Jump to content
IGNORERAD

Bluffad/lurad/Blåst/Dum?


Bluffad

Recommended Posts

Så hon menar att om ni inte hade varit gifta så hade det varit ok för dig att ha en mia noi eller att k**lla runt?

Så ser inte mina erfarenheter av thaitjejjer ut, även om "det som man inte vet om mår man inte dåligt av" verkar gälla rätt ofta i Thailand.

Tycker det låter lite konstigt att en thaitjejj som du varit med i ett par månader i Sverige sedan åker hem till Thailand och blir mia noi åt en thai sammtidigt som du skickar ner cash..

Luktar lite illa tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 134
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Bluffad

    9

  • stefan5300

    8

  • Sixten

    7

  • Vaxet

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Japp, upprycknig behövs,men att se nycktert på dett just nu är svårt, jävligt svårt!

Sedan är det så att i thaikulturen så finns det ett behov för kvinnor att trygga sin framtid och barnens!

Thaimän är skitdåliga på att ta hand om sin familj, bara kvinnor kan det, och gör det på alla vis!

Äkta kärlek sedan, njae!

Men ta en svensk brud på krogen, hur många har hon träffat före hon träffar dig???

Och vi män, hur många brudar har vi träffat då?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledning till att din kompis försöker skämta bort det är för att nu när du är med syrran slipper han pröjsa så mycket till familjen i Thailand..

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag vet.

även jag har varit h*rbock och legat runt. dock alldrig betalat för det. alldrig varit i phuket eller pataya eller likbnande ställe. men jag har alldrig ljugit om det, har nån frågat så har ja svarat så ärlit jag kan. inte ljugit om att ja snudd på är oskuld. och svenska tjejer ljuger de med, men jag bryr mig inte, jag är inte gift med en svensk tjej.

jag tar det en gång till så att alla fatta: jag är djupt bedrövad för att min fru i mina ögon var otrogen när hon kom tillbaka till Thailand för att söka ut.

mannen hon var med fanns med i billden redan innan hon träffade mig. så ingen ny man. en man hon träffa genom sitt "jobb". å han ville ha henne men kunde inte ge henne trygghet för framtiden. eller ville inte, jag vet inte. och jag vet inte hur länge de hade träffats innan hon träffa mig. ja ville inte gräva mer i det nör vi prata. jag vet bara att de fortsatte t räffas tills vi gift oss.

mina tankar går så att hon ville inte fortsäta leva det livet, prostituera sig utan ville söka en annan trygghet. då bjöd syrran in henne till sverige och hon träffa mig. sen om hon bara såg mig som en ekonomisk tryghet eller om hon verkligen hyser några romantiska känslor är jag idag osäker på. med tanke på det som hent. och skulle de visa sig att hon lämnar mig för en rikare kille när hon fått put så gör hon. en sak är säker, å det e döden. allt anat är frågor man kan disskutera.

och nu med alla era svar vet jag varken ut eler in. men vi behöver prata ordentlit. för om det är så att hon är ärlig i sina avsikter så käns det fel att sparka hem henne. men detta ångrar ja om hon drar vid put. å som sagt, vi har haft det bra till för en veka sen.

jag har läst en hel del om thailands kultur och är medveten om huir det kan bli där. flickor utan möjligheter blir inte så sälan bartjejer för att kunna försörja sin familj eller en lat man. har en kompis vars fru blev mer eler mindra tvingad att sälja sig av sin familj. hon mådde skit när kompisen träffade henn. nu idag 5 år senare är de en lycklig familj med barn å allt. bara för att de varit bartjejer behöver de inte vara sämre. men visst säter det spår i psyket. ja tror inte vi män kan föreställa oss hur det kan vara att tvingas sälja sin kropp för att överleva. vad min fru berättade så gjorde hon det för att tjäna extra till familjen. men vist mådde hon dåligt av det. och försökte komma bort från det genom att komma till sverige. hade nu inte den där killen berätta så hade vi fortsatt med vårt liv som tidigare. men nu finns ju en annan vinkel på vårt liv.

huvudet säger bye bye men hjärtat vill ge det chans för framtiden. inte mer än tid som kan visa. som någon sa om norrmanen å spå om framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag vet.

