Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv


Odin

Recommended Posts

GammalDansken

Om man läser jägarens förklaringar på varför han gillar att döda

får man nästan en känsla av att det är bytesdjuren själva som vill.

Titta i ögat, hallo eller, är det rädslan i ögonen du spanar in genom kikaresiktet

som får dig att gå igång, eller är det ljudet av smärta efter ett missriktat skott.

Det är ju, precis som med inköp av prostituerade flickor i Thailand,

en laglig sysselsättning att jaga och döda mera eller mindre tama djur

- men inte fan blir det etisk försvarbart, vad ni än säger.

Av någon anledning är snacket om mördandet, i samband med jakt, tabuförklarat,

men i stället för att raljera så tillåt de som vill att ha åsikten att det är fel.

Det är ju konstigt att de som äter kött osv inte får tycka som de vill

medan de som är med i jaktvapenlobbyn per automatik har rätt.

Om kritiken svider så mycket som den verkar göra,

är inte det då, om något, ett erkännande av att det finns en hel del ömma tår att trampa på?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    201

  • thaimoose

    43

  • maakaao

    37

  • wavis

    32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kritiken svider inte, det är bara jobbigt att försöka förklara livets realiteter för såna som inte vill eller har förmågan att förstå.

Människan har jagat sedan tidernas begynnelse.

Att du vill försöka få igång en diskussion bara för att du gillar att raljera med din i mina ögon bristfälliga argumentations teknik i vilket ämne som helst gör mej bara trött.

Man ska tala till ett barn på barns vis...

Du gillar inte Jakt och jägare, fine men sluta gnälla på mej/oss för att jag/vi gör det OK?

Kom med sakliga argument så ska jag gärna pladdra med dej men så länge det är på denna nivå så betackar jag mej...

Puss på er alla Nu är det 3 timmar kvar till Bira och Jäger.. Tjohooo

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är stenåldersgener och överlistande som är din kick så tycker jag att du ska jaga med spjut. Krävs inte mycket överlistande för att skjuta ett intet ont anande djur med gevär på långt avstånd!

// mrco

Är nog förbjudet att jaga med spjut i Sverige!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni tillhör ju säkerligen den skara som skaffar sommar katt,

Mvh

Magnus-Chumphae

Nej du Magnus, Jag har aldrig skaffat någon sommarkatt. Då jag har bott på landet längs kusten på Öland större delen av mitt liv så har jag inte behövd att skaffa sommarkatt, då katter hör till vardagen när man bor på landet. Men däremot så har jag anlitat folk till att skjuta ihjäl dom stackars djuren som kommer till bebyggelser och vill ha mat när dom lämnats vind för våg av statsråtter som inte tycker det är kul längre när den lilla gosiga kattungen växt upp till en fullvuxen katt.

Sen kan vi diskutera vad jakt är. För mig är jakt att jaga bytet, inte att sitta och vänta på att bytet ska komma till jägaren.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som vildsvinen förökar sig snabbare än man trott och förstör och ställer med kostnader i samhället.

http://www.svd.se/ny...oje_5854033.svd

Vet att det finns mycket vildsvin i Hemfosa där jag har landställe och skulle inte vilja möta ett uppretat svin där när man är ute i skogen. Har för mig att Odin håller till där ibland så han kan få säkra markerna för oss svampplockare. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Ska ni jägare köpa den nyskrivna boken om "vargen den jagade jägaren"?

På lördag börjar årets vargjakt. Lisa Ahlqvist har läst Henrik Ekmans bok om den jagade jägaren – som handlar lika mycket om människan och hennes självuppfattning.

Ekmans bok om den jagade jägaren – som handlar lika mycket om människan

och hennes självuppfattning.

Den konfliktfyllda historien tog en vändning utan att den ena parten nog riktigt begrep vad som hände. En strykare gick från fredlös till fredad när hoppet om att överleva var så gott som ute. Fattig var hon i vilket fall. Om man nu inte räknar rikedom i naturupplevelser, såsom den att springa runt i skogen under stjärnklar himmel. Fast vad sätter en varg egentligen för värde på sådant? Och är det verkligen inte möjligt att skriva något om detta djur utan att texten låter som kriminalreportage eller en snyftsaga från förrförra seklet?

http://www.gp.se/kulturnoje/litteratur/1.527355-henrik-ekman-vargen-den-jagade-jagaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacket i jägarkretsar ang. vargjakt är just nu att vi ska bojkotta vargjakten, varför ska vi hjälpa till med att förvalta nånting som vi inte vill ha...

Jag anser att visst ska vi ha varg men problemdjur måste tas bort, vargen hör till den Svenska faunan och det gör människan åxå.

