Jump to content
IGNORERAD

Är det fel att längta till Sverige ?


Vaxet

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Tveklöst är den svenska skolan ofantligt mycket bättre än den thailändska men de allra bästa internationella skolorna är en helt annan sak. Riktiga internationella skolor, och sådana finns det bara tre stycken av i Thailand, alla i Bangkok, har ingenting med Thailand eller det thailändska skolsystemet att göra och det finns inga thailändska lärare. Dotterns skola utklassade genomsnittet i Sverige, England och resten av världen på någon form av jämförande test förra året i alla ämnen och för alla årskurser. De har en lärartäthet samt utrustning och lokaler som svenska skolor bara kan drömma om.

Sedan kan man givetvis hävda att den svenska läroplanen i grunden är bättre än den brittiska och barnen på de bästa internationella skolorna drivs för hårt då alla föräldrar redan planerat in att barnen ska gå på Cambridge och man kan även vara tveksam till, vilket jag ibland är, om det är så nyttigt för barnen att gå i en skola som är så dyr att bara barn med relativt rika föräldrar kan gå där. Jag tror dock att det är mindre hinder som vi som föräldrar kan fixa till. Den ökade förståelse de får från att umgås med barn från hela världen i en skolmiljö som ingen skola i Sverige kommer i närheten tycker jag med lätthet uppväger nackdelarna.

Om jag satt i din sits så skulle kanske även ja ha valt en sådan privatskola som din dotter går på. Jag vet inte för frågan är ju rent hypotetisk.

Visst kan en sådan dyr privatskola på pappret ha mycket bättre resurser än våra vanliga skolor här i Sverige

där man som wille mycket talande och klarsynt skrev att barnen får ” lära sig att lära”. Dvs verktygen och bruksanvisningen sätts i händerna på våra svenska ungar, vilket förhoppningsvis bidrar till att de kan lära sig att lösa problem på egen hand.

Det som man också får på köpet i en vanlig svensk skola är den normala kontakten med jämnåriga från olika sociala skikt. Detta kan vara väldigt nyttigt då det underlättar förståelsen för andra människor, och varför människor tänker och agerar olika beroende på bakgrund.

Även om de går på en dyr privatskola i Thailand med olika nationaliteter så är ju risken ändå ganska stor att flertalet är socialt stöpta i en och samma form, vilket lätt odlar en trångsynthet och ett osunt upphöjt ego. När de slutar skoldagen så umgås man på sin höjd med likasinnade barn från samma sociala skikt, och resten av befolkningen blir då allt mer en alienerad grupp som man bara passerar på håll eller möjligen nyttjar som tjänstefolk.

När de väl är klara med sin fina utbildning från privatskolan

och kanske ska styra skutan i något bolag så har de förmodligen inte en

susning om hur ”vanligt” folk tycker, tänker eller lever (dvs personalen),

och då är det nog lätt gjort att man som elitistisk kapten kör på grund.

Å andra sidan kanske det går jättebra,

vem vet, jag har ju aldrig pluggat på en sådan skola.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    38

  • Tommy

    15

  • GammalDansken

    9

  • pigge01

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Visst finns det dyra skolor, så dyra att föräldrar väljer att bara ha 1 barn, som det skall satsas allt på.

Extra utbildning efter en 8 timmars skoldag för en 4-åring är helt normalt, närmast obligatoriskt...

Lördagsskola och kanske till och med Söndagsskola för samma 4-åring.

Självklart skola på loven, det kostar att bli bäst...

Sorry det passar inte oss, barn skall få vara barn också.

MVH Tommy

Jag vet inte om du syftade på mig men helt klart är kostnaden en faktor för hur många barn man har råd med, 2 barn vore dock helt OK om inte frugan vore så avogt inställd till barn :) .