även jag har varit h*rbock och legat runt. dock alldrig betalat för det. alldrig varit i phuket eller pataya eller likbnande ställe. men jag har alldrig ljugit om det, har nån frågat så har ja svarat så ärlit jag kan. inte ljugit om att ja snudd på är oskuld. och svenska tjejer ljuger de med, men jag bryr mig inte, jag är inte gift med en svensk tjej.

jag tar det en gång till så att alla fatta: jag är djupt bedrövad för att min fru i mina ögon var otrogen när hon kom tillbaka till Thailand för att söka ut.

mannen hon var med fanns med i billden redan innan hon träffade mig. så ingen ny man. en man hon träffa genom sitt "jobb". å han ville ha henne men kunde inte ge henne trygghet för framtiden. eller ville inte, jag vet inte. och jag vet inte hur länge de hade träffats innan hon träffa mig. ja ville inte gräva mer i det nör vi prata. jag vet bara att de fortsatte t räffas tills vi gift oss.

mina tankar går så att hon ville inte fortsäta leva det livet, prostituera sig utan ville söka en annan trygghet. då bjöd syrran in henne till sverige och hon träffa mig. sen om hon bara såg mig som en ekonomisk tryghet eller om hon verkligen hyser några romantiska känslor är jag idag osäker på. med tanke på det som hent. och skulle de visa sig att hon lämnar mig för en rikare kille när hon fått put så gör hon. en sak är säker, å det e döden. allt anat är frågor man kan disskutera.

och nu med alla era svar vet jag varken ut eler in. men vi behöver prata ordentlit. för om det är så att hon är ärlig i sina avsikter så käns det fel att sparka hem henne. men detta ångrar ja om hon drar vid put. å som sagt, vi har haft det bra till för en veka sen.

jag har läst en hel del om thailands kultur och är medveten om huir det kan bli där. flickor utan möjligheter blir inte så sälan bartjejer för att kunna försörja sin familj eller en lat man. har en kompis vars fru blev mer eler mindra tvingad att sälja sig av sin familj. hon mådde skit när kompisen träffade henn. nu idag 5 år senare är de en lycklig familj med barn å allt. bara för att de varit bartjejer behöver de inte vara sämre. men visst säter det spår i psyket. ja tror inte vi män kan föreställa oss hur det kan vara att tvingas sälja sin kropp för att överleva. vad min fru berättade så gjorde hon det för att tjäna extra till familjen. men vist mådde hon dåligt av det. och försökte komma bort från det genom att komma till sverige. hade nu inte den där killen berätta så hade vi fortsatt med vårt liv som tidigare. men nu finns ju en annan vinkel på vårt liv.

huvudet säger bye bye men hjärtat vill ge det chans för framtiden. inte mer än tid som kan visa. som någon sa om norrmanen å spå om framtiden.

Det känns i hjärtat det förstår jag. Det är för att Du är en omtänksam och snäll man som känner samvetskval och är kanske också lite konflikträdd.

Tänk så här! Vad hon gjorde tidigare har som jag ser det ingen betydelse om hon älskat dig. Men hon har visat total respektlöshet mot dig genom att vara otrogen. Om hon älskat och respekterat dig, då är man trogen. Men hon har ju sagt att hon tagit dig för tryggheten. Hon har formligen pissat på dig.

Ge henne lite slantar för att åka tillbaka till Thailand så pyser hon kvick som ögat och Du kan leta efter en kvinna du förtjänar.

Vad Du behöver är en spark röven i all välmening, så att Du ser verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du skriver om dina tankar och slutsatser låter vettigt.