Så nu när vi ska ha varg så ska vi låta den sprida sej som den vill, inte begränsa den till mellansverige. Vill den vara i skåne så ska den ha lika stor rätt att vara där som nån annan stans...

Vilket också inbegriper Stockholm, vill dom vara på Djurgården, så låt dom...

Ska vi fortsätta med utsättning av Varg så ska vi åxå sätta ut i mälardalen och i den södra landsänden.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som inte gillar jakt och jägare etc, läs denna artikel som kom i min brevlåda idag försök att tänka er in i en situation utan jägaren. Jag tror att den finns att läsa här men inte hittat artikeln Svenskjakt Se artikeln som PDF längre ner i inlägget.

Vad skulle hända om inte jägaren fanns? Jag tror inte att någon av er vill lägga ett antal tusen på att fodra svältande djur? Eller ge er ut mitt i natten på eftersök där ett stort vildsvin ligger i buskarna och bara väntar på att få rusa mot jägaren med hund. :sFduh:

Om vi inte bedriver grisjakt vid åtel som har bivit så kritiserat här av stefan 5300, vakjakt, jakt med hund etc för att förebygga så blir det precis som artikeln med vildsvinen i föregående inlägg. :suicide:

NI som har andra åsikter får gärna ha dem, men innan ni uttalar er fundera på vad som händer i ett samhälle som vi lever i idag om inte jägarna funnits! :whoco5:

Ps. Tyvärr stefan 5300 viltsteken är till för de som kan se en helhet i jakten och inte bara plockar godbitarna! :whistle:

Visst behövs jägare001.pdf

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacket i jägarkretsar ang. vargjakt är just nu att vi ska bojkotta vargjakten, varför ska vi hjälpa till med att förvalta nånting som vi inte vill ha...

Jag anser att visst ska vi ha varg men problemdjur måste tas bort, vargen hör till den Svenska faunan och det gör människan åxå.

Så nu när vi ska ha varg så ska vi låta den sprida sej som den vill, inte begränsa den till mellansverige. Vill den vara i skåne så ska den ha lika stor rätt att vara där som nån annan stans...

Vilket också inbegriper Stockholm, vill dom vara på Djurgården, så låt dom...

Ska vi fortsätta med utsättning av Varg så ska vi åxå sätta ut i mälardalen och i den södra landsänden.

Ja du Odin jag bara väntar på den dag vargen är här i mina trakter permanent. Då kan man glömma älgjakten och inrikta sig på att bygga fällor och åtla. :crazy:

Det har faktiskt hänt att den dragit förbi några gånger men det sägs att det var en ung hane som letar partner.

Läste idag att det behövs nytt blod så nu ska det planteras in flera vargar från finland och djurparksvargar. :sFduh:

Ska de plantera ut valpar så måste det ske väldigt tidigt så att de får växa upp med vilda varghonor annars får vi snart se ett angrepp på en människa.

Såg för lite sedan på discovery om ett vargangrepp i USA , familjen klarade sig men hade dom inte varit på stranden och haft vattnet att springa ut i så kunde det slutat hur illa som helst.....

:wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade lite gamla scannade jaktbilder på datorn som jag fått av en jaktkompis som precis som jag gillar foto. Gillade den här som visar när jag är på väg hem från skogen i solnedgången efter en vinterjaktdag. Saknar kälken jag drar på bilden, den hade jag tillverkat själv på jobbet för att kunna dra fram ved till skogskojan under vinterjakter. Den var lätt och stabil och lämpade sig, som synes på bilden, även för att dra annat än ved. Tror jag har ett renskinn, en sovsäck, några orrbulvaner och en ryggsäck med mat och extrakläder på den vid tillfället. Kompisen och jag brukade nämligen då turas om att passa vid några bulvaner samtidigt som den andre skidrade runt i närmarkerna för att, om inte skjuta en orre, så i alla fall få dom på vingar. En orre som flyger förbi en bulvan sätter sig som regel vid den, men då kräver det förstås att det flyger runt lite orre också.

Vad gäller kälken så blev den, när jag började resa till Thailand på vintrarna, stående orörd på vedhögen vid morsan stuga i så många år att de till slut kastade bort den. Utan att fråga mig!

Suck, nu hade jag ju behövt den ibland.

jakt1.jpg

Skymtar även min dåvarande ständige följeslagare i skogen springa runt hundra meter framför mig på bilden. En engelsk setter jag tog bort hösten 1999 vid en ålder av 12,5 år. Bästa jaktkompis jag haft.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är en sak man måste ha i åtanke när man skaffar en valp, allt har en ände, och tyvärr så är ett hundliv ganska kort. Jag ser det som en ärosak eller en förbannad plikt att ta sin bästa vän av daga den dagen det är jobbigare att leva än motsatsen...

