Jump to content
IGNORERAD

Bagagevikt med Qatar


Bäckis

Recommended Posts

Jag har hittat uppgifter på bagagevikt samt handbagagevikt på svenska sidan ,men inte på danska

iaf inte handbagagevikten... 7 kg fr Sverige men ingen från Cph ,sen får man tydligen ta 23kg fr Sverige men bara 20 fr Cph

Hur mycket får man betala för övervikt???

3kg skillnad låter lite men för mig är det 3 viktiga kilon ;o)

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gäller sverige, och hur mycket övervikt vet jag ej

Bagageinformation

Regler för incheckat bagage när du flyger med Qatar Airways (alla flyg):

Första klass Business klass Economy klass

40 kg 30 kg 20 kg

Handbagage

Regler för handbagage när du flyger med Qatar Airways (alla flyg):

Första klass Business klass Economy klass

2x 15 kg 2 x 15 kg 1x 7 kg

Handbagaget får inte överstiga en storlek på: 50 x 37 x 25 cm

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det kostar 60 kr per kilo övervikt med SAS.

De flesta incheckningspersonal låter 10% (2 kg) passera utan åtgärd men du kan aldrig vara säker.

Det brukar stå på den elektroniska biljetten hur mycket bagage som tillåts på just den flighten.

Har själv en aktuell biljett mellan London och BKK där 35 kg är tillåtet, men London Göteborg med SAS - där gäller 20.

Om du har mer än 5 kg övervikt lönar det sig bättre (iaf med SAS i Skandinavien)

att helt enkelt checka in ett extra bagage.

Då kan du få med 23 kg från CPH för 300 spänn - eller 200 om det är mellan Stockholm o Göteborg.

Så om du kommer från Thailand med mycket vikt, (det är ju oftast på den del av resan man har för mycket)

- köp en extra resväska och lägg de extra kg i denna.

Saxat från SAS, hemsida

post-3917-0-04069200-1293532161_thumb.jp

post-3917-0-04069200-1293532161_thumb.jp

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ringde Qatar i Stockolm och frågade vad som gällde därifrån, och dom sa 320kr per kg :suicide:

Alltså man kunde inte betala för extrabagage typ SAS...jo 320kr/kg...

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tillåtet bagage är därmed ytterligare en parameter som man bör ta hänsyn till när man väljer sin biljett.

Om du kan checka in bagaget i BKK så det går "hela vägen" är det oftast mindre problem, tycker jag.

De är mer flexibla där än i Köpenhamn eller Stockholm.

Ibland har vi packat ner 15 kilo (minst) i ryggsäckarna och låtit sönerna vakta dessa (en bra bit från incheckningsdisken)

medan vi checkat in det övriga bagaget.

Har aldrig varit med om att andra än incheckningspersonalen brytt sig om handbagagets vikt eller antal.

Kan man se relativt oberörd ut när man sedan släpar ut handbagaget till planet och få upp det i hyllan utan att denna ramlar ner

kan man få med sig ganska mycket på det kontot :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland har vi packat ner 15 kilo (minst) i ryggsäckarna och låtit sönerna vakta dessa (en bra bit från incheckningsdisken)

medan vi checkat in det övriga bagaget.

Har aldrig varit med om att andra än incheckningspersonalen brytt sig om handbagagets vikt eller antal.

Flyger man med Qatar måste man visa upp handbagaget vid incheckningen för att de ska godkänna det.

De sätter då på en "tag" även på handbagaget.

När du sedan kommer till gaten får du visa upp din väska med "tag" på,

som kontrolleras ytterligare en gång.

Så var det när jag flög med Qatar från Arlanda för ett år sen.

Jag såg en hel del personer som försökte fuska sig med extra bagage, som fick göra sig av med det.

Ett mycket bra system tycker jag. Jag är hiskeligt trött på folk som inte kan rätta sig efter reglerna

på ett trångt utrymme som ett flygplan.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Flyger man med Qatar måste man visa upp handbagaget vid incheckningen för att de ska godkänna det.

De sätter då på en "tag" även på handbagaget.

När du sedan kommer till gaten får du visa upp din väska med "tag" på,

som kontrolleras ytterligare en gång.