Thaikultur och ännu värre thailogik är ett extremt svårt ämne. När de flesta tror att de börjar förstå thaikulturen så har de börjat förstå utifrån den svenska logiken. Ett år senare har de insett att de befinner sig i thailogikens ruta nr ett och att det är långt kvar att gå.

En sak som är lätt att förbise är vilka krångelvägar thai kan gå för att inte tappa ansiktet. Du har berört de viktiga sakerna i dina inlägg. Du har stora möjligheter att klara av att få till förhållandet, men långt kvar till att förstå thailogik. Hur hon kommer att utvecklas i ert förhållande måste tiden få utvisa. Det finns tjejer som jobbat i barer som aldrig kommer att klara av ett liv utanför baren, sedan finns det hur underbara tjejer som helst som anpassar sig hur bra som helst till ett familjeliv i Sverige. Precis som med svenska tjejer finns det alla sorter.

Ett thaisvenskt förhållande behöver oftast mera tid, innan kulturskillnaderna har satt sig.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber att få svara och vill dela upp det lite

1 Förstår din svenska moral och hur du tänker. Men att överföra eller försöka överföra det till det Thailänska tankesättet är helt omöjligt

2 Dottern i en Thaifamilj har ett ekonomisk ansvar för familjen. Vilket vi vill eller inte. Så är det bara.

Så utifrån detta så förstår jag mycket väl hur damen resonerat. Utan en ring på fingret ingen trygghet. För hon har endast träffat thaiare som gjort henne på smällen och stuckit(gissar där men vanligt). Vad har hon då för chanser . Med dom krav som ställs är det inte lätt. Att hon då fortfarande stannar som Mia Noi är fullt logiskt i mina ögon. FAMILJEN KOMMER ALLTID FÖRST.

3 Att hon sedan nekar har jag full förståelse för.

4 Att ni kommer att få det bra om du kan förlika dig med hennes snesteg. Så FINE.

5 Ältar du det och inte går vidare. Då får ni ett helvete.Då måste ni separera.

MIn slutsats är . TYCKER DU FORTFARANDE OM DAMEN GÅ VIDARE MED HENNE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Underlig reaktion från systern och din kompis tycker jag.

Detta reser några frågor om din fru:

- Hur finansierade hon sin första resa hit?

- Vem var garant? (Systern troligtvis eller kanske din kompis)

- Betalade din fru sin syster för att hon lyckades para ihop er?

Jag har varit med om exakt detta, tjejen som kommer hit lånar pengarna av garanten och betalar tillbaka med ränta eller procentuellt från den framtida sinsoden(om där nu fanns nån)

Detta skulle ju kunna förklara systern och framförallt din kompis underliga uppträdande. Han om någon borde väl stötta dig!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Joe har mycket bra frågor om detta.Själv skulle jag skippa denna kvinna,när jag tagit del av historien. Tillit är något oerhört viktigt.Finns inte detta är förhållandet dödsdömt

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Du lyckades avslöja henne och hennes bluffar.

Di flesta andra gubbar lyckas inte med det utan di lever med skygglapparna på.

Råkar man knysta något om frugans ev barförflutna så rycker di likt pilsnabba brandkårsbilar till utryckning och försvar.

Min fruga ska ingen jävel påstå har jobbat i någon bar.

Och ändå vet vi att merparten av di tjejer som flyttar och gifter sig utomlands har tidigare erfarenhet av att jobba med faranger.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