Detta är något av det mest smärtsamma jag någonsin har upplevt

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man tillgång till vapen och kan tänka sig att skjuta fullt friska djur i frihet måste man kunna ta död på ett tamdjur som inte mår så bra utan problem! (trots relationen)

Link to comment
Dela på andra sajter

[quote name='maakaao' timestamp='1294767764' post='271038'

Om vi inte bedriver grisjakt vid åtel som har bivit så kritiserat här av stefan 5300, vakjakt, jakt med hund etc för att förebygga så blir det precis som artikeln med vildsvinen i föregående inlägg. :suicide:

Ps. Tyvärr stefan 5300 viltsteken är till för de som kan se en helhet i jakten och inte bara plockar godbitarna! :whistle:

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan, kan Du nämna ett enda tillfälle då en människa i Sverige attackerats av varg? Eller då någon skjutit varg och hävdat självförsvar? Din fråga är rent trams och innehåller ett outtalat påstående om att jägare tjuvskjuter varg, förebärande försvar. Jag har aldrig hört talas om ett sådant fall -har Du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan, kan Du nämna ett enda tillfälle då en människa i Sverige attackerats av varg? Eller då någon skjutit varg och hävdat självförsvar? Din fråga är rent trams och innehåller ett outtalat påstående om att jägare tjuvskjuter varg, förebärande försvar. Jag har aldrig hört talas om ett sådant fall -har Du?

Jägare attackerad av varg

Den 77-årige mannen, hemmahörande i Örebro län, var ute på harjakt utanför sin sommarstuga i Grangärde i södra Dalarna tillsammans med en granne under måndagen.

Plötsligt blev han påhoppad från sidan av en varg.

Mannen föll och vargen bet tag i örat. När 77-åringen skyddade sig med armarna fick han bett även där, skriver Nerikes Allehanda.

Först när han fick iväg ett skott i luften gav sig vargen av.

Uppsökte sjukhus

Mannen sökte vård för sina skador på sjukhuset i Lindesberg, som kunde konstatera att han får rispor och svullnader på örat efter attacken.

- Det var en ungvarg, det är jag säker på, säger den skadade jägaren till Nerikes Allehanda.

Att vargar attackerar människor är extremt ovanligt. Nu ska vargforskare undersöka fallet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Ett par rispor i örat,låter inte som varg.

en varg som biter en man i armen

lämnar garanterat andra spår än

rispor i örat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Ett par rispor i örat,låter inte som varg.

en varg som biter en man i armen

lämnar garanterat andra spår än

rispor i örat.

Så du menar att det finns jägare som går ut i skog och mark med en bössa och inte ser eller vet vad det är för djur som dom blir attackerade av.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att det finns jägare som går ut i skog och mark med en bössa och inte ser eller vet vad det är för djur som dom blir attackerade av.

Jag sa aldrig att det var en jägare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sa aldrig att det var en jägare..

Jag tyder det som att du svarade på artikeln i tidningen och där skrivs det om rispor, vilket du också gör i ditt inlägg och i tidningen skriver dom att det var en jägare.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyder det som att du svarade på artikeln i tidningen och där skrivs det om rispor, vilket du också gör i ditt inlägg och i tidningen skriver dom att det var en jägare.

Och när det står i tidningen så är det rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när det står i tidningen så är det rätt?

Nej det är inte säkert, men jägaren var ju 77 år och då tycker jag att ska finnas så mycket jakterfarenhet att han måste se vad det var för djur han blev attackerad av.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, detta väckte en del känslor. Personligen är jag mycket för både friluftsliv och fiske, men jag har ingen jägarexamen.

Kommer heller inte ta någon sådan, men det beror inte på min aviga inställning till fenomenet jakt som sådant, utan för att jag ogillar att döda, oavsett anledning och oavsett vilken typ av varelse det nu kan handla om.

Jag har många vänner som bedriver jakt och de är trevliga kamrater, rakt igenom.

Tyvärr har jag inte samma tur hemmavid.

Jag bor i en stor skog där man bedriver jakt. Vid två tillfällen har jag man ägnat sig åt skadegörelse på mina bilar. Vid ett av tillfällena fann jag 30-talet hagelmärken på bakluckan och en hagelpatronhylsa ett 30-tal meter från bilen. Vid det andra tillfället slog man en gevärskolv i framluckan på min andra bil.

