Jump to content
IGNORERAD

Kompletteringar i befintligt hus...


BBJ

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har några frågor om kompletteringar till ett befintligt hus i Nakhon Ratchasima så era svar får gärna gälla staden.

1. Vi har en mindre kyl/frys som vi tänkt byta ut till en större modell, någon som kan rekommendera bra (och billiga) inköpsställen?

2. Vi har 3 sovrum varav 2 har AC, nu ska vi komplettera det 3:e sovrummet och "stora" rummet (= vardagsrum/TV-rum). Vad är vettigast? Att köpa 2 separata AC eller att köpa en större anläggning som kan ta hand om bägge rummen (de ligger vägg i vägg) och vart kan ni rekommendera att man vänder sig för bra (och billiga) inköps- och installationsleverantörer?

3. Vi vill installera parabol. Rekommendationer?

4. Duschen vill vi ha in varmvatten i. Vilken typ av aggregat har ni erfarenhet av? Rekommendationer?

Tack på förhand!

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej BBJ,  1. Köpte min kyl/frys på Tesco Lotus, finns mänder av olika modeller där

              2. samma som nr. 1,  men vet ej om dom fixar instalationen

              3. Satte in UBC parabol i våras, mycket filmkanaler, engelsktalande eller dubbade till Thai,

                6 sportkanaler,  mycket fotboll från dom europeiska ligorna, discovery, animal planet, musikkanaler, mm

                  betalade 9,400 bath för dekoder, parabol, kablar, instalation och 3 månaders tv- tittande, 

                  därefter betalar jag  1400-1500 bath per månad, men det finns olika alternativ på vilka kanaler man vill ha,

              4.  jag har en direktvärmare som jag tycker är bra,  men köp ingen billig sak,  jag hade först en för 2.300 bath,

                  kass, för dåligt vattentryck,  satta dit en för 5,500 bath,  kanonbra

                                          MVH Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Stefan!

Kommer du ihåg vilket märke det var på den direktvärmare för 5500 som du köpte?

/ BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej BBj,  nej tyvärr,  men om du köper en för 5-6000 bath så tror jag inte att det är så stor skillnad på dom,

                            jag tror att den jag köpte var på 4500 watt

                                                                                          Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej BBJ,   1. Köpte min kyl/frys på Tesco Lotus, finns mänder av olika modeller där

              2. samma som nr. 1,  men vet ej om dom fixar instalationen

              3. Satte in UBC parabol i våras, mycket filmkanaler, engelsktalande eller dubbade till Thai,

                 6 sportkanaler,  mycket fotboll från dom europeiska ligorna, discovery, animal planet, musikkanaler, mm

                  betalade 9,400 bath för dekoder, parabol, kablar, instalation och 3 månaders tv- tittande, 

                  därefter betalar jag  1400-1500 bath per månad, men det finns olika alternativ på vilka kanaler man vill ha,

               4.  jag har en direktvärmare som jag tycker är bra,  men köp ingen billig sak,  jag hade först en för 2.300 bath,

                   kass, för dåligt vattentryck,  satta dit en för 5,500 bath,  kanonbra

                                          MVH Stefan

Det har väl inget med hur mycket den kostar vattentrycket sköter ju pumpen utanför som leverera vattnet, har du för dåligt tryck måste du borra upp hantagen till duschen eller till direktvärmaren, kom ihåg att du kan bara ha vattenvärmare efter vad du har för propp i skåpet, 10 amp = 2200 Watt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Djupe,  Nu är det ju så att det blev mycket bättre när jag bytte till den dyrare genomströmningsvärmaren

                och det är uppsäkrat med 16 ampere

                                                                MVH

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det har med priset att göra också... med trycket alltså.

De billiga apparaterna har med flit mindre flöde så att de hinner värma upp vattnet mer.

Lite fusk alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej surin P3,  Jag tycker ju att det faller sig rätt så naturligt att en genomströmningsvärmare med lågt wattal

behöver ju längre tid att värma upp vattnet och då blir det ju sämre tryck och ju bättre och kraftigare saker man köper,  dyrare blir de

eller också har jag fått det här fullständigt om bakfoten

                                MVH

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett på sikt bra alternativ är solcell med ackumulatortank, kostar runt 50 000, men el är ju förhållandevis dyrt i Thailand så om Du ska permanentbo så kan det löna sig. Tänk bara på att då behöver Du dubbelrörsystem om Du vill tempreglera.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...