vilket bra forum detta e. många olika nya syner på samma sak.min första tanke va att nu e det slut. men efter att ha läst era inläg så börjar jag vackla. klart är att tiliten är borta, men kan återvinas med tid. försökte prata med henne idag men hon verkade inte som om hon ville prata mer. hon sa att hon berättat, sen fick det vara. som nån sa, starkt att våga erkäna. tappa ansiktet. å de e inte att hon varit prostituerad, förlåt att jag använade h-ordet. det är att hon fortsatte vara mia noi. att hon sålt sig kände jag på mig, man är inte så hemma i sängen om man bara varit gift med en thaiman. vad jag fattat. jag måste prata med någon utomstående som kan thai som kan prata med oss. som kan meddla. för det vi har och haft är värt något mer. det har bara gått en veka sen det kom fram. och lämnar hon mig när hon får put så gör hon. det som smakar illa är just att hon hade honom kvar medan jag satt hemma och betalade. visst såg hon om sitt hus. det sa hon. hon söker trygghet, ekonomisk. och han gav inte henne det, bara kaffe pengar. hennes motivaton till sina handlingar var just det, ekonomisk trygghet. sen om hon inte älskar mig som jag älskar henne kan jag inte påverka mer än visa att jag älskar henne med hjärtat. villket jag gör dagligen. å prata med systern eller kompisen är som att prata med väggar. de blånekar och fattar inte. systern kan jag fatta inte vill prata om det. men min gamla arbetskamrat som är gift med henne, han har en helt annan syn. jag ska vara glad över att ha fått henne. många andra som ville träffa henne. men jag fick. han skämtar bort det och vil inte prata om det. ingen fara säger han och menar att jag ska vara tacksam för henne. han kanske har nån poäng, men jag vet inte. inte han som lever med hene. och när jag sa samma sak, om ja skulle skaffa mig en älskarinna så blev hon arg. inte bra sa hon. nä. å så gick vi vidare. men henne poäng är att ingen ring inga papper så är hon fri att vara mia noi om hon ville. å kunde ja lita på detta så är det ingen fara för framtiden. då stannar hon med mig. för jag behandlar henne med respekt, tillgivenhet, kärlek och har så gjort sen dag 1. å hon har behandlat mig liknande, så gott nu en thaia kan det. ingen nöd har mig gått. mat på bordet när hon varit hemma, tvättat och städat. när jag är hemma hjälps vi åt. jag lagar mat osv. ja har behandlat henne som vilken annan kvinna som helöst. men visst ändrades synen. från att ha trot att hon var lika kär som jag til att mer känna mig som en biljet till ekonomisk trygghet. jag har varit blåögd, milt sagt.

jag är 40 å hon är 30.

Vadå blåögd kanske du kan förstå att för varje normal thailändsk kvinna så kommer försörjningen som prio 1.

Jag tycker som dom mera positiva skribenterna att du ska ge det en chans,dock kanske undvika att skaffa

barn första året men det gör väl dom flesta.Det är bara framtiden och inga forumexperter som kan visa

vad som var bra,men det vet du väl att alla förhållanden kan ta slut inte minst dom helsvenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Bluffad!

Du har lite att tänka på!

1. Hur vill du ha det?

2. Vad tror du detta kommer att sluta med!

3. Vill du bryta så kommer det att göra ont på flera sätt.

4. Om du bryter så gör det när hon fått PUT så får hon och grabben en hyfsad chans.

Inget är lätt!

Lycka Till!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ågot som inte stämmer.

1. förlovningar är vad jag vet inte vanligt i Thailand. Den ende jag känner till som förlovat sig är vår Khun Kim själv.

2. Ett tre dagars bröllop i Thailand inte några vigselbevis utan är en cermoniell procedur. Ni är alltså inte juridiskt gifta.

3. Vigsel i Thailand brukar inte innefatta ringar utan halsband och armband i guld.

4. Om ni nu är juridiskt gifta i Thailand kan du inte bara skicka hem henne och tro att hon är borta.

Hon kan registrera giftemålet på svenska ambasaden och kräva sin rätt presis som vilken svensk arg skillsmässohustru som helst.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

joe:

