Jump to content
IGNORERAD

Varför tar Thailändarna så ringa ansvar för Thailändska Buddhist Tempel i Sverige?


Lung Lennart

Din och Din partners inställning till Thailändska Buddhisttempel i Sverige.   

63 röster

  1. 1. Hur ofta besöker Du och/eller din partner en Thailändsk Buddhistisk ceremoni?

    • Regelbundet, flera gånger per år
      18
    • Endast vid stora Buddhistiska högtider.
      15
    • Endast vid de skeenden i livet när en munk behövs. (Barnafödsel, bröllop, begravning)
      30
  2. 2. Skulle Du och/eller din partner acceptera att, via skattsedeln, betala 1 % av bruttoinkomsten till ett Thailändskt Theravadabuddistiskt samfund?

    • Ja
      13
    • Nej
      50
  3. 3. Är Du och/eller din partner engagerad som förtroendevald på något tempel?

    • Ja
      3
    • Nej
      60
  4. 4. Du och/eller din partner är inte engagerade i dag. Men om en förfrågan skulle komma,

    • Ja
      13
    • Nej
      47
    • Är redan engagerad
      3


Recommended Posts

I samband med de större Buddhistiska högtiderna vallfärdar Thailändarna till sina Tempel, ingen kan påstå att de då är direkt snåla. Pengaträd, kuvert och mat bärs fram, betydande värden skänks, många är också villiga att hjälpa till, men oftast bara på dagen D. När evenemanget är över så far var och en hem till sitt, bryr sig inte ett dugg om Templets existens förrän nästa gång ett större evenemang arrangeras.

Vi behöver inte bara prata om de Buddistiska högtiderna, munkarna efterfrågas även i livets skiften. Några bjuder hem munkar lite då och då för att hålla en ceremoni i hemmet, munkarna får mat och andra gåvor, oftast pengar. När man gjort detta har man ”graderat upp” sin Karma, och kan leva vidare utan bekymmer ytterligare en tid.

Många är det som är totalt ointresserade av både munkar och Tempel utom när något traumatiskt, såsom dödsfall i familjen sker, har man inte efterfrågat munkarnas tjänster tidigare så gör man det nu.

Mönstret är detsamma som i Svenska Kyrkan. (Även om jag anser att sekulariseringsgraden är högre bland Svenskar än bland Thailändare).

Ytterst få besöker en Gudstjänst en vanlig söndag.

Ganska många besöker en Gudstjänst i samband med de stora helgerna.

Den stora majoriteten tar Kyrkans tjänster i anspråk i samband med begravning och andra större skeden i livet.

En medlem i Svenska Kyrkan betalar runt 1 % av sin bruttoinkomst i kyrkoavgift, ett arv från den statliga tiden. Man ärvde en färdig organisation från staten, slapp bygga upp någonting. Man kan se det som en försäkringsavgift för framtida behov. När Kyrkans tjänster efterfrågas finns den där, det betalar man för.

Thailändarna i Sverige får bygga upp sin organisation själva. Lita på några få som hängivet jobbar på medan den stora massan inte bryr sig annat än när man anser sig behöva ”andlig service” från ett Tempel. Något större intresse av att Templen fungerar i fortvarighetstillståndet saknas. ”Någon Annan” sköter det åt mig, verkar man resonera.

Många Thailändare betalar inte sin försäkringsavgift till Templen, men när munkarnas tjänster efterfrågas finns de där. Munkarna säger inte nej till någon som inte har betalat, men är Du inte medlem i Svenska Kyrkan kan prästen vägra ställa upp på bröllop eller begravning.

Varför då denna utbredda njugghet? Templen i Sverige utför ett betydande socialt arbete till nytta för de flesta Thailändare (och många Svenskar med), men ytterst få har intresse av att se till att de finns där och att det fungerar.

Det är ett fåtal som ”jobbar” häcken av sig och som vi har att tacka för att det finns Thailändska Tempel i Sverige. Att det finns Tempel och munkar som ställer upp när någon kallar.

Dessutom brottas många Tempelorganisationer av ekonomiska problem, trots den givmildhet som visas räcker inte pengarna alltid. Med större kostnadseffektivitet skulle det vara bättre men inte tillräckligt. Då krävs att kompetent folk ställer upp i Tempelstyrelserna, men att hitta folk som ställer upp i Tempelstyrelser är inte lätt.

