Jump to content
IGNORERAD

Mobilt bredband


McTwist

Recommended Posts

Hej hej! Låt mig först önska er alla ett ritkigt gott nytt 2011. Det här kommer bli året då det händer ;)

Jag funderar på att ta en av mina laptops och donera den till thaisläkten så att de slipper ta sig till det lokala interetfiket. som dessutom ligger en bra bit bort, när det det chattas med familj, släktingar och vänner.

Hur är det med mobilt bredband i Thailand? Att det är mer eller mindre väl utbyggt i BKK, Pattis, Phuket och andra turisttäta snågra miltällen är jag tämligen övertygad om, men hur är det för er som sitter i en by någonstans i tex Isaan? Eller ännu hellre om det är någon som vet hur det är i de sydligare provinserna. Familjen bor i Ranong, eller rättare sagt i Nok Ngang som ligger ca 30 km söder om Ranong. Och det är där som det behövs en burk. Antar att det går att köra vanlig ADSL via telenätet, men det är ju en stor fördel om det går att ta med datorn till grannhuset och eftersom min frus familj utgör en stor andel av befolkningen i Nok Ngang så finns det gott om familjemedlemmars hus att besöka.

Tänkte hursomhelst köpe att mobilt bredband när vi åker ner nästa gång för att testa hur väl det fungerar. Antar att man inte kommer upp i några hissnande hastigheter, men det ska å andra sidan inte fildelas eller göras annat som kräver ordentlig lina.

Tack på förhand.

/Mctwist

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kulli

    4

  • stjp8729

    3

  • BBJ

    2

  • Odin

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej hej! Låt mig först önska er alla ett ritkigt gott nytt 2011. Det här kommer bli året då det händer ;)

Jag funderar på att ta en av mina laptops och donera den till thaisläkten så att de slipper ta sig till det lokala interetfiket. som dessutom ligger en bra bit bort, när det det chattas med familj, släktingar och vänner.

Hur är det med mobilt bredband i Thailand? Att det är mer eller mindre väl utbyggt i BKK, Pattis, Phuket och andra turisttäta snågra miltällen är jag tämligen övertygad om, men hur är det för er som sitter i en by någonstans i tex Isaan? Eller ännu hellre om det är någon som vet hur det är i de sydligare provinserna. Familjen bor i Ranong, eller rättare sagt i Nok Ngang som ligger ca 30 km söder om Ranong. Och det är där som det behövs en burk. Antar att det går att köra vanlig ADSL via telenätet, men det är ju en stor fördel om det går att ta med datorn till grannhuset och eftersom min frus familj utgör en stor andel av befolkningen i Nok Ngang så finns det gott om familjemedlemmars hus att besöka.

Tänkte hursomhelst köpe att mobilt bredband när vi åker ner nästa gång för att testa hur väl det fungerar. Antar att man inte kommer upp i några hissnande hastigheter, men det ska å andra sidan inte fildelas eller göras annat som kräver ordentlig lina.

Tack på förhand.

/Mctwist

Tack Tack Gott Nytt på Dig med.

Har använt 1-2 cool i Pattaya och det funkade ganska bra. Modemet kostar ganska mycket C:a 2900 tbh sedan kan man bestämma hur mång timmar man vill använda per mån. det går att fylla via 7 - 11 men då måste man sedan ringa ett speciellt nummer och överföra dessa pengar till Internetdelen på kortet annar kostar det 2 tbh per minut och dom tickar fort. Det kostar 300 tbh på Tukcom att öppna ett Svenskat modem om abonnemanget är avslutat, annars går det inte, tror för övrigt att tele 2 modemet inte är spärrat.

1 to cool har en hyfsad hastighet och funkar på dom flest ställen i Thailand.

Du kan köpa på Tukcom Pattaya 1 tr upp omedelbart till vänster.

God fortsättning Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ett alternativ är att låta släkten fråga de lokala vad som är billigt och bra. Släkten kanske redan vet.

Annars kanske dom låter dig köpa en anslutning som är dyr och ineffektiv för att du som är snäll inte ska losa fejs :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 12 call AIS trådlös usb sticka 3G och 3.6MBts, Jag betalade 1600 Bath för stickan och 3o timmars surf.

kostar 100 bath för topup 30 timmar, helt ok pris. Surfar i Isaan och det funkar med mail och vanlig Internetsurf, svårt med streamat.

/Kurre

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör 12 call AIS trådlös usb sticka 3G och 3.6MBts, Jag betalade 1600 Bath för stickan och 3o timmars surf.

kostar 100 bath för topup 30 timmar, helt ok pris. Surfar i Isaan och det funkar med mail och vanlig Internetsurf, svårt med streamat.

/Kurre

Vart nånstans i Isaan ?