jag tror hon betala den med egna pengar, hur hon fick ihop de kan jag bara gissa

kompisen var garant

om hon betalat sin syster för hennes "tjänster vet ja inte. hon skickar en slant hem till familjen var månad, kan vara så att syrran får en del? innan hon fick egen inkoms så skickade vi 5000B/månad. nu vet ja inte hur mycke hon skickar. å bryr mig inte heller. hon får mellan 7-10.000:-/månad beroende på hur mycket hon får jobba. betalar en del till hushålet och sparar resten till resor. pengamessit har vi det gott ställt. så det handla inte om pengar. vi har båda full insyn i våra ekonomier. äktenskapsförord från bådas sida då hon äger mark och hus i Thailand. vi sa från början att detta är "våra" penga även om jag tjänade de. hon hushåler med pengar bra. vi sätter av en viss suma var måna och det som blir över sparar vi till resor. nu sätter hon in sin lön på vårt spar-resekonto och tar där när hon behöver extra. ja har inte fnnit någon anledning att snoka så länge det inte försvinner stora summor. hon kanske skickar 10.000B nu, jag vet inte. hon har tillgång till min internetbank och under året som gått har inget "försvunit" spårlöst.

ja ska ta upp detta med frun i morgon om hon vil prata, om hon betalat syrran nåt.

jag betalade en symbolisk sinsod på 20.000B då hon varit gift tidigare, la upp 200.000B till almän beskådan på brölopet och fick tilbaka 180.000 familjen villle inte ha mer.

john khonken:

1: ja har förståt att hon inte tänker som mig. att hon inte ser det vesterländska tänket. att en forlovning är moralist bindande. man är trogen helt enkel. hon ser enbart till sin och familjens trygghet. och har handlat efter det

2: jag vet att hon måste hjälpa familjen. och att hon tidigare gjort det på ryg. att hon sen stannade med thaimannen efter vår förlåvning är den svåra biten att begripa för mig. hon har varit gift i sex år med pappan till dottern men han söp och misshandlade henne till hon skillde sig. hon jobbade på fabrik men slutade och flyttade hem. och då blev det Bangkok för att försörja sig å familjen. å där träffa hon sin sugar daddy som gav henne lite extra som mia noi.

3: ja jag fattar det, vem vill skryt om nåt sånt? men på ärliga frågor vill ja ha ärliga svar. sen behöver man inte berätta allt. kunde räcka med att hon sagt att hon "maserade" och låtit mig fyla i resten. ja må va dyslektiskt men knapast dum i huvet. även om en del tror de.

4: jag tror att vi kan få det bra ja. men det kommer ta tid. å närmaste året kommer va kämpit med alla tankar om hon drar när hon får put å hittar en större plånbok.

5: jag är inte den som eltar. i min värld tar man vart motgång när den kommer å löser å lär. sitta i samma skit år efter år är inte min grej. nu har det bara gått en veka. men detta e stort och svårt för mig ensam. därför ja pratar med er här. för nya synpunkter och innfallsvinkel. jag vill verklign lösa det, för vi haft det bra innan.

jag tycker verkligen om henne. och vill nog lösa det. men vi är två som ska hitta en gemensam lösning. och nu har vi inte pratat mer än vad som behövdes i vardagen. tror vi dår ta en dag ledigt när sonen är i skol o prata ostört. eller jag mer få prata av mig med hene och få henne att förstå. för då vi pratade blev hon full tuill slut och gråt. o dagen efter ville hon inte prata mner om det.

nu ska jag kryp ner i sängen till henne och försök krama hene lite. vi får se vad som hender.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de saker du hakar upp dig på mest är om jag förstår dig rätt är att hon fortsatte vara mia noi några månader efter att ni träffats.

Du säger även att ni har en del "språkproblem".

Bröllopet kom ganska snabbt från det ni träffades, om jag förstår det hela så levde ni inte ihop hela året utan ni försökte fixa visa / ut.

Om man har jobbat lite i "bar / massage" så har jag säkert lärt mig att många män (och tjejer) ljuger.

Hon träffar dig, allt verkar bra men hur skall hon veta att det verkligen går att lita på dig.