Kanske avlönade professionella administratörer på Templen vore en lösning. Skulle Thailändarna i Sverige anamma Svenska Kyrkans modell, 1 % av bruttoinkomsten till ett Thailändskt Theravadabuddistiskt Samfund? Då skulle det finnas förutsättningar för en varaktigt fungerande Thailändsk Buddhistisk organisation i Sverige.

Emellertid skulle en upprensning vara nödvändig, den senaste tiden har det poppat upp ”Wat” eller förstdiet till ”Wat”, lite varstans i Sverige. Det finns nu, bara vad jag känner till, ”Thailändska Buddhistförsamlingar” i Eslöv, Göteborg, Åsa, Härryda, Borås, Jönköping, Linköping, Eskilstuna, Karlstad, Ulvshyttan, Borlänge, Haninge, Värmdö, Bispgården Umeå, och Fredrika.

30 000 Thailändare i Sverige skall alltså driva 16 församlingar, mindre än 2000 Thailändare per församling. Det är ytterst få av Svenska Kyrkans församlingar som har så litet underlag som 2000 medlemmar. Denna överetablering riskerar att utplåna sig själv. I stället för några få fungerande etablerade Tempel så får vi en rad konkurser. Alla Thailändare kan inte räkna med att ha ett tempel i närområdet, man måste räkna med att åka en bit.

Alltså för att de Thailändska Templen i Sverige skall överleva måste:

Fler kompetenta personer engagera sig i såväl styrelse som övrigt arbete på Templen.

Även om offerviljan är stor bland många så måste mer pengar flyta in, samtidigt som kostnadseffektiviteten blir större.

En sanering av överetableringen måste ske. Alla kan inte räkna med att Templet finns nästgårds.

(Lägger kanske in detta på flera forum)

Ändrades av Lung Lennart
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu varit ihopp med Thailändare drygt 4 år, bor i S-tälje. Har inte upplevt som det beskrivs i första post.

Sambon och hennes vänner besöker templet ganska så regelbundet, även om det inte är nån högtid.

kanske är det att vi bor relativt nära till Värmdö. Oftast besöker de templet på lördagarna och de tillfällen

jag har varit med, har det varit 20-30 besökare på förmiddagen.

Men iallafall, det är som det är. Har inte riktigt kännedom,

men har för mig att t.ex Haninge templet uppstod pga spricka i ledningen.

Själv tycker jag att man ska satsa på Fredrika templet som ska bli det största Buddhist tempel i Europa.

Då har man riktigt mål att samla pengar och det inte blir så utspritt som det är idag. Men det är bara min åsikt.

Ändrades av Lemoni
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Lung Lennart,

det var ett långt och välskrivet inlägg från dig.

Jag har dålig kunskap om munkarnas arbete i Sverige och vad nytta

i form av arbetsinsats de gör. Kan du lite mer precisera vilka viktiga sociala arbetsmoment

som ska betalas med hjälp av 1 % av medlemmarnas bruttoinkomster?

Du skrev så här:

"

Varför då denna utbredda njugghet? Templen i Sverige utför ett betydande socialt arbete till nytta för de flesta Thailändare (och många Svenskar med), men ytterst få har intresse av att se till att de finns där och att det fungerar."

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag har ingen aning, men är det så dåligt i jämförelse med Thailand om man tar med i beräkningen att

i Sverige har de flesta mycket längre avstånd till templet

och i Thailand är det många fler thailändare? :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand utgör templen till stor del det sociala skyddsnätet.

I Sverige är det helt överflödigt varför betydelsen blir mindre.

I Sverige är det bara den andliga biten dom kan uppfylla.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Siam Nilsson.

Du undrar vilken social nytta Templen i Sverige gör. Motfrågan blir vilken social nytta gör Svenska Kyrkan som motiverar 70 % av befolkningen att vara medlemmar där och betala 1 % av sin bruttoinkomst för verksamheten via skattsedeln.

På samma sätt borde väl den Thailändska kontingenten i Sverige vara villig att betala 1 % av sin bruttoinkomst för att få garanterad tillgång till ”andlig service” när man verkligen behöver den.

Jag känner till flera fall där man i samband med dödsfall fått stöd av den Thailändska Shangan i Sverige. De har hjälp till i samband med begravningen och andra ceremonier i samband med dödsfallet. Fråga Enis här på forumet, hans familj fick ett betydande stöd i samband med ett dödsfall i familjen. Det har han själv berättat om här på forumet.

För min egen del fick även familjen ett betydande stöd i samband med min Thailändska hustrus bortgång för ett par år sedan.

