Jump to content
IGNORERAD

Äga bil i Thailand, en riktigt bra affär


Vaxet

Recommended Posts

Köpte 2006, i mars en ny Toyta Fortuner och gav 1 250 000 baht, då var det ca 245 000 kronor.

Idag, 6000 mil och nästan fem år senare sålde jag bilen, 900 000 baht, idag ca 210 000 kronor.

I Thailändska baht en värdeminskning på 5 år på ca 23%.

I Svenska kronor en värdeminskning på 5 år på ca 14%.

Oavsett vilken valuta är ju detta sensationellt, i Sverige minskar bilens värde med ca 25 % i samma sekund som du kör genom porten från bilhandlaren.

Och efter 5 år och 6 000 mil är värdeminskningen garanterat 60% eller ofta betydligt mer, så äntligen har jag hittat en affär som i Thailand är riktigt riktigt bra.

För tusan gubbar, skynda er att köpa en bil så tiracen blir glad, varje gång en buffel sedan dör, hänvisa till att ditt kapital är bundet i bilen ni åker i, bästa investeringen man kan tänka sig som farang. :dance1:

Eller har någon av er Thailandslovers kanske ett ännu bättre förslag ? :)

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Vaxet

    3

  • BaBoo

    3

  • Isaan Butterfly

    2

  • GammalDansken

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Köpte 2006, i mars en ny Toyta Fortuner och gav 1 250 000 baht, då var det ca 245 000 kronor.

Idag, 6000 mil och nästan fem år senare sålde jag bilen, 900 000 baht, idag ca 210 000 kronor.

I Thailändska baht en värdeminskning på 5 år på ca 23%.

I Svenska kronor en värdeminskning på 5 år på ca 14%.

Oavsett vilken valuta är ju detta sensationellt, i Sverige minskar bilens värde med ca 25 % i samma sekund som du kör genom porten från bilhandlaren.

Och efter 5 år och 6 000 mil är värdeminskningen garanterat 60% eller ofta betydligt mer, så äntligen har jag hittat en affär som i Thailand är riktigt riktigt bra.

För tusan gubbar, skynda er att köpa en bil så tiracen blir glad, varje gång en buffel sedan dör, hänvisa till att ditt kapital är bundet i bilen ni åker i, bästa investeringen man kan tänka sig som farang. :dance1:

Eller har någon av er Thailandslovers kanske ett ännu bättre förslag ? :)

Jepp, Ge fan i och köp bil.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Liknande affär gjorde jag på Fortunern.

Köpte den för 880000 Bath, kursen 5.4 = 163000 Sek

Sålde den 3 år senare för 680000 Bath, kursen 4,4 = 154000 Sek

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Köpte 2006, i mars en ny Toyta Fortuner och gav 1 250 000 baht, då var det ca 245 000 kronor.

Idag, 6000 mil och nästan fem år senare sålde jag bilen, 900 000 baht, idag ca 210 000 kronor.

I Thailändska baht en värdeminskning på 5 år på ca 23%.

I Svenska kronor en värdeminskning på 5 år på ca 14%.

Oavsett vilken valuta är ju detta sensationellt, i Sverige minskar bilens värde med ca 25 % i samma sekund som du kör genom porten från bilhandlaren.

Och efter 5 år och 6 000 mil är värdeminskningen garanterat 60% eller ofta betydligt mer, så äntligen har jag hittat en affär som i Thailand är riktigt riktigt bra.

För tusan gubbar, skynda er att köpa en bil så tiracen blir glad, varje gång en buffel sedan dör, hänvisa till att ditt kapital är bundet i bilen ni åker i, bästa investeringen man kan tänka sig som farang. :dance1:

Eller har någon av er Thailandslovers kanske ett ännu bättre förslag ? :)

Hej Vaxet Du satsade 1.250.000 baht i Thailand 2006.

2010 fick du tillbaka bara 900.000 baht.

Om du istället 2006 hade satt pengarna på ett

kapitalkonto i en thailändsk bank hade du idag haft

ca 1.300.000 baht.

Dvs du förlorade 400.000 baht på bilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vaxet Du satsade 1.250.000 baht i Thailand 2006.

2010 fick du tillbaka bara 900.000 baht.

