Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv


Odin

Recommended Posts

Jaha på grund av förekommen anledning startas denna tråd där vi kanske inte behöver vara rädda för att vissa element tar illa upp om det skulle råka ligga lite färsk mat på marken...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    201

  • thaimoose

    43

  • maakaao

    37

  • wavis

    32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

ja, det beror väl på vad man äter?

A.

Förvisso, alla äter ju inte kött. Men vi minskar ju iofs. konkurrensen om grödorna bland växtätarna iaf.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar med en bild på ett torn som vi byggde i somras av nästan uteslutande mtrl. vi hittade på plats.

Om ni kollar noga så ser ni en människa till vänster om tornet, då får ni en uppfattning om storleken...

IMAG0022.jpg

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra Odin en sådan tråd har jag saknat!!! Nu har vi en tråd för oss själva :whistle: . Tycker det är dags att vi kollar hur många jägare det finns här på MPR det kanske blir en MPR jakträff framöver?

På tal om jakttorn så finns det många modeller detta byggde jag i höstas, numera använder jag telefonstolpar ca 6 meter högt till taket(klenare än elstolpar). De blir verkligen stabila och behöver inte underhållas de närmaste åren, plåttak är inte fel heller när höstregnet och nordanvinden tar i. Jag fick inviga detta torn med en kronhjortshind, har också sett vildsvin och älg här.

post-3878-0-99466600-1294345709_thumb.jp

post-3878-0-41860000-1294346390_thumb.jp

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... Joo det där tornet var roligt, det döptes förövrigt till Skatboet. Men dom 5 efterföljande tornen som jag/vi gjorde i tryckt virke var väl sådär roliga.

Eller dom 5 foderhäckar och foderautomater vi åxå byggde stod ända upp i halsen, 32 grader varmt mygg och broms till förbannelse... Hehe det kostar på att sköta om naturen... Men det va gott med öl..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör hunden i rumpan på hjorten? Gillar de att sticka nosen där? ;)

Dom flesta Hjortdjur har körtlar där som dom använder till revirmarkering mm. och dom luktar starkt (och säkert gott för Hjortar (och hundar))

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör hunden i rumpan på hjorten? Gillar de att sticka nosen där? ;)

Jag använder hunden till att spåra med, det var nog mera en ögonblicksbild. ;)

Här har du en bild till lite suddig men....

post-3878-0-61209800-1294347424_thumb.jp

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har åxå 3 Terriers En Tyskterrier 6 mån. en Border 1,5år. och en Blandterrier tik som är Stjärnan.

Innan toksnön kom så fick jag iaf. glädjen att höra alla 3 hundarna driva Gris runt mej, de va en upplevelse.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med en jakt- och fisketråd mitt i allt Thailand. :)

Själv har jag packat en ryggsäck färdigt för avfärd tidigt i morgon bitti. Ska försöka få korn på någon vintertjäder i bästa fall, samt få en himla massa motion och frisk luft. Var iväg i måndags och hann med prick 12 km skidor i ospårad djup lössnö under de 5 tim dagsljus som varade. Var så slut i armar och ben att jag knappt orkade hålla i ratten när jag skulle köra hem. Såg totalt tre tjädertuppar under dagen men dom var alla skygga och släppte mig tyvärr inte inom skotthåll. Hoppas på bättre tur i morgon, skulle sitta fint med en tjäderstek.

Eftersom jag varit i Thailand varenda toppjaktsäsong sen 1995 så har jag tyvärr bara toppjaktspix på dia och inga på datorn. Så istället för att bjuda på någon egen bild på temat så pyttsar jag in ett par tuber från extremt lyckade vintertjäderjakter. Norsk och finsk-skapade dock.

Fågeltätheten som finns på filmerna har jag tyvärr aldrig upplevt utan majoriteten vinterdgr kommer man hem tomhänt utan att ens ha sett någon fågel. Frisk luft råder det dessbättre ingen brist på och ju svårare, desto roligare när det väl lyckas. Nu har jag ju i morgon också ett 12 km långt, halvhårt, spår att åka i så då bör jag väl hinna förlänga det till 17-18 km i alla fall. Ju fler km ju fler chanser. Bara inte snöovädret som är på väg norrut ställer till det.

http://www.youtube.com/watch?v=B9Sh1QHbblo&feature=related

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Kim jag är väldigt avundsjuk, få saker slår en dag på skidor i Tjäderskogen, känslan att sitta vid tjärvedsbrasan och dricka kaffe och veta om att nu på vägen hem så har man alla dom ``heta´´ställen kvar.

Då känner man ingen kyla eller trötthet, tankarna på jobb å annan skit är som bortblåsta man är bara enormt fokuserad.

Vi har haft en skogsfågelboom i Älvdalen under förra året, jag var inte upp själv men jag snackade med kompisens far som sa att det är tjäder så ini h-e i skogen även i år.

