Jump to content
IGNORERAD

Hjalp. overstay!


Kalas

Recommended Posts

Hej, Jag behover akut hjalp.

Jag var for full for att fa aka med planet hem igar. Bokade av misstag en resa 31 JANUARI ist for 31 DECEMBER i mitt tillstand.

Sen kopte jag en biljett till till i morgon, 110101, kollade pa internet och det stod cancelled! Ringde Air Asia och de sa samma sak, ingen reservation i mitt namn, men jag har ju betalat dyrt och fatt en epostbekraftelse sa jag och uppgav namn och nummer. Sa har det funkat tidigare for mig, en epostbekraftelse med bokningsnummer osv. Men icke. Jag har en flygning 31 JANUARI bokad.

Nu kommer min STORA fraga.

Jag maste ju forlanga mitt visum pa nagot satt sa att jag kan stanna till 31 januari. Jag har inte mer pengar att kopa ny resa for. Hur gor jag? Ambassaden? Ministry Of Forreign Affairs?

Om nagon pa plats har i Thailand kan hjalpa mig via telefon sa ar mitt thainummer +66866152088

Annars duger det gott med en saklig forklaring har, nu snarast!

MVH Kalas

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kalas

    8

  • Nypan

    3

  • Wangthong

    3

  • Juha

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

Vart är du? I bkk eller?

Vad får man ge för en t/r till kuala lumpur? (Vill själv veta)

6500 THB enligt Air Asias hemsida.

Ungefär samma pris om du köper på nätet i Sverige: 1487 kr.

mvh

post-3917-0-59832200-1293880380_thumb.jp

post-3917-0-59832200-1293880380_thumb.jp

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Jag behover akut hjalp.

Jag var for full for att fa aka med planet hem igar. Bokade av misstag en resa 31 JANUARI ist for 31 DECEMBER i mitt tillstand.

Sen kopte jag en biljett till till i morgon, 110101, kollade pa internet och det stod cancelled! Ringde Air Asia och de sa samma sak, ingen reservation i mitt namn, men jag har ju betalat dyrt och fatt en epostbekraftelse sa jag och uppgav namn och nummer. Sa har det funkat tidigare for mig, en epostbekraftelse med bokningsnummer osv. Men icke. Jag har en flygning 31 JANUARI bokad.

Nu kommer min STORA fraga.

Jag maste ju forlanga mitt visum pa nagot satt sa att jag kan stanna till 31 januari. Jag har inte mer pengar att kopa ny resa for. Hur gor jag? Ambassaden? Ministry Of Forreign Affairs?

Om nagon pa plats har i Thailand kan hjalpa mig via telefon sa ar mitt thainummer +66866152088

Annars duger det gott med en saklig forklaring har, nu snarast!

MVH Kalas

Hej !!

Börja med att snarast ta en visarun till Laos eller Camboidja, din ovestay kostar dig nu 500 tbh /dag och om det blir mer så har du stora problem.

Det är nytt år nu så du kan göra 3 visarun 2011 alltså max 3 /år.

Åker du till Laos så kan du nog få 30 dagar direkt. Camboidja endst 15 daggar om du åker bil.

Hör av dig här igen om du har fler frågor.

Ta de lugnt nu

Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !!

Börja med att snarast ta en visarun till Laos eller Camboidja, din ovestay kostar dig nu 500 tbh /dag och om det blir mer så har du stora problem.

Det är nytt år nu så du kan göra 3 visarun 2011 alltså max 3 /år.

Åker du till Laos så kan du nog få 30 dagar direkt. Camboidja endst 15 daggar om du åker bil.

Hör av dig här igen om du har fler frågor.

Ta de lugnt nu

Nypan

Vad menar du med max 3 visaruns/år? Man kan åka in och ut ur landet var 14'e dag om man så vill, det finns ingen maxgräns.

Och sedan spelar det ingen roll om man åker till Laos, kambodja eller annat angränsande land, så länge man kommer in landvägen så får man 15 dagar vid gränsen, ankomst med flyg ger däremot 30 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Jag behover akut hjalp.

Jag var for full for att fa aka med planet hem igar. Bokade av misstag en resa 31 JANUARI ist for 31 DECEMBER i mitt tillstand.

Sen kopte jag en biljett till till i morgon, 110101, kollade pa internet och det stod cancelled! Ringde Air Asia och de sa samma sak, ingen reservation i mitt namn, men jag har ju betalat dyrt och fatt en epostbekraftelse sa jag och uppgav namn och nummer. Sa har det funkat tidigare for mig, en epostbekraftelse med bokningsnummer osv. Men icke. Jag har en flygning 31 JANUARI bokad.

Nu kommer min STORA fraga.

Jag maste ju forlanga mitt visum pa nagot satt sa att jag kan stanna till 31 januari. Jag har inte mer pengar att kopa ny resa for. Hur gor jag? Ambassaden? Ministry Of Forreign Affairs?

Om nagon pa plats har i Thailand kan hjalpa mig via telefon sa ar mitt thainummer +66866152088

Annars duger det gott med en saklig forklaring har, nu snarast!

MVH Kalas

Lämnar ämnet lite men hur smart är det att supa till innan man ska med planet ?

Jaja lycka till iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnar ämnet lite men hur smart är det att supa till innan man ska med planet ?

Jaja lycka till iaf.

Hur kul är det att strö salt i såren ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lämnar ämnet lite men hur smart är det att supa till innan man ska med planet ?

Jaja lycka till iaf.

8,56 på en tiogradig skala.

Värdemätaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kul är det att strö salt i såren ?

Fritz..

Ja men va fan jag menar missa planet och sen boka fel datum,det är ju så man häpnar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men va fan jag menar missa planet och sen boka fel datum,det är ju så man häpnar :)

Tja nissefisk1... det kan hända!

Själv var jag en gång lite väl berusad och sen vid gaten i Los Angeles. Blev då ombedd att lämna flygplatsen...

Vilket jag gjorde! Första bästa taxi till billigaste hotell! En något bisarr upplevelse.

Dagen efter fjäskar jag in mig hos Lufthansa och får till slut följa med på en flight. Håhåjaja...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, det var knappast smart att dricka en liten Sang Som och fyra stora Chang samt dessutom ta fem Valium! Ja, jag var aprak och helt borta. Men inte just da. Jag gick till incheckningen, dar de scannar ens handbagage 1.5 timmar innan avfard. Efter ungefar en timmes vantan hade vi rort oss kanske fem meter och jag fick lite panik. Fick tag i en kvinna som arbetade pa flygplatsen och forklarade mitt dilemma, men eftersom hon ansag att jag var for berusad, vilket jag da blivit, eftersom jag drack det mesta precis innan jag skulle checka in, sa mer eller mindre ledde hon mig ut. Tog min telefon och ringde min fru och sa till henne att hennes vrak till man fanns att avhamta pa flygplatsen, omgaende. Och vad som sen utspelar sig ar mer eller mindre dimmigt. Men jag traffade en annan svensk man som kommit ombord pa samma plan som jag skulle med, men blivit vanligt men bestamt avvisad. Sa han och hans thaifru satt ocksa utanfor och var forvirrade. Sen kom frun och hamtade mig nar jag precis skulle kissa offentligt for tredje gangen och polisen hade sina blickar pa mig, och tack vare fruns forsakran och den andra svenske mannens fru sa fick de tillatelse att hjalpa mig till toaletten. Resten ar en dimma. Vi hade badat i poolen, tvingat vara fruar att kopa ol och sta ut med oss. Jag skulle aka 30dec 02.35 och vaknade pa hotellet 01.30 31dec, till storsta del omedveten om vad som skett, alltsa varit utslagen/sovit en hel dag/halv natt. Vad som hande nar jag vaknade vill jag inte ga in pa, men det var ingen mild fru Kalas som lag bredvid mig. Sen rorde allt till sig, jag kopte fel biljetter och skit med allt.

Nog om det nu. Frun ville hem och fira nyar med familjen sa jag vinkade adios pa Morchit busstation och stod dar helt forstord och snudd pa pank, 4000B. Akte till hotellet, tog fyra valium och sov till 13. Sen funderade jag pa vad jag skulle gora, pratade med frun och overvagde att kopa 100 paracetamol och tva flaskor Sang Som och avsluta mitt liv dar och da, eller aka ner till Soi Cowboy och jaga ratt pa en barflicka att ha sex med, som "trost" eller nagot. Men nar klockan narmade sig midnatt sa ringde jag frun och undrade om jag fick komma till byn igen, och visst fick jag det!

Sa upp 04.00 1jan, taxi till Morchit, buss till hembyn och tuktuk sista biten. Sancka om att jag sliten och forvirrad. Och angesten, fy i hela friden. Angesten finns dar fortfarande, men har val stillat sig en aning, trots fru Kalas mer eller mindre aviga installning. Vi har haft allvaliga samtal om framtiden och kommunikation osv. Jaja, den som lever far se.

