Jump to content
IGNORERAD

Köpa lägenhet...


pena76

Recommended Posts

Billigare och tryggare vet jag inte, hyresvärdar kan jävlas de med, tex behålla deposit för påstådda skador när du byter boende, slänga ut dej om de får en hyresgäst som vill betala mer.

Billigare? Nä det händer allt att priserna stiger, speciellt i Bangkok.

Vårt townhouse köptes in för 800.000 för 6,5 år sedan, en granne sålde ett lika stort/litet hus för 2 miljoner för ett halvår sedan, vårt är i mycket bättre skick samt har större boyta numer.

Vinsten om vi säljer gör att vi skulle bott gratis i 6 år och fått en slant över när alla boendekostnader (el, vatten, renoveringar osv), antar att du inte får betalt för att hyra?

Om jag inte missuppfattat nåt så finns det en "Tumregel" som säger att uthyrningspriset är ca 1/2% av bostadens värde, i månaden, vilket låter billigt i mina öron men verkar stämma med ett par exempel jag sett.

MVH Tommy

Tack för infon.

Ert townhouse verkar ha varit en bra investering än så länge. Köpte ni begagnat eller nyproducerat?

Jag betalar ca 0,5% av lägenhetens värde i hyra (så den tesen verkar stämma).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Small and stinky

    14

  • Mandrake

    11

  • muffin

    9

  • Vaxet

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Begagnat, i ett populärt område nära till mycket som Thai ser som viktigt (mat och transporter).

En egen fundering, som bygger på att jag sett en hel del nyproducerat fusk, är att det byggdes bättre förr.

Har sett flera nybyggda hus där termiterna smaskar i sig all det billiga trät i trappor och lister, vårt hus har klarat sej bra i säkert 25år, och då har vi trägolv på hela övervåningen, för dyrt material idag...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Här kommer några rader från en riktig idi*t!

Nu ska vi se hur mycket idi*ti jag kommer på:

1. Jag skrev kontrakt på en condo i aug-10, betalade 50% då (idi*t 1)

2. Jag skrev på utan att först kolla med advokat (idi*t 2)

3. Jag skrev på trots att jag bara hittade negativa trådar om byggherren på massa forum (idi*t 3)

4. Jag skrev på trots att de som ligger bakom byggbolaget är svenskar (idi*t 4)

5. Jag har givetvis betalat in mer % hittills ca 80% (idi*t 5)

Nu finns det säkert massa fler idi*tiska saker att komma på just om detta köp, men jag kommer inte på dessa för tillfället :-)

Ja just det, självklart är bygget försenat, de här skyller på leveransproblem från leverantörer under översvämningarna i höstas (men trot eller ej, de var väldigt duktiga att informera om detta. Så nu är klardatum framflyttad från 15/4-12 till 15/5-12, jag ska försöka överleva detta trauma!

Nu är jag ingen expert på condo-projekt (jag är ju en idi*t :-) men de projekt jag läst om har alltid haft delbetalning under projektets gång, så det skulle vara intressant med lite länkar till projekt där man kan köpa o betala max 10% innan besiktningen :-)

Ang ordet posthora så skulle jag gärna vilja lära mig lite mer om det :-) Jag tolkar ordet som att det är någon som postar mycket inlägg och får betalt för det! Detta är väl mitt 3e inlägg, men jag blir gärna en posthora om jag också får betalt, så please, var signar jag på för att bli en posthora :-)

Slutligen kan jag väl avsluta med att säga att nu är det bara 3 mån kvar innan denna idi*t kan få sin nya condo i besittning, för trots att jag är en flerfaldig idi*t, så har jag lyckats pricka in ett hus som är klart (till 95% i alla fall).

Mvh Muffin

Ps. Posta många länkar till nya projekt som jag slipper betala i förskott, så kan jag skriva på och i lugn o ro hitta en ny idi*t att sälja min (snart) klara condo till :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Här kommer några rader från en riktig idi*t!

----------------

----------------

Berätta gärna mer om din idi*tiska affär som ser ut att bli en lyckad affär trots så mycket idi*ti :crazy:

Ps. Bilder å sånt uppskattas om man vill avancera till en posthora.

Efter det tror jag du kommer att kontaktas av någon från "the dark side" och få ett erbjudande du inte kan motstå.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta gärna mer om din idi*tiska affär som ser ut att bli en lyckad affär trots så mycket idi*ti :crazy:

Ps. Bilder å sånt uppskattas om man vill avancera till en posthora.

Efter det tror jag du kommer att kontaktas av någon från "the dark side" och få ett erbjudande du inte kan motstå.

