Jump to content
IGNORERAD

"I scare sweden cold ,na?"


hulksays

Recommended Posts

undrar vaffan hon kommer tycka om att komma hit i mitten på februari. haha. är första intrycket viktigt? jag får väl städa min bil. åka ut och pimpla? gå på bio? heron city? visa att man kan dricka vatten i kranen...

hur ska jag göra ett gott intryck.? konstigt med 4 årstider. och vad anorlunda dom ter sig.=)

vad tycker thailändskerna är imponerande, som man kan göra på vintern?

hyra en blueray med thailändsk text och tända några ljus? tillaga en egen papayasalat? phet!

tacksam för tips .. gott nytt kamrater!

ställningsbyggarn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Gorocco

    3

  • Galten

    2

  • hulksays

    2

  • Wangthong

    1

Mest aktiva i denna tråd

Köp henne ett rejält vinterställ,

be henne att fixa till lite mat som hon gillar , för att ta med till matsäck

Ta en snöscoter, åk omkring i de djupa skogarna o kolla på rådjur o vildsvin o kanske älg om ni har tur.

skithäftigt!!

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att se snö är imponerande för nyanlända thailändskor. Om inte det, varför inte en natt i snöbivack. Lycka till

mvh Christer

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att ta med frugan till nån asiatisk butik och inhandla thailändska ingredienser, köp en riskokare och eventuellt en flätad "korg" för ångning av khao niew. Som Dandic sa införskaffa ett rejält vinterställ, ingenting blir roligt om man fryser. Åk pulka, skridskor, längskidor, promenera i vinterlandskap, bygg snölyktor på balkongen och tänd till kvällen, mysigt. Fan det är ju nästan så man vill åka hem till Sverige själv nu :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

När frugan kom första gången var det -42grader. Det är över 20 år sedan och jag har inte blivit kvitt henne än! ;)

Ta med henne och handla thaimat, riskokare etc. så känner hon sig delaktig, och alla tjejer gillar shoping.

Link to comment
Dela på andra sajter

När tjejen landade på Arlanda var det snökaos, snöstorm, -11 och alla varnade bilister för att inte ge sig ut på vägarna

Vi åkte först till hennes syster i Rimbo och vägen dit från Arlanda var rena mardrömmen. man kunde inte ens se vägen

Hor var måttligt imponerad. Inte alls som på sommaren innan när hon var här

men hon är kvar än

Tipsen om att ta med henne att handla thaimat och köksgrejor hon är van vid är bara att hålla med

Resten sköter sig lite själv. Överansträng dig inte för det kan bara bli fel.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

När tjejen landade på Arlanda var det snökaos, snöstorm, -11 och alla varnade bilister för att inte ge sig ut på vägarna

Vi åkte först till hennes syster i Rimbo och vägen dit från Arlanda var rena mardrömmen. man kunde inte ens se vägen

Hor var måttligt imponerad. Inte alls som på sommaren innan när hon var här

men hon är kvar än

Tipsen om att ta med henne att handla thaimat och köksgrejor hon är van vid är bara att hålla med

Resten sköter sig lite själv. Överansträng dig inte för det kan bara bli fel.

Precis som Tallen säger, var dig själv, visa upp det svenska, visa upp Norden, åk till Norge tex, åk Finlands färja,men se till och ha thaimusic hemma!

Har du föresten byggt ställningen runt nya superhotllet i Kista? (stocholms Baiyoke Sky) Åker förbi där varje morgon och tycker att det börjar likna nått! :great:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ut och pimpla.Min fru var djupt imponerad av att man kunde gå på vattnet.Plus att det bidrog med mat till huset.Även mört förtäres.Burpan

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Går säkert bra :great: Frugan kom till kalla nord i december 1978.. -32 i Moskva..-24 i Helsingfors.Hon e kvar här ännu :wub:

Link to comment
Dela på andra sajter

Eskilstuna ligger inte så farligt norrut och nära till många större städer med affärer typ Ikea, Asienmat mm.

