Jump to content
IGNORERAD

En falang som "gillade" pla raa.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

En gång när jag hade min kompis Steven på besök var vi och åt isaan mat hos några bekanta.

Dom hade stekt nästan hela stora fiskar, men det var pla raa (pla daek) som dom hade stekt.

Jag tog själv en liten bit och gav min kompis en ännu mindre, han åt och jag frågade vad det smakade, till min förvåning svarade han att det var jättgott.

Jag tänkte att han bluffar nog och sa att han var den första falang som jag träffat som gillade det här, han såg väldigt nöjd ut och våra bekanta var imponerade.

Jag gav honom en stor bit på minst 10 cm, han åt och tuggade och tuggade och såg märklig ut tills han plötsligt rusade upp från golvet och ut och spottade.

När han kom tillbaka sa han din jävel, men jag sa ju att han tyckte det smakade bra, nej sa han nu, det var det värsta jag har ätit i hela mitt liv.

Och alla fick sig ett gott skratt, vi åt sedan klibbriset med kaep moo "friterat gris skinn" och grönsaker, det gick bättre.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • Svar 45
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    4

  • broder tuk tuk

    3

  • BBJ

    3

  • andrejsdenruskige

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

:D Det var rolig verkligen  :D inte så många svenska som tycker om pla raa... :great: . Jag kommer ihåg en gång när min man åkte till Thailand första gången ,min mamma hade lagat pla raa (kokande) och min man var uppe på andra våningen. Han sprang ner och rusade ut från huset och sa  toa avloppet är trasig :beurk: Det luktar så äcklig... :D:D:D och vi som stod där skrattade tills vi hade ont i magen... :mdr:

Sorry !!! om min svenska är inte så bra...men jag försöker iaf... :glasses::na:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:D Det var rolig verkligen  :D inte så många svenska som tycker om pla raa... :great: . Jag kommer ihåg en gång när min man åkte till Thailand första gången ,min mamma hade lagat pla raa (kokande) och min man var uppe på andra våningen. Han sprang ner och rusade ut från huset och sa  toa avloppet är trasig :beurk: Det luktar så äcklig... :D:D:D och vi som stod där skrattade tills vi hade ont i magen... :mdr:

Sorry !!! om min svenska är inte så bra...men jag försöker iaf... :glasses::na:

Din svenska är alldeles utmärkt sapparot. Ingen fara med det, kul att ha dig här. :great:

Vad gäller Pla ra så känner jag en svensk kille som t o m brukar ha det i matbacken till jobbet. Och man funderar ju lite vad hans arbetskompisar tycker.

Den killen har för övrigt inte varit speciellt mycket i Thailand men eftersom hans Isaanfru står för 100% av allt kockande så blir det mest Isaanmat hemma och då är det förstås också det som blir över till matbacken. :)

Och han klagar så vitt jag vet inte.

Själv äter jag pla ra i somtam om det inte finns några alternativ (äter man ihop med några tjejer så blir det ju inte somtam thai som mortlas) men har jag möjligheten så väljer jag helst bort det. Vår surströmming är mycket bättre. Mums!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Guest Siam-Nilsson

Äta mat från Eesan (Nord Östra Thailand)har sina hälsorisker!

Läste idag en ny artikel i Bangkok Post som åter igen belyser det stora problemet med lever cancer i Nord Östra Thailand.

Till stor del beror denna levercancer och cancer i gallgången på den specifika föda som invånarna äter.

En stor bov i dramat är just rätten "Pla Ra" som har debaterats i denna tråd.

Igentligen är det väl inte rätten i sig utan snarare att den ofta innehåller sötvattenfisk som är bärare av parasitmaskar som ger upphov till cancer.

Läs hela artikeln här:

http://www.bangkokpost.com/life/family/21197/liver-cancer-a-truly-deadly-disease

post-5068-12489438807_thumb.jpg

post-5068-124894392798_thumb.jpg

post-5068-12489438807_thumb.jpg

post-5068-124894392798_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Siam-Nilsson

Tack för det, spännande läsning som är tänkvärd.

Frugans mamma dog i levercancer bara 48 år gammal.

Är själv vaccinerad mot hepatit och pojken också.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej Siam-Nilsson

Tack för det, spännande läsning som är tänkvärd.

Frugans mamma dog i levercancer bara 48 år gammal.

Är själv vaccinerad mot hepatit och pojken också.

Mvh Isan Lover

Min egen sambos mamma dog också i leverrelaterad cancer för två år sedan.

Endast 54 år gammal tynade hon sakta men säkert bort.

Hon var en skötsam nykterist i hela sitt liv men hon hade dessvärre en förkärlek till att stoppa i sig "Pla Raa".

Det är mycket möjligt att det var parasiterna som förstörde hennes hälsa.

Något för alla killar att tänka på om de har en tjej från Isaan och som eventuellt gillar att stoppa i sig den typen av "mat".

Lite svårt att "förjuda" damerna att käka dessa rätter som innehåller okokt innehåll,

men man kan ju alltid försöka informera dem om riskerna.

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej siam-Nilsson

Jag ringde upp frugan och berättade om farorna med denna mat, och att det ev. kan ha orsakat mammans tidiga död.

Hon är inte beredd att sluta äta den, men föreslog att hon kan koka den först och på det sättet göra den säker.

Låter inte så dumt eftersom det är för smaksättningen som dom tillsätter "Pla Ra" .

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag undrar hur det är med den Pla Ra som man kan köpa här i Sverige?

Den är ju konserverad, förpackas i glasburkar och har lång hållbarhet.

Hoppas det hjälper mot parasiterna.

Hmmm undrar OM det går att få älsklingen att ge upp Pla Ra? tveksamt...

