Jump to content
IGNORERAD

Handläggningstid för att registrera thailändskt äktenskap hos skatteverket :(


kauf

Recommended Posts

Någon som har registrerat sitt thailändska äktenskap hos Skatteverket?

Hur lång tid tog det efter att ni lämnade in pappren hos skatteverket till att registreringen var klar och ni kunde fixa ett nytt familjebevis?

Är själv inne på 6:e veckan och 4 telefonsamtal och det händer inte ett skit...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga om det är översättningen de har problem med det var så i mitt fall,som de översatte det var det inget bevis för att vi gift oss utan bara ett bevis på att vi kunde gifta oss.Jag ringde till den Thailändska ambassaden i Stockholm för råd de sa till mig att skicka upp pappret så översätter dem det för 500 sek,jag ringde och sa det till handläggaren som undrande frågande om jag visste om det var möjligt för dem att göra det samma.Efter det samtalet tog det inte många minuter innan de ringde tillbaka och sa att deras jurister hadde tittat på ärendet och godkänt äktenskapet.När jag fick hem översättningen visade det sig att jag hade gjort ett bättre jobb, finnen som översatt det hadde inte många rätt.Detta var iofs över tio år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äktenskapsbeviset hade medföljande översättning + legalisering av UD i Thailand.

Men antar att dom ändå ska översätta själva...

Men se på fan, idag låg ett nytt familjebevis i posten!

För bidra med information för ni som tittar på detta i framtiden:

Tid från inlämning av översatt+legaliserat äktenskapsbevis hos skatteverket till färdigt familjebevis i handen = 44 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skatteverket vill översätta thailändska handlingar själva. De litar uppenbart inte på thailändska översättningar och legaliseringar.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

För mig tog det nästan 4 månader. Papperna lämnades in i början av december sen tog skatteverket tydligen jul- och nyårsledigt. När de väl hade översatt de dokument jag lämnade in hade de tappat bort äktenskapscertifikatet, som fick lämnas in på nytt. När allt var klart skickade de personbeviset till min folkbokföringsadress trots att jag varit i kontakt med handläggaren (som verkade vettig) om att jag ville ha det till Thailand. Så jag kontaktade servicejouren (och antydde att det var lite brådskande) efter att fortfarande inte fått något brev efter ca 2 veckor kontaktar jag dem på nytt och säger att jag vill att de ska 1:a klass brev. 2 dagar senare dimper det första brevet ner (och det är märkt med ekonomibrev).

Jag kan tillägga att skatteverket skickade mitt "tillstånd att gifta mig" med B post i Sverige så jag missade det med en dag, så de fick även den gången skicka ett nytt 1:a klass brev... så man kan säga att det står dem dyrt att inte skicka 1:a klass brev direkt istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Kauf!

Skattemyndigheterna är ute och seglar ibland, speciellt om det inte handlar om att dra in stålar.

Vi hade Svenska pass till båda barnen, Jimmy och Jasmine, sedan mer än ett år tillbaka.

Passen var ordnade på Ambassaden i Bkk, jättesmidigt:

Men när jag sökte familje bevis saknades Jasmine på det, så jag ringde upp skatteverket och bad dem skicka ett riktig, med båda barnen.

"Du har gjort fel, och inte anmält till

Ambassaden att du har fått Jasmine", sa handläggaren...

"Det har jag inte gjort, Jasmine har Svenskt pass, och samordningsnummer (motsvarar personNr) sedan mer än ett år, och vi har registrerat båda barnen på samma sätt, annars hade vi inte fått nåt pass" Tyckte jag...

"Då har Ambassaden gjort fel."

Så upp till Ambassaden, tjejen som fixat båda passen kollade papprena, och sen sa hon "Skatte verket har missat igen, jag ordnar det.", Sagt och gjort fixat på nån vecka.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har hjälpt många par både med att ingå äktenskap här i Thailand och de dokument och översättningar som behövs men också med att registrera äktenskapet hos Skatteverket i Sverige och det har aldrig tagit mer än 10 dagar, men då är alla dokument i ordning och översatta av en godkänd översättningsbyrå här i Thailand samt verifierade av Thailändska UD.

/Lasse

Thai Scan Connection

Behöver du hjälp med Visum, UT, Äktenskap kontakta

www.thai-scan.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

När jag läser era inlägg om hur svårt det är med handlingarna när ni gifter er formellt i Thailand, så får jag tanken är det kanske enklare att gifta er i Sverige samt ha den traditionella festen i Thailand då borde kanske pappers exercisen bli lite enklare?

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har hjälpt många par både med att ingå äktenskap här i Thailand och de dokument och översättningar som behövs men också med att registrera äktenskapet hos Skatteverket i Sverige och det har aldrig tagit mer än 10 dagar, men då är alla dokument i ordning och översatta av en godkänd översättningsbyrå här i Thailand samt verifierade av Thailändska UD.

/Lasse

Thai Scan Connection

Behöver du hjälp med Visum, UT, Äktenskap kontakta

www.thai-scan.com

Hur mycket kostar eran hjälp?

Jag hörde att ett turistvisumansökan hos er kostar 2,000sek dvs nästan 10.000B ,medans damen i ambassadbyggnaden gör samma tjänst för 300B.

Hur förklarar du den skillnaden?

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...