Jump to content
IGNORERAD

Är det fel att längta till Sverige ?


Vaxet

Recommended Posts

John Khonken

Jag har helt ändrat uppfattning om svenska skolan.Dottern fick skriftliga åsikter i alla ämnen nu till jul. Vad som var bra och om hon skulle kunna uppnå målen till grundskolans slut. Haft ett givande samtal med läraren. Mycket bra. Vår nu 13 åriga dotter kom till sverige i maj. Vi pluggar som fan . Hon läser svenska varje dag och extra för att behålla thai. Hon är duktig och vill. Tyvär går det ut över kompisar. Vilket jag tycker är mindre bra.

SLUTSATS

DET HÄNGER MYCKET PÅ INDIVIDEN OCH INDIVIDENS FÖRÄLDRAR OM DOTTERN ELLER SONEN SKA LYCKAS I SVENSKA SKOLAN.

ps Gör dom det så har dom väldigt bra chanser till bättre arbete om dom vill bosätta sig i Thailand igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    38

  • Tommy

    15

  • GammalDansken

    9

  • pigge01

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

även om Jan Björklund tycker att Sverige ha världens bästa skolor.

VA???

Han har ju gjort allt han kan för att reformera svenska skolan eftersom han tyckt att den halkat efter allt för mycket de senaste decenierna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur går det för honom, kan han läsa, skriva Svenska går han i skolan eller jobbar han?

Han kan läsa och skriv Svenska, Engelska och lär nu Tyska.

Men han hoppa av skolan vid 18 år.

Han har svårt att fatta att det behövs bra betyg för bra jobb.

Nu lär han i livets skola.

Han är nu i Tyskland hos sin flickvän.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser att många väljer att flytta till Sverige pga att de vill att deras barn skall få en bättre utbildning, personligen anser jag att utbildar sig gör man för att man skall kunna utföra saker som ger en ett fritt liv och frihet medan många andra ser utbildning som något som skall ge en ett 9-5 jobb mån-fre för att sedan längta till pensionen så man kan bli fri någon gång mellan 60 & 65 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser att många väljer att flytta till Sverige pga att de vill att deras barn skall få en bättre utbildning, personligen anser jag att utbildar sig gör man för att man skall kunna utföra saker som ger en ett fritt liv och frihet medan många andra ser utbildning som något som skall ge en ett 9-5 jobb mån-fre för att sedan längta till pensionen så man kan bli fri någon gång mellan 60 & 65 :)

Utbildning i Sverige idag handlar om att lära sig att lära - inte så mkt annat. Varför jag i 99 fall av 100 skulle välja svensk utbildning före thailändsk så handlar det om att ge mitt barn möjligheter. Möjligheter att läsa vidare, möjligheter att göra fri val baserat på hennes intressen och passion, inte pga av det är de enda alternativen som finns. Vill jag ge mitt barn möjligheterna till frihet, frihet att välja sina egna vägar så är det mkt lättare att göra det med svensk utbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser att många väljer att flytta till Sverige pga att de vill att deras barn skall få en bättre utbildning, personligen anser jag att utbildar sig gör man för att man skall kunna utföra saker som ger en ett fritt liv och frihet medan många andra ser utbildning som något som skall ge en ett 9-5 jobb mån-fre för att sedan längta till pensionen så man kan bli fri någon gång mellan 60 & 65 :)

En del är kanske dessutom kunskapshungriga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildning i Sverige idag handlar om att lära sig att lära - inte så mkt annat. Varför jag i 99 fall av 100 skulle välja svensk utbildning före thailändsk så handlar det om att ge mitt barn möjligheter. Möjligheter att läsa vidare, möjligheter att göra fri val baserat på hennes intressen och passion, inte pga av det är de enda alternativen som finns. Vill jag ge mitt barn möjligheterna till frihet, frihet att välja sina egna vägar så är det mkt lättare att göra det med svensk utbildning.

