Jump to content
IGNORERAD

Vit hud vackert?


DukeNukem

Recommended Posts

Hej!

Spenderar min första vecka i Thailand... Pratade med en thai tjej och plötsligt sade hon "i like your white skin" höll armen jämte min för att jämföra färgen och sade sedan att hon inte gillade sin egen hudfärg... ?

Hört något liknande? Vad beror detta på?

Märkte att de hade lite reklam för "skin whitening" produkter när jag flög in till Thailand via Malaysia.

//Duke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är liksom "tvärtom" i Thailand mot vad det är i Sverige.

I Sverige är det fint att vara solbränd - I Thailand är det fint att ha ljus hud.

Och precis som du säger säljer de vit-med-sol-krämer, medan i Sverige har vi brun-utan-sol-krämer. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att jag kan få en albino att se solbränd ut i jämförelse måste jag vara skitsnygg med thailändska mått mätt. När de erbjuder mig lotion eller liknande med whitening effect inne på typ Boots brukar jag påpeka att om jag blir ännu lite vitare blir jag nog genomskinlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du också se på att alla (de flesta i alla fall) undviker att vara ute i solen.

Min fru skulle inte komma på tanken att lägga sig och sola bara för att bli brun.

Men de behöver ju inte det. :)

Hon är såååå nöjd efter några år här i Sverige att hon börjar bli lite ljusare i skinnet.

Om de måste vara ute i solen har de ju alltid "skyddskläder" på sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte så många decennier sedan solbränt folk blev nedvärderade även i västvärlden, då man kunde anta att dessa människor var hänvisade till åkrarna för sin försörjning.

Intet nytt under solen således.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det finns en mängd olika krämer mm som man kan använda för att få vitare hy.

Men se upp med ingredienserna i dessa ”mirakelkurer”.

Exempelvis Hydrokinon (Hydroquinone) är ett av de mest effektiva blekmedlen,

men det är på många håll i världen förbjudet.

Det beror på att det är farlig på grund av dess cancerframkallande egenskaper.

Man bör därför undvika dess användning om man vill slippa dödliga sjukdomar som leukemi, sköldkörtelproblem och leverskador. Det finns även andra skadliga ingredienser såsom kvicksilver och steroider, vilka också bör undvikas i jakten på ljusare hy.

Det finns dock andra blekningskrämer som är bättre och förmodat hälsosammare,

och som med naturliga ingredienser hämmar mängden Melanin i huden.

Ett par sådana produkter är: ”Meladerm” och “Meladem”.

Själv skiter jag fullständigt i vilken nyans det är på utsidan.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Den allmänna uppfattningen i Thailand verkar vara att är man thai och solbränd är man en grovarbetare med dåligt betalt som tvingas vara ute och jobba

Thai gör nästan vad som helst för att slippa vara ute i solen. Många av dom får bruna "fläckar" i hyn av att vara ute i solen och det hatar speciellt tjejerna som pesten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Släkten och vänner i Thailand brukar skratta åt dottern som blir otroligt vackert brun efter några dagars badande och solande.

Man hör hur dom tjatrar "damm" om henne och dotterns mungipor sjunker ner. Det är bara jag som tycker att hon fått en fantastisk vacker nyans.

Själv brukar jag se ut som en jordgubbe. om man ändå kunde se ut som..

post-6248-0-40625600-1295250356_thumb.jp

post-6248-0-40625600-1295250356_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Att vit hy skulle vara "finare" har man ju gjort reklam för under lång tid.

Både idag och förr i tiden användes olika knep för att bli vitare

än vad man egentligen var, och ibland var reklamillustrationerna

riktigt plumpa och rasistiska,

vilket tack och lov har minskat med tiden.

post-5068-0-10101900-1295254415_thumb.jp

post-5068-0-10101900-1295254415_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

I veckorna som gått har man på svenska nyheter uppmärksammat frågan om D-vitaminbrist, mest för att ny finsk forskning tyder på att de tidigare rekommendationerna att ge d-vitamintillskott till barn upp till 2 år kanske borde gälla barn ända upp till 18 år här i de nordiska länderna. Tydligen så kan det enligt svenska forskare vara så att ända upp till 20% av befolkningen har för lågt dagligt d-vitaminintag och därför lider brist. Något som kan leda till benskörhet mfl allvarliga följdsjukdommar vilket förstås är extra farligt när man växer.

