Jump to content
IGNORERAD

Jakt Fiske och Friluftsliv


Odin

Recommended Posts

Jägare, jag skulle vilja kalla att för slaktare. Bygga stora torn för att se djuren bättre, lägga ut mat till vildsvinen för att sen sitta och prickskjuta från en husvagn, nä ut och kryp ibland buskarna och ge djuret en chans.

Har en kompis som skadeskjöt en vildsvinsgalt men han och hans kompis vågade inte göra eftersök för att en skadad vildsvinsgalt kunde vara mycket farlig, de e jägare de. Kan väl säga att jag har trissat honom mycket för detta när han säger att han ska åka och jaga.

Jag har också en kompis och han... Bla bla bla.

``Jägare, jag skulle vilja kalla att för slaktare´´

?? Jag tolkar att du menar att du vill kalla jägare för slaktare? Är det korrekt? Isf. ja jag slaktar mitt nedlagda byte själv..

``Bygga stora torn för att se djuren bättre´´

Man bygger torn delvis för att få bättre kulfång (när man skjuter på låt oss säga ett vildsvin så siktar man lite bakom bogen (axeln på en människa) och så är det inte säkert att kulan stannar i kroppen, om man då sitter högt så slår kulan i backen vid ev. genomslag)

``lägga ut mat till vildsvinen för att sen sitta och prickskjuta från en husvagn´´,

Det kallas för åteljakt och är väl inte min favoritjakt men jag kan berätta om en sådan jakt jag och mitt ex var ute på för två år sedan:

Vi satte oss i bilen vid 4 tiden på em. med kosan ställd på Norrtälje eller lite norr om för att vara exakt, då vi närmade oss Nt. så började det snöa och det snöade kraftigt när vi anlände till Skebo där vi skulle sitta å vaka.

Men va f-n har vi åkt 10 mil så kan vi iaf. sitta ett litet tag resonerade vi, sagt å gjort vi äntrade tornet vid åtelplatsen precis i skymningen.

Exet som inte hade varit med på den här typen av jakt förr var väl instruerad om att vi måste vara absolut tysta satt bredvid mej och såg mer och mer ut som en snödriva.

Efter ca 1,5t så började det knaka omkring oss och sedan hördes lite grymtningar från suggor som tillrättavisar sina kultingar, allt som syntes av krysset var en snöhög med ett par vitt uppspärrade ögon.

Och som en blixt drar en svart skugga över åtelplatsen, springer tvärs över och tvärstannar 50cm från tornets ben Suggan står och vädrar vi kan faktiskt höra hennes andetag. Jag känner faktiskt genom sittplankan hur tjejen skakar..

Efter ca 2 min. så grymtar sugga till och åtelplatsen invaderas av ca 50 grisar i varierande storlekar som högljutt börjar smaska i sej av potatis och morötter, sedan hördes ett brak inifrån skogen och hela flocken flyr i panik åt motsatt håll.

In på åtelplatsen kliver... en buss nää men en Galt i dom större regionerna 170+kg. Han går helt lugnt runt och bökar och äter bara dom bästa bitarna (den frusna potatisen).

Vi sitter och tittar på honom i ca 7-8 minuter innan det kommer en bil inifrån marken och galten sakta drar sej iväg.

Och jag säger till exet att vi åker hem nu kl. börjar bli mkt. å vi ska upp och jobba i morron, först så vägrar hon näää jag vill sitta ett tag till - men va f-n det börjar bli kallt (3 timmars stillasittande i -7 är jobbigt) Ok hon ger med sej och vi börjar sakta vandra mot bilen.

Varför skrev jag det här då?? Joo därför detta är ungefär vad som brukar hända iaf. på dom få gånger jag har suttit på åtel. Jakt är inte bara att trycka på knappen, eller att döda visst jag dödar djur men långtifrån alla jag har i kikaren.

Kan du förstå känslan jag försöker förmedla?