Ta det Coolt :dance1:

Låt inte henne frysa dvs underkläder och bra sovtäcke eller varmt i huset .

Min tjej blev imponerad när jag köpte ett bal toalettpapper ;) .

Visade min ekonomiska sida :great:

Skopan? en plastburk bredvid har dugit i 7 år.

När vi sökte förlängt visa så märkte jag att tjejen blev jätteglad av att handla mat som hon kände igen i en asienmataffär i Jönköping. Hon var inskriven i dess Miggrationsverk , jag kommer från Borås.(Tjejen kunde ingen engelska och jag ingen Thai så det var svårt i början och fick ta det på känsla)

En grej var att jag väntade på att hon skulle stiga ur bilen först och hon väntade att jag skulle ur först.

Efter några gånger blev det missförstånd och gråt.

Lycka till.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att ta med frugan till nån asiatisk butik och inhandla thailändska ingredienser, köp en riskokare och eventuellt en flätad "korg" för ångning av khao niew. Som Dandic sa införskaffa ett rejält vinterställ, ingenting blir roligt om man fryser. Åk pulka, skridskor, längskidor, promenera i vinterlandskap, bygg snölyktor på balkongen och tänd till kvällen, mysigt. Fan det är ju nästan så man vill åka hem till Sverige själv nu :whistle:

Det tror jag inte..

/Sarne (insnöad)

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kryp ner under ett täcke och gör det man kan göra där, om och om igen, håller er garanterat varma.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Åk till Hongkong trading på Olofsgatan 5 som min fru tycker är billigast. Där kan du även köpa mortel och Kånijau (sticky-rice) kokare. Har du inte en riskokare, be henne om möjligt köpa en i Thailand och ta med sig. Våra Svenska modeller med teflon pajjar efter ett tag.

Finns fler matbutiker här http://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=111637102544805754493.0004520a6a8fe1f614a76&ct=docsearch&cd=2&cad=docsearch,cid:8212214399196185051

Köp en ordentlig jacka som du har med dig. Oavsett vad du har sagt till henne och hon har köpt så är det för tunt, finns inga bra vinterkläder i Thailand.

Efter ett par dagar åker ni ut till ett av templena.

http://www.watsantinivas.org/

http://www.buddharam.com/

Själv föredrar jag Buddharam på Värmdö för det är så tyst och lungt där. Mitt ute i skogen.

Dra runt och kolla dom vanliga ställena. Kaknästornet, Skansen, Gamla Stan etc.

När frun var här första vändan var det +32 i BKK och -22 på ARN i Februari för 6 år sedan.

Lycka Till!

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Verkligen många bra tips här nu och jag är inte rätt person att komma med något facit, men jag inbillar mig att det är en rejält omtumlande upplevelse att komma hit för första gången från Thailand. Därför tror jag man bör vara försiktig med att ha späckat schema med typiskt svenska saker den första tiden. Lägg fokus på en mix av gammalt, invant Thailänskt (musik, tempel, mat, butiker, vänner, internet osv osv) och det som du själv vill visa henne i form av typiskt svenska saker du är stolt över (kanske skansen, stockholm sightseeing, vinterfiske eller annat)

Var lyhörd och låt henne bestämma. Kom ihåg att hon är vilsen och du skall vara hennes stöd i vått och torrt.

Grattis å lycka till!

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tidigare skribent besöka ett Buddhatempel är ju oftast populärt :great:

Finns olika varianter av tempel men vi hade turen och gå med i ett mindre dyrt gren.

Vi har en tempel hemma i Borås men åker ändå till Härrydatemplet nära Göteborg.

Det är väl som med pingstkykan, jehovas eller statligt. man byter inte gärna kyrka när man väl gått med.

Ps köket blir nog damens revir och där skall bara sporadiska besök göras.

Jag fick slänga min bänkdiskmaskin men nu efter 7 år och båda som arbetar tittar jag efter en ny :whoco5:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du har fått många bra tips,Det att du tog hit henne på vintern är bar plus tycker jag för om hon gillar Sverige då så blir ju vår och sommar bara en bonus.

