

Förresten vilket "verk" tillhör du?

Mvh /oldthaimer

Link to comment
Dela på andra sajter

Ar lite daligt informerad men trodde vantetid etc. ocksa beror pa prioritet av arende. Om man ar gift, levt tillsammans lange, har gemensamma barn etc sa gar det betydligt mkt snabbare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej crazyswede.

Vi är helt överens. Det blir inte bra om Ambassaden "narras" med sina kunder.

Till lilla Noi sa ambassadens personal att det skulle gå på 4-6 veckor. Till mig säger Migrationsverket 6 månader. Resultatet av detta blev ett glapp med vad de sa till Noi och vad Migrationsverket sagt till mig.

För min del så får jag leva med detta men för Noi HAR redan en oönskad situation uppstått:

I hembyn har det nu på thaivis börjat pratas. .

.. Åter till ämnet.

Nu tror jag inte ambassadens personal narras avsiktligt. Det finns nog ärenden som handlagts så fort. Möjligen är de kanske inte medvetna om att det "i själva Verket" tar olika tid beroende på vilket kontor som handhar ärendet.

Det skall bli spännande att se hur lång tid det tar.

Förslag: vi lyfter tråden när vi lite mer... OK?

Jag kommer att meddela så snart mina intervjupapper anländer.

Förresten vilket "verk" tillhör du?

Mvh /oldthaimer

Hello Oldis!

Håller med fullständigt & jag är åxå medveten om att det inte bara är att tuta på nu , lita blint på Ambassaden & tex. beställa biljetter osv. hahaha

Vad jag förstått är det en "svacka" nu i deras arbetsbelastning på Ambassaden & Mig. & jag kan tänka mig det stämmer rätt bra om teorin är att många Thai´s är tex. i Sverige nu & får för sig söka UT om några mån. då dom kommer på hemma plan igen! Men som sagt , vi får se vad som händer , Älskling är dock införstådd med omständigheterna & har inte gjort för stort väsen av det här där hemma , hennes syster tex. frågade nyligen om hon inte skulle åka & hälsa på mig igen på turist visa som dom 2 sista åren! ;)

Vi får försöka hålla liv i tråden Kap .. eh , ja vi tillhör Mig. i Norrköping här jag bor! Bra tror ja för vår del!  :crazy:

Chockcheers.gif Dee!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej crazyswede.

Vi är helt överens. Det blir inte bra om Ambassaden "narras" med sina kunder.

Till lilla Noi sa ambassadens personal att det skulle gå på 4-6 veckor. Till mig säger Migrationsverket 6 månader. Resultatet av detta blev ett glapp med vad de sa till Noi och vad Migrationsverket sagt till mig.

För min del så får jag leva med detta men för Noi HAR redan en oönskad situation uppstått:

I hembyn har det nu på thaivis börjat pratas.

-Varför åker du inte snart?

-Vill falangen inte ha hem dig längre?

-De lokala experterna vet minsann att andra thailadys åkte redan efter tre veckor visserligen inte till Sverige men i alla fall. osv osv.

Kan detta vara ett ämne för en ny tråd? "Mycket snack och ingen verkstad" Dvs att det snackas en hel del i framför allt byarna, och att just detta kan få allvarliga konsekvenser för den drabbade och egentligen för "hela släkten".

Eller ämnet kanske redan finns? Jag tror nog att det finns mycket att säga om detta..

Åter till ämnet.

Nu tror jag inte ambassadens personal narras avsiktligt. Det finns nog ärenden som handlagts så fort. Möjligen är de kanske inte medvetna om att det "i själva Verket" tar olika tid beroende på vilket kontor som handhar ärendet.

Det skall bli spännande att se hur lång tid det tar.

Förslag: vi lyfter tråden när vi lite mer... OK?

Jag kommer att meddela så snart mina intervjupapper anländer.

Förresten vilket "verk" tillhör du?

Mvh /oldthaimer

Det blir ju lite galet när ambassaden säger hur lång tid det ska ta eftersom det är Migrationsverket i Sverige som handlägger ärendet och inte ambassaden i Bkk. Men säger de 6 månader på Migrationsverket nu för tiden så har de själva kortat ner handläggningstiden med 50% för standardsvaret för några år sen var 12 mån. Det brukar oftast gå betydligt snabbare än vad Migrationsverket säger, det är ju ett standardsvar de kommer med bara. Tror det tog drygt 4 mån från inlämnadet av UT-ansökan på ambassaden tills min tjej hade sitt UT och då sa ändå Migrationsverket att det var just 12 månaders väntetid när jag ringde och frågade efter nån månad hur det gick. Men nu så fick ju jag liksom de flesta andra med Thaitjej skriftlig intervju och det kortade ner tiden betydligt eftersom det var lång väntetid för muntlig intervju.

