Jump to content
IGNORERAD

Är det fel att längta till Sverige ?


Vaxet

Recommended Posts

Som många här redan vet så flyttade jag till Sverige i våras, efter rätt många år i Thailand, flytten gick kanon och hela familjen är jättenöjda över beslutet.

Befinner mig just i Thailand med familjen, men börjar redan efter en månad längta till Sverige och inte bara jag.

Pojken som är 10 år har flertalet gånger sagt att han längtar till skolan och kompisarna i Sverige, dottern 3,5 år vill åka till skolan och träffa fröken.

Och hör och häpna, Fru Vax saknar sina vänner i Sverige, vill börja plugga igen och tycker faktiskt att livet i Thailand är "så rörigt".

Visst är allt enkelt här, inga bilrutor att skrapa is av, inte 14 lager kläder på innan man går ut, och laga mat kan man skita i, om och när man vill, hälften av Thailändarna driver ju någon typ av restaurang.

Men att en Lördagsmorgon i Sverige slå på TV:n och titta på vintersport, samtidigt tända en liten brasa i öppna spisen, en kaffe med konjak till lunch och kanske lite pulkaåkning med barnen på eftermiddagen.

Ja det saknar jag just nu, ingen fara dock, familjen har bestämt sig för att åka hem redan nästa helg, och istället för att spendera mer pengar i Thailand, hyra en liten stuga i fjällen en vecka i slutet av Februari.

Är det bara jag och min familj som har fått en överdos av Thailand, och uppskattar Sverige på ett helt annat sätt än innan jag för många år sedan flyttade från landet "lagom", ja jag gillar t.o.m lagom numera,

Eller är det fler som har liknande känslor om livet i Thailand kontra Sverige? Dessutom tycks det mig att livet i Thailand faktiskt är dyrare än att leva i Sverige.

Näpp nu skall jag ta på mig en T-shirt och ett par shorts, åka ner till Mait, ta en macka, en snaps och snacka lite skit med kända och okända, men javisst, jag ser fram emot att åka tillbaka till Sverige.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    38

  • Tommy

    15

  • GammalDansken

    9

  • pigge01

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Både jag och Alisa räknar bara ned dagarna, veckorna, och månaderna innan vi skall flytta till Sverige, vi är duktigt trötta på Thailand just nu. Allting har sin charm och det handlar väl oftast om timing. Just nu är inte Thailand en särskillt intressant och attraktiv plats för oss att bo på men i en annan fas i livet skulle det säkert se annorlunda ut. Den enskilt största anledningen till att min syn på Thailand som potentiellt bostadsort för framtiden ändrades är att jag gick från att vara singel till att vara en familjefarsa. Självklart förändras läget en hel del då och Sverige har successivt blivit mer och mer attraktivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Nej det är inte fel att längta till Svedala ca 4 veckor om året, men annars är det fel. ;) Allt fungerar ju perfekt i Thailand :ironi:

Men för egen del så överväger de positiva sidorna de negativa sidorna i Thailand, tom så mycket så man skjutit på den planerade Sverige semestern sedan 2006 och nästa gång blir kanske 2014.

Men kan erkänna att man saknar detta lite:

Sommar på Orust

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är givetvis inte fel att längta till Sverige, jag är helt säker på att en överväldigande majoritet av alla svenskar hellre bor i Sverige än i Thailand. Det faktum att Vaxet numera bor i Sverige och semesterar i Thailand gör väl längtan tillbaka till Sverige än naturligare, den "grå vardagen" är hur konstigt det än låter oftast i längden att föredra framför en utdragen semester.

Själva kom vi tillbaka från en Sverigesemester för 2 dagar sedan och varken jag eller frugan har någonsin varit nöjdare med att hoppa på 961:an än vad vi var denna gång, dottern hade dock gärna stannat ett par dagar till. Om vi en dag i framtiden flyttar till Sverige så kan vi kanske lära oss att gilla det också och då kanske vår känsla blir densamma som familjen Vaxet vid en Thailandssemester. Så länge vi bara semesterar och bor hemma hos mor och far klarar vi dock inte mer än 2-veckorsdoser av Sverige och tanken på att flytta dit just nu känns ungefär lika tilltalande som en dos hederlig Guantanamotortyr eller kanske en sjunde dag med julmat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovars, visst är det synd att alla inte har råd att bo kvar i Svedala utan tvingas att flytta till lågprisländer.

