Acker Inlagd Januari 8, 2011 Dela Inlagd Januari 8, 2011 Det är så att vi ska iväg 3 veckor till Thailand i mars med en 20 månaders. Är det någon som har erfarenhet av att åka med barn i denna ålder och kan komma med lite tips och råd hade det varit väldigt bra. Har ju aldrig rest med småttingar innan och är lite nervös över diverse saker. Barnvagn? Lillen kan ju iofs. gå. Men i t ex. Bangkok lurar ju en del faror så där får man nog köra med vagn. Är det billigt att köpa en liten typ paraply-sulky i Bangkok eller ska man ta med? Barnmat & blöjor? Funkar thai-varianterna bra, eller ska man ta med? Flygresan? Lillen får ju ingen egen plats utan måste sitta med oss. Hur jobbigt blir detta i praktiken? Vad jag förstår så är lillen för stor för "baby-cot" som finns på flygplanet för bebisar att sova i eftersom hon överstiger 11kg och 70cm som det står är max. Vi åker med Finnair. Kan man få värmt medhavd barnmat på planet? Är lite orolig för mitt barn. Man tänker ju lite med på ev. faror i trafiken etc. T ex. så åker man ju inte en meter i Sverige med bilen om barnet inte sitter i bilbarnstol. Men i Thailand har man ju inget val än att åka taxi utan att spänna fast barnet eller åka bak på en Songthaew. Detta i en trafik som är mer olycksdrabbad än den svenska. Det går ju att minimera riskerna i t ex. Bangkok genom att boka hotell nära Skytrain och åka med detta så mycket som möjligt. Tips på bra resmål emottages också gärna som funkar bra. Hade tänkt oss i regionen Bangkok - Pattaya - Koh Samet, Koh Chang. Är dock lite tveksam om man ska ta en sån lång bussresa som till Koh Chang med barnet. Kanske blir lite jobbigt? Nåväl. Blev en del raljerande här. Men jag tror ni förstår vad jag är ute efter. Tips & trix helt enkelt för att resan ska bli så bra som möjligt. Är första resan på 4 år. Och nästa resa kommer dröja. Så man vill ju att det ska flyta på fint. Tack. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd Januari 8, 2011 Dela Inlagd Januari 8, 2011 Har inte åkt med barn själv förut,men en kompis hadde med sej sin 6mnd gamla för några år sedan, och det var inga problem. Han köpte barnvagn på plats därför att den medhavde förstördes i bagagehanteingen. kostade typ 1000baht. Barnmat o blöjer finns på plats. Åker själv imorron med en 12 dar gammal kille, tar med babyskydd från Sverige för jag vet inte vart man kan köpa och kommer att köra ganska mycket. I övrigt ser jag inga problem, leva i Thailand eller här same same enligt mej mvh Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sangwal Inlagd Januari 8, 2011 Dela Inlagd Januari 8, 2011 Reste själv med en liten senast, fungerar bra. Vi hade med oss en liten sulky, men det finns nog på plats.. Blöjor och barnmat finns också på plats, det enda jag saknade var bra barnstolar på restauranterna. Annars fungerade det kockrent.. Rock on! Så gott som oförstörd! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mamma bäng fan pappa käng Inlagd Januari 8, 2011 Dela Inlagd Januari 8, 2011 Hej. Våran tjej är nu 3 år och 2 månader och har nog tillbringat nästan en tredjedel av sitt liv på resande fot med mamma och pappa. Att resa med små barn är inte så svårt även om det kräver lite mer planering. Lite små tips. Barnvagn: Enligt min uppfattning så är det svårt att hitta en bra barnvagn i mellanprisläge i Thailand. Valet är mellan den jättedyr europaimport och en svinbillig vagn på Big C. Vi har köpt vagn både i Thailand och i Sverige. Jag skulle råda att köpa en i Sverige och ta med om man inte har gott om tid att leta barnvagn. Tank också på att barnvagnen oftast inte är till någon större hjälp eftersom barnvagnsvänliga trottoarer är närmast obefintliga i Thailnd. Barnvagn har vi nog haft mest glädje av i varuhuis och i Lumpini paken. Ett bra altenativ är en bärsele. Barnstol. Vi valde att köpa barnstol för bilen i Sverige och ta med på flyget så jag har ingen kollpå vilka alternativ som erbjuds i Thailand. Välling: Vdet att det finns heltidsboende medlemmar här som förodrar den Thailändska vällingen/modersmjölerättningen som lika bra som den svenska. Min uppfattning är att den thailändska är sötare så vi valde att ta med men jag kan ha fel på den punkten. Blöjoir ligger både kvalitetsmässigt och prismässigt väldigt lika i Thailand och Sverige så här valde vi att köra Mama Poky. Vi var med vår dotter i Bangkok mellan när hon 3-9 månaders ålder + även 14-20 månaders ålder, 26 månaders ålder och 38-39 års ålder.. Vi reste inte omkring så mycket för vi såg att det inte passade för vår dotter att åka för mycket båt och flyg mm. Så egenligen var det inte så mycket resande utan ett byte av bostadsort 6 månader. Flygresan till och från BKK gick hur bra som helst. Hon sov mestadel av tiden. Hör med ert flygbolag om ni kan få en babycoat som hängs framför era säten. Nu har jag glömt bort den svenska vaccinationsplanen, men den första vaccinationen är väl vid 3 månaders ålder och vid 6 månaders ålder? Vad vi gjorde var att ta 3-månadersvaccinationen i Sverige och 6-månadersvacciantionen i BKK. Om er baby behöver några av sina vaccinationer så är privatsjukhusen i Bangkok ett fullgott alternativ till BVC i Sverige. (Ja kanske tiil och med lite mer proffesionella). Ha dock med en svensk plan för vaccinationer eftersom vaccinations-planen i Thailand är fler vaccinationer och i tidigare ålder och det antagligen är bättre att följa den svenska planen om man ska bo mestadels i Sverige. Vi gick även på regelbundna kontroller i BKK för att väga och mäta vikt mm. Även dom kontrollerna känns trygga i Bangkok där man träffar en läkare varje gång i stället för sköterska som på BVC. När det gäller barnsaker så finns allt att köpa i Thailand. Vi köpte vagga, barnvagn, blöjor, kläder, leksaker mm på plats. Det enda vi tog med hemifrån var Bilbarnstol (vilket också egenligen går att köpa på plats men jag tycker det skulle bli svårare att jämföra kavliten) och en rejäl laddning modersmjölksersättning efter som vår dotter av olika skäl ej helammade. I slutet av vistelsen tog modersmjölksersättning slut men vi fann bra lokala och importerde alternativ. Sololja för barn tog vi också från Sverige. Eftersom vi hade tillgång till kök var det inget problem att laga fast mat för henne när det blev dags. I Pratunam i Bangkok finns mycket babykläder att köpa till enormt låga priser, ja antagligen i hela Thailand. Vi trivdes med att vara på en plats eftsom vi kunde hitta stadigvarande aktiviteter som tex babysim. Visum för dottern struntade vi i. Reseförsäkring köpte vi förlängd via vår hemförsäkring. mvh ps valde att klippa in ett gammalt inlägg så någon info kan bli dubbel. ds "Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa. ".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pigge01 Inlagd Januari 8, 2011 Dela Inlagd Januari 8, 2011 Acker! Skriv ett PM till Kim han vet allt du behöver veta! Du kan också leta i hans inlägg men det är mycket jobb. Kim och Oy har vistats i Thailand på Mamma och Pappa ledigt mix med komp. och Semester. Dom har 2 barn. Hälasr pigge01 Dyslektiker är på Svenska Ordblind. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.