Och sedan som någon skrev ut och fiska på isen.

Birger LKPG

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Kryp ner under ett täcke och gör det man kan göra där, om och om igen, håller er garanterat varma.

Du menar läsa med ficklampa och fjärta ibland.

Ja det är kul !

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Gorocco, den 01 January 2011 - 10:51 , sade:

Se till att ta med frugan till nån asiatisk butik och inhandla thailändska ingredienser, köp en riskokare och eventuellt en flätad "korg" för ångning av khao niew. Som Dandic sa införskaffa ett rejält vinterställ, ingenting blir roligt om man fryser. Åk pulka, skridskor, längskidor, promenera i vinterlandskap, bygg snölyktor på balkongen och tänd till kvällen, mysigt. Fan det är ju nästan så man vill åka hem till Sverige själv nu

Det tror jag inte..

/Sarne (insnöad)

Jag hade några sekunder där av svaghet men det gick över efter en trafikrapport från kaoset i Stockholm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag är någon expert... men kanske blir?

Av det jag lärt mig så är det följande.

1. Ha en varm filt hemma, men helst någon som inte är köpt av 100000 andra person (såsom de på IKEA, kan leda till bråk).

2. En mörtel är alltid bra o ha.

3. Softa dag 1, thai take away eller resturang och besök butik dagen efter när alla är utvilade.

4. Undvik Thai Tigern första tiden.

5a. Förklara att alla 08 (sthlms nummer) är hem telefoner i Svedala, annars finns risken att honan tror du har en massa giks(?)

5b. Kanske ändra till +468xxxxxx

6. H&M/ÖB mm är billigt o bra, så visa inte NK det första du gör. För att sedan övergå lite sakta till normala butiker.

7. Boka in dig till Närke träffen.

8. Skriv ner Magroods nummer vid behov av akuthjälp för tolkning :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag är någon expert... men kanske blir?

Av det jag lärt mig så är det följande.

1. Ha en varm filt hemma, men helst någon som inte är köpt av 100000 andra person (såsom de på IKEA, kan leda till bråk).

2. En mörtel är alltid bra o ha.

3. Softa dag 1, thai take away eller resturang och besök butik dagen efter när alla är utvilade.

4. Undvik Thai Tigern första tiden.

5a. Förklara att alla 08 (sthlms nummer) är hem telefoner i Svedala, annars finns risken att honan tror du har en massa giks(?)

5b. Kanske ändra till +468xxxxxx

6. H&M/ÖB mm är billigt o bra, så visa inte NK det första du gör. För att sedan övergå lite sakta till normala butiker.

7. Boka in dig till Närke träffen.

8. Skriv ner Magroods nummer vid behov av akuthjälp för tolkning :)

många tack du! frågor!

thai tigern? betyder? magroods nummer var finnes? närketräffen? vad gör man där?

tack igen//ställningsbyggarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det lugnt bara och sätt inte igång och hitta på massa aktiviteter bara för att.

Gör så'nt som du tycker om att göra och som du tror att hon gillar. Upptäck nya saker tillsammans.

Eskilstuna är tillräckligt stort och låt henne upptäcka staden i lugn och ro.

Det finns ju thaitempel, thaiförening, thairestauranger, asiatiska butiker och ca. 300 thai i kommunen.

Det kommer säkert att gå hur bra som helst, var dig själv bara.

Den thailändska tigern är en thairestaurang i Stockholm som är ganska så populär. Thaistuk med karaoke.

Närketräffen är en forumträff i Örebro dit det förhoppningsvis kommer många medlemmar med thaifruar/-flickvänner. Bra tillfälle för henne att knyta kontakter.

Ändrades av Chryzaliz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade några sekunder där av svaghet men det gick över efter en trafikrapport från kaoset i Stockholm.

Jag tänkte väl det,blev änna kall en stund :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest icepartner

Ta det lungt och visa henne runt där du bor.

Först måste hon ha varma kläder och hjälp

henne så hon kan laga Thaimat.

Mvh Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...