Jump to content
IGNORERAD

16-årig rikemans dotter


Caveman

Recommended Posts

Hur kan man sitta och dömma thailändska trafikföreteelser, och hur trafikanter agerat, utifrån svensk trafikmoral?

Och "Släng henne i finkan", "och föräldrarna med"! - skanderar man utan att ens reflektera över vad motsvarande olycka skulle resultera i i Sverige.

Man applicerar Svenska krav (sprungna ur utbildade förare med gott trafikvett, omvärldsförståelse och ordningssamhet ) på

människor i ett samhälle där sådana krav inte existerar i trafiken. Och dömmer därefter.

Men vad gäller domen så är en stenålderssyn, med fängelse för minderårig, helt accepterad.

Det är faktiskt skrämmande hur snabba folk är på att kategorisk döma andra.

Utan att egentligen ha en aning om faktiska omständigheter eller att ha hela bilden klar för sig.

Samma typ av snabba ogenomtänka domar som drabbar folk när de går hand i hand med sina plastbarn och blir kallade pedofiler.

Hur förklarar ni detta? För mycket tinner i vällingen? Eller är det alltid bara andra som är dumma. Och aldrig en själv?

Vad gäller om detta varit i Sverige och att "Och så hade hon inte suttit bakom ratten som 16 åring heller?" ,

så undrar man om folk lever med gluggarna fastlimmade livet igenom.

Om jag ska räkna alla jag känner som kört bil som 16-åring i Sverige så får jag definitivt räkna ett tag.

En liten snabb länk på en googling på svenska 16-åringar som kört bil och åkt fast.

http://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=16-%C3%A5ring+k%C3%B6rde+bil

Eller här en 16-åring som mejade ner en busshålplats med 15 pers i Västerås.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3624614.ab

Varför inte bara konstatera att det är för bedrövligt att 9 personer dog?

Om det sedan var en rikemansdotter, eller en fattigsomchai (för det finns sådana med som är 16-år och kör bil), som var ansvarig är väl fullständigt skit samma?

:great: bra skrivet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    24

  • Jive

    14

  • MaiChai

    14

  • Stickan

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hur kan man sitta och dömma thailändska trafikföreteelser, och hur trafikanter agerat, utifrån svensk trafikmoral?

Och "Släng henne i finkan", "och föräldrarna med"! - skanderar man utan att ens reflektera över vad motsvarande olycka skulle resultera i i Sverige.

Man applicerar Svenska krav (sprungna ur utbildade förare med gott trafikvett, omvärldsförståelse och ordningssamhet ) på

människor i ett samhälle där sådana krav inte existerar i trafiken. Och dömmer därefter.

Men vad gäller domen så är en stenålderssyn, med fängelse för minderårig, helt accepterad.

Det är faktiskt skrämmande hur snabba folk är på att kategorisk döma andra.

Utan att egentligen ha en aning om faktiska omständigheter eller att ha hela bilden klar för sig.

Samma typ av snabba ogenomtänka domar som drabbar folk när de går hand i hand med sina plastbarn och blir kallade pedofiler.

Hur förklarar ni detta? För mycket tinner i vällingen? Eller är det alltid bara andra som är dumma. Och aldrig en själv?

Vad gäller om detta varit i Sverige och att "Och så hade hon inte suttit bakom ratten som 16 åring heller?" ,

så undrar man om folk lever med gluggarna fastlimmade livet igenom.

Om jag ska räkna alla jag känner som kört bil som 16-åring i Sverige så får jag definitivt räkna ett tag.

En liten snabb länk på en googling på svenska 16-åringar som kört bil och åkt fast.

http://www.google.se...+k%C3%B6rde+bil

Eller här en 16-åring som mejade ner en busshålplats med 15 pers i Västerås.

http://www.aftonblad...ticle3624614.ab

Varför inte bara konstatera att det är för bedrövligt att 9 personer dog?

Om det sedan var en rikemansdotter, eller en fattigsomchai (för det finns sådana med som är 16-år och kör bil), som var ansvarig är väl fullständigt skit samma?

Nä, jag tycker faktiskt inte att det är skit samma - inte i detta fallet, som har lite fler dimensioner än vanligt.

