Jump to content
stefan5300

Efter 7 bedrövelser och 8 besvär

Recommended Posts

Krafta
On 2018-06-27 at 06:51, skrev stefan5300:

Grisfärs och bacon, handlar oftast på Lotus eller Makro.

Ja det blir ju inte så aptitligt när kunderna lyfter upp köttbitarna med fingrarna, för att titta på dom (på marknaderna) samtidigt som det surrar omkring en hel del flugor, vet inte hur farligt det kan vara om man skulle köpa en sån köttbit men det har inte fallit mig in ännu. Men har ju även sett att någon har fingrat på köttet även på big c.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
evert 1

Finns bakterier precis överallt, inte minst i luften men vattnet - oj oj. Ser ohygieniskt ut när folk plockar med och bland köttbitarna men tillreds fläsket/köttet i tillräcklig hög temperatur dör alla farliga bakterier.

Betydligt värre kan det vara om råvaran börjat härskna (ruttna), dessa bakterier kan ställa till ett litet helvete men även leda till dödsfall.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Krafta
3 minuter sedan, skrev evert 1:

Finns bakterier precis överallt, inte minst i luften men vattnet - oj oj. Ser ohygieniskt ut när folk plockar med och bland köttbitarna men tillreds fläsket/köttet i tillräcklig hög temperatur dör alla farliga bakterier.

Betydligt värre kan det vara om råvaran börjat härskna (ruttna), dessa bakterier kan ställa till ett litet helvete men även leda till dödsfall.

Det har ju har ju hänt att man har blivit genomsur om fötterna när det har regnat mycket,lite obehagligare när man blir blöt av det unkna flodvattnet men brukar skölja av fötterna och skorna direkt när jag kommer innanför dörren och kolla så man inte har något sår eller dylikt.

Menar du att kranvattnet har väldigt mycket bakterier? Dricker ju inte det men använder det ju ibland efter att har kokat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hamnoi
1 timme sedan, skrev Krafta:

Ja det blir ju inte så aptitligt när kunderna lyfter upp köttbitarna med fingrarna, för att titta på dom (på marknaderna) samtidigt som det surrar omkring en hel del flugor, vet inte hur farligt det kan vara om man skulle köpa en sån köttbit men det har inte fallit mig in ännu. Men har ju även sett att någon har fingrat på köttet även på big c.

Äter du det rått? Annars ser jag inte problemet...

• Ge karma 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Krafta
4 minuter sedan, skrev hamnoi:

Äter du det rått? Annars ser jag inte problemet...

Verkligen inte, men det är ju så javla noga med hygienen i sverige, det är ju otänkbart om någon bakom charken skulle hantera ett köttbit med bara händerna t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hamnoi
5 minuter sedan, skrev Krafta:

Verkligen inte, men det är ju så javla noga med hygienen i sverige, det är ju otänkbart om någon bakom charken skulle hantera ett köttbit med bara händerna t.ex.

Ok, så du har aldrig ätit kött i Thailand mao:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
HuaHindinnge
46 minuter sedan, skrev Krafta:

Det har ju har ju hänt att man har blivit genomsur om fötterna när det har regnat mycket,lite obehagligare när man blir blöt av det unkna flodvattnet men brukar skölja av fötterna och skorna direkt när jag kommer innanför dörren och kolla så man inte har något sår eller dylikt.

Menar du att kranvattnet har väldigt mycket bakterier? Dricker ju inte det men använder det ju ibland efter att har kokat.

Genomsur om fötterna? Bara att brygga öl på sockan som förr i tiden.

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hamnoi
19 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Genomsur om fötterna? Bara att brygga öl på sockan som förr i tiden.

Tror kräftan gör bäst i att sitta i ett rum med luftsluss och friskluftsmask så ingen ond bakterie dyker på honom.

Snacka om att vara rädd för att leva:blink:

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
wavis

Blött fuktigt kött förpackat i plast i Swe, Eller torrt kött på marknad i Thai. Tja jag har inte haft problem med inköp på marknad i Thailand. Men visst skölja av köttet innan tillagning.