Sa igar gjorde vi en visarun till Laos, 15 nya dagar, och om 14 dagar dags for en till. Men hon ar knappast oversvallande lycklig, milt sagt :) Men jag har sagt till henne, att om hon inte "alskar" mig mer sa far hon saga det sa aker jag tillbaka till Bkk och loser resten dar. Men hon vill inte att jag ska aka. Sa jag blir kvar.

Jaja, jag har ivf lovat mig sjalv att efter denna obehagliga upplevelse sluta dricka helt. Visst har jag gjort bort mig tidigare och vaknat pa fel stalle/sang/stad, och gjort bade det ena och det andra jag bittert fatt angra, men att sa kapitalt supa bort snudd pa allt i ett frammande land? Nej nu far det vara nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få en sån ångest att man funderar på att avsluta sitt liv då gör du nog rätt i att lägga ner alkoholen. Hoppas allt löser sig nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade det andra i ren panik, internetcafeagaren smallde en dator och jag ville inte forlora allt jag skrivit om strommen skulle ga eller internetanslutningen brots. :)

Men ivf, jag lever om an med agren hangande som en blot kall handduk over min tillvaro. Har forsokt fa frun att visa var hon vill hugga eucalyptus for att plantera gummitran, men hon vill vila. Jah har i mitt stilla sinne tankt att om hon och pappan markte ut vilka tran som ska bort sa hugger jag ner dem, vi drar ut dem med buffalotraktorn och sen far nagon kopa dem. Jag ar utbildad skogshuggare sa sjalva fallandet ar inga problem. Tanken var annars att leja nagon som delade vinsten for virket 50/50 mot arbetet med huggandet. Nu har jag sagt att vi ska kolla upp det dar och kolla vad en motorsag kostar, kanske kan man hyra en. Men enligt min fru sa lanar/hyr thaiare inte garna ut sina saker, och typ Ramirent finns knappast har i trakterna. Men men, jag vill losa den biten. Skulle ge mig valbehovlig distraktion och motion :)

Jag aterkommer om nagra dagar nar alla thailandska nyarshelger ar over.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta dig samman gosse!

Att jobba är en dålig idé eftresom du kan hamna i trubbel enbart därför.

Som om inte det vore nog så upphör din reseförsäkring att gälla efter 45 dagar.

Efter det är du helt oförsäkrad och får stå för alla dina kosnader helt själv vid olycksfall eller sjukdom.

Så du har viktigare saker att tänka på än att fälla träd.

Lycka till

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar helt osannolikt att du har en biljett som absolut inte går att omboka till ett tidigare datum. Det måste väl vara prio på att komma hem och kunna jobba lite istället för att sitta pank i Nakhon Nowhere. Vilket flygbolag är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Se framåt! när man nått botten så kan det bara bli bättre det kan låta klychigt men det stämmer

Lär dig av erfarenheterna och gå stärkt ur det här

Några konkreta råd hur du ska ta dig vidare har jag inte men du har ju fått några och får säkert fler

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en jävligt dålig kombination du prövar,sprit och valium kan i värsta fall avsluta ditt liv vare sig du vill eller inte :clapping: Dina problem kan jag inte lösa men ett gott råd kan du få,SLUTA SUPA OCH SLUTA MED PILLREN.Med hopp om bättring.Mvh Måne som har vänner som dött av den blandningen

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Som andra redan sagt, otroligt dumt med sprit och tabletter. Nog om detta, livet måste gå vidare.

Jag tror det är bra att du jobbar och sliter. Att gå syslolös och grubbla är ingen höjdare. Bor du så till att det inte finns någon chans att någon anger dig för att jobba. Köp då en motorsåg, sälj den när det är klart. Jobba med någon så du får någon att slänga käft med och få lite inblick i hur thailändarna löser arbetsuppgifterna. Du lär dig också en del thai under tiden.

Som sagt biljetten och försäkring, måste väl vara prio ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar helt osannolikt att du har en biljett som absolut inte går att omboka till ett tidigare datum. Det måste väl vara prio på att komma hem och kunna jobba lite istället för att sitta pank i Nakhon Nowhere. Vilket flygbolag är det?

Han åkte väl ner för att det var lugnt med jobb under vintern.

Tycker att han borde kunna få ut något på den biljetten han missade tack vare fyllan. Eller på den andra biljetten som han betalt men inte fick.

Det är väl inte bästa tiden för att få biljettkrångel runt nyår. Det kanske till och med är en fördel för bolagen att få några på fyllan att slänga ut så att de får plats med överbokningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Vill inte strö ytterligare salt i såren men nog inte så smart att arbeta utan arbetstillstånd plus overstay.

Skulle du åka fast i en kontroll hamnar du i aphuset.