Inte ens där kan di leva som folk utan tvingas att välja fulöl som Chang.

Välsituerade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag längtar också till Sverige, flyttar till våren.

Det var tänkt att vi skulle dra efter skolan slutat denna terminen, men det blir nog först i Maj eller så.

Största anledningen är barnen, jag hoppas och tror att skolgången är bättre i Sverige, jag vet att miljön är mycket bättre dit vi flyttar än här i Bkk.

Största bekymmret, och det som fått oss att dra på flytten är frugans 10-åriga dotter, det blir nog tyvärr så att hon stannar i Thailand hos sin far och hans släkt, tungt som fasen för oss alla, men antagligen bäst för henne.

Hon får komma och hälsa på oss vid skollov, och vi kommer förhoppningsvis att komma hit under längre perioder varje år.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Nej, det är inte fel att längta till Sverige,

precis som att längta till Thailand också är ok.

Att medge att Thailand som bostadsort för famljen inte blev så trevligt som man från början hade intalat sig att det skulle bli, ja det är inte helt lätt.

Jag själv hade intalat mig att familjelivet skulle bli lika härligt som under mina glada unkarlsår i samma land. Men av många olika skäl blev det inte lika givande med familjelivet i Thailand. Dels berodde detta på mig själv som inte var begåvad med "rätt" tålamodskrävande kynne, och att jag hade svårt för den teatraliska underdånigheten som krävs i kontakt med myndighetspersoner.

Numera försöker både jag och min fru krysta fram det där gamla goa suget efter att få sätta sig på planet och resa ner till friheten i Siam. Det känns liksom pliktskyldigt att vilja resa dit när man sitter och tittar igenom alla fina bildtrådar på mpr.

Jag försöker verkligen, men för mig känns det bara som jag tar i och krystar helt utan resultat. Som att vara däst och ha trög mage, och samtidigt veta att jag borde skita riktigt ordentligt innan jag checkar in och sätter mig på en 11-timmars långflight till paradiset.

Uppriktigt sagt så vet jag inte vilken typ av laxermedel som kommer att krävas för att vi åter igen ska känna samma gamla goa lust till Thailand. Ett härligt semesterland som jag och familjen kan besöka under några veckor.

Hoppas det löser sig snart.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl enligt mej lite åldersrelaterat...när man var yngre så såg man inte "skiten" i Thailand..

tycker för varje resa att man ser hur jävla illa det funkar...men mitt i det negativa så finns

ett sug att åka dit...är väl det som kallas "thaisjukan"...tror jag ska ha en släng av den

lite längre fram i vår, skam den som ger sig :whistle::wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag längtar också till Sverige, flyttar till våren.

Det var tänkt att vi skulle dra efter skolan slutat denna terminen, men det blir nog först i Maj eller så.

Största anledningen är barnen, jag hoppas och tror att skolgången är bättre i Sverige, jag vet att miljön är mycket bättre dit vi flyttar än här i Bkk.

Största bekymmret, och det som fått oss att dra på flytten är frugans 10-åriga dotter, det blir nog tyvärr så att hon stannar i Thailand hos sin far och hans släkt, tungt som fasen för oss alla, men antagligen bäst för henne.

Hon får komma och hälsa på oss vid skollov, och vi kommer förhoppningsvis att komma hit under längre perioder varje år.

MVH Tommy

Nej Tommy!

Fruns 10-åriga dotter ska med er till Sverige.

Har ni yngre barn så gör vad du kan fär att hålla ihopa familjen!

Du kan få stora problem med de ynger.

Är 10-åringen klipsk så snappar hon upp och fixar nya kompisar snabbt.

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Tommy!

Fruns 10-åriga dotter ska med er till Sverige.

Har ni yngre barn så gör vad du kan fär att hålla ihopa familjen!

Du kan få stora problem med de ynger.

Är 10-åringen klipsk så snappar hon upp och fixar nya kompisar snabbt.

pigge01

Håller nog med Tommy att låta flickan vara kvar i Thailand. Fixa nya kompisar är väl det minsta problemet men skolmässigt ligger dom för långt efter, Svenska skolan är inte så bra som många tror. Jag och frugan tog hennes grabb till Sverige när han var 12 år och det fungerade inte. Med facit i hand så skulle jag aldrig mer ta ett Thaibarn till Sverige som är över 6 år.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller nog med Tommy att låta flickan vara kvar i Thailand. Fixa nya kompisar är väl det minsta problemet men skolmässigt ligger dom för långt efter, Svenska skolan är inte så bra som många tror. Jag och frugan tog hennes grabb till Sverige när han var 12 år och det fungerade inte. Med facit i hand så skulle jag aldrig mer ta ett Thaibarn till Sverige som är över 6 år.