4-åringarna går bara 4 timmar om dagen i skola och min dotter, som nu är 5, går 6 timmar. Hon, precis som de flesta andra barnen, har därefter andra aktiviteter de flesta dagarna men ganska få av de aktiviterna kan kallas skola, det är mest diverse sport och lekaktiviteter samt kanske "hemspråk". En del av barnen fortsätter förmodligen dessa aktiviteter på loven men de flesta åker nog till sitt "hemland" på loven. Barn ska absolut få vara barn, om inte annat för att det med 100% säkerhet ger bättre studieresultat längre fram och det tror jag alla som är beredda på att betala så mycket pengar är införstådda med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade bara delvis dig Atom, eftersom du en gång skrev att skolpriset var en bidragande faktor till att ni bara skall ha 1 barn.

Resten av mitt inlägg, det där om att barnen går extraskola på helger, kvällar och lov, är baserat på egna observationer från våra barns skola.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag satt i din sits så skulle kanske även ja ha valt en sådan privatskola som din dotter går på. Jag vet inte för frågan är ju rent hypotetisk.

Visst kan en sådan dyr privatskola på pappret ha mycket bättre resurser än våra vanliga skolor här i Sverige

där man som wille mycket talande och klarsynt skrev att barnen får ” lära sig att lära”. Dvs verktygen och bruksanvisningen sätts i händerna på våra svenska ungar, vilket förhoppningsvis bidrar till att de kan lära sig att lösa problem på egen hand.

Det som man också får på köpet i en vanlig svensk skola är den normala kontakten med jämnåriga från olika sociala skikt. Detta kan vara väldigt nyttigt då det underlättar förståelsen för andra människor, och varför människor tänker och agerar olika beroende på bakgrund.

Även om de går på en dyr privatskola i Thailand med olika nationaliteter så är ju risken ändå ganska stor att flertalet är socialt stöpta i en och samma form, vilket lätt odlar en trångsynthet och ett osunt upphöjt ego. När de slutar skoldagen så umgås man på sin höjd med likasinnade barn från samma sociala skikt, och resten av befolkningen blir då allt mer en alienerad grupp som man bara passerar på håll eller möjligen nyttjar som tjänstefolk.

När de väl är klara med sin fina utbildning från privatskolan

och kanske ska styra skutan i något bolag så har de förmodligen inte en

susning om hur ”vanligt” folk tycker, tänker eller lever (dvs personalen),

och då är det nog lätt gjort att man som elitistisk kapten kör på grund.

Å andra sidan kanske det går jättebra,

vem vet, jag har ju aldrig pluggat på en sådan skola.

SN

Som jag skrev så har jag också vissa farhågor över att alla barn har relativt rika till superrika föräldrar och anledningen att jag skrev något i tråden öht var för att kommentera Vaxet´s påstående att även de dyra internationella skolorna i Thailand är sämre än svenska skolor.

I en riktig internationell skola så får bara 20% av eleverna komma från ett enskilt land så därmed är antalet superrika thaibarn med 20 nannies begränsat. De riktiga expat barnen, vilka är i klar majoritet, behöver inte ha särskilt rika föräldrar då skolavgiften oftast betalas av det företag/organisation som föräldrarna jobbar för. I vårt fall tror jag dessutom att vi "neutraliserar" allt umgänge med "brat kidz" genom att de flesta helger åka hem till byn där Atom leker med barnen där, många av dem från mycket enkla förhållanden.

Om vår setúp är bättre eller sämre än vi skulle kunna få i Sverige låter jag vara osagt men att rata Thailand beroende på att det inte finns bra nog skolor tycker jag är fel, om man har pengar att betala för dessa skolor vill säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Om vår setúp är bättre eller sämre än vi skulle kunna få i Sverige låter jag vara osagt men att rata Thailand beroende på att det inte finns bra nog skolor tycker jag är fel, om man har pengar att betala för dessa skolor vill säga.

Fostrad som du är på Fågelviksgymnasiet i Tibro, så är jag övertygad om

att du styr upp skola och fritid på ett bra vis

så att dottern får sunda värderingar och ett välfyllt intellekt.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

.