Thailändare går sällan i samtalsterapi hos en psykiater, man går till munken, otaliga är de samtal munkarna får från Thailändare som inte mår så bra.

I samband med de stora Buddhistiska högtiderna ordnar Templen ofta välbesökta evenemang, evenemang där Thailändarna i Sverige får träffas och påminnas om sin identitet.

Detta var bara några exempel, visst har de Thailändska Templen i Sverige en social funktion att fylla.

Allt detta vore omöjligt om inte några få hängivna såg till att vi överhuvudtaget har Tempel.

Allt detta skulle vara så mycket lättare om alla, likt många Svenskar, avstod 1 % av sin bruttoinkomst till verksamheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tack för svaret.

Att alla thailändare/thailändskor skulle betala tempeldriften via skattsedeln funkar nog inte.

Problemet i den mån det är något "problem" är ju att långt ifrån alla thailändare i Sverige praktiserar buddhismen som en religion. Det är nog mer ett kulturellt fenomen som de fått med sig från barndomen. Precis som många sk svenska kristna gör i Sverige. De tror inte på gud, men kan tänka sig att betala en slant just då en präst eller kyrka ska nyttjas för bröllop mm. Men att betala en medlemsavgift varje månad för något man inte nyttjar annat vid fåtaliga tillfällen känns nog inte så kul.

Själv gick jag ur statskyrkan då jag fyllde 18 år. När det blir dags att lämna in vill jag bli placerad vid någon icke-religiös minneslund. Min thailändska fru har uttryckt samma önskan.

Jag fick själv ett socialt stöd av en munk i Thailand när min första fru gick bort. För denna vänlighet skänkte jag både möbler och annat till templet. Och både jag och munken var nöjda med det upplägget.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig besökt ett tempel i Sverige. Frugan går aldrig till tempel eller Wat i Thailand annat än för att det hör till att vara lite kulturel.

Om hon är Buddist eller inte har vi aldrig gått djupare in på men hela hennes släkt ränner på tempel och skänker gåvor.

Själv går jag inte i kyrkan men om jag är kristen eller tror på något vet jag faktiskt inte då jag aldrig har fördjupat mig i frågan.

Ingen av oss har liksom behövt detta hittills i livet tror jag är orsaken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite off topic men Buddhism räknas inte som religion i Sverige, därför kan man inte styra "kyrkoavgiften" till deras förening.

Link to comment
Dela på andra sajter

.

.

30 000 Thailändare i Sverige skall alltså driva 16 församlingar, mindre än 2000 Thailändare per församling. Det är ytterst få av Svenska Kyrkans församlingar som har så litet underlag som 2000 medlemmar. Denna överetablering riskerar att utplåna sig själv. I stället för några få fungerande etablerade Tempel så får vi en rad konkurser. Alla Thailändare kan inte räkna med att ha ett tempel i närområdet, man måste räkna med att åka en bit.

.

.

Frågan är väl hur många som engagerar sig om det är hur långt som helst till templet. Har man över 10 - 20 mil skulle inte frugan engagera sig. Alla vill naturligtvis ha ett tempel så nära som möjligt. Vad ska räknas som överetablering? Två tempel i Stockholm kan det ses som överetablering? Det bor ju trots allt en hel del thailändare därikring. Om det kommer till ett tempel i Uppsala blir det överetablering då? Två tempel i norrland, kan det ses som överetablering?

Av de 30000 thailändare som bor i Sverige kan man nog inte anse att alla engagerar sig, eller kommer att engagera sig. Men visst är det viktigt för de flesta thai att templen finns, både socialt och religöst. Viljan att bidra finns nog i större utsträckning hos Thai än hos andra nationaliteter men visst är det en del som inte deltar. Hur många procent det kan vara är nog svårt att uppskatta.

För framtiden är det säkert viktigt att det inte blir en kapplöpning om att starta upp så många tempel som helst. I början är de flesta entusiastiska, men när det framkommer att det är mycket mera jobb än att bara dra igång templet, är det inte lika roligt längre. Det behövs ett mera långsiktigt arbete än de flesta tror.