D-vitamin tar kroppen främst upp via huden av solljus och det är därför viktigt att barn får vara mycket ute i solen. Speciellt barn med mörk hud eftersom mer pigment försvårar upptaget.

Kanske något att tänka på för oss med blandbarn som har mycket mer hudpigment än blonda barn.

En annan fundering som slår mig är hur många solrädda bangkoktjejer det eventuellt kan finnas som som lider av benskörhet? Många undviker ju helt att vistas utomhus dagtid för att uppnå idealhudfärgen och i huvudstaden går det ju i praktiken att helt hålla sig på skuggiga gator, airconkylda varuhus och kontor hela den ljusa tiden av dygnet. Dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad...

Nä, det som är naturligt för människor brukar vinna i längden när det gäller hälsa och att vara utomhus måste nog anses vara naturligt om något.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

I veckorna som gått har man på svenska nyheter uppmärksammat frågan om D-vitaminbrist, mest för att ny finsk forskning tyder på att de tidigare rekommendationerna att ge d-vitamintillskott till barn upp till 2 år kanske borde gälla barn ända upp till 18 år här i de nordiska länderna. Tydligen så kan det enligt svenska forskare vara så att ända upp till 20% av befolkningen har för lågt dagligt d-vitaminintag och därför lider brist. Något som kan leda till benskörhet mfl allvarliga följdsjukdommar vilket förstås är extra farligt när man växer.

D-vitamin tar kroppen främst upp via huden av solljus och det är därför viktigt att barn får vara mycket ute i solen. Speciellt barn med mörk hud eftersom mer pigment försvårar upptaget.

Kanske något att tänka på för oss med blandbarn som har mycket mer hudpigment än blonda barn.

En annan fundering som slår mig är hur många solrädda bangkoktjejer det eventuellt kan finnas som som lider av benskörhet? Många undviker ju helt att vistas utomhus dagtid för att uppnå idealhudfärgen och i huvudstaden går det ju i praktiken att helt hålla sig på skuggiga gator, airconkylda varuhus och kontor hela den ljusa tiden av dygnet. Dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad...

Nä, det som är naturligt för människor brukar vinna i längden när det gäller hälsa och att vara utomhus måste nog anses vara naturligt om något.

Dom kanske äter mycket fisk och lever, som ju innehåller D-vitamin

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett kinesiskt ordspråk som går i still med att vit hud täcker allt, mao så spelar det ingen roll hur man ser ut så länge man är vit. I Thailand verkar det vara något liknande och gärna i kombination med att man ska vara så smal som möjligt.

Ganska sorgligt och ibland rent frånstötande. Speciellt när man redan i tidig ålder indoktrinerar barn hur de ska se ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det finns ett kinesiskt ordspråk som går i still med att vit hud täcker allt, mao så spelar det ingen roll hur man ser ut så länge man är vit. I Thailand verkar det vara något liknande och gärna i kombination med att man ska vara så smal som möjligt.

Ganska sorgligt och ibland rent frånstötande. Speciellt när man redan i tidig ålder indoktrinerar barn hur de ska se ut.

Du glömde "rakt och kraftigt näsben" :D

vilket också är ett skönhetsideal i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Fastän många är rädda för spöken försöker de se ut som ett.

Ta denna flicka i släkten som exempel.

Barnen har den naturliga färgen, som även hon utom i delar av ansiktet.

Visst är det synd att med kemikalier fördärva det gyllenbruna look.

Det värsta är att även om de slutar använda smörjan så återställs aldrig huden helt.

post-3917-0-04791400-1295274746_thumb.jp

post-3917-0-04791400-1295274746_thumb.jp

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, fru Chang brukar efter att ha tillbringat en lång mörk vinter i Sverige vara riktigt stolt över att komma till Thailand och visa upp sig för släkt och vänner. Till hennes förtvivlan räcker det dock med några timmar i Thailands starka sol för att hon ska återfå sin naturliga färg ;)

Vad jag inte gillar är att många thailändare verkar anse att de som har riktigt mörk hud är smutsiga. Vad är det för trams?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min reflektion är att:

När vi började få möjlighet att resa till solen under vintern så var det enbart mycket rika. När de kom hem så tyckte vi att de var vackra och det betydde devar rika och högt uppsatta.