Tror du verkligen, NoBuzz, att det skulle bli en helt korrekt rättsprocess här utan dessa reaktioner från press och allmänhet.

Jag tror inte det!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag tycker faktiskt inte att det är skit samma - inte i detta fallet, som har lite fler dimensioner än vanligt.

Tror du verkligen, NoBuzz, att det skulle bli en helt korrekt rättsprocess här utan dessa reaktioner från press och allmänhet.

Jag tror inte det!

Herr Buzz menar mpr och vad vi tycker här inverkar nog inte på utgången

Gott nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Buzz menar mpr och vad vi tycker här inverkar nog inte på utgången

Gott nytt

I så fall kan ju tråden "detta händer just nu" läggas ner.

Gott Nytt på dej själv!

Hälsa sneseglarn!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

I så fall kan ju tråden "detta händer just nu" läggas ner.

Gott Nytt på dej själv!

Hälsa sneseglarn!

Skribentgrupperingarna därifrån tar ändå över denna tråd

så kanske lika bra att flytta den dit.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall kan ju tråden "detta händer just nu" läggas ner.

Gott Nytt på dej själv!

Hälsa sneseglarn!

Stämmer bra det he he ,jo jag hälsar c u soon

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra det he he ,jo jag hälsar c u soon

Glöm inte väggalmanackan, Please!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

I Svedala också, rösta och få vapenlicens är väl 18 år men att köpa en starköl på bolaget är 20 år.

Japp, och på plattan köper 15 åringar "yaba"! :kort:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag tycker faktiskt inte att det är skit samma - inte i detta fallet, som har lite fler dimensioner än vanligt.

Tror du verkligen, NoBuzz, att det skulle bli en helt korrekt rättsprocess här utan dessa reaktioner från press och allmänhet.

Jag tror inte det!

Nej, det tror jag naturligtvis inte att det skulle bli.

Men jag tror inte att reaktionerna spelar någon roll heller i slutskedet. Det blir inte någon "korrekt" rättsprocess i alla fall.

Om en väldigt inflytelserik familj kan påverka för att en egen dotter ska slippa fängelse så kommer man göra det hur som helst.

Man skiter nog helt i allmän opinion. Få riktigt förmögna thailändska familjers rikedomar är beroende av opinion så de skiter i vilket, tror jag.

Minns en MP vars son sköt ihjäl en polis. Det demonstrerades mot sonen och många människor var rejält upprörda.

Mordet hade skett inför massor av vittnen och sonen var känd för våldsamhet.

Demonstrationer och relativt omfattande mediauppvaktning hjälpte föga.

Och istället för att sitta i finkan blir mördaren kanske en av Thailands Finest MPs själv snart.

Sedan tycker jag också att begreppen "korrekt rättsprocess" och "vargflocksmentalitet" inte riktigt går hand i hand.

Uppmärksamhet och belysning i media tror jag ändå är jättebra eftersom det driver förändringar åt rätt håll. Så det är bra.

Men pöbelmentalitet och inblandning av klassfantasier kan man nog hålla utanför.

Sådana sentiment är ju inte direkt något som gynnar "korrekta" rättsprocesser.

Tvärtom så är ju sådana företeelser korrumperande i sig .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man sitta och dömma thailändska trafikföreteelser, och hur trafikanter agerat, utifrån svensk trafikmoral?

Och "Släng henne i finkan", "och föräldrarna med"! - skanderar man utan att ens reflektera över vad motsvarande olycka skulle resultera i i Sverige.

Man applicerar Svenska krav (sprungna ur utbildade förare med gott trafikvett, omvärldsförståelse och ordningssamhet ) på

människor i ett samhälle där sådana krav inte existerar i trafiken. Och dömmer därefter.

Men vad gäller domen så är en stenålderssyn, med fängelse för minderårig, helt accepterad.

Det är faktiskt skrämmande hur snabba folk är på att kategorisk döma andra.

Utan att egentligen ha en aning om faktiska omständigheter eller att ha hela bilden klar för sig.