Tråkigt att du har dåliga erfarenheter, men oavsett om problemen blir stora, små eller inga, så erbjuds flickan en möjlighet till ett helt annat liv, och många fler valmöjligheter om hon flyttar till Sverige än om hon stannar i Thailand.

Att göra bara en liten klassresa i Thailand är i det närmaste omöjligt, men en Thailändare med skolning från Europa kan klättra både två och tre klasser, ekonomiskt och respektmässigt den dagen hon väljer att bosätta sig i Thailand igen.

Och dessutom öppnar sig ju hela världen för en tjej med svensk skola i bakgrunden, med Thailändsk skola kan man ju i det närmaste säga att allt annat än Thailand är helstängt.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om ett thaibarn är 6, 10 eller 12 år är nog inte den viktigaste faktorn.

Snarare vilken uppfostran och miljö som ungen har vant sig vid att leva i.

Är det mormor eller farmor som uppe i den outvecklade byn har "sett efter" barnet

när mamman och pappan varit borta några år på andra äventyr så är det nog ganska svårt att

ta hit ungen och plötsligt få den att uppskatta sin "nya" mamma o pappa och helt nya regler.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ett thaibarn är 6, 10 eller 12 år är nog inte den viktigaste faktorn.

Snarare vilken uppfostran och miljö som ungen har vant sig vid att leva i.

Är det mormor eller farmor som uppe i den outvecklade byn har "sett efter" barnet

när mamman och pappan varit borta några år på andra äventyr så är det nog ganska svårt att

ta hit ungen och plötsligt få den att uppskatta sin "nya" mamma o pappa och helt nya regler.

SN

Exakt, har sett det hos ett antal farang-thaifamiljer, som har efter ett par år tagit med sina barn till Sverige..

Många av dessa barn har inte klarat av att anpassa sig, då några av dom har lyckats någolunda, medans ett par har anpassat sig bra..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller nog med Tommy att låta flickan vara kvar i Thailand. Fixa nya kompisar är väl det minsta problemet men skolmässigt ligger dom för långt efter, Svenska skolan är inte så bra som många tror. Jag och frugan tog hennes grabb till Sverige när han var 12 år och det fungerade inte. Med facit i hand så skulle jag aldrig mer ta ett Thaibarn till Sverige som är över 6 år.

Det går bra till flickan är 11-12år.

Pojkar är svårare då de inte uppfostras lika stränkt i Thailand.

Gränsen går vid puberteten för barnen.

Flickor lättare.

Nitt71 har två grabbar som kom hit 2004.

Det går bra för lillgrabben, men mindre bra för den stora.

Dom var 6 och 13år när dom flytta hit.

Den stora fick inte stanna kvar i byn, han behövde ett miljöbyte.

Han är 21 år nu. den lilla är 13 år.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att du har dåliga erfarenheter, men oavsett om problemen blir stora, små eller inga, så erbjuds flickan en möjlighet till ett helt annat liv, och många fler valmöjligheter om hon flyttar till Sverige än om hon stannar i Thailand.

Att göra bara en liten klassresa i Thailand är i det närmaste omöjligt, men en Thailändare med skolning från Europa kan klättra både två och tre klasser, ekonomiskt och respektmässigt den dagen hon väljer att bosätta sig i Thailand igen.

Och dessutom öppnar sig ju hela världen för en tjej med svensk skola i bakgrunden, med Thailändsk skola kan man ju i det närmaste säga att allt annat än Thailand är helstängt.

Detta var en av anledningarna att jag lät Nitts stora grabb komma med.

Att inte ge dem chansen är dumt, även om det blir halv bra så klarar de sig bättre här.

Än att stanna kvar i Thailand.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Har änna börjat ändra mig angående flytt till Los :giggle:

saknar den svenska ordningen

Thailand både älskar man och i bland hatar man det

och dyrt har det blivit också :diablo: jämfört med några år sen

mvh velepinnen

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var en av anledningarna att jag lät Nitts stora grabb komma med.

Att inte ge dem chansen är dumt, även om det blir halv bra så klarar de sig bättre här.