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Surf sticka kan du köpa på Big-C eller Lotus oxå finns i olika prisklasser köpa en sticka för 7,2 MBs spelar ingen roll pga. nätet i Thailand inte byggt för dom hastigheterna för utom Puket,Pattaya Bangkok,ChangMai övriga landet går det liga bra att ha mobil som med modem om det är en sådan mobil

Skaffade först True skulle vara ett bra men avslutade det snabbt pga. höll ej priset.

Sist jag var i Thailand skaffade jag ett 12call abb. 150tim/mån 399:- bath priset stämde inte där heller första räkningen på 700bath andra 1400bath avslutade det snabbt oxå

Kör nu med 12call refil

Kan köra med sticka eller via mobilen.

Skaffa surf pott med 12cal på detta vis

OBS! kan ej bli dyrare än samtals potten som finns på kortet om surf tiden tar slut går den över till vanliga taxa

Knappa in det alternativ som passar er

*138*0331*869575# Ger 3 timmar, kostar 30 Bath

*138*0332*869575# Ger 6 timmar, kostar 50 Bath

*138*0333*869575# Ger 20 timmar, kostar 100 Bath

*138*0336*869575# Ger 50 timmar, kostar 200 Bath

+7% moms på detta pris!

Perfekt för att surfa i mobilen/ladda upp bilder eller dyl.

Efter # avluta med sänd efter ett tag pling så har ni surftid efter det alternativ ni bestält

*121# Kolla samtals saldo

*139# Kolla surf saldo

Surfar mobilt med ca:490kbs

Gäller Ayuttahaya

Mvh. Plätt

Ändrades av Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

12call kostar nu, 500baht+skatt för 250timmar, 750+skatt unlimited 30dagar.

Finns även per Mb paket.

Funkar helt ok, men man laddar inte ner några 8gb torrenter direkt :-P

Funkade helt ok ett antal mil utanför surin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag befinner mig 35 km utanför Udon Thani, söderut mot Khonkaen. Upp mätthastighet på Speedtest.com idag var endast 0,12Mbts. Dvs inga 3G hastigheter här alltså.

I Stokholm går det nu att köra 4G med 60Mbts trådlöst. Man kan ju undra hur lång tid det tar innan den hastighetsten uppnås här?

/Kurre

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Jag befinner mig 35 km utanför Udon Thani, söderut mot Khonkaen. Upp mätthastighet på Speedtest.com idag var endast 0,12Mbts. Dvs inga 3G hastigheter här alltså.

I Stokholm går det nu att köra 4G med 60Mbts trådlöst. Man kan ju undra hur lång tid det tar innan den hastighetsten uppnås här?

/Kurre

4G får vi drömma om, först lär väl dom börja med att bygga ut 3G nätet som dom har stoppat förut pga. bråk som vanligt i Thailand om vem som ska tjäna mest på affären/bygget

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

4G får vi drömma om, först lär väl dom börja med att bygga ut 3G nätet som dom har stoppat förut pga. bråk som vanligt i Thailand om vem som ska tjäna mest på affären/bygget

Mvh. Plätt

Uppe i Chiang Mai finns det 3G - tror jag. Man fick iaf upp 3G på mobilens display.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Uppe i Chiang Mai finns det 3G - tror jag. Man fick iaf upp 3G på mobilens display.

Japp i Chiang Mai, Puket, Bangkok vet jag har 3G men sen är det klent med 3G i övriga landet.

Dom höll på förut med utbygnad av 3G sen läste jag det var stopp i utbygnaden av 3G vet ej om dom har tagit upp det igen men om jag inte mindes helt fel så skulle det vara stopp ett tag i utbygnaden pga. tjafs om licenser eller dyl.

Mvh.Plätt

som kör 2G :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag befinner mig 35 km utanför Udon Thani, söderut mot Khonkaen. Upp mätthastighet på Speedtest.com idag var endast 0,12Mbts. Dvs inga 3G hastigheter här alltså.

I Stokholm går det nu att köra 4G med 60Mbts trådlöst. Man kan ju undra hur lång tid det tar innan den hastighetsten uppnås här?

/Kurre

Då är du i närheten av Kumphawapi?Kom till Udon igår efter 1vecka ute i byn,den ligger nära Si That och ca40km från Kumphawapi.Där är det helt hopplöst med uppkopplingen,jag kör med surfsticka med 12call kort.Måste sitta med datorn på en viss plats utanför huset och då kan jag med mycket gott tålamod öppna mail,men mycket mer än så är det inte.Inte ens värt att försöka göra en Speedtest i dom krokarna :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp i Chiang Mai, Puket, Bangkok vet jag har 3G men sen är det klent med 3G i övriga landet.