Bara att få tag på munkar som kan arbeta i den annorlunda miljö som blir i ett land som Sverige är inte helt lätt och kostnadsfritt om jag förstått saken rätt. Många munkar är villiga att åka men när de är på plats är det ofta inte som de tänkt sig och de vill ofta åka hem i förtid. Ett tempel i Thailand kommer alltid att skilja sig från ett tempel här. Det dröjer nog länge innan templen i Thailand blir så små som ett tempel normalt är här. För ett litet tempel med ett litet antal munkar blir det besvärligt när en eller flera munkar inte trivs. Munkar trivs konstigt nog heller inte med snöskottning, vilket heller inte är ett arbete som munkar ska befatta sig med. Alltså behövs det en hel del servicefunktioner runt ikring det hela som ska fungera.

Detta landet är egentligen inte ett land som är så väl anpassat för den thailändska buddismen. Tror inte på 1% till tempel budgeten, det är ett främmande inslag i den svenska buddismen. Det är nog bara bra att thailändarna får känna igen sig och göra något på ett sätt som de är vana vid.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart!

Att ta avgifter via skattsedeln till Denna och andra Frivilliga organisationer

Är inget staten ska hjälpa till med!

Att fråga en medlem var hon/han tjänar, är en styggelse!

Medlemsavgiften ska vara samma för alla över 18år!

Att sedan plasera ett tempel på landet som det i Trollenäs är inget annat en en skandal!

5-7 km väster om Eslöv! Dåliga bussförbindelser mm.

Pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite off topic men Buddhism räknas inte som religion i Sverige, därför kan man inte styra "kyrkoavgiften" till deras förening.

Det vore bra om man tog reda på fakta innan man slänger ut rena felaktigheter på forumet.

Buddhismen är numera erkännd spm religion i Sverige. SBS är en paraplyorganisation för alla Buddhistiska inriktningar.

http://www.buddhism-sbs.se/org.html

Från STT kan man redan nu erhålla vissa bidrag, men för att få service med avgifter via skattsedeln krävs lite mera. Men det är en överkommlig väg,

http://www.sst.a.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore bra om man tog reda på fakta innan man slänger ut rena felaktigheter på forumet.

Och vad var det som är felaktigt i min post?

Ur skatteverket hemsida : http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/avgifttillandratrossamfund.4.18e1b10334ebe8bc80005629.html

Avgift till andra trossamfund

Från och med inkomståret 2001 kan även du som är medlem av något annat trossamfund än Svenska kyrkan vara skyldig att betala din medlemsavgift "via skattsedeln". En förutsättning är att trossamfundet har fått ett regeringsbeslut på att få ta in sina medlemsavgifter på det sättet.

Till vilka samfund betalar man avgiften via skattsedeln?

Till följande åtta trossamfund kan man betala sin medlemsavgift "via skattsedeln":

  • Svenska Missionskyrkan
  • Romersk-katolska kyrkan
  • Svenska Alliansmissionen
  • Svenska Baptistsamfundet
  • Evangeliska Frikyrkan
  • Frälsningsarmén
  • Metodistkyrkan i Sverige
  • Pingst - fria församlingar i samverkan

Ändrades av Lemoni
Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru vill i alla fall absolut inte betala nånting till Buddismen i Sverige.

Hon är kristen och är med i Svenska kyrkan för att hon vill vara det. Själv gick jag ur för många år sen.

Så att hävda att alla från ett visst land skall betala en viss skatt är ju helt felaktig.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemoni.

Du påstår att inte Buddhismen är en erkänd religion i Sverige, det är den numera.

Sedan visar Du en förteckning över de trossamfund som i dag utnyttjar möjligheten att ta ut avgift via skattsedeln. Riktigt, där är inte Buddhismen med. Men i och med att det är en erkännd religion finns möjligheten. Sedan är det naturligtvis en annan sak om ett samfund är villig att utnyttja det.

Link to comment
Dela på andra sajter

. Men i och med att det är en erkännd religion finns möjligheten. Sedan är det naturligtvis en annan sak om ett samfund är villig att utnyttja det.

Då så, oavsett religion eller ej, bidrag ger man personligen på ett eller annat sätt direkt till templet eftersom det inte finns möjlighet att det sker via skattesedel. Och hellre gör jag det, dels blir min bidrag högre jämfört med 1% av brutto inkomsten, och pengarna går till det tempel som jag vill, utan mellan händer. sen vad de gör för pengarna är inte min sak längre. Nog om detta
Link to comment
Dela på andra sajter

En av de stora anledningar till att det inte ska gå via skatten är att skattevägen passiverar folk. I stort sett de flesta föreningar har problem med att få folk att engagera sig. De verksamheter som inte längre intresserar kan hållas igång med skattemedel, när skattemedlen slösats i nog många år anpassas kostymen, speciellt när det gäller religion kan detta skapa motsättningar. Skattevägen är något som ska gå till verksamheter som är till för alla. Även om det inte är alla som ska betala till budismen via skatten får allmänheten lätt intrycket att fler är inblandade. Vilket det naturligtvis är, eftersom skatteverket är inblandat.