Huset ligger i Laem Mae Phim (Rayong), detta är en liten fiskeby med ett gäng thai restauranger som lever upp på helgerna

när byn invaderas av Bangkok Thaiare. Sedan är det på gott o ont även en svensk by, det finns en del husområden och lägenheter

som många svenskar köpt.

Men för de flesta medlemmar på MPR så tror jag inte Mae Phim är något att besöka, det är nog för lungt för allt White Trash som brukar

härja i Pattaya ;-)

Det finns en länk till "mitt hus" www.avataracondo.com min lägenhet ligger i B-huset, i A-huset startade inflyttningen i aug-11, 2 månader

innan planerat datum. Husen ligger ca 20-25 min promenad från "byn" (och ca 50-100m från havet).

Min condo är en "stor" våning på 36kvm, mitt pris inkl freehold, kök o aircon landade på 1,1 baht millar.

MVH idi*ten

post-6081-0-97483000-1329728853_thumb.jp

post-6081-0-97483000-1329728853_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset ligger i Laem Mae Phim (Rayong), detta är en liten fiskeby med ett gäng thai restauranger som lever upp på helgerna

när byn invaderas av Bangkok Thaiare. Sedan är det på gott o ont även en svensk by, det finns en del husområden och lägenheter

som många svenskar köpt.

Men för de flesta medlemmar på MPR så tror jag inte Mae Phim är något att besöka, det är nog för lungt för allt White Trash som brukar

härja i Pattaya ;-)

Det finns en länk till "mitt hus" www.avataracondo.com min lägenhet ligger i B-huset, i A-huset startade inflyttningen i aug-11, 2 månader

innan planerat datum. Husen ligger ca 20-25 min promenad från "byn" (och ca 50-100m från havet).

Min condo är en "stor" våning på 36kvm, mitt pris inkl freehold, kök o aircon landade på 1,1 baht millar.

MVH idi*ten

White trash jag ser att du inte kan vara medlem i en sådan klubb,för ingen vill nog ha med dig du är lite vulgär i mun.Vad beträffar mae phim vi kanske stöter på varandra men det hoppas jag inte för du verkar vara av finare sort :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset ligger i Laem Mae Phim (Rayong), detta är en liten fiskeby med ett gäng thai restauranger som lever upp på helgerna

när byn invaderas av Bangkok Thaiare. Sedan är det på gott o ont även en svensk by, det finns en del husområden och lägenheter

som många svenskar köpt.

Men för de flesta medlemmar på MPR så tror jag inte Mae Phim är något att besöka, det är nog för lungt för allt White Trash som brukar

härja i Pattaya ;-)

Det finns en länk till "mitt hus" www.avataracondo.com min lägenhet ligger i B-huset, i A-huset startade inflyttningen i aug-11, 2 månader

innan planerat datum. Husen ligger ca 20-25 min promenad från "byn" (och ca 50-100m från havet).

Min condo är en "stor" våning på 36kvm, mitt pris inkl freehold, kök o aircon landade på 1,1 baht millar.

MVH idi*ten

Hej

Hur mycket kommer månadsavgiften ligga på? (Den som går till underhåll, vakter etc. Inte el & vatten).

Utnyttjade du någon finansieringslösning som erbjöds av byggaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Hur mycket kommer månadsavgiften ligga på? (Den som går till underhåll, vakter etc. Inte el & vatten).

Utnyttjade du någon finansieringslösning som erbjöds av byggaren?

Hejsan!

Underhållsavgiften är 35 baht per kvm/månad (för min del 15.120 baht första året), det är byggaren som tar hand om

underhållet första året, sedan är det väl upp till oss som förening att sköta detta, återstår att se om avgiften blir högre

eller lägre då :-)

Jag köper kontant, det finns en bra "regel", satsa inte mer än du kan förlora i Thailand, så att köpa något med lånade pengar

är inget jag skulle göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa trådar om att köpa bostad i Thailand är alltid lika infekterade.

Är det inte oroliga köpare så är det arga säljare som skriver, och ofta mäklare som lever på att sälja.

Någon frågade om var man kan köpa lägenheter utan att betala i förskott.

Har ingen länk till papperstidningen Pattayapeople, men enligt dem finns det just nu 5900, femtusenniohundra lägenheter som är färdigbyggda till salu i vårt närområde.

Projektet Northsithe ville ha 13 miljoner baht för en mindre lägenhet långt innan de var färdigbyggda, idag säljs de för ca 6 miljoner baht, färdigbyggda. Detta är nu 2012 och INGEN som bryr sig om sina egna pengar skall köpa obygt, färdigt är billigare, bättre samt säkrare.

