Jump to content
stefan5300

Efter 7 bedrövelser och 8 besvär

Recommended Posts

Wangthong

Det var inte min såg men väl snickaren som var här idag och fixade till en ny dörrkarm.

Sågen ligger till vänster, otroligt duktigt yrkesfolk det går att få tag på i byarna. Dom gör mycket fina produkter men enkla metoder.

post-3132-0-48372800-1294561013_thumb.jp

Eftersom det var snickarns såg var det säkert ett ekonomiskt sätt att förlänga och förbättra sågens liv.

Tycker också själv att det är roligt att följa dessa yrkesmän under deras yrkespass. Just förmågan att jobba med enkla verktyg och få till ett bra resultat faschinerar. Har haft möjlighet att följa t.ex förgyllare och andra utsmyckare av byggnader och prydnadsföremål på nära håll, det är helt fantastiskt vad de åstadkommer. Hantverkarnas motsvarighet till Rolls-Roys kan man nog kalla dom. Men även mera vanliga hantverkare tar jag chansen att hänga på om tillfälle ges.

Till skillnad från dig saknar jag förmågan att ta bra bilder som man kan visa på detta sätt. Kommer jag ibland ihåg att ta bilder försvinner de ofta i multimediernas värld.

Tack för att du delar med dig med dessa intressanta bilder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300

Lägger in en ny bild med en liten historia, detta hände för cirka 1 år sedan.

Den här gamla damen som meckar sin betel är inne på sitt 87:nde levnadsår och är min frus pappas brors fru, vad det nu blir. I alla fall så bodde hon i grannbyn och den ända som åkte och hälsade på och hjälpte henne var i stort sett frugan och hennes syster. Så en dag sa jag till frugan, fråga tanten vad hon ska ha för hus och tomt, så kan hon flytta in hos oss för vi hade ett litet gästrum som stod tomt, 55,000 Baht ville hon ha, så jag köpte det och tanten flyttade in till oss och jag har lovat att hon ska få bo hos oss till den dan hon drar sin sista suck. Ann som hon heter gifte sig 1939 13 år gammal eller ung kanske och sinsoden var 2 Baht, hon fick 3 söner men tråkigt nog för hennes och makens del så har dom fått begrava alla 3 sönerna, maken dog för 5-6 år sedan. Men det verkar vara bra gener i den gamla tantens släkt för hon har en syster som är 92 år.

post-3132-0-63936800-1294643283_thumb.jp

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300

Jag tar en till, men nu på en ungdom.

Denne lille huligan föddes av en liten tanig 14- årig tjej för några år sedan.

Han bor granne till oss, heter Hoi och hejar på Sverige

post-3132-0-18789000-1294643948_thumb.jp

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300

Ni verkar ju att gilla min bytråd, så det blir en bild till. Jag fick "anställa" en kille i byn till att hjälpa mig att spikrensa.

Detta är väl cirka hälften av virket som blev när vi rev huset som jag köpte av Ann.

Här sussar den lilla gumman så gott.

post-3132-0-32080300-1294647976_thumb.jp

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300

Ni verkar ju att gilla min bytråd, så det blir en bild till. Jag fick "anställa" en kille i byn till att hjälpa mig att spikrensa.

Detta är väl cirka hälften av virket som blev när vi rev huset som jag köpte av Ann.

Här sussar den lilla gumman så gott.

post-3132-0-32080300-1294647976_thumb.jp

En del av virket

post-3132-0-83225900-1294648228_thumb.jp

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Naam kaeng

Jag älskar oxå att se andra människor arbeta :whistle: helst ska de jobba hårt oxå.Mvh Måne

Har ungefär samma inställning, fast på mitt kneg ger vi alltid 100 procent!

(Måndag 20 procent

Tisdag 25 procent

Onsdag 15 procent

Torsdag 25 procent

Fredag 15 procent)

:-)

Skoj anekdoter Stefan, man måste synnerligen få lite perspektiv på saker och ting efter hand.

Kul berättelse om den gamla damen! Måste vara intressant att höra de äldre berätta om hur det var förr i byarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300

Har ungefär samma inställning, fast på mitt kneg ger vi alltid 100 procent!

(Måndag 20 procent

Tisdag 25 procent

Onsdag 15 procent

Torsdag 25 procent

Fredag 15 procent)

:-)

Skoj anekdoter Stefan, man måste synnerligen få lite perspektiv på saker och ting efter hand.

Kul berättelse om den gamla damen! Måste vara intressant att höra de äldre berätta om hur det var förr i byarna.

Hej Naam kaeng kul att du gillar tråden.

Det är inte den gamla tanten som har berättat, utan det är jag som bett min fru att fråga henne om saker och ting lite försynt för man vill ju inte vara för påflugen.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
måne

Härligt Stefan,det är ju så vi är du och jag lite försynta och tillbakadragna(vi syns ju inte heller)Att lugnt och stilla sitta och titta när träden växer och se folk bli äldre(även om inte vi blir det)det är melodin det :drinks::friends: Mvh Måne

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300

Jag tar en bild till.

Lite gamla Thailändska pengar som tanten hade i en plåtburk (synd att fotot blev suddigt).

Häftigt med slanten som ser ut som en kanot.

post-3132-0-17318600-1294649914_thumb.jp

Ändrades av stefan5300
  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Kim

Fina bilder och framförallt intressanta historier. :great:

I byamiljöer som många andra farangbesökare finner intetsägande och tråkiga hittar du nyanserna som ju alltid funnits där för de som är intresserade. Bra gjort!

Vad gäller hantverk så är jag alltid lika imponerad av att man i landsbygdens Thailand fortfarande lagar saker som vi ser som slit och släng. Ungefär som det var i Sverige innan konsumtionssamhället tog över.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
stefan5300

Härligt Stefan,det är ju så vi är du och jag lite försynta och tillbakadragna(vi syns ju inte heller)Att lugnt och stilla sitta och titta när träden växer och se folk bli äldre(även om inte vi blir det)det är melodin det :drinks::friends: Mvh Måne

Fan måne har du missat mig, när fjärilen landade på mig skrev du ju att jag var en landningsbana ;):friends::drinks:

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Odin

Ja det är jäkligt intressant med gamla människor och deras berättelser från förr, kan du inte genom frugan försöka få henne att berätta mer. Det är ju möjligt att hon tycker att det är roligt att farrangen är intresserad.

Berättelser från förr är ju hur värdefulla som helst, och rätt som det är så är källan borta.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll