Jump to content
IGNORERAD

Är det fel att längta till Sverige ?


Vaxet

Recommended Posts

Om undervisningen sker på svenska har det nog en viss betydelse, behärskar man inte språket så ...

mvh

Det där tror jag har en stor betydelse, samtidigt behärskar barnen inte svenska fullt ut så har dom antagligen svårare att be sina föräldrar om hjälp med läxor, för dom behärskar kanske inte svenskan bättre än barnen gör. Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    38

  • Tommy

    15

  • GammalDansken

    9

  • pigge01

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

varför elever kanske presterar sämre idag (gör de det?)

Det verkar ju vara så för när man följer diverse debatter från tex riksdagen så verkar samtliga partier vara överens om att elever presterar sämre och utbildningen inte funkar lika bra... sedan att de alla har olika tro på hur man löser problemen och vilkas fel det är.. är väl en annan historia :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte detta mycket att göra med att vi har flera invandrare i skolorna än våra grannländer (och att dessa elever inte har lärt sig det svenska språket ordentligt?). Har för mig att jag läst detta någonstans angående PISA undersökningarna. Detta skulle ju isf påverka statistiken, betyder ju inte att den svenska skolan är dålig för det. Bara en tanke.

Anledningen till att jag skriver detta är att många universitet i Sverige håller världsklass så att utbildningen skulle vara dålig i Sverige är jag inte övertygad om. Bäst i världen är den antagligen inte heller.

Helt klart br detta påverka. Men schhh tyst så ingen hör dig. Rastistkortet ligger nära till hands.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Är nu inne på 6:e semesterveckan och återesan till Sverige om en vecka känns inte allt för tungt.

Har tröttnat på att göra ingenting och längtar tillbaks till ett inrutat liv med max 6 timmars sömn och att vakna upp klockan sex, göra frukost, lämna på dagis, stå och frysa och vänta på ett pendelltåg som aldig kommer, komma hem kl 18 helt hjärndöd och för trött för att göra annat än att .

not ...

Vad jag gilar bäst med Thailand är friheten att kunna köpa sig tjänster som resturangmat, tvätt och städning utan att ruineras...

Köpa sig tid att umgås med sina nära och kära..

Om tiden vore en fri tillgång skulle jag kiunna tänka mig att leva i Sverige och aldrig lämna landet för evigt.

Men som det är nu är dessa pauser i tillvaron nödvändig.

Filofiserar vidare på samma ämne: I förorten i Stockholm där jag bor är allting dött efter klockan 18.00. Spökligt tomt.

Sitter på en balkong i Hua Hin och facineras av att ingen sover. Allt är öppet dygnet runt. Vet inte vad som är bäst/värst??? Att bo i en stad som aldrig lever eller att bo i en stad som aldig sover???

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske att ungarna inte lyssnar på

läraren? :diablo: Min son ville ha en sån där!

Mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Jagh ar inte bott i Sverige på snart 5 år nu, det är först nu jag verkligen saknar Sverige på en rad olika sätt...Det tar nog ett par år innan man inser det man saknar.. Det finns för och nackdelar med alla platser man lever på antar jag :)

Jag känner mig dock redo att testa ett nytt land, men det blir inte på ett par år ännu.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Rocky här kanske fel tråd men ändå det pratas om skolan min "dotter"13år har varit i

Sverige i drygt 2år, så dj---a mycket snuskigheter och då menar jag allt ni fårstår vad jag menar får man veta genom sajten (Handfive) jag har pratat med min dotter om detta men helt

naturligt säger hon att så är det i skolan i dag. Är det någon som har samma tråkiga erfarenhet

som jag, det finns lärare på mpr vad säger ni? (Är jag gammamodig heller) Mvh Rocky :angry::angry2:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Tycker du skolan är lika bra i Sverige idag som när du själv gick där?

Nej.. ljusår ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många här redan vet så flyttade jag till Sverige i våras, efter rätt många år i Thailand, flytten gick kanon och hela familjen är jättenöjda över beslutet.

Befinner mig just i Thailand med familjen, men börjar redan efter en månad längta till Sverige och inte bara jag.

Pojken som är 10 år har flertalet gånger sagt att han längtar till skolan och kompisarna i Sverige, dottern 3,5 år vill åka till skolan och träffa fröken.