Om du istället 2006 hade satt pengarna på ett

kapitalkonto i en thailändsk bank hade du idag haft

ca 1.300.000 baht.

Dvs du förlorade 400.000 baht på bilen.

Jorå, men nu är det ju så att det är förbannat svårt att transportera sig själv, sin familj och allt annat löst folk med ett kapitalkonto.

Så vill du utvärdera ditt räknesätt så får du allt redovisa hur du har rört dig, i mitt fall 60 000 kilometer och vad detta hade kostat utan bil.

Sedan tycks det också som om vissa är rätt nöjda med att investera i buffeln istället för bilen, och javisst, var och en skall självklart göra vad de känner är rätt. :whistle:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Fascinationen över kursfluktuationer är tydligen stor.

Testa någon gång att köpa guld :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vaxet Du satsade 1.250.000 baht i Thailand 2006.

2010 fick du tillbaka bara 900.000 baht.

Om du istället 2006 hade satt pengarna på ett

kapitalkonto i en thailändsk bank hade du idag haft

ca 1.300.000 baht.

Dvs du förlorade 400.000 baht på bilen.

En annan bra ide oxå: https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=91

Köpte jag ifjol sålt av nu :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fascinationen över kursfluktuationer är tydligen stor.

Testa någon gång att köpa guld :-)

Ja så kan man ju säga, eller så fattar man vad Vaxet skriver...

Bilen förorade BARA 23% i värde (I Thailändska bath räknat) efter nästan 5 år och 60000Km. det är otroligt bra om man jämför med den svenska beg-bil marknaden.

Min bil förlorade nästan 30% av värdet 1a året (en Cheva), sen köpte vi den och efter ett och ett halvt år verkar det som om vi kan få tillbaka pengarna, i Thailändsk valuta.

Toyota har ett fantastiskt andrahandsvärde här, det tjänade Vaxet och Erkki på, Cheva har ett sämre 2-hands värde och det tjänade vi på.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja så kan man ju säga, eller så fattar man vad Vaxet skriver...

Bilen förorade BARA 23% i värde (I Thailändska bath räknat) efter nästan 5 år och 60000Km. det är otroligt bra om man jämför med den svenska beg-bil marknaden.

Min bil förlorade nästan 30% av värdet 1a året (en Cheva), sen köpte vi den och efter ett och ett halvt år verkar det som om vi kan få tillbaka pengarna, i Thailändsk valuta.

Toyota har ett fantastiskt andrahandsvärde här, det tjänade Vaxet och Erkki på, Cheva har ett sämre 2-hands värde och det tjänade vi på.

MVH Tommy

Fru GD sålde en guldkedja i går.

För att köpa en som var tyngre.

Fast den var begagnad (en 2008'a) hade den gått upp ca 25%.

I thaibaht iofs så hon kanske förlorade.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte 2006, i mars en ny Toyta Fortuner och gav 1 250 000 baht, då var det ca 245 000 kronor.

Idag, 6000 mil och nästan fem år senare sålde jag bilen, 900 000 baht, idag ca 210 000 kronor.

I Thailändska baht en värdeminskning på 5 år på ca 23%.

I Svenska kronor en värdeminskning på 5 år på ca 14%.

Oavsett vilken valuta är ju detta sensationellt, i Sverige minskar bilens värde med ca 25 % i samma sekund som du kör genom porten från bilhandlaren.

Och efter 5 år och 6 000 mil är värdeminskningen garanterat 60% eller ofta betydligt mer, så äntligen har jag hittat en affär som i Thailand är riktigt riktigt bra.

För tusan gubbar, skynda er att köpa en bil så tiracen blir glad, varje gång en buffel sedan dör, hänvisa till att ditt kapital är bundet i bilen ni åker i, bästa investeringen man kan tänka sig som farang. :dance1:

Eller har någon av er Thailandslovers kanske ett ännu bättre förslag ? :)

Grattis Vaxet till bra timing!

Motsatsen.

Tyvärr var jag "smart" efter semestern 2008, konstaterade att kronan då var uppe i 5.6 baht, men att man som utlänning fick 0% i ränta på Bangkok bank.

Placerade istället pengarna på Island till 5% ränta...och vi vet ju alla vad som hände i oktober. Hmm..och sedan dess har kronan minskat 15 -20% gentemot bahten.