Så är det nog men jag tror att det allra viktigaste är hur man blir uppfostrad och i Sverige så uppfostras man oftast till att bli arbetstagare vilket passar de flesta tydligen men jag uppmuntrar min store son att vara egen och göra saker som är roliga och lära sig saker som man har nytta av för att nå sina mål och jag kommer att göra samma sak med min lille grabb när han blir äldre.

Många råpluggar ett ämne för att få ett bra betyg och inte för att använda kunskapen i verkligheten.

Och ofta som arbetstagare så får man en lön man precis klarar sig på och till slut blir man en pension som man inte klarar sig på ;)

Själv är jag både egen och arbetstagare men vill vara så mycket ledig som det bara går, man lever förmodligen bara en gång :)

Link to comment
Dela på andra sajter

En del är kanske dessutom kunskapshungriga!

Sant men vissa saker man lär sig i skolan glömmer man bort 1 minut efter man skrivit sitt prov eftersom man inte är intresserad så då kan man undra vad för nytta det var med att spendera ex antal timmar till att plugga in något som man glömt en vecka senare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det nog men jag tror att det allra viktigaste är hur man blir uppfostrad och i Sverige så uppfostras man oftast till att bli arbetstagare vilket passar de flesta tydligen men jag uppmuntrar min store son att vara egen och göra saker som är roliga och lära sig saker som man har nytta av för att nå sina mål och jag kommer att göra samma sak med min lille grabb när han blir äldre.

Många råpluggar ett ämne för att få ett bra betyg och inte för att använda kunskapen i verkligheten.

Och ofta som arbetstagare så får man en lön man precis klarar sig på och till slut blir man en pension som man inte klarar sig på ;)

Själv är jag både egen och arbetstagare men vill vara så mycket ledig som det bara går, man lever förmodligen bara en gång :)

Hehe ja jävligt egen hehehe

Du bjussade på den...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Läser att många väljer att flytta till Sverige pga att de vill att deras barn skall få en bättre utbildning, personligen anser jag att utbildar sig gör man för att man skall kunna utföra saker som ger en ett fritt liv och frihet medan många andra ser utbildning som något som skall ge en ett 9-5 jobb mån-fre för att sedan längta till pensionen så man kan bli fri någon gång mellan 60 & 65 :)

En hög och bra utbildning ger oftast frihet i den mån att fler arbeten går att söka.

En hög och bra utbildning bidrar också starkt till att man lättare kan driva en egen rörelse.

En hög och bra utbildning brukar också ge en högre inkomst som i sig ger friare ramar

till att förverkliga det livet man vill leva under sitt yrkesverksamma liv.

Med en bra och hög utbildning behöver man heller inte vänta på pensionen

innan man kan börja leva det liv som man kanske saknar i sin yrkesverkasamma ålder.

Antar att det var därför som du ”Baboo” kostade på dig din rigg-utbildning.

Alltså att utbildningen i sig skulle generera mer flis i plånboken så att du på din lediga tid kan ha råd att leva lite friare.

Sedan är det ju inte så betungande att fylla skallen med lite ditt och datt,

vilket kan komma till användning på bl.a MPR.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Sant men vissa saker man lär sig i skolan glömmer man bort 1 minut efter man skrivit sitt prov eftersom man inte är intresserad så då kan man undra vad för nytta det var med att spendera ex antal timmar till att plugga in något som man glömt en vecka senare!

Exakt: Om man är utrustad med en teflonhjärna

så biter vare sig vettiga motargument eller skolans läroböcker på den egna förträffligheten. :giggle:

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det var därför som du ”Baboo” kostade på dig din rigg-utbildning.

SN

Ett bra exempel, en kort utbildning som ger nåt direkt och även om den aldrig skulle leda till nåt jobb så har den bara kostat en vecka av ens liv och en 25-30 000 spänn :) Om man däremot läser till Jurist i 5-6 år så blir man ju "tvungen" att knega som jurist eftersom utbildningen både kostat tid och pengar för det blir ju lite jobbigt om man efter att man jobbat som jurist nån vecka och kommer på att jag vill nog bli läkare istället :)

Men förstår att det är jag som är udda i denna fråga :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt: Om man är utrustad med en teflonhjärna

så biter vare sig vettiga motargument eller skolans läroböcker på den egna förträffligheten. :giggle:

SN

Betvivlar att det finns en enda person som kommer ihåg allt de lärt sig i skolan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Betvivlar att det finns en enda person som kommer ihåg allt de lärt sig i skolan!

Jag har hört att det fanns en sådan herre i Flen,

men jag har glömt bort vad han heter . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Tommy!

Fruns 10-åriga dotter ska med er till Sverige.

Har ni yngre barn så gör vad du kan fär att hålla ihopa familjen!

Du kan få stora problem med de ynger.

Är 10-åringen klipsk så snappar hon upp och fixar nya kompisar snabbt.

pigge01

Håller nog med Tommy att låta flickan vara kvar i Thailand. Fixa nya kompisar är väl det minsta problemet men skolmässigt ligger dom för långt efter, Svenska skolan är inte så bra som många tror. Jag och frugan tog hennes grabb till Sverige när han var 12 år och det fungerade inte. Med facit i hand så skulle jag aldrig mer ta ett Thaibarn till Sverige som är över 6 år.

Tråkigt att du har dåliga erfarenheter, men oavsett om problemen blir stora, små eller inga, så erbjuds flickan en möjlighet till ett helt annat liv, och många fler valmöjligheter om hon flyttar till Sverige än om hon stannar i Thailand.

Att göra bara en liten klassresa i Thailand är i det närmaste omöjligt, men en Thailändare med skolning från Europa kan klättra både två och tre klasser, ekonomiskt och respektmässigt den dagen hon väljer att bosätta sig i Thailand igen.

Och dessutom öppnar sig ju hela världen för en tjej med svensk skola i bakgrunden, med Thailändsk skola kan man ju i det närmaste säga att allt annat än Thailand är helstängt.

Dottern har syskon på sin Pappas sida också, men hon verkar gilla "min" sida bättre :whistle:

Vad gäller klassresor och skolgång för henne i Thailand så behöver vi nog inte oroa oss för den biten.

Hennes fars familj är hyfsat välbeställda, frugan gissade på mellan 200 och 400 miljoner bath i tillgångar, att fördela på 3 barn/barnbarn.

Hennes Far e playboy, en kul typ som bara jobbat nån vecka i sitt 39-åriga liv, men hennes Farbror som är familjeöverhuvud sedan Farfar gick bort för några år sedan har planen klar för vår dotter.

Bra skola i Bangkok, sedan Universitet i USA eller Aus.

Klart vi vill ta henne med oss, men som sagt inte lätt att bestämma vad som är vettigast.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Dottern har syskon på sin Pappas sida också, men hon verkar gilla "min" sida bättre :whistle:

Vad gäller klassresor och skolgång för henne i Thailand så behöver vi nog inte oroa oss för den biten.

Hennes fars familj är hyfsat välbeställda, frugan gissade på mellan 200 och 400 miljoner bath i tillgångar, att fördela på 3 barn/barnbarn.

Hennes Far e playboy, en kul typ som bara jobbat nån vecka i sitt 39-åriga liv, men hennes Farbror som är familjeöverhuvud sedan Farfar gick bort för några år sedan har planen klar för vår dotter.

Bra skola i Bangkok, sedan Universitet i USA eller Aus.

Klart vi vill ta henne med oss, men som sagt inte lätt att bestämma vad som är vettigast.

MVH Tommy

I så fall verkar hon få det bättre i Thailand även om det måste kännas förjävlig för henne att hennes mor flyttar till andra sidan jorden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

För att återgå till Vaxet som säger sig längta bort (till Sverige) när han är i Thailand.

Kanske han är på ett besök i Bkk, och sittandes i en bilkö med fallerande aircond,

och samtidigt försöker komma överrens med en sur medpassagerare som inte

har tillräckligt med ris i thaimagen.

Ja då är det lätt att längta bort!

Eller som det i visan sjungs:

Säg, är det konstigt att man längtar bort någon gång?

Om man gärna vill

lyss till lärkans drill eller trastens glada sång.

Om man älskar hav och vindar

och är trött på neon och betong.