Och hör och häpna, Fru Vax saknar sina vänner i Sverige, vill börja plugga igen och tycker faktiskt att livet i Thailand är "så rörigt".

Visst är allt enkelt här, inga bilrutor att skrapa is av, inte 14 lager kläder på innan man går ut, och laga mat kan man skita i, om och när man vill, hälften av Thailändarna driver ju någon typ av restaurang.

Men att en Lördagsmorgon i Sverige slå på TV:n och titta på vintersport, samtidigt tända en liten brasa i öppna spisen, en kaffe med konjak till lunch och kanske lite pulkaåkning med barnen på eftermiddagen.

Ja det saknar jag just nu, ingen fara dock, familjen har bestämt sig för att åka hem redan nästa helg, och istället för att spendera mer pengar i Thailand, hyra en liten stuga i fjällen en vecka i slutet av Februari.

Är det bara jag och min familj som har fått en överdos av Thailand, och uppskattar Sverige på ett helt annat sätt än innan jag för många år sedan flyttade från landet "lagom", ja jag gillar t.o.m lagom numera,

Eller är det fler som har liknande känslor om livet i Thailand kontra Sverige? Dessutom tycks det mig att livet i Thailand faktiskt är dyrare än att leva i Sverige.

Näpp nu skall jag ta på mig en T-shirt och ett par shorts, åka ner till Mait, ta en macka, en snaps och snacka lite skit med kända och okända, men javisst, jag ser fram emot att åka tillbaka till Sverige.

Hej !!Vaxet.. 2004 var jag jäkligt less på mitt jobb i Sverige(gå upp på morgonen,,,passa tider .m.m.m.m..ja ni vet.)..Det slutade med att jag blev delägare i en bar i Patong och flyttade ner Jan 05.. Men efter 2 år i baren(paradiset????) kände jag suget igen..efter ett riktigt jobb och en TID o PASSA

. Nu har vi(min thai fru o jag) bott och jobbat 5 år i Sverige och vi njuter varje dag...Och vi kan längta efter att åka till Thailand på SEMESTER som på den gamla goda tiden. :drinks:

MVH Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det kan väl inte vara fel att längta ditt ett par dagar. Men om jag blir tvungen att flytta ditt nu skulle jag över väga att ta livet av mig. Har aldrig känt mig så deprimerad som när jag var där sist hoppas att denna känslan går över men kan inte se hur. Jag led men mina gamla vänner och familj så att jag knappt kunde se dem i ögonen stakars människor

Min son sa till mig du har ju blivit förstörd och kommer aldrig klara av att bo här igen.

Jag skulle inte säga att Thailand är det perfekta landet men jämfört med Sverige är det paradiset.

Just nu bor jag i norra Thailand här är det billigt mycket roligt att göra reser ofta runt några dagar äter njuter av livet har inga problem med att inte jobba längre detta har lagt sig inga skuld känslor kvar.

Har nu börjat fundera på om det finns andra platser på jorden där man kan få ut mera livskvalitet för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det kan väl inte vara fel att längta ditt ett par dagar. Men om jag blir tvungen att flytta ditt nu skulle jag över väga att ta livet av mig. Har aldrig känt mig så deprimerad som när jag var där sist hoppas att denna känslan går över men kan inte se hur. Jag led men mina gamla vänner och familj så att jag knappt kunde se dem i ögonen stakars människor

Min son sa till mig du har ju blivit förstörd och kommer aldrig klara av att bo här igen.

Jag skulle inte säga att Thailand är det perfekta landet men jämfört med Sverige är det paradiset.

Just nu bor jag i norra Thailand här är det billigt mycket roligt att göra reser ofta runt några dagar äter njuter av livet har inga problem med att inte jobba längre detta har lagt sig inga skuld känslor kvar.

Har nu börjat fundera på om det finns andra platser på jorden där man kan få ut mera livskvalitet för pengarna.

Om man längtar så längar man. Det som är rätt för en person behöver inte vara rätt för en annan.

Så Vaxets fråga i detta ämne har egentligen bara ett svar... Nämligen: Nej, det är inte fel om man själva längtar till Sverige. Man kan inte bestämma vart man skall längta utan denna känsla hör till de känslor man inte själva kan styra över.