Jag är, för dem som inte känner mig, lugn och sansad med en ängels tålamod. Jag har varken varit otrevlig eller höjt min röst mot jägarna i skogen, men vid ett tillfälle dunkade det på dörren vid 06-tiden på morgonen och en herre skrek åt mig att flytta på bilen, annars skulle han vara tvungen att köra över den.

Så tyvärr, finns det (precis som inom alla andra sporter eller intresseorganisationer) figurer som är osympatiska och otrevliga, även inom jaktlag. Man bör inte behöva bli kaxig, aggressiv och otrevlig bara för att man har rätt att hålla i ett dödligt vapen. Likaså anser jag det oetiskt, om inte annat, att skjuta på tomtgränsen (20 meter från boningshuset) och att förflytta sig på vägen med skjutklart ihopsatt vapen. Det ser inget vidare ut.

Så, kontentan av mitt resonemang, jag vet att jakt behövs men anser att även jägare skall visa samma hänsyn och hyfs som man förväntar sig från andra yrkeskårer, eller intressegrupper som rör sig beväpnade vid fastigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är inte säkert, men jägaren var ju 77 år och då tycker jag att ska finnas så mycket jakterfarenhet att han måste se vad det var för djur han blev attackerad av.

Glöm varg, jag tror att det är en tidningsanka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jägare attackerad av varg

Den 77-årige mannen, hemmahörande i Örebro län, var ute på harjakt utanför sin sommarstuga i Grangärde i södra Dalarna tillsammans med en granne under måndagen.

Plötsligt blev han påhoppad från sidan av en varg.

Mannen föll och vargen bet tag i örat. När 77-åringen skyddade sig med armarna fick han bett även där, skriver Nerikes Allehanda.

Först när han fick iväg ett skott i luften gav sig vargen av.

Uppsökte sjukhus

Mannen sökte vård för sina skador på sjukhuset i Lindesberg, som kunde konstatera att han får rispor och svullnader på örat efter attacken.

- Det var en ungvarg, det är jag säker på, säger den skadade jägaren till Nerikes Allehanda.

Att vargar attackerar människor är extremt ovanligt. Nu ska vargforskare undersöka fallet.

Det var en hund enligt de spår som fanns på platsen, Jag är ju så ostadig så jag ramlade omkull, berättar han.

Titta på bilden han behöver rollator för att ta sig fram! :)

Är det den här artikeln du menar?

Det var troligen en hund

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, detta väckte en del känslor. Personligen är jag mycket för både friluftsliv och fiske, men jag har ingen jägarexamen.

Kommer heller inte ta någon sådan, men det beror inte på min aviga inställning till fenomenet jakt som sådant, utan för att jag ogillar att döda, oavsett anledning och oavsett vilken typ av varelse det nu kan handla om.

Jag har många vänner som bedriver jakt och de är trevliga kamrater, rakt igenom.

Tyvärr har jag inte samma tur hemmavid.

Jag bor i en stor skog där man bedriver jakt. Vid två tillfällen har jag man ägnat sig åt skadegörelse på mina bilar. Vid ett av tillfällena fann jag 30-talet hagelmärken på bakluckan och en hagelpatronhylsa ett 30-tal meter från bilen. Vid det andra tillfället slog man en gevärskolv i framluckan på min andra bil.

Jag är, för dem som inte känner mig, lugn och sansad med en ängels tålamod. Jag har varken varit otrevlig eller höjt min röst mot jägarna i skogen, men vid ett tillfälle dunkade det på dörren vid 06-tiden på morgonen och en herre skrek åt mig att flytta på bilen, annars skulle han vara tvungen att köra över den.

Så tyvärr, finns det (precis som inom alla andra sporter eller intresseorganisationer) figurer som är osympatiska och otrevliga, även inom jaktlag. Man bör inte behöva bli kaxig, aggressiv och otrevlig bara för att man har rätt att hålla i ett dödligt vapen. Likaså anser jag det oetiskt, om inte annat, att skjuta på tomtgränsen (20 meter från boningshuset) och att förflytta sig på vägen med skjutklart ihopsatt vapen. Det ser inget vidare ut.

Så, kontentan av mitt resonemang, jag vet att jakt behövs men anser att även jägare skall visa samma hänsyn och hyfs som man förväntar sig från andra yrkeskårer, eller intressegrupper som rör sig beväpnade vid fastigheter.

Tyvärr händer dessa saker även bland jägare och det är bara att beklaga!

Jag håller fullständigt med dig! Hade jag varit utsatt för det du skriver så skulle jägarna blivit ersättningsskyldiga eller polisanmält händelsen så du fått upprättelse.

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...