Surt sa räven.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

En förlust är dessvärre alltid en förlust :whistle:

Min fru slank härom dagen in på ”Gina Tricot” butik för damkläder,

det var nämligen 25 % i rabatt om man köpte ett par jeans.

Sagt och gjort lyfte hon telefonluren och konsulterade mig

om detta kunde vara ett bra sätt för henne att ”tjäna pengar”.

- Nej, min kära, en utgift är aldrig en ”vinst” även om utgiften

plötsligt är 25 % lägre än vad den skulle ha varit för en vecka sedan, sa jag.

-Köper du byxan till det reducerade priset och sedan säljer byxan vidare till fullpris

så har du dock gjort en vinst - Lycka till med affärerna, sa jag och lade på.

Då var det plötsligt inte så roligt att ”tjäna” 25 %, och det blev heller inga nya byxor.

(Garderoben är ju redan smockfull, så tack och lov för det)

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Vaxet till bra timing!

Motsatsen.

Tyvärr var jag "smart" efter semestern 2008, konstaterade att kronan då var uppe i 5.6 baht, men att man som utlänning fick 0% i ränta på Bangkok bank.

Placerade istället pengarna på Island till 5% ränta...och vi vet ju alla vad som hände i oktober. Hmm..och sedan dess har kronan minskat 15 -20% gentemot bahten.

Surt sa räven.

/Sarne

Gav dig ett plus i ren medkänsla, och förlåt att jag nästan drog på smilebanden, snacka om i det närmaste 100% otur.

Hoppas dock att dessa pengar inte påverkat ditt liv alltför negativt, och har de det så ber jag genuint om ursäkt för mitt lilla småskratt när jag läste ditt inlägg. :wai:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

äntligen har jag hittat en affär som i Thailand är riktigt riktigt bra.

För tusan gubbar, skynda er att köpa en bil så tiracen blir glad, varje gång en buffel sedan dör, hänvisa till att ditt kapital är bundet i bilen ni åker i, bästa investeringen man kan tänka sig som farang. :dance1:

Eller har någon av er Thailandslovers kanske ett ännu bättre förslag ? :)

Hej igen Vaxet. Visst är det bra att ha bil när man bor i Thailand.

Jag har själv bil sedan 2005.

Men du skriver ovan att bilen är ``riktigt riktigt bra affär`` och frågar om

någon har ett bättre förslag.

Om du kört 6000 mil så tillkommer bensinkostnader på ca 200.000 baht samt kostnader för försäkring, ev reparationer och skatt.

Att ha bil är trevligt och bekvämt, men aldrig en bra affär.

Med värdeminskning,bensin, reparationer, försäkring och skatt har din bil kostat dig närmare 700.000 baht på 5 år.

Dvs i jämförelse med att ha pengarna på ett thailändskt kapitalkonto.

Det kan det väl vara värt om man har dom pengarna,

men sorry, jag kan inte hålla med dig när du presenterar det som en ``riktigt riktigt bra affär``

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja så kan man ju säga, eller så fattar man vad Vaxet skriver...

Bilen förorade BARA 23% i värde (I Thailändska bath räknat) efter nästan 5 år och 60000Km. det är otroligt bra om man jämför med den svenska beg-bil marknaden.

Min bil förlorade nästan 30% av värdet 1a året (en Cheva), sen köpte vi den och efter ett och ett halvt år verkar det som om vi kan få tillbaka pengarna, i Thailändsk valuta.

Toyota har ett fantastiskt andrahandsvärde här, det tjänade Vaxet och Erkki på, Cheva har ett sämre 2-hands värde och det tjänade vi på.

MVH Tommy

Sneglar oxå på en beggad Z71 :scomp:

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

En förlust är dessvärre alltid en förlust :whistle:

Min fru slank härom dagen in på ”Gina Tricot” butik för damkläder,

det var nämligen 25 % i rabatt om man köpte ett par jeans.

Sagt och gjort lyfte hon telefonluren och konsulterade mig

om detta kunde vara ett bra sätt för henne att ”tjäna pengar”.

- Nej, min kära, en utgift är aldrig en ”vinst” även om utgiften

plötsligt är 25 % lägre än vad den skulle ha varit för en vecka sedan, sa jag.

-Köper du byxan till det reducerade priset och sedan säljer byxan vidare till fullpris

så har du dock gjort en vinst - Lycka till med affärerna, sa jag och lade på.

Då var det plötsligt inte så roligt att ”tjäna” 25 %, och det blev heller inga nya byxor.

(Garderoben är ju redan smockfull, så tack och lov för det)

SN

Låt oss säga att byxorna kostade 800 och hon nu kunde köpt dem för 600 samt om ett år sälja dem till en second-hand butik för 100, då hade hon förlorat 500 spänn men kanske haft ett par riktigt schyssta brallor en sådär 10-15 gånger.

Istället kommer du nu köpa 40 Mariestadsöl a 15 spänn och när du pantar dem efter ett par dagar får du bara 20 spänn (eller är det 1 krona i pant nu?), alltså kunde hon sparat dig 80 kronor samt ett kilo ölmage. Ibland finns det logik även i det till synes ologiska :).

Link to comment
Dela på andra sajter

Sneglar oxå på en beggad Z71 :scomp:

Mvh.Plätt

Jag har inte kollat på priserna på Pick-uper de senaste åren.

Men jämför Chevan med en likadant utrustad Isuzu (det är samma bil, förutom en del kosmetika) så kommer du säkert att välja Chevan, sen ser ju Z71:an tuffare ut än motsvarande Isuzu, så valet är lätt, iaf om du tänker ha bilen några år.

Har bara haft positiva upplevelser med Chevas verkstäder här i Bangkok, det verkar som de är lite mindre "Bonniga" än Isuzu, men det är bara vad jag upplevt, kan vara annat ute på landet.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Låt oss säga att byxorna kostade 800 och hon nu kunde köpt dem för 600 samt om ett år sälja dem till en second-hand butik för 100, då hade hon förlorat 500 spänn men kanske haft ett par riktigt schyssta brallor en sådär 10-15 gånger.

Istället kommer du nu köpa 40 Mariestadsöl a 15 spänn och när du pantar dem efter ett par dagar får du bara 20 spänn (eller är det 1 krona i pant nu?), alltså kunde hon sparat dig 80 kronor samt ett kilo ölmage. Ibland finns det logik även i det till synes ologiska :).

Visst skulle jag kunna dricka kranvatten istället för öl,

men det ska ju va gött å leva - annars kan det kvetta - har jag hört.

Tack vare mitt rådiga ingripande så får hon nu istället möjlighet att bli lite

mindre villrådig i det ständiga valet av alla nya byxor som redan

finns i överflöd i garderoben.

Tänk va omtänksam jag kan vara om jag lägger manken till :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte kollat på priserna på Pick-uper de senaste åren.

Men jämför Chevan med en likadant utrustad Isuzu (det är samma bil, förutom en del kosmetika) så kommer du säkert att välja Chevan, sen ser ju Z71:an tuffare ut än motsvarande Isuzu, så valet är lätt, iaf om du tänker ha bilen några år.

Har bara haft positiva upplevelser med Chevas verkstäder här i Bangkok, det verkar som de är lite mindre "Bonniga" än Isuzu, men det är bara vad jag upplevt, kan vara annat ute på landet.

MVH Tommy

Som jag har tänkt mig beggagnad Picup så tycker jag priset är mer lockande med en Cheva än en Isuzi, kan det vara att Thaiarna är frälsta i Isuzi :giggle:

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Som jag har tänkt mig beggagnad Picup så tycker jag priset är mer lockande med en Cheva än en Isuzi, kan det vara att Thaiarna är frälsta i Isuzi :giggle:

Mvh.Plätt

Visst kan säkert popularitet spela roll för priset, speciellt på begagnat.

Stor/större roll spelar hur mycket som är gjort i Thailand, för det är stora "strafftullar".

Och så finns det väl fortfarande subventionerade priser på pickuper, tror jag.

I Sverige skulle det aldrig falla mig in att köpa nytt, men i Thailand är ju begagnatpriserna normalt crazy, så när/om jag köper bil i Thailand så måste det bli en ny.

---

En sak, som gör det ännu svårare att göra bra bilaffärer i Thailand är att om man har bil i Thailand, så lär man även åka på att behöva skjutsa en massa annat folk :)

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan säkert popularitet spela roll för priset, speciellt på begagnat.

Stor/större roll spelar hur mycket som är gjort i Thailand, för det är stora "strafftullar".

Och så finns det väl fortfarande subventionerade priser på pickuper, tror jag.

I Sverige skulle det aldrig falla mig in att köpa nytt, men i Thailand är ju begagnatpriserna normalt crazy, så när/om jag köper bil i Thailand så måste det bli en ny.

---

En sak, som gör det ännu svårare att göra bra bilaffärer i Thailand är att om man har bil i Thailand, så lär man även åka på att behöva skjutsa en massa annat folk :)

I mitt fall blir det jag som ska ha skjuts av tjejen :drinks:

Har bil redan så ingen panik att köpa vill själv bara byta upp mig till picup sitta på flaket och njuta av kall öl :drinks:

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, när en person kallar en förlustaffär på 350 000 bath för bra undrar man ju hur dyra di dåliga affärerna varit.

Ekonomen Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet,

Jag tror du helt enkelt får skriva lite långsammare i nästa inlägg så att alla hänger med - det här med plus och minus verkar vara lite komplicerat för en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag vet inte om jag är speciellt pessimistisk av mig,

men man brukar ju kallas det om man ser på ölglaset och säger sorgset

att det är "half empty" istället för att glatt utropa att det är "half full".

Vaxet är nog en glad optimist och det är en både trevlig och avundsvärd egenskap.

En förlust vid bilförsäljningen beskriver han som en ganska "god affär", istället för att

se den som en "mindre dålig" sådan.

I affärer är ju nettot tämligen relativt, och förlusten skulle ju faktiskt

kunnat vara det dubbla, och då kan vi börja snacka om en riktigt dålig affär

istället för att som nu beskriva den som "en god affär" :);)

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag är speciellt pessimistisk av mig,

men man brukar ju kallas det om man ser på ölglaset och säger sorgset

att det är "half empty" istället för att glatt utropa att det är "half full".

Vaxet är nog en glad optimist och det är en både trevlig och avundsvärd egenskap.

En förlust vid bilförsäljningen beskriver han som en ganska "god affär", istället för att

se den som en "mindre dålig" sådan.

I affärer är ju nettot tämligen relativt, och förlusten skulle ju faktiskt

kunnat vara det dubbla, och då kan vi börja snacka om en riktigt dålig affär

istället för att som nu beskriva den som "en god affär" :);)

SN

Det är ju ett ganska halvbakat resonemang eftersom du enbart tar inköps- respektive försäljningsvärde i beräkning. Värdet och kostnaderna som nyttjandet av bilen har inneburit måste tas i beaktande innan du kan prata om bra eller dålig affär.

En förutsättning är ju att köparen vid köptillfället anser bilköpet vara en ok affär dvs. aktuell och framtida kostnad motsvarar det förväntade värdet av nyttjandet.

Om kostnaden blivit lägre än förväntat så är det ju ofta en god affär eftersom man redan vid den högre kostnaden hade valt att göra affär dvs. man bedömde mervärdet av att ha bil motsvara kostnaden i förväntad värdeminskning, driftskostnader, osv. Om kostnaderna blev mindre än beräknat så blir ju nettot mellan nyttjadets mervärde och faktiskt kostnad mer positivt än förväntat.

Att säga att bilköp alltid är en dålig affär är konstigt. Folk verkar blanda ihop affär med investering för övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gav dig ett plus i ren medkänsla, och förlåt att jag nästan drog på smilebanden, snacka om i det närmaste 100% otur.

Hoppas dock att dessa pengar inte påverkat ditt liv alltför negativt, och har de det så ber jag genuint om ursäkt för mitt lilla småskratt när jag läste ditt inlägg. :wai:

Vaxet,

Tack för empatin. Skrattet bjuder jag gärna på, du behöver inte alls be om ursäkt. Ville ge exempel på "bad timing". icon_baggirl.gif

Det blev ju ingen förlust i kronor, svenska delen av Isländska banken fullgjorde ju alla plikter, jag fick mina pengar inklusive ränta.

Nu väntar man ju på att bathen skall bli billigare, eller..sFun_duh.gif skall man flytta pengar innan den går upp ytterligare? Spåkula (fungerande) köpes omgående, ej prut.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...