Jump to content
IGNORERAD

Etableringsersättning - Nytt bidrag


Posten Berit

Recommended Posts

Såg för första gången att det nu finns något som kallas för etableringsersättning för alla nyanlända i Sverige.

Trädde tydligen i kraft 1. december. Så nu kan man få bidrag för att plugga på SFI, om man har nyligen anlänt. Min fru kom tyvärr för över ett år sedan, så hon

får plugga på utan en krona i bidrag.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/ny_i_sverige/etableringsersattning

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Information på thailändska:

http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/Andra_sprak/Thailandska/Etableringsersattning.pdf

Ni som orkar får gärna mejla dem att de borde satsa på korrekturläsning efter layoutarbetet av broschyren. "Radbrytningar" ser hemska ut! :diablo:

Men själva översättningen är bra... :-)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Later intressant.Ar det ett en gangsbelopp eller ar det under langre tid?

Hur mycket pengar ror det sig om?

Har lite taskig internet uppkoppling i byn sa kommer inte at sa mycket av forsakringskassans information.

Mvh

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en del läsande och klickande hittade jag följande på arbetsförmedlingens hemsida:

"Målgrupp för etableringsinsatserna

Den nya lagen omfattar nyanlända som har fyllt 20 men inte 65 år och som har uppehållstillstånd som flykting, kvotflykting, skyddsbehövande eller anhöriga till dessa. Även nyanlända som har fyllt 18 men inte 20 år och som saknar föräldrar i Sverige omfattas av den nya lagen. "

Så tyvärr lär det väl inte hjälpa någon här på forumet. Lite synd även om jag tycker det är en vettig prioritering av statens resurser att försöka undvika utanförskap inom vissa grupper.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Instegsjobb är nog en satsning som är till mera nytta för de som är aktuella här (på MPR).

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Etableringsersättningens storlek beror också på familjens totala inkomst.

"Hur mycket får jag i etableringstillägg?

Hur mycket etableringstillägg du får beror på

hur många barn du har och hur gamla de är. Du

får 800 kronor för varje barn som inte har fyllt

11 år. Du får 1 500 kronor för varje barn som har

fyllt 11 år. Du kan som mest få etableringstillägg

för tre barn. Om du har mer än tre barn räknas

de tre äldsta barnen. Du kan maximalt få 4 500

kronor per månad.

Du får mindre pengar i etableringstillägg om du

deltar mindre än heltid i etableringsplanen. Du

kan också få mindre pengar i etableringstillägg

om någon i hushållet har inkomst av arbete."

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en del läsande och klickande hittade jag följande på arbetsförmedlingens hemsida:

"Målgrupp för etableringsinsatserna

Den nya lagen omfattar nyanlända som har fyllt 20 men inte 65 år och som har uppehållstillstånd som flykting, kvotflykting, skyddsbehövande eller anhöriga till dessa. Även nyanlända som har fyllt 18 men inte 20 år och som saknar föräldrar i Sverige omfattas av den nya lagen. "

Så tyvärr lär det väl inte hjälpa någon här på forumet. Lite synd även om jag tycker det är en vettig prioritering av statens resurser att försöka undvika utanförskap inom vissa grupper.

tusan ocksa, men det lat for bra for att vara sant.

till viss del sakert en riktig prioritering men varfor skall de anhoriga till t.ex. flyktingar kunna fa bidraget men inte thaitjejer med svensk pojkvan?

Om en thaijej far UT pa grund av anknytning till en flykting med UT i Sverige far hon da etableringsersattning?

Neil

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde det inte vara bättre att vi först prioriterar och hjälper dom som med all sannolikhet kommer stanna i Sverige, dvs invandrare med familjeanknytning, så dom får en möjlighet att snabbt komma in i det svenska samhället? :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om man är gift med en svensk och delar bostad och inkomst med denna

då är det väl frågan om man ska räknas med i det så populära begreppet "utanförskap" ?

Min övertygelse förbjuder mig att betrakta de som inte råkar ha ett jobb

som utanför någotsomhelst annat än den grupp som råkar ha ett arbete.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan prövat. Efter diverse mail växling med arbetsförmedlingen. Så ringde någon kunnig till mig och var väldigt trevlig. jag fick förklara våran relation. Tyvär sa han att vi inte kan komma ifråga men får såklart lämna in en yttliggare ansökan. men då måste man personligen gå till arbetsförmedlingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...