Jump to content
IGNORERAD

"Inbjudan" hur formulera sig?


Abergan

Recommended Posts

Min flickvän från Thailand ska komma på besök.. ska fylla i blanketten "Inbjudan" från migrationsverkets sida..

undrar nu hur man ska formulera sig om hennes yrke?..(hon är en bartjej) Ska man ljuga ihop nåt annat yrke eller

bryr sig Ambasaden om vilket yrke hon sysslat med efter som jag ändå står för hennes försörjning här i Sverige..

hade tänkt att skriva Bartender... tacksam för tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • maakaao

    5

  • pigge01

    4

  • gst

    4

  • Abergan

    4

Mest aktiva i denna tråd

Som föregående postare säger har det ingen betydelse eftersom du kommer stå för uppehället.

När frugan kom hit på besök hade hon ett jobb men var tvungen att säga upp sig så vi skrev arbetslös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid skrivit arbetslös, när vi bjudit in släkten.

Har fått för mig att om de har arbete ska de ha svårare att få visa då de kan tappa arbetet pga resan, eller att det kan bli problematiskt att styrka att de inte löper sådan risk. En kompis hade någon som kommit i den diskusionen under en visaintervju på ambassaden. Har även för mig att det fanns någon sådan antydan i något gammalt papper om visaansökan från EU. Om det stämmer vet jag inte, men arbetslös har fungerat i de fall vi sökt.

Det viktiga är väl att det inte upplevs som en lögn det som anges. I våra fall har det aldrig varit sådana problem då ingen av släktingarna haft fasta anställningar. Utan mera drivit egna korttidsprojekt i egen regi, där någon annan i familjen kan gå in och ersätta när de är borta. En bror med fast anställning kan inte komma för han får inte ledigt från jobbet. Han är statligt anställd och vågar inte riskera att någon annan har fått hans jobb efter en utlandsresa. Eftersom han inte har så många år kvar till pension är det en katastrof om han skulle bli utan pension.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Man brukar skriva "Self employed", dvs egenföretagare.

Det inkluderar all typ av försäljning eller uthyrning av prylar eller kanske av den egna lekamen.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Svara arbetslös, annars kan det krävas intyg på att hon får tillbaka jobbet när hon kommer tillbaka till Thailand. Som hemort skriver du också den adress som står i husboken, vilket antagligen inte är den adress där hon jobbar i baren.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Min flickvän från Thailand ska komma på besök.. ska fylla i blanketten "Inbjudan" från migrationsverkets sida..

undrar nu hur man ska formulera sig om hennes yrke?..(hon är en bartjej) Ska man ljuga ihop nåt annat yrke eller

bryr sig Ambasaden om vilket yrke hon sysslat med efter som jag ändå står för hennes försörjning här i Sverige..

hade tänkt att skriva Bartender... tacksam för tips?

Äger hon åkermark?

Så skriv bonde/ farmer.

För ni skriver hennes hemadress.

Många tjejer äger 5-10 rai på landet som dom hyr ut.

1 rai = 1600 m2.

lycka tiil

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

annars kan det krävas intyg på att hon får tillbaka jobbet när hon kommer tillbaka till Thailand

Vad har immigrationsverket med det att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Här får du ett förslag på inbjudningsbrev:

lördag den 15 januari 2011

Inbjudan till Sverige

Inbjudare: Förnamn Efternamn

Personnr: xxxxxx-xxxx

Adress: xxxxxxx,

xxxxx xxxxxxx,Sweden

Besökare: Ms Förnamn Efternamn

Passnummer: xxxxxxx

Address i Thailand: xxxx, xxxx, xxxxx, xxxxx, Thailand

Besökarens anknytning till den som bjuder in till vistelse i Sverige: Flickvän

*************************************************************

Hej,

Jag Förnamn Efternamn har för avsikt att låta min flickvän Ms Förnamn Efternamn

komma och besöka mig i Sverige under tiden xxxxxx 2011 till och med den xxxxxx 2011.

Avsikten med resan och besöket är uteslutande semester för min flickvän samt umgänge med mig.

Tur och returbiljett med flyg finns redan inköpt och den har betalats av mig,

och jag kommer att ekonomiskt stödja min flickvän under hela hennes vistelse i Sverige.