Hälsningar Posthoran.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Det är klart att det är som Vaxet säger, behöver man ej förskottsbetala ska man inte göra det.

De thailändare som i våran släkt köpt hus i Sattahip har betalt 10% i förskott på sina hus som ska vara färdiga nästa år.

Vad jag förstår är denna summa mer för att garantera att köparen är seriös.

Att köpa av en byggherre som inte har ekonomi kan nog bara sluta på ett sätt...

Det går ju inte ens att beställa mat i Thailand utan att det blir fel, man kan ju räkna ut med arslet hur många fel det ska bli under en byggnation.

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa trådar om att köpa bostad i Thailand är alltid lika infekterade.

Är det inte oroliga köpare så är det arga säljare som skriver, och ofta mäklare som lever på att sälja.

Någon frågade om var man kan köpa lägenheter utan att betala i förskott.

Har ingen länk till papperstidningen Pattayapeople, men enligt dem finns det just nu 5900, femtusenniohundra lägenheter som är färdigbyggda till salu i vårt närområde.

Projektet Northsithe ville ha 13 miljoner baht för en mindre lägenhet långt innan de var färdigbyggda, idag säljs de för ca 6 miljoner baht, färdigbyggda. Detta är nu 2012 och INGEN som bryr sig om sina egna pengar skall köpa obygt, färdigt är billigare, bättre samt säkrare.

Hälsningar Posthoran.

Är det ingen som ser upplägget,

Frågan man bör ställa till två av skribenterna, Skriver man som privat person, eller som företrädare för Logans eller Thilandmäklarna.

För mig luktar det bondfångeri lång väg. Och man använder ett forum för att nå sina syften.

Så gjorde häst handlarna på sin tid arbetade två och två, för att lura den stackars bonden, Numera heter ju han Glenn.

Men same same svensk fastighets mäklare, eller en guldtigger i baren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som ser upplägget,

Frågan man bör ställa till två av skribenterna, Skriver man som privat person, eller som företrädare för Logans eller Thilandmäklarna.

För mig luktar det bondfångeri lång väg. Och man använder ett forum för att nå sina syften.

Så gjorde häst handlarna på sin tid arbetade två och två, för att lura den stackars bonden, Numera heter ju han Glenn.

Men same same svensk fastighets mäklare, eller en guldtigger i baren.

Du får gärna fråga men frågan tillbaks är ju om du tror på mitt svar :-) Svaret är att jag skriver som privatperson :-) Bond1 har väl ändå bidragit med så mycket inlägg (865st) att det är lågt att komma med såna antydningar eller vad säger Carpenter om det!

Personligen så litar jag inte på mäklare eller byggbolag i sverige, jobbar de sedan i Thailand så litar jag ännu mindre på dem.

Jag har inte nämt byggherrens namn, det var du som gjorde!

Om jag fattat det hela rätt så kommer marken ägas av byggherren efter att huset är klart, är det normalt eller är det en blåsning? Tacksam för svar om det :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får gärna fråga men frågan tillbaks är ju om du tror på mitt svar :-) Svaret är att jag skriver som privatperson :-) Bond1 har väl ändå bidragit med så mycket inlägg (865st) att det är lågt att komma med såna antydningar eller vad säger Carpenter om det!

Personligen så litar jag inte på mäklare eller byggbolag i sverige, jobbar de sedan i Thailand så litar jag ännu mindre på dem.

Jag har inte nämt byggherrens namn, det var du som gjorde!

Om jag fattat det hela rätt så kommer marken ägas av byggherren efter att huset är klart, är det normalt eller är det en blåsning? Tacksam för svar om det :-)

Thailand mäklarn. vem har sakt att Bond1 är med på ditt upp lägg, inte jag, att du är represans får både Logan o thailanmäklarna , Står väl helt klart. Du har samma språk upp lägg som på ett fler tal andra forum. Även om det var ett tag sedan

Så varning Thailanmäklarna o Logan är Muffin ,har som upplägg att lura folk IN i tvivelaktiga lägenhets affärer samt hus.

Finns hur mycket som helst att läsa om dessa om man googlar.

Så se upp finns hur mycket som helst att köpa för en tredje del av deras så kallade ny priser

För över tio år sedan var jag på ett seminarium, där man berättade om sina projekt i Thailand, när jag kom hem så satte jag mig att räkna, kom då fram till att jag skulle kunna bygga själv för en tredjedel av priset, samma objekt .