Om vår setúp är bättre eller sämre än vi skulle kunna få i Sverige låter jag vara osagt men att rata Thailand beroende på att det inte finns bra nog skolor tycker jag är fel, om man har pengar att betala för dessa skolor vill säga.

Med 3 barn i skolåldern (varav jag betalar för 2,5) så kostar en riktigt bra skola tydligen 300.000 Svenska kronor om året, mer än många Svenskar i Sverige tjänar, före skatt.

Väljer att lyssna mest på Wille, och hoppas han har rätt om skolorna.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Med 3 barn i skolåldern (varav jag betalar för 2,5) så kostar en riktigt bra skola tydligen 300.000 Svenska kronor om året, mer än många Svenskar i Sverige tjänar, före skatt.

Väljer att lyssna mest på Wille, och hoppas han har rätt om skolorna.

MVH Tommy

Vet inte hur längesedan wille gick i skola i Sverige men min äldste son gick ut gymnasium för ett par år sedan och under större delen av hans skolgång i Sverige har jag inte varit det minsta imponerad av den svenska skolan, varken utbildningen eller miljön, miljön är förmodligen tusen ggr värre än i Thailand med mobbing och våld som jag inte tror förekommer på samma vis i Thailand.

Min son har gått i flera olika skolor och alla var dåliga på ett eller annat sätt så det var inte bara att han hade otur med sin skola!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur längesedan wille gick i skola i Sverige men min äldste son gick ut gymnasium för ett par år sedan och under större delen av hans skolgång i Sverige har jag inte varit det minsta imponerad av den svenska skolan, varken utbildningen eller miljön, miljön är förmodligen tusen ggr värre än i Thailand med mobbing och våld som jag inte tror förekommer på samma vis i Thailand.

Min son har gått i flera olika skolor och alla var dåliga på ett eller annat sätt så det var inte bara att han hade otur med sin skola!

Och du vet inte vad Wille jobbar med heller.

Jag har en susning, men vet inte till 100%.

Har en Faster och en Kusin som är lärare i Stenungsund, så jag har lite kontakt med den svenska skolan, är inte helt överlycklig, men den slår den Thailändska iaf, och ligger nog i topp i världen.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Fostrad som du är på Fågelviksgymnasiet i Tibro, så är jag övertygad om

att du styr upp skola och fritid på ett bra vis

så att dottern får sunda värderingar och ett välfyllt intellekt.

SN

Yapp, med fötterna förankrade i Fågelviksgymnasiets gyttja kan det inte gärna gå fel :) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Med 3 barn i skolåldern (varav jag betalar för 2,5) så kostar en riktigt bra skola tydligen 300.000 Svenska kronor om året, mer än många Svenskar i Sverige tjänar, före skatt.

Väljer att lyssna mest på Wille, och hoppas han har rätt om skolorna.

MVH Tommy

Jag tycker du gör rätt och svenska skolor är nog helt OK. 300,000 SEK för 2.5 barn räcker dessvärre inte heller och det är givetvis tufft att tjäna ihop om man dessutom ska ha råd att leva.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

För min del kommer det många gånger i mina tankar längtan hem till Sverige, men när man vet att man

brännt allt där hemma så kommer mina tårar.där har ni mina tankar och längtan...sorry.

Med Vänliga Hälsningar Mait.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du vet inte vad Wille jobbar med heller.

Jag har en susning, men vet inte till 100%.

Har en Faster och en Kusin som är lärare i Stenungsund, så jag har lite kontakt med den svenska skolan, är inte helt överlycklig, men den slår den Thailändska iaf, och ligger nog i topp i världen.

MVH Tommy

Jo jag har en susning om vad wille jobbar med (vi har diskuterat skola o utbildning en del eftersom min svärmor är lärarinna).

Och jag är inte impad av svenska skolor men naturligtvis är inte de Thailändska bättre (förutom då de dyraste som Atom pratar om)!

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del kommer det många gånger i mina tankar längtan hem till Sverige, men när man vet att man

brännt allt där hemma så kommer mina tårar.där har ni mina tankar och längtan...sorry.

Med Vänliga Hälsningar Mait.

Bränt? Hur?

Det funkar väl alltid att flytta hem igen?

Låt inte "stolthet" hindra dej från att bo i Sverige.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del kommer det många gånger i mina tankar längtan hem till Sverige, men när man vet att man

brännt allt där hemma så kommer mina tårar.där har ni mina tankar och längtan...sorry.

Med Vänliga Hälsningar Mait.

Just av den anledningen har jag tänkt att inte bränna allt i Sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har en susning om vad wille jobbar med (vi har diskuterat skola o utbildning en del eftersom min svärmor är lärarinna).

Och jag är inte impad av svenska skolor men naturligtvis är inte de Thailändska bättre (förutom då de dyraste som Atom pratar om)!

OK :great:

Vilka skolor är DU impad av då?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bränt? Hur?

Det funkar väl alltid att flytta hem igen?

Låt inte "stolthet" hindra dej från att bo i Sverige.

MVH Tommy

Det är en sak som handlar om mina syskon har inte så mycket kvar hemma Tommy, jag tror det inte handlar om

stolthet utan nått helt annat.

Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går gärna lite rundgång i diskussionen om svensk vs. thailändsk utbildning. För egen del så har jag valet mellan den skolan som Atom har sin dotter på eller någon av de andra två (numera kanske 3)andra skolor som har samma höga anseende bland de internationella skolorna i Bangkok. Denna möjlighet eftersom min arbetsgivare står för 80% av utbildningskostnaderna för barnen och kostnaden därmed inte blir ett problem. Vet inte hur många kvällar jag och Atom har ältat för- respektive nackdelar med internationella skolor i Thailand över ett gäng bira. Tror det enda vi kommit överens om är att vi inte är överens om just detta ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

OK :great:

Vilka skolor är DU impad av då?

MVH Tommy

Har bara erfarenhet av svenska skolor och det var på den tiden då jag själv gick i dem men mycket har försämrats sedan dess. Finns nog flera anledningar till försämringarna men en viktig faktor enligt mig är att det inte längre är ett status yrke att vara lärare längre, det är nästan tvärtom.

Vill inte omvandla det till en politikertråd men jag tror att sossarnas mångåriga styre oxå påverkat utbildningen i Sverige negativt, det var ju nästan fult att va välutbildad i sossesverige ett tag och mycket av resurserna lades på de sämre och de bättre fick inte utvecklas.

Kommer ihåg en gång när jag själv gick i skolan så var det en elev som fick bättre betyg än mig i ett ämne fastän att jag haft bättre poäng på samtliga prov och när jag frågade läraren varför han fick bättre betyg än mig så sa läraren att det var pga att han kämpat hårdare än mig :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går gärna lite rundgång i diskussionen om svensk vs. thailändsk utbildning. För egen del så har jag valet mellan den skolan som Atom har sin dotter på eller någon av de andra två (numera kanske 3)andra skolor som har samma höga anseende bland de internationella skolorna i Bangkok. Denna möjlighet eftersom min arbetsgivare står för 80% av utbildningskostnaderna för barnen och kostnaden därmed inte blir ett problem. Vet inte hur många kvällar jag och Atom har ältat för- respektive nackdelar med internationella skolor i Thailand över ett gäng bira. Tror det enda vi kommit överens om är att vi inte är överens om just detta ;)

Å andra har vi väl löst i stort sett alla världsproblem så jag tycker vi haft bra utdelning ändå :) .

Det finns för- och nackdelar med alla val i livet och så länge man hyfsat väl förstår vilka de är och vad de innebär så tror jag man klarar sig rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att det finns en gemensam nämnare för er som flyttar , eller planerar en flytt till Sverige - och det är att ni har barn i skolåldern.

Jag undrar om ni hade haft samma längtan till Sverige om det inte hade varit för barnen. Valet mellan Thailand och Sverige är ju inte svårt med barn i skolåldern och då ligger det nog nära till hands att man också, för sitt eget bästa, vinklar sitt tyckande så det stämmer med situationen (barnen).

Jag, som inte har några barn att tänka på, trivs väldigt bra i Thailand och har absolut ingen längtan att flytta till Sverige.

Jag vill gå så långt, att skulle jag bli erbjuden ett liv i Sverige med ett lägre kostnadsläge än det jag har i Thailand, så skulle jag ändå välja att bo kvar i Thailand.

Är det fel att tycka så?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att det finns en gemensam nämnare för er som flyttar , eller planerar en flytt till Sverige - och det är att ni har barn i skolåldern.

Jag undrar om ni hade haft samma längtan till Sverige om det inte hade varit för barnen. Valet mellan Thailand och Sverige är ju inte svårt med barn i skolåldern och då ligger det nog nära till hands att man också, för sitt eget bästa, vinklar sitt tyckande så det stämmer med situationen (barnen).

Jag, som inte har några barn att tänka på, trivs väldigt bra i Thailand och har absolut ingen längtan att flytta till Sverige.

Jag vill gå så långt, att skulle jag bli erbjuden ett liv i Sverige med ett lägre kostnadsläge än det jag har i Thailand, så skulle jag ändå välja att bo kvar i Thailand.

Är det fel att tycka så?

Nix pix helt rätt. Jag tycker om Sverige men det är ju så att klimatet är helt åt helvete.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag har ju 4 barn + joel

30 23 22 15 år

Och jag får nog hålla med Barbro om att jag inte är impad av den svenska skolan

och det finns ju mätningar som visar att sverige har hankatt långt ner på stegen om ja inte mins fel så ligger Finland i topp

Men är man studiemotiverad och har föräldrar som orkar ställa upp till 100% så blir det ju en annan femma

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara erfarenhet av svenska skolor och det var på den tiden då jag själv gick i dem men mycket har försämrats sedan dess. Finns nog flera anledningar till försämringarna men en viktig faktor enligt mig är att det inte längre är ett status yrke att vara lärare längre, det är nästan tvärtom.

Vill inte omvandla det till en politikertråd men jag tror att sossarnas mångåriga styre oxå påverkat utbildningen i Sverige negativt, det var ju nästan fult att va välutbildad i sossesverige ett tag och mycket av resurserna lades på de sämre och de bättre fick inte utvecklas.

Kommer ihåg en gång när jag själv gick i skolan så var det en elev som fick bättre betyg än mig i ett ämne fastän att jag haft bättre poäng på samtliga prov och när jag frågade läraren varför han fick bättre betyg än mig så sa läraren att det var pga att han kämpat hårdare än mig :crazy:

OK, så det var kanske sämre förr?

Nu finns skolpeng och möjlighet att välja vilken skola barnen skall få gå i.

Förresten, jag fick en 4:a i engelska av en lärare i gymnasiet, trots att jag var bäst i skolan (slog engelskalärarna i proven)...

Som svar på varför? fick jag "du är för dålig på Tyska" (samma lärare).

Varför fick jag en 3:a i Tyska då? "För att du är så bra på Engelska, och man kan inte vara bra på ett språk och dålig på ett annat" sa den idi*ten...

Fick 5:a i engelska nästa år av en annan lärare...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, jag fick en 4:a i engelska av en lärare i gymnasiet, trots att jag var bäst i skolan (slog engelskalärarna i proven)...

Som svar på varför? fick jag "du är för dålig på Tyska" (samma lärare).

Varför fick jag en 3:a i Tyska då? "För att du är så bra på Engelska, och man kan inte vara bra på ett språk och dålig på ett annat" sa den idi*ten...

Fick 5:a i engelska nästa år av en annan lärare...

MVH Tommy

hahahah :) vilken dåre :)

Jo man kan ju välja skola numera vilket är bra men bor man på en mindre ort så kanske det bara finns 2 skolor och bägge är dåliga :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...