I Thailand betyder det att de är rika och har bra jobb när de kan vara vita. Till skillnad från fattiga bönder som jobbar hårt.

Sen gillar vi Svenskar nytt och exotiskt. Alltid bättre på andra sidan ån :)

Link to comment
Dela på andra sajter

I veckorna som gått har man på svenska nyheter uppmärksammat frågan om D-vitaminbrist, mest för att ny finsk forskning tyder på att de tidigare rekommendationerna att ge d-vitamintillskott till barn upp till 2 år kanske borde gälla barn ända upp till 18 år här i de nordiska länderna. Tydligen så kan det enligt svenska forskare vara så att ända upp till 20% av befolkningen har för lågt dagligt d-vitaminintag och därför lider brist. Något som kan leda till benskörhet mfl allvarliga följdsjukdommar vilket förstås är extra farligt när man växer.

D-vitamin tar kroppen främst upp via huden av solljus och det är därför viktigt att barn får vara mycket ute i solen. Speciellt barn med mörk hud eftersom mer pigment försvårar upptaget.

Kanske något att tänka på för oss med blandbarn som har mycket mer hudpigment än blonda barn.

En annan fundering som slår mig är hur många solrädda bangkoktjejer det eventuellt kan finnas som som lider av benskörhet? Många undviker ju helt att vistas utomhus dagtid för att uppnå idealhudfärgen och i huvudstaden går det ju i praktiken att helt hålla sig på skuggiga gator, airconkylda varuhus och kontor hela den ljusa tiden av dygnet. Dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad...

Nä, det som är naturligt för människor brukar vinna i längden när det gäller hälsa och att vara utomhus måste nog anses vara naturligt om något.

Man brukar prata om att 15-20 minuter per dag i den svenska solen (under sommaren) krävs för att bygga upp reserver för hela vintern. Jag skulle gissa att även en försiktigt Thailändare kommer upp i motsvarande mängd och de behöver ju inte heller lagra inför vinterna. Men det är nog en bra poäng att tänka på för våra partners eftersom de lätt behåller ett Thailändskt ideal även här.

Måste också berätta att min sambo redan konverterat till svensk soldyrkan. Det tog bara en vinter (den förra) för att resemålet Gran Canaria skulle ligga högre på hennes lista än city-semester i Europa. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag inte gillar är att många thailändare verkar anse att de som har riktigt mörk hud är smutsiga. Vad är det för trams?

Herr Chang har talat.

Ja det finns nog flera teorier om hudfärger endel säger att ljushyade är av högre klass i sammhället med bra ekonomi och behöver inte arbeta i solen.

Mörkhyade förknippas ibland med bönder de är av lägre klass i samhället och givetvis lågavlönade.

Det är också trams! :whoco5:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr i tiden i Sverige (1600-1800-talen) hade vi samma syn på solbränd hy som Thailand har kvar än idag

Rika och välbesuttna gjorde allt för att hålla sig bleka med puder, smink, skyddande klädsel etc

Det var bara arbetare och fattiga som var solbrända för dom var tvingade till arbete utomhus i solen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tjejer vill vara vita för att det indikerar att man har råd att vara inomhus är ju den gamla sanningen men jag tror att det bara är en av orsakerna. Att många rika thailändare är kinesättlingar, och därmed av naturen ljusare än genomsnittsthailändaren, medans många av de fattigaste thailändarna är av laotiskt, khmer eller malay ursprung, och därmed av naturen mörkare än genomsnittsthailändaren, är nog också en faktor. Icke att förglömma är att fram tills för 10 år sedan så var alla internationella musik-, film- och modestjärnor västerlänningar vilket också förstärkte uppfattningen att vit är bättre och snyggare än brunt.

De senaste 10 åren har mycket av popkulturen kommit från Japan och Korea och de är dels relativt ljusa av naturen och därefter kemiskt blekta så det dröjer nog länge innan en "brun" thailändska kommer vinna Miss Universum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai vill nog komma till Svedal om vinter för att sola och bli svarta :) Mycket vackert och tänk när de kommer tillbaka då säger de se de har varit till Sverige och solat :)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jo men visst är det "dödligt" snyggt att vara lite blek. :ironi:

Om det bara görs med hjälp av Photoshop är det inte skadligt :-)

Det är synen av de levande spöken som gör ont.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...