Sedan dess har jag följt Thailanmäklarna O Logans, Nu dyker de upp här, så se upp för deras projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får gärna fråga men frågan tillbaks är ju om du tror på mitt svar :-) Svaret är att jag skriver som privatperson :-) Bond1 har väl ändå bidragit med så mycket inlägg (865st) att det är lågt att komma med såna antydningar eller vad säger Carpenter om det!

Personligen så litar jag inte på mäklare eller byggbolag i sverige, jobbar de sedan i Thailand så litar jag ännu mindre på dem.

Jag har inte nämt byggherrens namn, det var du som gjorde!

Om jag fattat det hela rätt så kommer marken ägas av byggherren efter att huset är klart, är det normalt eller är det en blåsning? Tacksam för svar om det :-)

Thailand mäklarn. vem har sakt att Bond1 är med på ditt upp lägg, inte jag, att du är represans får både Logan o thailanmäklarna , Står väl helt klart. Du har samma språk upp lägg som på ett fler tal andra forum. Även om det var ett tag sedan

Så varning Thailanmäklarna o Logan är Muffin ,har som upplägg att lura folk IN i tvivelaktiga lägenhets affärer samt hus.

Finns hur mycket som helst att läsa om dessa om man googlar.

Så se upp finns hur mycket som helst att köpa för en tredje del av deras så kallade ny priser

För över tio år sedan var jag på ett seminarium, där man berättade om sina projekt i Thailand, när jag kom hem så satte jag mig att räkna, kom då fram till att jag skulle kunna bygga själv för en tredjedel av priset, samma objekt .

Sedan dess har jag följt Thailanmäklarna O Logans, Nu dyker de upp här, så se upp för deras projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte lägenhet i Rayong av ERA funkade bra . Hyr ut den till en kille på 6 månader och när jag

vill ha tillträde så hyr han på en resort . Funkar kanon .

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Thailand mäklarn. vem har sakt att Bond1 är med på ditt upp lägg, inte jag, att du är represans får både Logan o thailanmäklarna , Står väl helt klart. Du har samma språk upp lägg som på ett fler tal andra forum. Även om det var ett tag sedan

Så varning Thailanmäklarna o Logan är Muffin ,har som upplägg att lura folk IN i tvivelaktiga lägenhets affärer samt hus.

Finns hur mycket som helst att läsa om dessa om man googlar.

Så se upp finns hur mycket som helst att köpa för en tredje del av deras så kallade ny priser

För över tio år sedan var jag på ett seminarium, där man berättade om sina projekt i Thailand, när jag kom hem så satte jag mig att räkna, kom då fram till att jag skulle kunna bygga själv för en tredjedel av priset, samma objekt .

Sedan dess har jag följt Thailanmäklarna O Logans, Nu dyker de upp här, så se upp för deras projekt.

Hmm, du visste alltså vad det kostade att bygga själv i Thailand för över 10 år sedan trots att du aldrig hade varit i landet?

Kul att du använder Google iaf, trodde det bara var noBuzz som gjorde det :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailand mäklarn. vem har sakt att Bond1 är med på ditt upp lägg, inte jag, att du är represans får både Logan o thailanmäklarna , Står väl helt klart. Du har samma språk upp lägg som på ett fler tal andra forum. Även om det var ett tag sedan

Så varning Thailanmäklarna o Logan är Muffin ,har som upplägg att lura folk IN i tvivelaktiga lägenhets affärer samt hus.

Finns hur mycket som helst att läsa om dessa om man googlar.

Så se upp finns hur mycket som helst att köpa för en tredje del av deras så kallade ny priser

För över tio år sedan var jag på ett seminarium, där man berättade om sina projekt i Thailand, när jag kom hem så satte jag mig att räkna, kom då fram till att jag skulle kunna bygga själv för en tredjedel av priset, samma objekt .

Sedan dess har jag följt Thailanmäklarna O Logans, Nu dyker de upp här, så se upp för deras projekt.

Nu skulle jag vara tacksam om Carpenter förklarar några saker för mig!

Du skrev tidigare "Frågan man bör ställa till två av skribenterna, Skriver man som privat person, eller som företrädare för Logans eller Thilandmäklarna", och du skrev "Så gjorde häst handlarna på sin tid arbetade två och två, för att lura den stackars bonden", jag utgår ifrån att du menar att jag skulle vara den ena av dessa 2, vem är den andra personen jag skulle ha arbetat ihop med?

Om du kikar på mitt inlägg #78, så kan du väl vara vänlig och förklara vad i det inlägget som är reklam för en viss byggherre?