Varför sköt jag inte Galten? Jo Galtar i den sizen är nästintill oätbara, dom är värda mycket mer i avel

Varför sköt jag då inte en av kultingarna (20-30kg.)? Därför att jag fick aldrig något rent skott dvs. det var aldrig bara en gris i siktet å då är risken för skadeskjutning för stor.

Och det där med att skita i att göra eftersök på skadat djur, det är för det första åtalbart för det andra jävligt oetiskt och fruktansvärt grymt.

Jag har aldrig under mina ca30 år i Dianas skogar varit med på att något sådant ens har knystats.

Och hade någon i min eller i någon seriös jägares närhet sagt nåt som ens närmar sej en sådan ide, så förutsätter jag att vederbörande blir utesluten ur jaktlaget eller i förekommande fall av med jakträtten.

Hoppas att detta klarlägger lite om hur iaf. jag tänker

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 975
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Odin

    201

  • thaimoose

    43

  • maakaao

    37

  • wavis

    32

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ok den har varit postad förr men vill ändå lägga in den så att ni förstår hur extremt spännande det kan vara att jaga utan hund... I detta fallet stod sonen 11år och spanade så husse kunde. Meditera..

Också har den jäkla ungen fräckheten att knäppa kort på sin trötte far...

Bild182.jpg

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok den har varit postad förr men vill ändå lägga in den så att ni förstår hur extremt spännande det kan vara att jaga utan hund... I detta fallet stod sonen 11år och spanade så husse kunde. Meditera..

Också har den jäkla ungen fräckheten att knäppa kort på sin trötte far...

Bild182.jpg

Det där är min favoritställning :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inte så mycket att jaga i Thailand förutom kvinns.

Det går inte längre eftersom jag är nygift.

Så, jag köpte en fiskebåt och fiskar nu krabba med nät.

Skönt att komma ut och få frisk havsluft!

Wow!!

Var har du båten?? Får man följa med ut nån gång??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är min favoritställning :crazy:

Fast egentligen är det väl sittande i en solstol :dance1::):)

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var ute å käkade för några timmar sedan, å då vräkte blötsnön ner... Blir det kallt nu så blir det jäkligt muntert för viltet, först 50-60cm snö sen en is/skare skorpa på det..

Det här kan ta en ände med förskräckelse skorpan bär bara Räv och Lodjur, hjortdjuren skär bara sönder benen...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en kompis och han... Bla bla bla.

``Jägare, jag skulle vilja kalla att för slaktare´´

?? Jag tolkar att du menar att du vill kalla jägare för slaktare? Är det korrekt? Isf. ja jag slaktar mitt nedlagda byte själv..

``Bygga stora torn för att se djuren bättre´´

Man bygger torn delvis för att få bättre kulfång (när man skjuter på låt oss säga ett vildsvin så siktar man lite bakom bogen (axeln på en människa) och så är det inte säkert att kulan stannar i kroppen, om man då sitter högt så slår kulan i backen vid ev. genomslag)

``lägga ut mat till vildsvinen för att sen sitta och prickskjuta från en husvagn´´,

Det kallas för åteljakt och är väl inte min favoritjakt men jag kan berätta om en sådan jakt jag och mitt ex var ute på för två år sedan:

Vi satte oss i bilen vid 4 tiden på em. med kosan ställd på Norrtälje eller lite norr om för att vara exakt, då vi närmade oss Nt. så började det snöa och det snöade kraftigt när vi anlände till Skebo där vi skulle sitta å vaka.

Men va f-n har vi åkt 10 mil så kan vi iaf. sitta ett litet tag resonerade vi, sagt å gjort vi äntrade tornet vid åtelplatsen precis i skymningen.

Exet som inte hade varit med på den här typen av jakt förr var väl instruerad om att vi måste vara absolut tysta satt bredvid mej och såg mer och mer ut som en snödriva.