Samma typ av snabba ogenomtänka domar som drabbar folk när de går hand i hand med sina plastbarn och blir kallade pedofiler.

Hur förklarar ni detta? För mycket tinner i vällingen? Eller är det alltid bara andra som är dumma. Och aldrig en själv?

Vad gäller om detta varit i Sverige och att "Och så hade hon inte suttit bakom ratten som 16 åring heller?" ,

så undrar man om folk lever med gluggarna fastlimmade livet igenom.

Om jag ska räkna alla jag känner som kört bil som 16-åring i Sverige så får jag definitivt räkna ett tag.

En liten snabb länk på en googling på svenska 16-åringar som kört bil och åkt fast.

http://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=16-%C3%A5ring+k%C3%B6rde+bil

Eller här en 16-åring som mejade ner en busshålplats med 15 pers i Västerås.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3624614.ab

Varför inte bara konstatera att det är för bedrövligt att 9 personer dog?

Om det sedan var en rikemansdotter, eller en fattigsomchai (för det finns sådana med som är 16-år och kör bil), som var ansvarig är väl fullständigt skit samma?

Det var fanimej det finaste jag hört sen jag konfirmerades

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det tror jag naturligtvis inte att det skulle bli.

Men jag tror inte att reaktionerna spelar någon roll heller i slutskedet. Det blir inte någon "korrekt" rättsprocess i alla fall.

Om en väldigt inflytelserik familj kan påverka för att en egen dotter ska slippa fängelse så kommer man göra det hur som helst.

Man skiter nog helt i allmän opinion. Få riktigt förmögna thailändska familjers rikedomar är beroende av opinion så de skiter i vilket, tror jag.

Minns en MP vars son sköt ihjäl en polis. Det demonstrerades mot sonen och många människor var rejält upprörda.

Mordet hade skett inför massor av vittnen och sonen var känd för våldsamhet.

Demonstrationer och relativt omfattande mediauppvaktning hjälpte föga.

Och istället för att sitta i finkan blir mördaren kanske en av Thailands Finest MPs själv snart.

Sedan tycker jag också att begreppen "korrekt rättsprocess" och "vargflocksmentalitet" inte riktigt går hand i hand.

Uppmärksamhet och belysning i media tror jag ändå är jättebra eftersom det driver förändringar åt rätt håll. Så det är bra.

Men pöbelmentalitet och inblandning av klassfantasier kan man nog hålla utanför.

Sådana sentiment är ju inte direkt något som gynnar "korrekta" rättsprocesser.

Tvärtom så är ju sådana företeelser korrumperande i sig .

Jag tycker också att pöbelmentalitet är åt he****te, som att pöbeln kan driva ut tjejen från behandling på sjukhus. Där är vi helt ense!

Däremot tycker jag att allmänheten, redan på detta stadium kan, med hänvisning vad som redan faktiskt ligger i dagen, visa sin närvaro och göra sej hörda på ett sansat sätt.

Jag vet inte hur stor betydelse allmänhetens reaktion kan ha i slutänden, men jag tror att en tyst allmänhet är ett sämre alternativ än en bullrig.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att pöbelmentalitet är åt he****te, som att pöbeln kan driva ut tjejen från behandling på sjukhus. Där är vi helt ense!

Däremot tycker jag att allmänheten, redan på detta stadium kan, med hänvisning vad som redan faktiskt ligger i dagen, visa sin närvaro och göra sej hörda på ett sansat sätt.

Jag vet inte hur stor betydelse allmänhetens reaktion kan ha i slutänden, men jag tror att en tyst allmänhet är ett sämre alternativ än en bullrig.

Tror samma.

En allmänt accepterad och normativt utvecklande publik debatt är A och O för utvecklingen mot ett "rättvist" rättssamhälle där lagen

gäller lika för alla. Så en bullrig allmänhet tycker jag också är bra. Och än bättre om den fick mer utrymme i offentliga media.

Då kanske folk skulle lära sig förstå att för snabba slutsatser och domar är precis lika illa som avsaknad av domar, eller allt för långsamma sådana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror samma.