Hon åker hem och du lovar att ni skall fixa visa / ut. Hon kanske har hört det förut och inte vågar bryta direkt med den enda säkra inkomstkälla som finns och har funnits ett tag i hennes liv.

Du säger att ni har haft det bra ihop.

Släpp det gamla, lev livet (med sunt förnuft angående pengar, barn m.m.) Friskt vågat, hälften vunnet.

Kan du inte släppa det gamla utan kommer gå och älta detta i flera år så tror jag det är bättre att ni skiljs åt.

Hoppas ni kan finna tillbaka till lyckan ni hade tidigare och att ni får ett trevligt liv ihop.

/ Regency (som INTE är kvalificerad att ge äktenskapsråd)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist att behöva få veta allt detta i efterhand.

Något helt annat än att ge sig in i det från början. Kanske borde reggat mig med "snartbluffad".

Är snart lycklig deltagare i ett äktenskap med thaitema. Dvs allt är för syns skull, pengar och "stabilitet".

Det funkar väl det med bara alla är med på vad som ingår i affären och inte. "i love you" kan sägs jävligt övertygande av thaitjejer men ha lika mycket värde som att hälsa på grannen i tvättstugan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ågot som inte stämmer.

1. förlovningar är vad jag vet inte vanligt i Thailand. Den ende jag känner till som förlovat sig är vår Khun Kim själv.

2. Ett tre dagars bröllop i Thailand inte några vigselbevis utan är en cermoniell procedur. Ni är alltså inte juridiskt gifta.

3. Vigsel i Thailand brukar inte innefatta ringar utan halsband och armband i guld.

4. Om ni nu är juridiskt gifta i Thailand kan du inte bara skicka hem henne och tro att hon är borta.

Hon kan registrera giftemålet på svenska ambasaden och kräva sin rätt presis som vilken svensk arg skillsmässohustru som helst.

1: jag vet, men vi förlova oss i sverige på min inrådan. svensk tradition. jag ville helt enkel visa henne at ja va ärlig i mina avsikter.

2: vi e juridist gifta, registerade på amphur med två vitnen, alla paper översatta och registrerade på minsitry of foreign affairs, mitt singel intyg bevittnat av två vänner översatt och hela baleten. anmält på skatteverket och giltig i sverige. så vi är gifta på riktit.

3: vi bytte ringar, inget mer guld.

4: vi är juridist gifta i både Thailand å sverige. detta kan kanske krångla til det om vi vill skillas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Ja ,vad ska man svara? Hoppas att de inblandande har någon plan för alla problem som kommer att uppstå

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Bluffad!

Du har lite att tänka på!

1. Hur vill du ha det?

2. Vad tror du detta kommer att sluta med!

3. Vill du bryta så kommer det att göra ont på flera sätt.

4. Om du bryter så gör det när hon fått PUT så får hon och grabben en hyfsad chans.

Inget är lätt!

Lycka Till!

pigge01

1: jag vill tillbaka till det vi hadde inan, om det är möjlit.

2: om jag visste det statt ja inte här! då skulle ja försöka få det åt det hållet ja vill. 'elle vi vill

3: ja har brytit och brytits förr så jag vet att det gör ont, tyvär. dock ej med thai utan svenskor

4: tanken e go, men ska jag vara "snäl" och ge henne put för att sen se hene gå? jag vet inte ja. fösta dagarna va jag inne på att skippa alltr. ge henne lgh å dra. hon klarar sig på det hon tjäna o kan få jobba mer. men jag "älskar" henne, å voill på nå sätt henne bara väl. å är de nu så att hon dolt allt för att behåla ansiktet så kan ja med tiden lära mig förstå. o inse att hon inte har sårat mig personlige utan mer bara set om sitt eget hus, på min bekostnad. hade det inte vatt ja så hade det blitt nån anan "dum" farang

jag vill bara understruka att vi haft det jätte bra fram till fö en vecka sen. ja h ar känt mig omtyckt, ibland tom älskad, upskattad olch respekterad

känns som om hur ja än gör blir allt fel. stanna fel, gå fel. just nu lutar det åt stanna och reda upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska skaffa en tolk som ingen av er känner och som endast agera som tolk. Att snacka med nån thailändska som nån av er känner tror jag inte på, då hon garanterat inte kommer vara objektiv. Och verkligen säga till din fru att ni måste lägga alla kort på bordet och ställa alla jobbiga frågor, och att hon är införstådd med detta. Det tror jag är det enda som kan få er relation en chans att överleva.