Jag vet inte vad rekordet ligger på men har för mig att det ligger på ca 2 mån från inlämnandet av ansökan till UT klart. :party:

Ang "snack i byn" så känner jag igen detta... Min tjej råkade ut för samma grej. Andra tjejer i byn påstod att jag hade en farangtjej hemma i Sverige och att jag som var så "ung och snygg" aldrig menade allvar med att fixa visum åt henne. Trots att min tjej redan varit och besökt mig i Sverige under 6 månader så blev hon svartsjuk och orolig över allt tjat från sina "vänner". Men jag skrattade mest och sa bara att hon borde ju ha bättre koll än sina vänner som knappt träffat mig. Förklarade att hon inte skulle lyssna så mycket på sina svartsjuka vänner som bara var bittra över att de själva inte fick chansen att komma bort från den lilla byhålan.  :no:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Swippe,

Ja, själv får jag nästan ont i magen när jag tänker på hur benägen fru Chang är att tro på sina så kallade thaivänner så fort dom snackar lite skit om mig. Och sen ska jag då behöva sitta och förklara hur det ligger till. Det är deprimerande...

Fast i rättvisans namn får jag väl tillägga att det är mycket mindre sånt nuförtiden.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vet inte vad rekordet ligger på men har för mig att det ligger på ca 2 mån från inlämnandet av ansökan till UT klart.

Swippe, jag tror vi har rekordet: 5 veckor från inlämnandet till PUT. Oktober 2007

Link to comment
Dela på andra sajter

Här behövs inga "thai vänninor" för att sätta griller i Älsklings lilla söta Khmer huvud , det går per automatik om man säger! 5555 LOL.gif

Verkar dock vara av övergående karaktär som tur är! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Swippe, jag tror vi har rekordet: 5 veckor från inlämnandet till PUT. Oktober 2007

Ja det var snabbt. Var du på intervju på ambassaden i Bkk då och att det var fastställt att du var den biologiska fadern till Ert(Era?) barn. Är väl så att barn med Svensk pappa automatiskt blir Svenska medborgare (eller att man kan fixa det från Thailand) och modern då automatiskt får PUT med en gång i stället för som vanligt UT antar jag? Har dålig koll på detta. :yes:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja det var snabbt. Var du på intervju på ambassaden i Bkk då och att det var fastställt att du var den biologiska fadern till Ert(Era?) barn. Är väl så att barn med Svensk pappa automatiskt blir Svenska medborgare (eller att man kan fixa det från Thailand) och modern då automatiskt får PUT med en gång i stället för som vanligt UT antar jag? Har dålig koll på detta. :yes:

Mvh Swippe

Barn som har en svensk pappa (ar gift med modern vid nedslapp) far automatiskt svenskt medborgarskap. Detta ar enkelt fixat via ambassaden. Ar man gift, har gemensamt barn som ar svensk medborgare sa blir det put direkt enligt muntlig uppgift jag fick i Juni nar jag fragade.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Vad migrationsverket (ihop med ambassaden) skall utreda är om kopplingen till den anhörige i Sverige är seriöst och varaktigt. Så det är därför man intervjuar osv.

Om kvinnan har ett barn som är Svensk medborgare så blir det helt plötsligt barnet som är den anhörige och då behövs ingen större utredning. Det är ju inte så troligt att detta "förhållade" skulle upphöra.  Så därför får man PUT direkt.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, så var fallet plus att jag bott i Thailand med familjen i 8 år. Kanske inte behövdes nån närmare undersökning. :)

Vårt barn är Svensk medborgare och har så varit sen han var pytteliten, typ 65 cm kort eller nåt sånt.

Det som var lite skrämmande var att när jag ringde migrationsverket för råd om hur man går tillväga, så fick jag endast och jag menar verkligen 'endast' felaktiga råd. De sa t.ex. att ingen förtur ges i vårt fall. Utan måste ansökas om förtur. Detta gick ju sedan per automatik. Så man undrar ju hur många som fått felaktig info och blivit riktigt nedstämda pga detta...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror Ambassaden & Migrationsverket skulle behöva ha en fika kväll & snacka ihop sig om vad som ska gälla för sökanden .. har tex. fått helt olika bud i andra frågor när jag mailat båda instanser samtidigt & frågat!

Knepigt då det är tänkt dom  ska "samarbeta"! whacky40.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Quote

Du Herr Pellefant .. både fader samt moderskap är fastställt på båda barnen , finns papper på sånt vet du då dom båda är födda i BKK & inte i djungeln! Numera finns även papper på att modern har vårdnaden av barnen & fadern har skrivit under lill killens UT ansökan , dessa pappers buntar som nu en UT ansökan kräver är nu dessutom översatta till "falang" , stämplade & godkända så du behöver inte alls oroa dig över att vi försöker "smuggla" in en unge extra hit till Sverige!

Jävla tur grabben inte är 1-2 år el. stum föresten , hur skulle ambassaden kunna "förhöra" honom då??

Sen vad det gäller mitt perspektiv på omvärlden tror jag inte alls det är nåt fel på det , det är nog snarare du som inte hajat "mitt stuk" här , att jag försöker sätta lite sprätt på & liva upp en del lite stela & tråkiga forum/medlemar runt ikring här på webben!

"Herr" CS har Babblat!  tongue.gif

Haha! Fett skönt svar!

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är det inte så att de rekommenderat att det inte skall/får ta mer än 6 mån för att få UT.

Ring hela tiden och se till att du får en handläggare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
stiligkrispigt

Papperet buntar som nu UT applikationen kräver är nu översatt till "vingar", stämplas och godkännas. När det gäller min syn på världen, jag tror inte alls det är något fel med det

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...