En allmänt accepterad och normativt utvecklande publik debatt är A och O för utvecklingen mot ett "rättvist" rättssamhälle där lagen

gäller lika för alla. Så en bullrig allmänhet tycker jag också är bra. Och än bättre om den fick mer utrymme i offentliga media.

Då kanske folk skulle lära sig förstå att för snabba slutsatser och domar är precis lika illa som avsaknad av domar, eller allt för långsamma sådana.

Nu kan ju dessbättre inte allmänheten utfärda domar, men kanske väl påverka ett domslut (särskilt i Thailand).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det tror jag naturligtvis inte att det skulle bli.

Men jag tror inte att reaktionerna spelar någon roll heller i slutskedet. Det blir inte någon "korrekt" rättsprocess i alla fall.

Om en väldigt inflytelserik familj kan påverka för att en egen dotter ska slippa fängelse så kommer man göra det hur som helst.

Man skiter nog helt i allmän opinion. Få riktigt förmögna thailändska familjers rikedomar är beroende av opinion så de skiter i vilket, tror jag.

Minns en MP vars son sköt ihjäl en polis. Det demonstrerades mot sonen och många människor var rejält upprörda.

Mordet hade skett inför massor av vittnen och sonen var känd för våldsamhet.

Demonstrationer och relativt omfattande mediauppvaktning hjälpte föga.

Och istället för att sitta i finkan blir mördaren kanske en av Thailands Finest MPs själv snart.

Sedan tycker jag också att begreppen "korrekt rättsprocess" och "vargflocksmentalitet" inte riktigt går hand i hand.

Uppmärksamhet och belysning i media tror jag ändå är jättebra eftersom det driver förändringar åt rätt håll. Så det är bra.

Men pöbelmentalitet och inblandning av klassfantasier kan man nog hålla utanför.

Sådana sentiment är ju inte direkt något som gynnar "korrekta" rättsprocesser.

Tvärtom så är ju sådana företeelser korrumperande i sig .

Jag är inte heller för pöbelmentalitet, men uppmärksamheten är viktig. Ju fler som engagerar sig och skapar oppinion dessto större möjlighet finns det att få till en politisk medvetenhet hos folket. Sedan är det väl bara att hoppas att detta kan leda till demokratiska förändringar i politiken som kan leda till en seriös vilja att bekämpa korruptionen.

Svårigheten här liksom i alla andra sammanhang är väl att inte få det att spåra ur, där har väl media en viktig roll. Kan svårligen tänka mig hur många det finns från olika sidor som skulle vilja underblåsa ny uppror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jag tycker inte heller om att folk hängs ut innan fällande dom fällts. Men jag tycker helt klart att det rätt att föra ett jävla liv och göra sitt yttersta för att få till en rättvis dom, det handlar ändå om människans rättigheter och demokrati i slutänden. Nu är det ju inget som är vanligt med just denna tragiska händelse, det är trots allt 9 personer som fått sätta livet till. Jag kan inte ens ana hur denna 16 åring tänker eller känner sig och hur detta kommer att påverkar resten av hennes liv.

Man kan bara önska att det blir en riktig och ärlig rättsprocess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Här ber i alla fall morsan om ursäkt för sin dotters framfart.

Hoppas att den är ärligt framförd.

Inte blir de dödade studenterna levande för det,

men ursäkten kan nog vara en liten tröst i all bedrövelse.

Hon lämnade även över 30 000:- bath i ersättning. :huh:

post-5068-0-32278600-1293972628_thumb.jp

http://www.nationmultimedia.com/2011/01/02/national/Mother-of-girl-involved-in-accident-attends-funera-30145599.html

SN

post-5068-0-32278600-1293972628_thumb.jp

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det tror jag naturligtvis inte att det skulle bli.

Men jag tror inte att reaktionerna spelar någon roll heller i slutskedet. Det blir inte någon "korrekt" rättsprocess i alla fall.

Om en väldigt inflytelserik familj kan påverka för att en egen dotter ska slippa fängelse så kommer man göra det hur som helst.

Man skiter nog helt i allmän opinion. Få riktigt förmögna thailändska familjers rikedomar är beroende av opinion så de skiter i vilket, tror jag.