När det gäller känslor för en annan människa kan man inte bara stänga av dom och kicka ut henne och barnet. För ni har ju ändå levt och varit lyckliga ett bra tag, den uppfattningen får jag när jag läser ditt inlägg. Och än värre blir det ju när det är barn i bilden om än inte ditt och du verkar ju tycka om barnet och vice versa.

Lycka till med vad än du/ni kommer fram till.

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Jag tänkte försvara hennes betende,men det finns inget att försvara,Hon har förbrukat allt förtroende och tillit som man måste ha i ett förhållande Varför haka upp dej på just henne. Det finns massor med justa damer. Men naturligtsvis så kan jag ha fel,så kanske du har rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

En skillnad mellan Thailand och Sverige är moralen angående osanningar vs face. I Sverige säger vår moraluppfattning att det är helt oförlåtligt att ljuga i ett förhållande medan det i Thailand är tillåtet att ljuga för att någon nära ska slippa tappa det så oerhört viktiga ansiktet (face).

Vad jag vill säga till trådskaparen är att din och din frus syn på vad som var rätt att nämna eller inte nämna, göra eller inte göra skiljer sig diametralt åt.

Vad jag tycker du ska ta för beslut angående ert förhållande tänker jag inte säga varken bu eller bä om eftersom jag inte känner er eller er situation. Däremot vill jag i förväg varna dig för att det antagligen i veckor framöver kommer finnas ett antal skribenter som nöjt kommer gotta sig över din olycka här i tråden eftersom ditt exempel ger näring till deras egen generellt bittra syn på kvinnor och framförallt thailändska sådana. Men bry dig inte om dom, koncentrera dig på de svar du tycker är konstruktiva och strunta i "vadvardetjagalltidharsagt-typerna".

Lycka till!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där Kim, lögnen är mer accepterad i Thaiand än att avslöja densamma, då kan man få ett helvete.

Så till tråden.

Kärnfrågan är väl i alla fall hur Ni två har/hade det innan avslöjandet, det är den perioden som är viktigast, sen förstår jag inte riktigt skillnaden mellan vad som kan kallas moraliskt förfall eller överlevnadsinstinkt när det gäller att, som hon hade det, se till sitt barns och sin familjs bästa.

Ingen som inte varit i den situationen har rätt att dömma en annan människa för det som drabbat dem i form av utebliven försörjning av barnafadern, familjetradition med att dra in kulor till föräldrar e.t.c. det känns bara som brorduktigfasoner.

Har tjejen hittat en balanserad tillvaro med man och barn i ett främmande land så låt det gamla vara just gammalt och skit i fördommarna, det kostar lite stolthet men det ger tusenfallt tillbaka.

Ge livet en chans och om någon har en annan åsikt och inte vill acceptera ert liv, be dom dra åt helvete, alla har rätt till en ny möjlighet i livet utan att andra ska slå ner på dem och låta gammalt skit komma upp på ytan.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu har jag läst hela tråden och tänker per automatik, TROLL.

Elakt att tänka så, javisst, men hela tråden är så på pricken en sinnebild av ALLA fördommar och ALLT som diskuteras om Thailändskor.

Nåväl har jag fel så har jag också flera råd till TS.

Vad hon gjort innan hon träffade dig är ju ovesäntligt och något du inte behöver bry dig om, du har säkert själv, precis som alla andra, en hel del saker från förr som man inte direkt är stolt över att man gjort.