Än att stanna kvar i Thailand.

pigge01

Men hur går det för honom, kan han läsa, skriva Svenska går han i skolan eller jobbar han?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller nog med Tommy att låta flickan vara kvar i Thailand. Fixa nya kompisar är väl det minsta problemet men skolmässigt ligger dom för långt efter, Svenska skolan är inte så bra som många tror. Jag och frugan tog hennes grabb till Sverige när han var 12 år och det fungerade inte. Med facit i hand så skulle jag aldrig mer ta ett Thaibarn till Sverige som är över 6 år.

Vad menar du? Först så skriver du att dom ligger för långt efter skolmässigt och sen så skriver du att den svenska skolan inte är så bra som man tror.

Jag tror möjligtvis att vi överskattar den svenska skolan men den är troligtvis mycket bättre än den thailändska.

Det är i alla fall den uppfattningen jag har efter det att min frus 11 åriga dotter började i den svenska skolan till HT-2010.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Nej det är inte fel att längta till Svedala ca 4 veckor om året, men annars är det fel. ;) Allt fungerar ju perfekt i Thailand :ironi:

Men för egen del så överväger de positiva sidorna de negativa sidorna i Thailand, tom så mycket så man skjutit på den planerade Sverige semestern sedan 2006 och nästa gång blir kanske 2014.

Men kan erkänna att man saknar detta lite:

Sommar på Orust

Ha en bra dag!

:wai:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sommaren 2014 låter som en bra tidpunkt för ett sverigebesök. Men kanske liiiite tidigt börja planera för en MPR-träff ..eller ? :drinks:

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligt att jag tröttnat på Thailand om jag bodde där men en sak vet jag och det är att jag är rätt trött på Sverige just nu!

Mitt mål är att jobba i Norge, bo i Thailand och åka på semester i Sverige och förmodligen så blir det så absolut allra senast innan min lillgrabb skall börja i skolan vilket är om ca 5 år!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du? Först så skriver du att dom ligger för långt efter skolmässigt och sen så skriver du att den svenska skolan inte är så bra som man tror.

Jag tror möjligtvis att vi överskattar den svenska skolan men den är troligtvis mycket bättre än den thailändska.

Det är i alla fall den uppfattningen jag har efter det att min frus 11 åriga dotter började i den svenska skolan till HT-2010.

/Micke

Vad jag menar är att det tar för lång tid att komma ifatt i skolan om man är för "gammal" när man kommer till Sverige och efter min erfarenhet så tycker inte jag att Svenska skolan är så bra att dom hinner att läsa ifatt, även om Jan Björklund tycker att Sverige ha världens bästa skolor.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar är att det tar för lång tid att komma ifatt i skolan om man är för "gammal" när man kommer till Sverige och efter min erfarenhet så tycker inte jag att Svenska skolan är så bra att dom hinner att läsa ifatt, även om Jan Björklund tycker att Sverige ha världens bästa skolor.

Njae, min erfarenhet är att svenska skolan är bättre än den Thailändska sisådär 10 dagar i veckan.

Och då jämför jag ändå med riktigt dyra internationella skolor i Thailand.

Den största skillnaden och den som gör framtiden helt annorlunda för barn är att man inom den svenska skolan premierar egna initiativ och kreativitet, emedan den Thailändska skolan lär ut fullständig respekt för överheten, och skall något göras så är det inte på eget bevåg utan på uppmaning av någon med högre rang.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vad jag menar är att det tar för lång tid att komma ifatt i skolan om man är för "gammal" när man kommer till Sverige och efter min erfarenhet så tycker inte jag att Svenska skolan är så bra att dom hinner att läsa ifatt, även om Jan Björklund tycker att Sverige ha världens bästa skolor.

Att komma ikapp hänger lika mycket på föräldrarna som på barnet.

Nästan alltid krävs det en rejäl portion av läxhjälp och studiestöd från föräldrarna

om en normalbegåvad elev ska lyckas bra i den svenska skolan.

(bra = en betygsnivå som räcker för kommande högre studier)

Det gäller både för invandrade barn och för de ungar som är födda här i Sverige.

Svensk skola är ju i praktiken inte speciellt individuellt anpassad och därför

sker undervisningen på ett sätt som ska gynna medeleleven på bekostnad av de som har det svårt eller har det extra lätt för sig.

Så om man ska ta hit en unge på ca 10 år så bör man som förälder vara på det klara med

att det kommer att krävas mycket tragglande i hemmet tillsammans med barnet.

Skolan fixar inte detta på egen hand.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...