Efter ca 1,5t så började det knaka omkring oss och sedan hördes lite grymtningar från suggor som tillrättavisar sina kultingar, allt som syntes av krysset var en snöhög med ett par vitt uppspärrade ögon.

Och som en blixt drar en svart skugga över åtelplatsen, springer tvärs över och tvärstannar 50cm från tornets ben Suggan står och vädrar vi kan faktiskt höra hennes andetag. Jag känner faktiskt genom sittplankan hur tjejen skakar..

Efter ca 2 min. så grymtar sugga till och åtelplatsen invaderas av ca 50 grisar i varierande storlekar som högljutt börjar smaska i sej av potatis och morötter, sedan hördes ett brak inifrån skogen och hela flocken flyr i panik åt motsatt håll.

In på åtelplatsen kliver... en buss nää men en Galt i dom större regionerna 170+kg. Han går helt lugnt runt och bökar och äter bara dom bästa bitarna (den frusna potatisen).

Vi sitter och tittar på honom i ca 7-8 minuter innan det kommer en bil inifrån marken och galten sakta drar sej iväg.

Och jag säger till exet att vi åker hem nu kl. börjar bli mkt. å vi ska upp och jobba i morron, först så vägrar hon näää jag vill sitta ett tag till - men va f-n det börjar bli kallt (3 timmars stillasittande i -7 är jobbigt) Ok hon ger med sej och vi börjar sakta vandra mot bilen.

Varför skrev jag det här då?? Joo därför detta är ungefär vad som brukar hända iaf. på dom få gånger jag har suttit på åtel. Jakt är inte bara att trycka på knappen, eller att döda visst jag dödar djur men långtifrån alla jag har i kikaren.

Kan du förstå känslan jag försöker förmedla?

Varför sköt jag inte Galten? Jo Galtar i den sizen är nästintill oätbara, dom är värda mycket mer i avel

Varför sköt jag då inte en av kultingarna (20-30kg.)? Därför att jag fick aldrig något rent skott dvs. det var aldrig bara en gris i siktet å då är risken för skadeskjutning för stor.

Och det där med att skita i att göra eftersök på skadat djur, det är för det första åtalbart för det andra jävligt oetiskt och fruktansvärt grymt.

Jag har aldrig under mina ca30 år i Dianas skogar varit med på att något sådant ens har knystats.

Och hade någon i min eller i någon seriös jägares närhet sagt nåt som ens närmar sej en sådan ide, så förutsätter jag att vederbörande blir utesluten ur jaktlaget eller i förekommande fall av med jakträtten.

Hoppas att detta klarlägger lite om hur iaf. jag tänker

Håller med dig fullständigt Odin, när djuren matas en vinter som denna är det en välgärning både mot djur och växtlighet. Om inte jägaren matar djuren så skulle de ge sig på skogen med förödande resultat. Jag har sett gran och tallplanteringar som är 15 år gamla och har minst 75%iga skador på stammen och grenverket en sådan plantering duger endast till massaved om man har tur.

Jag vill inte nämna några summor, men utfodringen av de vilda djuren kostar betydligt mycket mera än vad det ger tillbaka i form av kött. Varför nu detta? Om man tar av de vilda så måste man också ge tillbaka, en vinter som denna är ett lidande för djuren och många skulle svälta till döds eller nära på. Det är väl ingen som vill se djur lida pga svält?

``lägga ut mat till vildsvinen för att sen sitta och prickskjuta från en husvagn´´,

Åteljakt eller skjuta från torn är den mest humana jaktform som kan bedrivas, inget stress av de vilda djuren coh betydligt mindre risk för skadeskjutning.

Har man lite insikt hur jakt bedrivs idag så anser inte jag att det är slaktare som ger sig ut i skogen.

Hur tror ni att det skulle se ut om jägare började strejka? Vilolyckor och skogsskador ökar med 100% på några år!!