Men, från den dagen ni blev ett par, och att hon då eventuellt lurat dig är mer problemematiskt.

Att ljuga, det gör vi alla mer eller mindre dagligen, men att ljuga om riktiga viktiga saker till de som man har närmast runt omkring sig, tyder på en brist på respekt för dessa.

För mig är det skitsamma numera om det för asiater är bättre att ljuga än att tappa ansiktet.

En lögn är en lögn, och faktiskt så är lögnen i en par-relation i Thailand lika sårande som i Sverige, det är bara det att man i Thailand på grund av ekonomiska realiteter ofta måste acceptera lögnen och blunda för att man är sårad och mår skitdåligt.

Hade den Thailändska kvinnan haft råd att sticka samt ta hand om sina barn när hon blivet bedragen, hade mia-noi kulturen inte funnits.

Har du nu tappat förtroendet för din tjej så kommer du för lång tid leta efter ytterligare lögner.

Risken är då stor att du när du hittar en liten lögn, gör den lilla lögn till en stor.

Eller vad jag menar egentligen, tillit är basen i ett förhållande.

Kan du inte känna att du litar på din partner som faktiskt skall vara din närmaste medmäniska, då tycker jag att basen för ett förhållande är borta. Kan den ljugande parten dessutom inte acceptera att du vill tala om saken, igen och igen, för att försöka förstå ock läka, ja då hade i alla fall jag gått vidare för att försöka hitta något bättre.

Och tro mig, oavsett vad BTT skriver, det finns så oerhört mycket bra Thaitjejer som inte vill eller behöver lura sig till ett förhållande med en farang

Vissa med mer eller mindre tråkig eller rolig bakgrund, men att titta bakåt göder knappast ett förhållande i framtiden. :wai:

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

En skillnad mellan Thailand och Sverige är moralen angående osanningar vs face. I Sverige säger vår moraluppfattning att det är helt oförlåtligt att ljuga i ett förhållande medan det i Thailand är tillåtet att ljuga för att någon nära ska slippa tappa det så oerhört viktiga ansiktet (face).

Vad jag vill säga till trådskaparen är att din och din frus syn på vad som var rätt att nämna eller inte nämna, göra eller inte göra skiljer sig diametralt åt.

Vad jag tycker du ska ta för beslut angående ert förhållande tänker jag inte säga varken bu eller bä om eftersom jag inte känner er eller er situation. Däremot vill jag i förväg varna dig för att det antagligen i veckor framöver kommer finnas ett antal skribenter som nöjt kommer gotta sig över din olycka här i tråden eftersom ditt exempel ger näring till deras egen generellt bittra syn på kvinnor och framförallt thailändska sådana. Men bry dig inte om dom, koncentrera dig på de svar du tycker är konstruktiva och strunta i "vadvardetjagalltidharsagt-typerna".

Lycka till!

Inte säker på att jag uppfattar det hela på samma sätt som du Kim. Länge tänkte jag att ljuga är mer accepterat i Thailand än tex. Europa utifrån hela konceptet av lose face. Dock så har jag väl fått revidera den uppfattningen en hel del.

Det som jag upplever vara vanligt är dels kanske små sk vita lögner men kanske framförallt att människor väljer att inte konfrontera vissa saker. Dvs. det är en avsaknad av rak kommiunikation det för det mesta handlar om - inte regelrätta lögner. Frågor som undviks, etc men inte direkt lögn om man konfronteras.

Alisa sammanfattade sin syn på saken för några år sedan genom att säga att de hon inte vet om mår hon inte dåligt av eller kanske vill veta så det är inga problem, men om någon ljuger för henne när hon frågar så förlåter hon det inte.

Tror varken mina kolleagor, min fru eller andra thailändska vänner är reppresentanter för någon sorts norm och jag tror man kanske skall vara lite försiktig med att försvara eller förklara vissa beteenden med kulturella schabloner - mitt i detta är det individen som gör skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...