Då "bond1" ville veta mer om mitt projekt så gav jag mer detaljer i inlägg #80, om du ser det som att jag är köpt och gör reklam så får det stå för dig, det var du och inte jag som nämde byggherren vid namn!

Anledningen till att jag över huvudtaget skrev något om detta är för att jag tyckte det var komiskt att en person får frispel för att han får råd som han inte gillar, sedan blir alla (som delbetalar 2 år i förskott) idi*tförklarade av den ger snälla råd!

Jag har inget emot att bli kallad idi*t (det händer ofta att jag är en idi*t :-) men jag tänkte bara berätta om mina idi*tiska upplevelser!

Däremot gillar jag inte att bli beskylld för att vara en bov som representerar byggherrar och mäklare för att lura någon i tvivelaktiga affärer! Jag gillar inte heller att bli beskylld för att ha använt samma språk upplägg på andra forum (för länge sedan), jag har aldrig nämt något om mitt köp på något annat forum, så du får gärna länka till "mina inlägg"!

Men det är väl förmodligen lönlöst att få Carpenter att tro något annat, det är väl lika lätt som att förklara för en "Gudrun" svensk att inte alla män som åker till Thailand är pedofiler.

Men det vore intressant om du i alla fall kunde svara på mina två frågor ovan :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Small and stinky

Har nu tre gånger lagt upp alla bilder med text och kommentarer men efter 7-8 bilder stängs appen ner och allt försvinner.

Lägger upp alla bilder i en följd i nästa inlägg där bilderna infogas i fullstorlek om mandrake vill zooma på bilderna.

Lite kort iaf så verkar det som att mandrake gjort en bra research och att alla andra som tvivlat på honom har fel denna gång.

Vad gäller loogans har jag bara skit att kasta på de efter morsans köp av hus i ett av deras projekt i mae Phim och Bali residence.

Kommer aldrig rekommendera

någon att ha med de att göra överhuvudtaget.

Lycka till mandrake och ge oss gärna ett par bilder när allt är klart.

På mina bilder syns att.

Fönster börjat installeras nere till höger på bilds.

Träinredning förvaras nere till vänster.

Fasaden ser ut att vara "slutfinish" mot vägen till.

Golvet i reception ser ut att vara färdiglagt.

Var där kl 16 idag och då var det iaf 10 personer som arbetade aktivt.

Sent from anywhere...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en dum fråga, men är det foton från rätt projekt, de prospekt jag kikat på för "Jomtien Beach Mountain Condominium 6" (eller som heter "Stone Beach Condo project 6" hos en annan mäklare)

verkar inte ha en vinkel på huset!

Jag säger inte att det är fel, jag ställer bara en fråga! (och jag har ingen koppling till någon byggare i Pattaya heller ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Small and stinky

Kanske en dum fråga, men är det foton från rätt projekt, de prospekt jag kikat på för "Jomtien Beach Mountain Condominium 6" (eller som heter "Stone Beach Condo project 6" hos en annan mäklare)

verkar inte ha en vinkel på huset!

Jag säger inte att det är fel, jag ställer bara en fråga! (och jag har ingen koppling till någon byggare i Pattaya heller ;-)

Jag är inte helt hundra ,jag kanske lurade mej själv eftersom namnet står på showroomet till vänster på denna bild.

Gick Efter mandrakes beskrivning.

Hoppas han är inne och kan bekräfta inom kort.

Efter furama tror jag det heter från beachroaden sett fanns det inget synligt bygge.post-9140-132983711441_thumb.jpg

Sent from anywhere...

post-9140-132983711441_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Small and stinky

Måste erkänna att jag blir förbryllad när jag går in på projektets hemsida http://beachmountaincondo.com/project/

Och den bilden de har på huset har en strandremsa i förgrunden trots att de anger att det är 200 meter till stranden.

Vilket inte var närheten av 200, snarare 300-400 meter

Sent from anywhere...

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste erkänna att jag blir förbryllad när jag går in på projektets hemsida http://beachmountaincondo.com/project/

Och den bilden de har på huset har en strandremsa i förgrunden trots att de anger att det är 200 meter till stranden.

Vilket inte var närheten av 200, snarare 300-400 meter

Sent from anywhere...

Ja, på hemsidan ser det ut som om condot ligger precis vid vattnet, men det ligger 400 meter in på soi 14, rent ljug alltså!

Det kanske inte är den officiella hemsidan, det kan ju vara en återförsäljare som gjort sidan, men...

I vilket fall som helst så är den väldigt amatörmässigt gjord. Ser ut som nåt en praktikant totat ihop. Dessutom en Yahoo mail adress som kontakt??

I min bok, Varning!!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...