Flygbolag: xxxxxxx

Booking reference: xxxxxxxx

Electronic ticket nr: xxxxxxxxxxxxxxx

Med vänlig hälsning,

Förnamn Efternamn

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vad det gäller hennes "yrke" så står detta redan tryckt i hennes pass.

Förmodligen står där "Self employed", så hitta inte på något annat.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har immigrationsverket med det att göra?

Kan ju vara så att dom vill vara säkra på att tjejen har något att återvända till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju vara så att dom vill vara säkra på att tjejen har något att återvända till.

Precis så är det.

/GSt

Ok men vet vi med säkerhet att någon blivit nekad visum utan intyget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför chansa?

/GSt

Vill bara veta om det verkligen finns någon regel från immigrationsverket att man måste ha ett intyg.

Tänker för i framtiden har vi tänkt bjuda hit frugans mamma för ett besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara veta om det verkligen finns någon regel från immigrationsverket att man måste ha ett intyg.

Tänker för i framtiden har vi tänkt bjuda hit frugans mamma för ett besök.

Kan ju iof tänka mig att det är skillnad på mamma och flickvän. Jag har tidigare fått det berättat för mig att risken finns att migrationsverket vill ha ett intyg från arbetsgivaren om att flickvännen är välkommen tillbaka till jobbet efter besök i Sverige. Detta antgligen för att risken för "avhopp" eller dyligt skall vara mindre.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju iof tänka mig att det är skillnad på mamma och flickvän. Jag har tidigare fått det berättat för mig att risken finns att migrationsverket vill ha ett intyg från arbetsgivaren om att flickvännen är välkommen tillbaka till jobbet efter besök i Sverige. Detta antgligen för att risken för "avhopp" eller dyligt skall vara mindre.

/GSt

Ja det låter rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker att du fyller i denna blankett "Inbjudan"

http://www.migrationsverket.se/download/18.51d465a612bb43eca6480003597/frfinbref_236011_sv.pdf

Glöm inte att tala om för tjejen vad du skrivit!

Allra best är att fylla i den tillsammans. Når du är i Thailand.

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Tackar så mycke för alla svar kör på Arbetslös... inga andra tips angående inbjudan?

Hej!

Jag känner ett par i Göteborg som ansökte om UT 1997, hon skrev att hon arbetade som bartjej och fick avslag. Hon fick inte söka nytt UT på 2 år!? :whoco5:

Skriv du arbetslös! :great:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

läste följande på migrationsverket sida..

Om du vill besöka Sverige ska du ha

en individuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader

som kan uppstå i samband med akut läkarhjälp,

brådskande sjukhusvård eller transport till hemlandet av medicinska skäl.

Försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000 euro och gälla i alla

ska hon teckna den i Thailand eller ska jag teckna en försäkring i mitt försäkringsbolag?

Link to comment
Dela på andra sajter

läste följande på migrationsverket sida..

Om du vill besöka Sverige ska du ha

en individuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader

som kan uppstå i samband med akut läkarhjälp,

brådskande sjukhusvård eller transport till hemlandet av medicinska skäl.

Försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000 euro och gälla i alla

ska hon teckna den i Thailand eller ska jag teckna en försäkring i mitt försäkringsbolag?

Hon måste ha en försäkring, enklast att göra i Sverige om ni får några problem. Europeiska

Hon måste ha ett kvitto med sig vid ansökan, så du får betala här och maila kvitto till henne. Be om kvitto på Engelska!

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

läste följande på migrationsverket sida..

Om du vill besöka Sverige ska du ha

en individuell medicinsk reseförsäkring som täcker de kostnader

som kan uppstå i samband med akut läkarhjälp,

brådskande sjukhusvård eller transport till hemlandet av medicinska skäl.

Försäkringen ska täcka kostnader på minst 30 000 euro och gälla i alla

ska hon teckna den i Thailand eller ska jag teckna en försäkring i mitt försäkringsbolag?

Du kan säkert hitta svaren på dina frågor HÄR! resa-till-sverige-visum-forsakringar

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon måste ha en försäkring, enklast att göra i Sverige om ni får några problem. Europeiska

Hon måste ha ett kvitto med sig vid ansökan, så du får betala här och maila kvitto till henne. Be om kvitto på Engelska!

Skulle resan bli instäld före giltighets tidens början så får du tillbacka en del av beloppet du betalt.

Europeiska är värt pengarna.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...