Att kyrkan ska ha den förmånen kan man väl förklara med historiska skäl och att kyrkan faktiskt är Sveriges statsreligion. På samma sätt som att Thailand är ett buddistiskt land, vilket jag inte heller finner något fel i. I båda fall hör det lite grann till landets själ. Det är inte rätt läge och kommer inte i framtiden heller att bll rätt läge att kyrkor, moskeer och tempel ska byggas för skattepengar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygg ett tempel, och jag kan riva det på 3 dagar var det nån som sade.- Man behöver varken kyrkor eller tempel..om man har tron,fungerar det lia bra under ett träd i skogen ,himma framför en Buddha eller nåt annat som man tror på... detdär gudomliga eller övernaturliga finns med en överallt.om man bara har förmågan att känna detta :wai::av-109998::great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tyvärr inte svara på frågan

Alternativet "Aldrig" finns inte på den första frågan

Kanske ska förtydliga mitt svar lite grann: (Lung Lennart förstod inte och gav mig -)

Jag själv är ateist, och har överhuvudtaget inget intresse av vare sig buddisttempel eller kyrkor eller moskéer o.s.v.

Min fru säger att det inte behövs något tempel för att utöva sin religion och det har hon min fulla respekt för.

Jag har erbjudit mig flera gånger att vi kan åka till något tempel om hon vill,

men hon säger varje gång att det är helt onödigt.

Därför skulle jag vilja svara "Aldrig" på LungLennarts första fråga,

men det alternativet har han utelämnat av en eller annan anledning.

Hoppas att detta förtydligande kan klargöra vad jag och min familj tycker.

Jag har full respekt för de som vill lägga hela sin själ och hjärta på att utöva sin religion,

så länge det inte "drabbar" någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Religion är förlegat och kommer så småningom dö ut i samma takt som människan blir upplyst.

Tänk förr trodde vi på troll och häxor, brände folk på bål och var allmänt otrevliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Religion är förlegat och kommer så småningom dö ut i samma takt som människan blir upplyst.

Tänk förr trodde vi på troll och häxor, brände folk på bål och var allmänt otrevliga.

Finns ju fortfarande "troll" och "häxor", men orden har väl en lite annorlunda innebörd idag

Ändrades av acarls
Link to comment
Dela på andra sajter

Envar blir salig på sin tro, sägs det.- Leva och låta leva låter bra för maj.-

Att sedan största delen av världens folk ej kommer överens är i högsta grad en olycka :huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kanske ska förtydliga mitt svar lite grann: (Lung Lennart förstod inte och gav mig -)

Jag själv är ateist, och har överhuvudtaget inget intresse av vare sig buddisttempel eller kyrkor eller moskéer o.s.v.

Min fru säger att det inte behövs något tempel för att utöva sin religion och det har hon min fulla respekt för.

Jag har erbjudit mig flera gånger att vi kan åka till något tempel om hon vill,

men hon säger varje gång att det är helt onödigt.

Därför skulle jag vilja svara "Aldrig" på LungLennarts första fråga,

men det alternativet har han utelämnat av en eller annan anledning.

Hoppas att detta förtydligande kan klargöra vad jag och min familj tycker.

Jag har full respekt för de som vill lägga hela sin själ och hjärta på att utöva sin religion,

så länge det inte "drabbar" någon annan.

Exakt acarls.

Fru Chang har inget behov av att besöka tempel i Sverige (även om hon kanske gör det i Thailand).

"Buddha finns i mitt hjärta."

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådskaparen ställde en fråga och borde väl kunna få svar och tankar kring detta snarare än att man svartmålar religion i sin helhet.

Jag vet inte varför Thailändarna tar så ringa ansvar för Tempel i Sverige. Det var tråkigt att höra att så är fallet.

Kan det hänga ihop med att dessa Thailändare finner nya vägar för sin religionsutövning i det nya landet? Eller skulle kanske statistik visa att de Thailändare som flyttar till Sverige inte är fullt så religiösa som de som lever sina dagar i Thailand?

Att få in medel via skatt tror jag inte på av fler anledningar. Besparar er det resonemanget.. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...