Och jag märkte att så var fallet på älgjakten i år då det sprang skogshönskycklingar i stort sett varenda buske.

Knäpp kort förtusan, å Skitjakt på re..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hittat en enda bild från mina jaktmarker,soi 6-15.Tyvärr har jag inga egna bilder heller därifrån men vore kul att få se andras nedlagda byten därifrån.Mvh Måne jaktvårdskonsulent.PS Har även jagat på Nana Plaza men tyvärr inga fotobevis DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Man kan ju fråga sig, förekommer jakt värt namnet överhuvudtaget i Thailand? Vad jag förstår så finns bara en spillra jaktbart vilt kvar i naturreservat,och där är det fridlyst. Sedan förekommer ju jakt på lite smågnagare, småfåglar och annat smått som Thailändarna okritiskt äter.

Konstaterar bara att vill man jaga så får man nog välja ett annat land än Thailand, det jaktbara vilt som funnits är för länge sedan näst intill utrotat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag har ingen källa för det här bara hörsägen...

Men tydligen så ska det finnas ett par Hjortarter som jagas av the upperclass, bla. en liten modell i storlek som våra harar.

Men troligtvis så är ju tjuvjakt inte en ovanlig företeelse ute i provinserna.

Och dom fångar ju fåglar i nät och skjuter råttor m. luftgevär... de e ju jakt det åxå.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

:Det är ju alltid roligt att se dom whistle:

post-5528-0-49000500-1294393361_thumb.jp

Snyggt. F-n va man längtar.

Det enda som ger mej problem med att flytta till Thailand halvårsvis om 3-4 år är att det blir liksom fel tid för mej, jag skulle vilja vara i Sve höst och vinter.

Och då i thai på svenska vår och sommar... När jag berättar det för folk så betvivlar dom min mentala status..

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt. F-n va man längtar.

Det enda som ger mej problem med att flytta till Thailand halvårsvis om 3-4 år är att det blir liksom fel tid för mej, jag skulle vilja vara i Sve höst och vinter.

Och då i thai på svenska vår och sommar... När jag berättar det för folk så betvivlar dom min mentala status..

Nu betvivlar jag oxå den :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inte så mycket att jaga i Thailand förutom kvinns.

Det går inte längre eftersom jag är nygift.

Så, jag köpte en fiskebåt och fiskar nu krabba med nät.

Skönt att komma ut och få frisk havsluft!

post-3370-0-22376300-1294396657_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jägare, jag skulle vilja kalla att för slaktare. Bygga stora torn för att se djuren bättre, lägga ut mat till vildsvinen för att sen sitta och prickskjuta från en husvagn, nä ut och kryp ibland buskarna och ge djuret en chans.

Har en kompis som skadeskjöt en vildsvinsgalt men han och hans kompis vågade inte göra eftersök för att en skadad vildsvinsgalt kunde vara mycket farlig, de e jägare de. Kan väl säga att jag har trissat honom mycket för detta när han säger att han ska åka och jaga.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Att inte bry sig om att ordna eftersök när man skadeskjutit är ett lagbrott, sådana personer har inget i skogen att göra.

Dessutom, som Stefan5300 dra alla jägare över en kam och kalla dem slaktare är ganska överdrivet. De allra flesta jägare driver sin hobby seriöst.

Då skall man bara ta av viltstammarna tillväxt, man får inte skjuta slut på allt vilt då finns inget vilt kvar som kan föryngra sig, det är så man gjort i Thailand, det är därför inget högvilt finns kvar i skogarna där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte bry sig om att ordna eftersök när man skadeskjutit är ett lagbrott, sådana personer har inget i skogen att göra.

Dessutom, som Stefan5300 dra alla jägare över en kam och kalla dem slaktare är ganska överdrivet. De allra flesta jägare driver sin hobby seriöst.

Då skall man bara ta av viltstammarna tillväxt, man får inte skjuta slut på allt vilt då finns inget vilt kvar som kan föryngra sig, det är så man gjort i Thailand, det är därför inget högvilt finns kvar i skogarna där.

Ja det är ju väldigt seriöst att sitta i jakttorn högt upp i luften eller att lägga ut mat för att sen sitta och vänta på djuren och skjuta dom. Nä ut och kryp ibland buskarna som dom gjorde på hedenhös tid.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte bry sig om att ordna eftersök när man skadeskjutit är ett lagbrott, sådana personer har inget i skogen att göra.

Dessutom, som Stefan5300 dra alla jägare över en kam och kalla dem slaktare är ganska överdrivet. De allra flesta jägare driver sin hobby seriöst.

Då skall man bara ta av viltstammarna tillväxt, man får inte skjuta slut på allt vilt då finns inget vilt kvar som kan föryngra sig, det är så man gjort i Thailand, det är därför inget högvilt finns kvar i skogarna där.

Dessutom tycker jag att det är slakt när inte djuret får en chans.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...