Jump to content
IGNORERAD

Samma namn på kille och tjej


Lung Lennart

Recommended Posts

När jag såg programmet "Kärlek på beställning" i går lade jag märke till att en av damerna hette Sommai och en annan hette Mong, smeknamn eller inte framgick inte. Faktum är att jag känner igen en Mong och en Sommai men bägge är män. Är det jag som inte uppfattat någon uttalsnyans?

Eller är det vanligt förekommande i Thailand att samma namn ges både killar och tjejer?

Ett annat exempel är It. Ett annat E, men där finns en viss uttalsnyans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massor med exempel där kvinnor män har samma namn i Thailand, åtminstonne när det gäller smeknamn.

Frugan har en bror "Parn" en annan brors fru kallas "Parn". Tui är ett annat exempel.

Noi är väl mera kvinnligt tror ej jag stött på någon manlig Noi (liten).

Mo och Mee är mera manligt (Gris och Björn) fast jag har stöt på kvinnlig Mee också fast det behöver inte betyda (Björn), utan kan vara något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, de verkar inte ha någon begränsning direkt. Jag känner två Lek (en man och en kvinna), detsamma gäller Miw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, smeknamnen verkar inte vara så könsbundna.

Däremot de formella namnen, svåger Chang heter Somchai, och jag har inte träffat någon dam som kallar sig det även om det är ett vanligt namn.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svågers son kallas Mort och en av min sambos kompisar som är ibland de snyggaste jag sett kallas ochså Mort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min svågers son kallas Mort och en av min sambos kompisar som är ibland de snyggaste jag sett kallas ochså Mort.

Skulle kunna vara lika på svenska.

Kallas man myra, skulle det likaväl kunna vara en kille som en tjej, :)

fast mest troligt är det småkryp. :huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det svårt att beskriva thailändskt uttal med svenska bokstäver men i dessa båda fall är dom inte döpta

ens via sitt nickname till myror eller småkryp,snarare tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...