Vaxet...allt är upp till dig. Om du vill leva i Sverige behöver du inte förklara dig och du behöver inte ange ett endaste skäl till ditt val. Vi respekterar dig ändå.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att du har dåliga erfarenheter, men oavsett om problemen blir stora, små eller inga, så erbjuds flickan en möjlighet till ett helt annat liv, och många fler valmöjligheter om hon flyttar till Sverige än om hon stannar i Thailand.

Att göra bara en liten klassresa i Thailand är i det närmaste omöjligt, men en Thailändare med skolning från Europa kan klättra både två och tre klasser, ekonomiskt och respektmässigt den dagen hon väljer att bosätta sig i Thailand igen.

Och dessutom öppnar sig ju hela världen för en tjej med svensk skola i bakgrunden, med Thailändsk skola kan man ju i det närmaste säga att allt annat än Thailand är helstängt.

Fick minuskarma av Buriram på detta inlägg utan att han angav en förklaring, så vad är det du inte gillar med detta mitt ovanstående inlägg? :huh:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det kan väl inte vara fel att längta ditt ett par dagar. Men om jag blir tvungen att flytta ditt nu skulle jag över väga att ta livet av mig. Har aldrig känt mig så deprimerad som när jag var där sist hoppas att denna känslan går över men kan inte se hur. Jag led men mina gamla vänner och familj så att jag knappt kunde se dem i ögonen stakars människor

Min son sa till mig du har ju blivit förstörd och kommer aldrig klara av att bo här igen.

Jag skulle inte säga att Thailand är det perfekta landet men jämfört med Sverige är det paradiset.

Just nu bor jag i norra Thailand här är det billigt mycket roligt att göra reser ofta runt några dagar äter njuter av livet har inga problem med att inte jobba längre detta har lagt sig inga skuld känslor kvar.

Har nu börjat fundera på om det finns andra platser på jorden där man kan få ut mera livskvalitet för pengarna.

Beror det inte på vilken ålder man är i och vart man är i livet också. Jag skulle inte kunna tänka mig att leva som du gör just nu, men jag skulle med glädje kunna göra det när jag blir kanske runt 55 :)

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man längtar så längar man. Det som är rätt för en person behöver inte vara rätt för en annan.

Så Vaxets fråga i detta ämne har egentligen bara ett svar... Nämligen: Nej, det är inte fel om man själva längtar till Sverige. Man kan inte bestämma vart man skall längta utan denna känsla hör till de känslor man inte själva kan styra över.

Vaxet...allt är upp till dig. Om du vill leva i Sverige behöver du inte förklara dig och du behöver inte ange ett endaste skäl till ditt val. Vi respekterar dig ändå.

MVH Nonki

Som vanligt ett klokt och välformulerat inlägg från ett riktigt Thailandsproffs.

huvet ner i sanden och rumpan upp i skyn

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt ett klokt och välformulerat inlägg från ett riktigt Thailandsproffs.

Ibland undrar man om inte ironiskylten saknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet inte ska du ha dåligt samvete för att du längtar till Sverige.

Personligen var jag förut ganska mycket i Bangkok och övriga Thailand.

Men sen jag startade Allmänna Rörjouren så är tid en klar bristvara. Så vi har delat upp det på 2 turer till Thailand per år numera. När vi ska åka till Sverige så är min värsta farhåga att jag ska sitta på ett tråkigt flyg i 10 timmar. Annars är det ganska skönt att komma tillbaka till Stockholm när man gör det. Likväl som det är skönt att komma hem till Radhuset i Bangkok när vi åker dit. Men när jag väl är där är jag även tvungen att dryga ut tiden med Jobb då underlagen för faktureringen även måste göras fast jag är i Thailand. Killarna måste ha lön mm. Visst jag had kunnat låta min personal sköta detta när jag är borta? Men det är faktiskt rätt nyttigt att känna sig nyttig så har jag inte tråkigt:-)

Detta till trots så försöker jag plocka det bästa av 2 världar. Jag kom tillbaka till Sverige den 14e December. Och sedan dess har det varat svinkallt samt mycket snö här i Stockholm. Måste säga att det för första gången på länge känns ganska behaglit med snö.