Är det konstigt att man längtar bort någon gång?

Heja Sverige och sommarstugan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dottern har syskon på sin Pappas sida också, men hon verkar gilla "min" sida bättre :whistle:

Vad gäller klassresor och skolgång för henne i Thailand så behöver vi nog inte oroa oss för den biten.

Hennes fars familj är hyfsat välbeställda, frugan gissade på mellan 200 och 400 miljoner bath i tillgångar, att fördela på 3 barn/barnbarn.

Hennes Far e playboy, en kul typ som bara jobbat nån vecka i sitt 39-åriga liv, men hennes Farbror som är familjeöverhuvud sedan Farfar gick bort för några år sedan har planen klar för vår dotter.

Bra skola i Bangkok, sedan Universitet i USA eller Aus.

Klart vi vill ta henne med oss, men som sagt inte lätt att bestämma vad som är vettigast.

MVH Tommy

Lycka till med vad det än blir, och välkommen tillbaks till Sverige. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Betvivlar att det finns en enda person som kommer ihåg allt de lärt sig i skolan!

Men det finns de som kommer ihåg mer än andra, klart som tusan att det fastnar och sedan är det ju upp till var och en att bygga på!

Eller menar du att om du skulle börja om skolan så hade du hade startat på i princip noll

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall verkar hon få det bättre i Thailand även om det måste kännas förjävlig för henne att hennes mor flyttar till andra sidan jorden!

Det blir tufft utan tvekan, men dottern (Looksorn) är med och bestämmer, inget görs utan hennes vetskap.

Det finns dock en stor anledning till flytten som vi är helt överens om, känner mej inte riktigt mogen att posta anledningen på nåt forum ännu.

Det har inte med ekonomi att göra, mycket viktigare än så, jag kanske återkommer i ämnet.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

När frugan kom till Sverige för 2 år sedan så tog hon hit sina två barn, flicka 15 och pojke 8.

Tycker att man kan säga att dottern var i den åldern som skulle tyckas vara en ”svår” ålder med pubertet med allt vad det innebär. Tilläggas skall också att frugan fick åka direkt tillbaka hem för att jobba ett halvår för att avsluta sina förpliktelser på jobbet, med resultat att jag tog hand om dottern (+ mina 4 egna barn) medan moder och bror åkte hem. Så det var vad man kan kalla inga bra förutsättningar…

Men jag hade aldrig några farhågor att det inte skulle funka, eftersom dottern var mycket studiemotiverad och kunde flyttande engelska innan hon kom hit och hon kom från en studiemotiverad och akademisk miljö där hennes mor, far farbröder, mostrar är akademiker…

Så nu två år senare läser dottern 2ndra året på IB-school (liknande vårt gymnasium men på engelska) med toppbetyg, dvs MVG i alla ämnen och drömmar om tandläkarutbildningen på Karolinska…(topp 3 i världen inom tandläkarutbildning , heja Sverige).

Hur har det då gott för sonen som nu är 10? Samma där, ”toppbetyg”, många kompisar och han bara älskar Sverige (hoppas det går lika bra om 3-5 år…).

Varför funkar det för dessa barn men inte andra? Jag tror orsaken är många och en del har redan tagits upp tidigare i tråden, men här följer några till...

1. Barnen har alltid bott hos mamman, dvs ej blivit uppfostrade av mor eller farföräldrarna på landet.

2. När båda barnen kom hit så kunde de flyttande Engelska (lärarna på skolan uppskattade detta mycket eftersom de då kunde kommunicera med dem)

3. De kom från en miljö där studier ”uppskattades”

4. De kom till en plastpappa som motiverade barnen att studera och har egna barn som läser på universitetsnivå.

5. De har fått hjälp av mig och modern i sina studier och ”val” av kompisar…

6. De har sunda och friska normer och regler som de har fått med sig från barnsben.

7. De kommer från ”normala” familjeförhållanden…

Ha en bra dag och ursäkta Vaxet att jag kom in på lite andra saker i din tråd…

Men sägas skall är att jag under många år efter en längre vistelse i Thailand inte orkade ens tänka på landet och jag är fortfarande tveksam om jag har lust att flytta till Asien igen överhuvudtaget, men man kan ändra sig…

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, min erfarenhet är att svenska skolan är bättre än den Thailändska sisådär 10 dagar i veckan.