Vilka följder det skulle få kan vi bara sia om.

Jägaren behövs naturligtvis det tror jag de flesta inser men ska skötas snyggt som allt annat....

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst längtar man till jaktpasset en oktoberdag!

post-3878-0-41412900-1294411261_thumb.jp

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Eftersom det är en jakt o fiske tråd kanske man kan få lite tips om fiske i Nong Khai eller dess närhet.

//Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Blivande jaktmaskinen Tyska jaktterriern Chilli 8 veckor gammal På sin första Älgjakt...10 minuter efter det att denna bild togs kom en Älgko som höll på att springa över oss på passet, och den där lilla skiten morrade och skulle springa efter. Men ramlade i kull, de e inte helt lätt att springa i midjehögt Lingonris...

IMAG0036.jpg

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fortfarande lika nufiken, jakttorn för att få bättre kulfång/överblick/skottfält. Locka fram svinen genom att lägga ut mat och lura fram dom, ha hundar till att vädra och driva fram viltet.

Så kan någon förklara vad en jägare är förutom att avlossa den dödande kulan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt jaktår börjar och slutar i Juli. Dvs den tid på året då jakt är förbjuden så ränner jag i skogen och bygger mestadels foderplatser reparerar dom som gått sönder under året.

Obs skilj på Åtel och foderplatser på en foderplats skjuter man ALDRIG där ska djuren ha lugn och ro.

Hela året runt så rings det från poliser och markägare om påkörda eller på annat sätt skadade djur som dom vill ha hjälp att hitta och i förekommande fall avliva.

Jakten är mitt liv

Sorry måste dra fortsätter när jag kommer hem...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Intressanta kommentarer som lämnas i denna tråd, de som nu inte tycker om jakt bör ju utan svårighet kunna avhålla sig från barnsliga kommentarer i denna tråd de kan ju starta en egen tråd! Sedan är väl de som uttalar sig så nedlåtande om jakt veganer antar jag för äter man kött bör man ha den goda smaken att själv kunna införskaffa köttet och ta hand om det inte bara köpa färdig processade portioner på Mac Donalds eller liknande.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt jaktår börjar och slutar i Juli. Dvs den tid på året då jakt är förbjuden så ränner jag i skogen och bygger mestadels foderplatser reparerar dom som gått sönder under året.

Obs skilj på Åtel och foderplatser på en foderplats skjuter man ALDRIG där ska djuren ha lugn och ro.

Hela året runt så rings det från poliser och markägare om påkörda eller på annat sätt skadade djur som dom vill ha hjälp att hitta och i förekommande fall avliva.

Jakten är mitt liv

Sorry måste dra fortsätter när jag kommer hem...

Ok Fortsätter (tuffjägarn fick lov att åka å hämta lilla stycket från tunnelbanan)

Vi bygger fågelholkar åt små och stora fåglar, vi skjuter Mink och gråfågel så fort de e lovligt (gråfågel= Kråka Skata som är ganska stora predatorer på harungar mm.)

I Aug. börjar jakten med Grävling, Räv (tror jag) och licensjakt på Björn (vilket tidigare legat mej väldigt varmt om hjärtat) och i Sept./Okt börjar jaktsäsongen kan man säga då får man släppa hundarna som man har tränat hela sommaren m. simmning mm. Då får man facit på om dina tankar ang. hundträning eller kanske jag ska säga jaktträning har gett resultat.

Ja normalt så har vi 4 månader på oss att testa, ja om det inte blir en sån vinter som i år eller förra året då hundjakten avslutades i Dec. (Länsstyrelsen avblåste i slutet av Dec.) men samvetet avslutade i början.

Ja nu sitter jag här med tre jyckar som inte fattar nåt å tycker att livet e skit när dom inte får jaga.