Och som arbetsgivare så har jag defenetivt (om jag inte visste det tidigare) lärt mig att alla människor är olika personligheter.

Min frus 2 grabbar kom hit för 2, 5 år sedan ca. Dom har kämpaat på i skolan. Och det är väldigt roligt att nu höra att dom båda har toppresultat hela tiden dom går i kommunal skola båda 2.

Min äldsta son lika så har höga betyg(17 år går i fotbollsgymnasium spelar i juniorallsvenskan och satsar på att bli fotbollsproffs, har gått grundskolan i kommunal skola). Likaså min 10 åriga dotter som även hon går i kommunal skola är en av klassens stjärnor. Däremot min dotter som fyller 15 denna månad går i privatskola. För henne är skolgången en katastrof. Hon får nu vid skolstart flytta ner från 8e klass till 7orna.

Vad jag försöker säga med detta är att det är ganska individuellt hur man lyckas i skolan. Sen kan valet av skola hjälpa till. Men det är defenetivt ej avgörande.

För övrigt så vart min fru,s yngsta son mobbad (han är skelögd) för när han hade glasögon på sig i skolan när han bodde i Bangkok. Detta har inte ö.h.t skett i sverige. Så jag tror inte som någon påstod att Svenska skolor har högre grad av mobbing än Thailand.

För övrigt har min frus äldsta son bestämt sig att gå i mina fotspår och ta över företaget när tid gives till detta.

PS: personligen sket jag fullständigt i skolan när jag gick i grundskolan. Idag har jag ett framgångsrikt företag med 11 anställda:-)

Och det jag kan tacka Sverige för är att man ej förtryckt den induvidalism som format mig till den jag är idag.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en trevlig presentation,

och ja jag känner mycket väl igen känslan av att ständigt ha telefonen på (24/7) och alltid ha både en och två kollegor som står standby hemma i Svea ifall nånting skulle hända.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt så vart min fru,s yngsta son mobbad (han är skelögd) för när han hade glasögon på sig i skolan när han bodde i Bangkok. Detta har inte ö.h.t skett i sverige. Så jag tror inte som någon påstod att Svenska skolor har högre grad av mobbing än Thailand.

Vilket land som har mest mobbning är nog svårt att slå fast. När jag gick i skolan var det ingen skola som åtalades av mobbade elever och det beror ju inte på att de inte fanns mobbning utan att samhällsklimatet har ändrats till den grad att man inte anser sig behöva ta sådan skit längre (i vissa fall). Gissar dock att Thailand leder gällande antalet mobbande lärare.

PS: personligen sket jag fullständigt i skolan när jag gick i grundskolan. Idag har jag ett framgångsrikt företag med 11 anställda:-)

Och det jag kan tacka Sverige för är att man ej förtryckt den induvidalism som format mig till den jag är idag.

Mvh Janne

Roligt att det går bra för dig men det har säkert mer att göra vilken person du är än i vilket land du lever. Du kanske hade lyckats i Thailand också :)

Sist men inte minst så vill jag hävda att man inte ska hänga upp sig alltför mycket på skolbetyg. Finns många som lyckats bra i livet utan att ha varit några snillen i skolan och likaså de som misslyckats efter skolan fast de haft bra betyg. Riktigt kreativa personer har ofta svårt att få utlopp för sina talanger i skolan. I alla fall var det så när jag gick i grundskolan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick minuskarma av Buriram på detta inlägg utan att han angav en förklaring, så vad är det du inte gillar med detta mitt ovanstående inlägg? :huh:

Waxet!

Du frågar för mycket! :ironi:

Vem och Varför någon ger Karma är inte våran sak. :whistle:

Jag som du hoppar ibland över och skriver av oss. :crazy:

Ha det bra

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag och min familj som har fått en överdos av Thailand, och uppskattar Sverige på ett helt annat sätt än innan jag för många år sedan flyttade från landet "lagom", ja jag gillar t.o.m lagom numera,

Eller är det fler som har liknande känslor om livet i Thailand kontra Sverige? Dessutom tycks det mig att livet i Thailand faktiskt är dyrare än att leva i Sverige.