Någon som vet? /oldThaimer

post-4367-124895482549_thumb.jpg

post-4367-124895484192_thumb.jpg

post-4367-124895482549_thumb.jpg

post-4367-124895484192_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej.

Jag undrar hur det är med den Pla Ra som man kan köpa här i Sverige?

Den är ju konserverad, förpackas i glasburkar och har lång hållbarhet.

Hoppas det hjälper mot parasiterna.

Hmmm undrar OM det går att få älsklingen att ge upp Pla Ra? tveksamt...

Någon som vet? /oldThaimer

Hej oldthaimer

Jag vet inte om den är säker, men den var förbjuden att sälja i Sverige en period för ganska många år sedan.

Orsaken kommer jag inte ihåg.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Hej.

Jag undrar hur det är med den Pla Ra som man kan köpa här i Sverige?

Den är ju konserverad, förpackas i glasburkar och har lång hållbarhet.

Hoppas det hjälper mot parasiterna.

Hmmm undrar OM det går att få älsklingen att ge upp Pla Ra? tveksamt...

Någon som vet? /oldThaimer

Haha, "innehåller fisk".

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Vissa bybor uppe i Isan måste vara väldigt hungriga när de inte ens tar sig tid att steka eller koka sitt kött.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Min Fru skrattar åt bäst före datumet palaa kan inte bli för gammal den blir bara bättre.

Den finns också på Filippinerna, men kallas bagaong. Jag är ingen matexpert, men har sett

den tillagas och äter den inte längre. En sorts fiskfärs som jäser och gonar till sig i värmen och kan frysas och tinas och tas med till Sverige och sparas i resväska utan problem.

Vi har haft hemma palaa som varit flera år gammal.

Link to comment
Dela på andra sajter

nissegurra aktersnurra

Åkomman heter snäckfeber på svenska och larven kan tränga genom huden om man är i vattnet

läskig parasit

Nissegurra

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Åkomman heter snäckfeber på svenska och larven kan tränga genom huden om man är i vattnet

läskig parasit

Nissegurra

Medlem sedan november 08

Antal inlägg: 1

Wauw, du ökade just din aktivitetsnivå härinne med flera tusen procent :-)

Välkommen till och tack för infon, vilket gôtt nick.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Vissa bybor uppe i Isan måste vara väldigt hungriga när de inte ens tar sig tid att steka eller koka sitt kött.

BTT

Ungefär lika hungriga som alla svenskar som äter inlagd sill,torkat renkött,surströmming mm :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Ungefär lika hungriga som alla svenskar som äter inlagd sill,torkat renkött,surströmming mm :whistle:

Ha ha ha!!

Nu är du nog lite fel ute vad gäller renköttet.

Även om det nu är torkat så är det väl inte rått kött.

Jag åt renskav så sent som idag och jag stekte köttet innan jag åt det.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Ha ha ha!!

Nu är du nog lite fel ute vad gäller renköttet.

Även om det nu är torkat så är det väl inte rått kött.

Jag åt renskav så sent som idag och jag stekte köttet innan jag åt det.

BTT

Ska du försöka lära en lapp hur man äter torkat renkött??

Skulle aldrig falla mig in att förstöra det genom att steka det!!!

Jag äter det genom att skära tunna tunna skivor och sköljer ner det med en god öl.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Ska du försöka lära en lapp hur man äter torkat renkött??

Skulle aldrig falla mig in att förstöra det genom att steka det!!!

Jag äter det genom att skära tunna tunna skivor och sköljer ner det med en god öl.

Hmmm!!

Undras hur din avföring ser ut?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hmmm!!

Undras hur din avföring ser ut?

BTT

Svaret på det samt ev. följdfrågor kan ni väl vara snälla å ta via PM. Snälla!

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

mr chaweng

Apropå illa luktande isan mat.

Min fru har börjat tillaga ”såm pack” (hur stavas det) som består enligt henne av vitkål, purjolök och liknade grönsaker sen tillsätter man vattnet ifrån när man kokar kaonio och lite salt.

Sedan låter man det visst jäsa i 3-4 dagar och sen jävlar luktar det apa. suicide.gif

Jag tycker att det luktar flera resor värre än pla raa. Om hon ska äta det får hon göra det utomhus och det blir absolut inget mer gulland den kvällen

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ha!!

Nu är du nog lite fel ute vad gäller renköttet.

Även om det nu är torkat så är det väl inte rått kött.

Jag åt renskav så sent som idag och jag stekte köttet innan jag åt det.

BTT

Bäste BTT.

Rekommenderar dig att hålla dig till ditt expertområde, barlivet i Pattaya.

Torkat renkött är vad jag vet inte annat än saltat och torkat.

Och j-vligt dyrt..

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Apropå illa luktande isan mat.

Min fru har börjat tillaga ”såm pack” (hur stavas det) som består enligt henne av vitkål, purjolök och liknade grönsaker sen tillsätter man vattnet ifrån när man kokar kaonio och lite salt.

Sedan låter man det visst jäsa i 3-4 dagar och sen jävlar luktar det apa. suicide.gif

Jag tycker att det luktar flera resor värre än pla raa. Om hon ska äta det får hon göra det utomhus och det blir absolut inget mer gulland den kvällen

Hej

Det lagas mycket hemma hos oss också just nu och frugan använder gräslök som vi har gott om, en bunke på 4-5 iter varar bara ca en vecka, det äts i stora

mängder, och thailändska gäster vill ofta ha med sig lite hem om dom inte har gjort eget.

Själv tycker jag att det är ok att äta, men andedräkten är inget vidare efteråt, och jag tycker att det påminner lite om surkål fast med väldigt stark löksmak.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...