I början av Dec så började vi lägga... släpa ut mat till foderplatserna Ensilage, havrekross till rådjuren Morötter, potatis och även ensilage till gris och älg. Samtidigt som vi försöker skjuta så mycket Räv det går (jag har hört nån stans att varje vuxen räv dödar i snitt 30 rådjur på ett år.)

Och när man väl börjat utfodra får man inte sluta så de e bara att släpa på varje vecka fram till att snön försvinner.

Ok detta var varken strukturerat eller pedagogiskt men de kanske förklarar lite varför 2 kärringar har lämnat mej pga. min jakt...

Och även att vi gör mer än bara dödar oskyldiga djur i skogen...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter precis och avnujuter frukterna av hösten Phat khapao Rådjur...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter precis och avnujuter frukterna av hösten Phat khapao Rådjur...

Lyxlirare , nåväl du har gjort skäl för det

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, vill man ha lite vilt är det bara att kika i vägrenen där finns det oftast mycket gott.

Varför inte göra en viltpizza till helgen.

Sökaren Arne

post-3083-0-98733800-1294424893_thumb.jp

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

haha Ssv. du har dina ljusa stunder Arne...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävla bra tråd! Men vad finns det att jaga i Thailand? Finns det någon jakt alls? Småvilt? Fällfångst? Fjärilar?

Khatoeu? Grannkäringar? Jag funderar på att ta med en knippe coniebear när jag flyttar ner, men vad kan (får) man fånga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha på grund av förekommen anledning startas denna tråd där vi kanske inte behöver vara rädda för att vissa element tar illa upp om det skulle råka ligga lite färsk mat på marken...

Ha Ha Du e go Du Odin :great:

Same here det vattnas i Gommen när man ser allt vilt!!!!!!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Du, Stefan 5300.

Vad är en jägare förutom en dödare av djur? Ja, i stort sett allt. Att äntligen få lyfta sitt vapen och ta säkert korn på ett skjutbart vilt är den absolut minsta delen av jakten. Ja , det är egentligen bara finalen. Ofta är det inte ens det, eftersom man kan tvingas konstatera att viltet trots allt inte var skjutbart, eller att hållet inte var rent. Jakten är förmodligen samhällets mest genomreglerade verksamhet, det är bestämda tider, vissa arter, vissa kön och vissa omständigheter som gäller. Viltet har hörsel, luktsinne och ibland syn som vi inte ens kan föreställa oss och att komma till skott är inte på något sätt lätt. Ofta tar det dagar mellan varje skottchans. Men just häri ligger tjusningen, vore det inte för de dagliga misslyckandena vore jakten inte jakt utan, ja just det -slakt.

Och då vore väl ett jobb på närmaste slakteri bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Grattis till nyårsharen, så det verkar vara en "Tyskhare" fälthare, hoppas den kommer att smaka gott nu.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Kim jag är väldigt avundsjuk, få saker slår en dag på skidor i Tjäderskogen, känslan att sitta vid tjärvedsbrasan och dricka kaffe och veta om att nu på vägen hem så har man alla dom ``heta´´ställen kvar.

Då känner man ingen kyla eller trötthet, tankarna på jobb å annan skit är som bortblåsta man är bara enormt fokuserad.

Vi har haft en skogsfågelboom i Älvdalen under förra året, jag var inte upp själv men jag snackade med kompisens far som sa att det är tjäder så ini h-e i skogen även i år.

Och jag märkte att så var fallet på älgjakten i år då det sprang skogshönskycklingar i stort sett varenda buske.

Knäpp kort förtusan, å Skitjakt på re..

Snön ni skickade upp söderifrån ställde till det en del på dagens jakt. Till saken hör att marken jag jagade på den här gången ligger väldigt avsides från all form av civilisation. Det vanliga är att man inte möter en enda bil under de sista 6 milen på väg till marken och de sista 2 är det bara någon enstaka renskötare som trafikerar per dag. Så jag törs inte åka dit själv när det är för kallt (under -20, för då riskerar jag att inte få igång bilen när det är dags att åka hem) eller när det snöar kraftigt eftersom det är lite si och så med plogningen sista 2 milen.