Känner igen mig mycket i det du skriver även om vi aldrig "bott" i Thailand. Men efter att ha tillbringat runt 5 år i landet sammanlagt fördelat på de senaste14 åren så känner jag mig ganska mätt på resande överhuvudaget. Åtminstone för stunden.

Till stor del förmodligen beroende på att man numera har familj/småbarn, som många andra redan påpekat.

Visst, Thailand är fortfarande roligt att vistas i och jag längtar aldrig hem när jag är där. I alla fall inte förrän sista veckan, oberoende av hur länge vi är där. Tror det har att göra med att jag omedvetet mentalt ställer in mig på att "nu är det så här, ingen idé att längta framåt". Dvs ända fram tills hemresan kryper nära inpå och det i tanken blir till ett jobb som ska klaras av, helst på en gång för att ha det bortgjort. Sista semesterveckan börjar alltid tankarna på hem, jobb, vardagen osv komma och då brukar jag vilja hem.

Skulle inte vilja bo i Thailand av många anledningar, främst kanske för barnen och fruns skull men även för att jag personligen tappar så mycket av de rika fritidsmöjligheter jag har hemma i Sverige. I Thailand tenderar jag att ha många fler stillasittande, samt alkoholrelaterade intressen, än hemma i Sverige och det gör att jag bara blir fetare och fetare ju mer jag vistas i Thailand, något jag ser som ett stort minus. Dessutom är Thailand ett så tätbefolkat land att jag inte får tillgodosett mitt behov av att vistas i naturen utan en massa människor omkring mig.

Största pluset med Thailand är ju det rika sociala livet, att få träffa, umgås och prata med så himla mycket trevliga, intressanta människor man inte känner sen tidigare, men som född lapplänning behöver jag även ett mått ensamhet då och då och det är svårt att få det behovet tillgodosett i Thailand.

Jag har dock aldrig vantrivts i Sverige, jag har ett jobb som är roligt att gå till, som ger bra pengar, och som erbjuder jättestora fritidmöjligheter (jobbar 7 dgr i sträck, ledig 7 dgr, hela tiden, året runt + semestrar/inarbetad komptid mm). Att tillbringa i snitt 4 mån per år i Thailand utgör inga problem för mig personligen, har gjort det 14 år i sträck nu. Med den generösa föräldraledighetslagen Sverige håller sig med så skulle jag nu, med småbarn, inte ens ha några problem att stanna borta 6-7 mån per år, många år framöver.

Fast just nu känns det som att 14 år får räcka, hädanefter ska vi nog satsa mer på Sverige. Mycket förstås av praktiska skäl, frugan studerar ju, men som tur är så sammanfaller de skälen med min egna mättnadskänsla för långresor. Att vara på långresor med småbarn är ganska slitsamt i längden.

Så ca 1 månad i Thailand per år får räcka de närmsta åren tror jag. Möjligen tar vi en längre 6 månaders Thailandsvistelse året innan äldsta barnet börjar skolan, mest kanske för att barnen ska få en möjlighet att öva/förbättra sitt thaispråk, vi får se?

I övrigt ska vi njuta vår ledighet hemma i fantastiska Sverige.

Tycker nästan det bästa med att ha rest så mycket de senaste åren är att man nu, i så mycket högre grad än tidigare, uppskattar hemlandet, dess traditioner och samhälleliga fördelar. Man blir mer svensk i själen av att vistas utomlands har jag upptäckt de senaste åren och jag förstår bättre varför svenskättlingar i alla länder blir så himla nationalistiska av sig. Allt är så jäkla välordnat, enkelt, effektivt och säkert hemma i Sverige. Måste väl (för att reta en del) skänka en liten tacksamhetens tanke till de 100 års sossestyre som gjort landet till det de är idag. ;)

Att landet dessutom är rent, vackert, har årstidernas charm och mycket, relativt orörd, natur kvar gör bara landet bättre. Fast jag bör väl sluta med att poängtera att jag med det inte menar att Thailand inte är bra. Det bästa är nog att kunna leva med en fot i båda länderna, att liksom plocka russinen ur båda kakorna. Vilket ju väldigt många Mpr:are lyckas med.