Minns en MP vars son sköt ihjäl en polis. Det demonstrerades mot sonen och många människor var rejält upprörda.

Mordet hade skett inför massor av vittnen och sonen var känd för våldsamhet.

Demonstrationer och relativt omfattande mediauppvaktning hjälpte föga.

Och istället för att sitta i finkan blir mördaren kanske en av Thailands Finest MPs själv snart.

Sedan tycker jag också att begreppen "korrekt rättsprocess" och "vargflocksmentalitet" inte riktigt går hand i hand.

Uppmärksamhet och belysning i media tror jag ändå är jättebra eftersom det driver förändringar åt rätt håll. Så det är bra.

Men pöbelmentalitet och inblandning av klassfantasier kan man nog hålla utanför.

Sådana sentiment är ju inte direkt något som gynnar "korrekta" rättsprocesser.

Tvärtom så är ju sådana företeelser korrumperande i sig .

Nu var ju sonen oskyldig-det visade ju sig i rättegången efter att han med sin fars hjälp hållt sig undan i flera månader. Alla vittnen som först hade sett något och vittnat om detta hade nu helt plötsligt inte sett något alls och hade de sett något så hade de redan glömt det.

Det var sonens "låtsaskompis" Pued som sköt polisen enligt politikern...

Han måste hittat sin låtsaskompis när familjen var i landsflykt i Skandinavien 1992, Alfons Åbergs kompis "Mållgan" var ju redan känd här i norden, nu ska vi bara lära känna Pued också.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/3572395.stm

Media var tydligen så elaka mot familjen att de var tvungna att starta en egen tidning för att "sanningen" skulle komma fram.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gorocco

Det är väl snarare det hon gjorde före olyckan som hon ev kan

dömas för, dvs vårdslös körning, och utan körkort.

Därefter försökte man tydligen med hjälp av inflytande och pengar tysta ner det hela, och lyckades lite med detta till att börja med, dvs tidningarna, men tack vare Internet fortsatte informationen om vad som skett.

Många befarade att hon skulle gå fri pga att hon tillhör en mycket inflytelserik familj NaAyuthaya.

Premiärminister Abhisit uttalade sig då ganska snabbt om händelsen: .. ``No one has a privilidge, and no one is above the law``..

Bara på tal om ingenting.

Na Ayutthaya.. Så hette han som var försvarsminister under Thaksin vid kuppen 2006.

Undrar om han är på PT-sidan idag. :)

Tysta ner media med inflytande... tja.. där ser man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara på tal om ingenting.

Na Ayutthaya.. Så hette han som var försvarsminister under Thaksin vid kuppen 2006.

Undrar om han är på PT-sidan idag. :)

Tysta ner media med inflytande... tja.. där ser man.

Phew! Äntligen, var lite orolig ett tag. En tråd med flera sidor av inlägg och ännu ingen referens till Thaksin rubbade säkert alla våra cirklar. ;)

Flickan ber om ursäkt iaf.

http://www.nationmultimedia.com/2011/01/06/national/Girl-involved-in-tragic-tollway-accident-says-that-30145786.html

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara på tal om ingenting.

Na Ayutthaya.. Så hette han som var försvarsminister under Thaksin vid kuppen 2006.

Undrar om han är på PT-sidan idag. :)

Tysta ner media med inflytande... tja.. där ser man.

Na Ayutthaya är inte namn utan snarare en kunglig titel. Eller rättare sagt en benämning som används av avlägsen kunglig avkomma som inte kar rätt till en "riktig" titel.

Thailändska kungar har dock visat sig vara duktiga på att föröka sig, t.ex. nuvarande kungens farfar "femman" fick 77 barn och hans pappa "fyran" 82 barn, så det finns ganska gott om "Na Ayutthaya" i Thailand.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är det bekräftat att hon blivit avvisad från två sjukhus.

För mig verkar det vara en snyfthistoria, likaså att hon

inte skulle vilja leva längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen här har ägnat en tanke åt att hon kanske var drogad

eftersom hon kör in i en bil bakifrån. Droger är ju inte ovanliga

bland rikemansbarn. Har prover på detta tagits

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...