Inatt/idag snöade det dock kraftigt men jag åkte ändå vilket resulterade att jag plogade mig fram som första bil på sista vägen denna dag. Var lätt kall snö så ingen fara för att köra fast men det stänkte över huven hela tiden och skymde sikten så jag körde inte mer än 20-30 km/h. Men plötsligt ville inte bilen svara på gaspedalen så jag stannade, gick ut, och öppnade huven. Och mycket riktigt så var hela motorrummet fullt av upptryckt snö som jag misstänkte och luftinsuget förstås igenproppat.

Nåja det löste jag genom att rensa det värsta med handen och fortsatte köra tills jag nådde målet. Anade att jag skulle få problem med de snöfulla hjulhusen när jag kom tillbaka efter jaktdagens slut då snökristallerna bundit sig och blivit hårda. Och så blev det förstås.

När jag helt färdig kom tillbaka strax efter skymningen och skulle åka hem så gick det inte.... Ett av drivhjulen stod still, helt pall. Tog mig ca en timme innan jag löste mysteriet genom att ta loss hjulet och hacka samt tina loss skiten med en gasolbrännare. Så det blev sen hemkomst.

Tyvärr också helt utan vilt... Såg inte en fjäder ens. Gissar dock att tjädrarna föredrog att ligga kvar i nattsnölegan hela dagen med tanke på det fina 20 cm täcke vår herre omtänksamt nog gav dom under natten. Alla andra djur låg också pall idag, såg inte ett enda färskt spår av någon art. Fast precis så brukar det ju vara alltid efter ett kraftigt snöfall, djuren rör sig inget alls första dagen. I alla fall gäller det förhållandet här uppe i norr.

Men då bör tjädrarna å andra sidan vara desto hungrigare i morgon, så jag gör ett nytt försök då och hoppas på bättre tur. På nyheterna lovade de uppehållsväder, ingen snö och ca -15 grd. Utmärkt alltså!

Kameran hade jag inte med eftersom jag jagade ensam och jaktbilder utan människor med på ett hörn känns ganska ointressanta att ta. Men jag tog några vinterpics med mobilen för att visa frugan hur det såg ut på marken och de lågkvalitébilderna kan jag väl lägga ut bara för att visa hur nordnorrländsk vinterskog ter sig just nu idag.

Ingen tjäder syntes till här.

topp5.jpg

. och inte här heller.

topp4.jpg

. eller här.

topp2.jpg

Och inte här.

topp1.jpg

. eller här, men borta på det där berget i bakgrunden står bilen parkerad någonstans.

topp3.jpg

Som sagt tidigare så har jag inte toppjagat sen 1995 eftersom jag varit i Thailand varenda toppjaktsäsong sen dess, men en inscannad gammal 90-tals bild där jag faktiskt lyckades kan jag väl bidra med bara för att bilderna ovan var så tomma. 3 orrtuppar och 1 tjädertupp blev det den gången om jag inte minns helt galet. Bilden tog jag med självutlösare och blixt efter att jag kom tillbaka till vägen efter mörkrets inbrott. Och svarta fåglar gör sig inte speciellt bra i mörker som synes.

topp6.jpg

Nä nu ska jag se om jaktkläderna torkat än så jag kan packa färdigt. Vill kunna smyga iväg på morgonen utan att väcka resten av familjen med diverse packstök.

Ps Någon tid för tjärvedsbrasa och kaffe fanns inte idag, dagen är allt för kort för det. Tog på skidorna vid bilen en helvtimme innan det var ljust och tog av dom först strax efter skymningen. Åt min medhavda matsäck stående på skidorna och gjorde t o m behov nr 2 utan att ta av dom, effektivitet framförallt var vad som gällde idag. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...