Och då jämför jag ändå med riktigt dyra internationella skolor i Thailand.

Den största skillnaden och den som gör framtiden helt annorlunda för barn är att man inom den svenska skolan premierar egna initiativ och kreativitet, emedan den Thailändska skolan lär ut fullständig respekt för överheten, och skall något göras så är det inte på eget bevåg utan på uppmaning av någon med högre rang.

Tveklöst är den svenska skolan ofantligt mycket bättre än den thailändska men de allra bästa internationella skolorna är en helt annan sak. Riktiga internationella skolor, och sådana finns det bara tre stycken av i Thailand, alla i Bangkok, har ingenting med Thailand eller det thailändska skolsystemet att göra och det finns inga thailändska lärare. Dotterns skola utklassade genomsnittet i Sverige, England och resten av världen på någon form av jämförande test förra året i alla ämnen och för alla årskurser. De har en lärartäthet samt utrustning och lokaler som svenska skolor bara kan drömma om.

Sedan kan man givetvis hävda att den svenska läroplanen i grunden är bättre än den brittiska och barnen på de bästa internationella skolorna drivs för hårt då alla föräldrar redan planerat in att barnen ska gå på Cambridge och man kan även vara tveksam till, vilket jag ibland är, om det är så nyttigt för barnen att gå i en skola som är så dyr att bara barn med relativt rika föräldrar kan gå där. Jag tror dock att det är mindre hinder som vi som föräldrar kan fixa till. Den ökade förståelse de får från att umgås med barn från hela världen i en skolmiljö som ingen skola i Sverige kommer i närheten tycker jag med lätthet uppväger nackdelarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns de som kommer ihåg mer än andra, klart som tusan att det fastnar och sedan är det ju upp till var och en att bygga på!

Eller menar du att om du skulle börja om skolan så hade du hade startat på i princip noll

Nej naturligtvis inte på noll!

Men ofta när jag skall göra en del uträkningar på mitt nuvarande jobb så måste jag in och leta vilka formler det var eftersom jag inte kommer ihåg alla mellan gångerna!

Ännu värre om man är tex läkare och annat där pluggandet aldrig tar slut eftersom det kommer nya rön hela tiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveklöst är den svenska skolan ofantligt mycket bättre än den thailändska men de allra bästa internationella skolorna är en helt annan sak. Riktiga internationella skolor, och sådana finns det bara tre stycken av i Thailand, alla i Bangkok, har ingenting med Thailand eller det thailändska skolsystemet att göra och det finns inga thailändska lärare. Dotterns skola utklassade genomsnittet i Sverige, England och resten av världen på någon form av jämförande test förra året i alla ämnen och för alla årskurser. De har en lärartäthet samt utrustning och lokaler som svenska skolor bara kan drömma om.

Sedan kan man givetvis hävda att den svenska läroplanen i grunden är bättre än den brittiska och barnen på de bästa internationella skolorna drivs för hårt då alla föräldrar redan planerat in att barnen ska gå på Cambridge och man kan även vara tveksam till, vilket jag ibland är, om det är så nyttigt för barnen att gå i en skola som är så dyr att bara barn med relativt rika föräldrar kan gå där. Jag tror dock att det är mindre hinder som vi som föräldrar kan fixa till. Den ökade förståelse de får från att umgås med barn från hela världen i en skolmiljö som ingen skola i Sverige kommer i närheten tycker jag med lätthet uppväger nackdelarna.

Visst finns det dyra skolor, så dyra att föräldrar väljer att bara ha 1 barn, som det skall satsas allt på.

Extra utbildning efter en 8 timmars skoldag för en 4-åring är helt normalt, närmast obligatoriskt...

Lördagsskola och kanske till och med Söndagsskola för samma 4-åring.

Självklart skola på loven, det kostar att bli bäst...

Sorry det passar inte oss, barn skall få vara barn också.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...