Att få leva i, och med, två kulturer är en ynnest vi nog bör vara mer tacksamma över, inte minst med tanke på barnen. Att ena dagen få leka i tropisk värme med bruna kompisar, den andra i snö med blonda diton... på olika språk och med olika kulturyttringar är inte alla förunnat.

bd67.jpg

mangkultur1.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Filofiserar vidare på samma ämne: I förorten i Stockholm där jag bor är allting dött efter klockan 18.00. Spökligt tomt.

Sitter på en balkong i Hua Hin och facineras av att ingen sover. Allt är öppet dygnet runt. Vet inte vad som är bäst/värst??? Att bo i en stad som aldrig lever eller att bo i en stad som aldig sover?

Exakt därför som jag vantrivs i Sverige, t o m. Stockholm är ju en spökstad efter vissa klockslag, söndagarna etc.

Folk sitter och ugglar hemma i sina lägenheter/hus större delen av året, endast under sommaren när det är bra väder börjar stan att leva.

Hur man kan tycka att Sverige är bättre än Thailand är för mig ett mysterium, visst - skola, vård är bättre men mäter man livskvalitet så ligger vi långt efter :-

Klart att jag kan förstå att om man har barn i skolåldern så kanske man tycker annorlunda..

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Exakt därför som jag vantrivs i Sverige, t o m. Stockholm är ju en spökstad efter vissa klockslag, söndagarna etc.

Folk sitter och ugglar hemma i sina lägenheter/hus större delen av året, endast under sommaren när det är bra väder börjar stan att leva.

Hur man kan tycka att Sverige är bättre än Thailand är för mig ett mysterium, visst - skola, vård är bättre

men mäter man livskvalitet så ligger vi långt efter :-

Klart att jag kan förstå att om man har barn i skolåldern så kanske man tycker annorlunda..

Var det inte en mätning av just livskvalitet nyligen som placerade de skandinaviska länderna i topp.

Det är värt en hel del att inte behöva bekymra sig om bagateller som malaria, denghi, sjukvård, jordbävningar, ormbett, maneter, demokrati, majestic majonäse, säkerhet i trafiken eller risken att bli skjuten.

Det är väl något som de flesta kan hålla med om och därtill kommer de individuella kriterierna.

Om man t.ex. vantrivs i fuktig värme och inte har möjlighet att vara på stranden jämt

hur är då den upplevda livskvaliteten?

Jag har inga problem att förstå att det kan finnas de som tycker antingen eller.

Oftast de som redan vald och där lagt kort ligger.

Själv föredrar jag både och.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, dom mätningarna har man ju sett, men tror inte på dom.

I Sverige lever många i en "falsk" lycka.

Känner ni igen uttrycken:

"Det ska bli skönt att komma igång igen" (efter 4v sommarsemester)

"Det finns inget bättre än den svenska sommaren"

"Myskväll med älsklingen" (en lördag när man gjort samma sak varje dag senaste månaderna)

"Babysimm med Måns idag"

Etc, etc.

Aja, det är tur att vi alla är olika ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt därför som jag vantrivs i Sverige, t o m. Stockholm är ju en spökstad efter vissa klockslag, söndagarna etc.

Folk sitter och ugglar hemma i sina lägenheter/hus större delen av året, endast under sommaren när det är bra väder börjar stan att leva.

Hur man kan tycka att Sverige är bättre än Thailand är för mig ett mysterium, visst - skola, vård är bättre men mäter man livskvalitet så ligger vi långt efter :-

Klart att jag kan förstå att om man har barn i skolåldern så kanske man tycker annorlunda..

Visst Sverige är lite märkligt.

Som när Frugan var i Sverige 2005 på våren...

Jag slutade jobba och var hemma vid 5-tiden, sen drog vi in till Centrum... Men nästan alla affärer i centrala Götet stängde 18:00...

Hur tänker affärsidkarna på Kungsgatan? mycket märkligt att stänga när folk har slutat jobbet och har tid att shoppa...

Sen klagas det på att de stora shoppingcentrumen utanför stan tar alla kunder!!! Tror faan det, de har öppet när normalt arbetande folk har slutat jobba för dagen, dessutom har de parkeringsplatser.

"Levande City", det får ni om ni har öppet när folket har tid att shoppa, ungefär som i Thailand...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...