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
rolba
On 2018-07-05 at 20:24, skrev Krafta:

Hellre att någon hanterar köttet med bara händer som förhoppningsvis tvättas ett par gånger om dagen än dessa brynjehandskar som man inte ser alls vad de gömmer. De kan förvisso köras i diskmaskin men tror inte det görs flera gånger om dagen.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
evert 1

När vi slaktar hemma låter vi köttet hänga någon vecka, ALDRIG vi skulle komma på tanken att tvätta eller skölja av helfallet med  vatten.

Älgköttet kränger vi en tygpåse runt för att förhindra flugor och andra flygfän, detta är dock något vi endast gjort under de senaste 30 åren tidigare var det inte så noga..

ALDRIG säger ALDRIG vi sköljer något med vatten = en dödssynd.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
wavis
1 minut sedan, skrev evert 1:

När vi slaktar hemma låter vi köttet hänga någon vecka, ALDRIG vi skulle komma på tanken att tvätta eller skölja av helfallet med  vatten.

Älgköttet kränger vi en tygpåse runt för att förhindra flugor och andra flygfän, detta är dock något vi endast gjort under de senaste 30 åren tidigare var det inte så noga..

ALDRIG säger ALDRIG vi sköljer något med vatten = en dödssynd.

När det gäller Älgjakt så e det inte som på slakteriet. Vi har en slaktansvarig som kan sin sak o visst måste man skölja via skottskador o typ när man drar ut älgen kan det bli smuts,,  det vi använder  vatten med lite ättika i.

Skjuter jag gris rå eller älg o när vi  delar så vill jag ha en kvarter som jag själv kan ta hem o ta hand om, Då blir det o tvätta rent runt skador o dyligt . 

Köttet jag köper i Thailand sköljer jag innan tillagning.

Likaså visst kött i Sverige sköljer jag innan tillagning rimmat tex... Tjejen sköljer alltid

Visst måste man skölja om behov finns . Så ingen dödssynd att skölja🤯

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
evert 1

Vi torkar alltid av köttet med RENA trasor, aldrig vi nyttjar vatten. men ok, var och en vet bäst.

Just detta med att inte använda sig av vatten fick jag råd av en styckmästare på KLS (Kalmar slakteri), men jag ska för den skull inte vara tjurig eller envis.

Enligt han tillförde vi mångdubbelt med bakterier från vattnet i vår gårdsbrunn än vad det redan innan fanns på köttet - så inget vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
thomas001
Inlagd (ändrad)
On 7/5/2018 at 11:50 PM, Krafta said:

Har kopt och käkat kott från marknader i alla år jag bott här. Inga problem. Oftast är grisen slaktad kvällen innan. Grovstyckas och läggs i kylboxar med mycket is. Snubbarna som står på marknaden koper upp sitt kott tidigt på morgonen. Även dom har stora kylboxar med is på flaket. Så mycket färskare kott går inte att få tag i. Värre är det nog med all antibiotika och annan skit dom trycker i alla djur här. Men gott är det iallafall! Har aldrig tvättat kottet när jag kommit hem. Ner i stekpannan eller grytan så blir det bra.

Ändrades av thomas001
  • Ge karma 9

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Krafta
On 2018-07-07 at 22:57, skrev rolba:

Hellre att någon hanterar köttet med bara händer som förhoppningsvis tvättas ett par gånger om dagen än dessa brynjehandskar som man inte ser alls vad de gömmer. De kan förvisso köras i diskmaskin men tror inte det görs flera gånger om dagen.

Jag är inte rädd för lite bakterier i sverige, lite skit i magen gör ingen fet (kommer inte ihåg om det är rätt ordspråk) men som saken handlade om - var ska man undvika på marknader i Thailand,själv går jag ju efter hur det luktar när jag går förbi ett matstånd.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy