Jump to content
IGNORERAD

Nytt Pass?


thongniam

Recommended Posts

Då vi skall åka till Thailand under April månad och min frus pass har sista giltighetsdag 7 sept 2011 undrar jag om det är någon som vet om hon behöver förnya passet före resan. Hon har permanent Uppehållstillstånd. Har för mig att en tidigare tråd tog upp detta men hittar den inte.

Tack på förhand

Thongniam

Link to comment
Dela på andra sajter

Passet ska vara giltig 6 månader efter utresa från Thailand. Gäller oss faranger. Men är hon thai, vet inte jag hur ska man göra då

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa på o gör ett nytt pass i Thailand.sen till svenska ambassaden och få ett nytt PUT i passet...frugan gjorde likadant nu när hon var i Thailand..bara o knalla upp på ambassaden.öppet mån,tis,tors,fredag,,,08.00-12.00...

Link to comment
Dela på andra sajter

Passet ska vara giltig 6 månader efter utresa från Thailand. Gäller oss faranger. Men är hon thai, vet inte jag hur ska man göra då

Nej 6 månader vid inresa till Thailand är det som gäller.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej 6 månader vid inresa till Thailand är det som gäller.

Det är inte riktigt logiskt om det är så, eller hur. I.f.s kan det kollas på thai embassys hemsida.

Edit: kollade både Helsingfors och Stockholms ambassadernas hemsidor och där står det faktiskt 6 månader vid inresa,

det som jag tycker är konstigt att samma info står för N O visumet också. Själv fick jag inte N O pga passet hade för lite ström.

det handlade om några dagar våren 2010

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte riktigt logiskt om det är så, eller hur. I.f.s kan det kollas på thai embassys hemsida.

Edit: kollade både Helsingfors och Stockholms ambassadernas hemsidor och där står det faktiskt 6 månader vid inresa,

det som jag tycker är konstigt att samma info står för N O visumet också. Själv fick jag inte N O pga passet hade för lite ström.

det handlade om några dagar våren 2010

Om det är mer logiskt att det skall vara giltigt i 6 månader efter man lämnat Thailand vet jag inte.

Det som står på Ambassadens hemsida borde ändå vara det korrekta. Det verkar dock vara en vanlig missuppfattning och det kanske inte är konstigt då det även stått felaktig skrivet på ett visst flygbolags hemsida som borde ha korrekt information.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här säger Ministry Of Foreign Affairs:

Why is it required for travelers to hold Passports that will be valid for longer than 6 months before traveling abroad?

- It is the norm of many countries to require travelers to hold Passports that will be valid for longer than 6 months before leaving the country. If a Passport will expire in less than 6 months, the traveler must apply for a new e-Passport. Before traveling, travelers must check with the embassy or consulate-general of the country/countries in which they wish to travel to find out their requirement.

Länken finns här: http://www.mfa.go.th/web/473.php?id=3179

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Då vi skall åka till Thailand under April månad och min frus pass har sista giltighetsdag 7 sept 2011 undrar jag om det är någon som vet om hon behöver förnya passet före resan. Hon har permanent Uppehållstillstånd. Har för mig att en tidigare tråd tog upp detta men hittar den inte.

Tack på förhand

Thongniam

Hon ska byta passet i Thailand

Det går över natten,

Lämna in dag 1 fm. hämta dag 2 fm.

Så gjorde vi med tre pass Nitt, New o Bob.

samt att Nitt stora syster bytte sitt.

Taxi till MTR Moskit och tåget till Nana.

Upp på Ambasaden och klistra in nytt PUT klart.

Se bara till att inte gå till Ambasaden på en Onsdag

08,00-12,00

pigge01

http://www.mfa.go.th/web/140.php

http://www.swedenabroad.com/Page____59751.aspx

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jamen vänta lite nu...

Det vore ju fullkomligt absurt om man inte skulle få resa tillbaka till sitt hemland bara för att ens pass inte är giltigt i sex månader till. Så är det inte.

Fru Chang åkte april 2009 till Thailand med ett thaipass som gick ut maj 2009 och det var inga problem med det. Sen fixade hon nytt pass i Chiang Mai vilket tog en vecka. Sen blev det förstås till att besöka ambassaden i Bangkok för att få PUT i nya passet, men även det gick snabbt och smidigt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Eftersom hon har ett Thai pass kan hon naturligvis åka in och ut på det.

Om hon hade haft ett svensk pass hade hon behövt byta ut det.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

forlänger man fortfarande Thai-passen med 5 år en ggr

var i Chiang-mai gor man thaipass

Ja, det är 5 år som gäller för nya thaipass.

Passmyndigheten för Chiang Mai ligger i Melim, Sala Klan. I närheten av en polisstation. Vi åkte tuk-tuk dit, och de flesta chaufförer lär veta vart man vill åka.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...