Några pengar att betala dig ut har du tydligen inte.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med max 3 visaruns/år? Man kan åka in och ut ur landet var 14'e dag om man så vill, det finns ingen maxgräns.

Och sedan spelar det ingen roll om man åker till Laos, kambodja eller annat angränsande land, så länge man kommer in landvägen så får man 15 dagar vid gränsen, ankomst med flyg ger däremot 30 dagar.

Klar att du kan göra det, åka hur många ggr du vill. men INTE för visarun bara om du har multivisa. Skall du bara åka för att få nytt visa eller förlänga så är det 3 st som gäller, men du kanske vet andra vägar.

Att man får 30 dagar med flyg, (eftersom Kalas sa att pengarna var slut)..tog jag inte med det.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

När det gäller visumregler och flygbiljetter är jag övertygad om att det på forumet finns en hel del experter som kan hjälpa dig, flera tips redan överlämnade.

När det handlar om alkohol och tablettproblematik skulle jag hellre rekommendera expertis när du kommer hem till Sverige igen.

Tag inga livsavgörande beslut när du inte är nykter och "på banan".Försök att hålla dig från myndigheternas inblandning. Du skall se att det löser sig!

Ditt beslut att hålla dig från flaskor låter moget och genomtänkt.

Lycka till med vad som komma skall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar for en samling goda och mindre goda rad! Varfor skulle jag annars skriva har om jag redan visste hur alla andra loser sina "problem" vilka de nu an ma vara.

Jag har nagon form av hemforsakring som tacker for overstay, har jag kollat. Tog den extra i somras nar jag akte ner forsta gangen. Eller jag kanske har fel. Iofs sa har jag/vi kollat med nagon underavdelning till MInistry of foreign affairs i Sakon Nakhon och de kunde bara utfarda sju extra dagar sa det far bli en visarun till Laos den 16:e igen. Mai pen rai. Pengar har lost sig genom ett langsiktigt lan av en rik slakting som kan undvara tillrackligt for att jag ska kunna ha en draglig tillvaro har nu en manad.

Vad galler i ovrigt sa arbetar jag mestadels med markarbeten sa jag har lagsasong nu. Brukar inte bli mer an nagra tillfalliga pahugg da och da, men som jag skrev i en annan trad och fragade om rad om jag skulle aka eller inte sa har/hade jag pengar pengar sa jag skulle klara mig fram till det var dags for markarbeten igen. Jag har betalat hyran i forskott till 1/4, jag har nollat skatten och hade raknat med att ha de pengarna jag kopte fyllebiljetter for till mat och ovrigt. Allt noga utraknat. Men sa kom ju alkohol och piller in i bilden och... tja... Nu sitter jag har :)

Appropa det dar med arbete eller inte. Jag har varit inne pa att kopa en motorsag som sagt, men som nagon sa, om olyckan ar framme, eller en annan, om nagon tipsar de lokala myndigheterna. Jag kastar ut en fraga, jag ar ju gift med en thailandska som ager marken, dar hon vill hugga ner eucalyptustraden, ar egentligen inte halften av den marken min, rent juridiskt, och jag borde fa arbeta? Alltsa, jag vet att jag inte kan aga nagot i Thailand, men som gift med en thailandska, utan aktenskapsforord, har jag ju "rattighet" till halften av hennes tillgangar likval som hon har "rattighet" till 50% av mina. Ratta mig om jag har fel. Och i mina ogon arbetar jag pa "egen" mark da. Detta ar dock bara vad jag funderat pa. Jag har ju last har om nagon som fick bota for att de hjalpte till att bygga sitt eget hus.

Min fru ager dessutom huset familjen bor i, av skattetekniska skal eller liknande har det blivit sa, jag vet inte, har inte brytt mig, jag har bara sett papper pa det. Nu har jag/vi med gemensamma ekonomiska resurser byggt en mur framfor och pa sidorna. Far eller far jag inte mala denna mur? Som jag ser det har val jag som gift med en thailandsk medborgare som ager huset ratt att mala lite. Om inte annat sa maste jag val fa hjalpa min fru med malningen, om hon ar narvarande? For min fru maste val fa mala sin mur om hon vill? Samma sak med skogen, om min fru vill hugga ner nagra tran borde jag val fa hjalpa henne? Men som sagt, det finns sakert nagra paragrafer som reglerar detta som arade forumister kan upplysa mig om, innan jag, for att citera BTT en aning, hamnar i aphuset. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar for en samling goda och mindre goda rad! Varfor skulle jag annars skriva har om jag redan visste hur alla andra loser sina "problem" vilka de nu an ma vara.