Dom höll på förut med utbygnad av 3G sen läste jag det var stopp i utbygnaden av 3G vet ej om dom har tagit upp det igen men om jag inte mindes helt fel så skulle det vara stopp ett tag i utbygnaden pga. tjafs om licenser eller dyl.

Mvh.Plätt

som kör 2G :drinks:

3G, via AIS/one to call fungerar bra öster om Korat

http://www.ais.co.th/mobileinternet/3G_coverage-speed.html

post-3210-0-48490200-1293969320_thumb.jp

post-3210-0-48490200-1293969320_thumb.jp

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla som tagit sig tid att svara på min fråga. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att ta med en burk på semestern, det skulle s så fall vara om det blir en längre semester på några månader. Däremot tänkte jag att ta med en av alla laptops jag har liggades och rigga upp den nere i deep south (Ranong). Det går väl säkert att skaffa ett vanligt ADSL-abonnemang, men det känns som att det bara kan innebära mer strul. OM det vid något tillfälle skulle vara som så att telefonen inte fungerar så beror det ju såklart på datorn som den förbannade MR Mctwist-farangen kopplat in och på så sätt förstört teleledningna ;) Plus att det blir mer prylar för klåfingringa ungar att pilla på. (Bort med tassarna!) :scomp:

Det är planerat att vi ska ta hit svärmor på en tremånaderssemester och då lär det väl bli en intensivkurs i datoranvändning i samma veva. Som tur är så är hon inte så gammal, bara strax över 55, så det ska nog gå att lära tanten att hantera en burk och det grundläggsnde funktionerna. Mrs Mctwist som var i princip totalt okunnig om datorer för två år sedan har idag förvånansvärt bra koll på såväl windows som Linux (Ununtu). Sen är det bara att installera TeamViewer på svärmors burk så att jag kan komma åt den datorn här hemifrån på enklast tänkbara sätt när det ät något som behöver fixas.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter just nu på cental plaza i Udon och hastighet just nu är ..

0,12Mbts trådlöst... Yyyeeeeee :diablo:

/kurre

Hej :)

Låter ju faktiskt rätt snabbt..

I byn fick vi upp den otroliga hastigheten av 0,02 Mbts men eftersom man är en handlingensman så uppfann jag utvigdad antennförstärkare, men hade konsekvensen "tennisarm".

Se bilden för patentansökan:

post-4239-0-26498000-1294058188_thumb.jp

Ha en bra dag!

:wai:

post-4239-0-26498000-1294058188_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Är högerarmens vinkel absolut?

Skulle man inte med hjälp av en stege kunnat flytta hela förstärkaren en våning upp för ev. ökad kontaktbarhet??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är högerarmens vinkel absolut?

Skulle man inte med hjälp av en stege kunnat flytta hela förstärkaren en våning upp för ev. ökad kontaktbarhet??

Hej Odin,

Går säkert bra att flytta upp förstärkaren en våning, problemet var att jag hade ingen kikare för att kunna se texten på skärmen från bottenvåningen. Patentet är genomtänkt i minsta detailj ser du. ;)

PS! Bambustavar för att komma åt tangenterna hade redan fixats.

God fortsättning!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Odin,

Går säkert bra att flytta upp förstärkaren en våning, problemet var att jag hade ingen kikare för att kunna se texten på skärmen från bottenvåningen. Patentet är genomtänkt i minsta detailj ser du. ;)

PS! Bambustavar för att komma åt tangenterna hade redan fixats.

God fortsättning!

:wai:

Bästa mottagningen brukar vara i mitten på stora landsvägen ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Odin,

Går säkert bra att flytta upp förstärkaren en våning, problemet var att jag hade ingen kikare för att kunna se texten på skärmen från bottenvåningen. Patentet är genomtänkt i minsta detailj ser du. ;)

PS! Bambustavar för att komma åt tangenterna hade redan fixats.

God fortsättning!

:wai:

Jag tänkte närmast på att flytta upp hela ekipaget inkl. stjp8729... Som förövrigt verkar vara den svaga länken i förstärkaren... Har du senaste uppgraderingen??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är planerat att vi ska ta hit svärmor på en tremånaderssemester och då lär det väl bli en intensivkurs i datoranvändning i samma veva. Som tur är så är hon inte så gammal, bara strax över 55, så det ska nog gå att lära tanten att hantera en burk och det grundläggsnde funktionerna. Mrs Mctwist som var i princip totalt okunnig om datorer för två år sedan har idag förvånansvärt bra koll på såväl windows som Linux (Ununtu). Sen är det bara att installera TeamViewer på svärmors burk så att jag kan komma åt den datorn här hemifrån på enklast tänkbara sätt när det ät något som behöver fixas.

Jag gillar människor som tänker positivt !! :great:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mottagningen ökar upp till det dubbla om man använder sticka i stället för mobil att sätta simkortet i då man kör mobilt bredband.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...