Jag har nagon form av hemforsakring som tacker for overstay, har jag kollat. Tog den extra i somras nar jag akte ner forsta gangen. Eller jag kanske har fel. Iofs sa har jag/vi kollat med nagon underavdelning till MInistry of foreign affairs i Sakon Nakhon och de kunde bara utfarda sju extra dagar sa det far bli en visarun till Laos den 16:e igen. Mai pen rai. Pengar har lost sig genom ett langsiktigt lan av en rik slakting som kan undvara tillrackligt for att jag ska kunna ha en draglig tillvaro har nu en manad.

Vad galler i ovrigt sa arbetar jag mestadels med markarbeten sa jag har lagsasong nu. Brukar inte bli mer an nagra tillfalliga pahugg da och da, men som jag skrev i en annan trad och fragade om rad om jag skulle aka eller inte sa har/hade jag pengar pengar sa jag skulle klara mig fram till det var dags for markarbeten igen. Jag har betalat hyran i forskott till 1/4, jag har nollat skatten och hade raknat med att ha de pengarna jag kopte fyllebiljetter for till mat och ovrigt. Allt noga utraknat. Men sa kom ju alkohol och piller in i bilden och... tja... Nu sitter jag har :)

Appropa det dar med arbete eller inte. Jag har varit inne pa att kopa en motorsag som sagt, men som nagon sa, om olyckan ar framme, eller en annan, om nagon tipsar de lokala myndigheterna. Jag kastar ut en fraga, jag ar ju gift med en thailandska som ager marken, dar hon vill hugga ner eucalyptustraden, ar egentligen inte halften av den marken min, rent juridiskt, och jag borde fa arbeta? Alltsa, jag vet att jag inte kan aga nagot i Thailand, men som gift med en thailandska, utan aktenskapsforord, har jag ju "rattighet" till halften av hennes tillgangar likval som hon har "rattighet" till 50% av mina. Ratta mig om jag har fel. Och i mina ogon arbetar jag pa "egen" mark da. Detta ar dock bara vad jag funderat pa. Jag har ju last har om nagon som fick bota for att de hjalpte till att bygga sitt eget hus.

Min fru ager dessutom huset familjen bor i, av skattetekniska skal eller liknande har det blivit sa, jag vet inte, har inte brytt mig, jag har bara sett papper pa det. Nu har jag/vi med gemensamma ekonomiska resurser byggt en mur framfor och pa sidorna. Far eller far jag inte mala denna mur? Som jag ser det har val jag som gift med en thailandsk medborgare som ager huset ratt att mala lite. Om inte annat sa maste jag val fa hjalpa min fru med malningen, om hon ar narvarande? For min fru maste val fa mala sin mur om hon vill? Samma sak med skogen, om min fru vill hugga ner nagra tran borde jag val fa hjalpa henne? Men som sagt, det finns sakert nagra paragrafer som reglerar detta som arade forumister kan upplysa mig om, innan jag, for att citera BTT en aning, hamnar i aphuset. :)

Rent juridiskt så är TIT det som gäller. Jag vet inte om du läste i tråden där han som blev påkörd av motorcykel blev vållande och fick betala ersättning. Det kan nog gå hur som helst och någon riktig rättvisa är nog svår att hitta. Vad som är juridiskt riktigt när det gäller arbete, är nog att ta det lugnt.

Själv klarar jag inte av att ta det lugnt på det viset. Jag tycker om att vara med thailändarna på jobbet etc. Jag har varit med och byggt två hus och en restaurang. Dessa ligger/låg precis vid en av de större vägarna i distriktet. Jag har målat större delen av muren runt huset. Jag har serverat poliser och militärer när vi hade restaurang. En gång har jag haft arbetstillstånd men när jag har gjort detta har jag inte haft det.

Det som gäller är väl att jobba åt sig själv så det inte synns, om man nu kan uttrycka det så. Och veta hur man har det med omgivningen. Det finns ju olika typer av folk en del kommer alltid i slagsmål en del är avundsjuka på allt och alla. Har man rätt folk omkring sig och själv beter sig så att ingen retar sig på en tror jag att det är ganska lugnt att arbeta på den egna gården. Men det finns aldrig någon garanti, om du inte skaffar arbetstillstånd, då förstås. Att ha en thailändare som man gör sällskap i arbetet tror jag hjälper i varje fall, men det finns aldrig någon garanti.

När det gäller ägande så finns det en lag som förbjuder utlänningar att äga mark. Ett tag var det t.om. förbjudet för de som var gifta med utlänningar att äga mark. Det är nog inte någon förmildrande omständighet att frugan äger det.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...