Så var det när jag flög med Qatar från Arlanda för ett år sen.

Jag såg en hel del personer som försökte fuska sig med extra bagage, som fick göra sig av med det.

Ett mycket bra system tycker jag. Jag är hiskeligt trött på folk som inte kan rätta sig efter reglerna

på ett trångt utrymme som ett flygplan.

mvh

Aha, det var det jävligaste.

Bara frugan har flugit med QA, inte jag själv.

Vet inte riktigt hur jävligt jag ska tycka att fusket är.

Min 15 kilos hårt packade ryggsäck tar inte mer plats än om det var 7 kilo i den

och flygbolag som t.ex. Ryanair har gjort det till en konst att pressa folk på slantar

genom att tillåta inte bara mindre vikt utan även kräva storlekar på bagaget som är mindre än standard.

Den svettiga grabben i stolen bredvid får ta med lika mycket som jag fast han själv väger 50 kg mera :-)

Men visst, det är fusk, det går inte att komma ifrån.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, det var det jävligaste.

Bara frugan har flugit med QA, inte jag själv.

Vet inte riktigt hur jävligt jag ska tycka att fusket är.

Min 15 kilos hårt packade ryggsäck tar inte mer plats än om det var 7 kilo i den

och flygbolag som t.ex. Ryanair har gjort det till en konst att pressa folk på slantar

genom att tillåta inte bara mindre vikt utan även kräva storlekar på bagaget som är mindre än standard.

Den svettiga grabben i stolen bredvid får ta med lika mycket som jag fast han själv väger 50 kg mera :-)

Men visst, det är fusk, det går inte att komma ifrån.

Exakt! Ett mer rättvist system vore att väga passagerare med bagage tillsammans. Om man nu är så bekymrade om att det går åt mer bränsle vid mer totalvikt på planet.

Det finns förstås en annan aspekt på handbagage, hyllorna är inte dimensionerade för vilka vikter som helst. Flygbolaget vill nog inte hållas ansvariga för om någon får en annans 20 kg handbagage i huvudet vid turbulens...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Det finns förstås en annan aspekt på handbagage, hyllorna är inte dimensionerade för vilka vikter som helst. Flygbolaget vill nog inte hållas ansvariga för om någon får en annans 20 kg handbagage i huvudet vid turbulens...

Herr Chang har talat.

:great:

Har sett vad som kan hända när dessa kilon hamnar i huvudet på folk. Det var en bagagehylla som öppnade sig under start från GBG en gång. Väskan som var något överdimensionerad träffade personen under. Det slutade med att planet fick landa igen och ambulans tillkallades.

Tror dock att det var ägaren själv som fick sin väska i huvudet men det var ändå otrevligt.

Har förvisso upplevt mycket stolligt under mina resor GBG-Stockholm och v/v när jag var aktiv. Har nog flugit den linjen 500-600 ggr. Folk skall alltid ha så bråttom.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Tja, man får väl låta sunt förnuft råda när det gäller flyget som spå så många andra områden. Och där tycker jag faktiskt att Thai sköter sig utmärkt. Man checkar in sitt bagage och det är väldigt sällan det stöter på patrull med övervikt. Speciellt från Bangkok tolereras det en hel del.

Handbagaget väges så gott som aldrig och det hela sköter sig själva när man bordar planet. Det är ju ytterst sällan ett sådant missöde som HF berättade om, inträffar. För det allra mesta löser sig allt smärtfritt så länge man behåller lugnet och uppför sig väl.

Trots att de flesta flighter är fullbokade så får ju uppenbarligen handbagaget plats så att ta till sådana metoder att mäta och väga det tycker jag är helt onödigt och överarbetat.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
challenger98

...Hej,

här kommer lite nyheter från Qatar Airways, vi får se vad Emirates hittar på för att matcha konkurrensen.

Qatar er nu fjerdestørste langruteoperatør i CPH06-01-2011Fra den 27. marts opgraderer Qatar Airways til daglige afgange mellem Doha og København. Dermed bliver det arabiske luftfartsselskab den fjerdestørste langruteoperatør i Københavns Lufthavn med over 200.000 udbudte sæder årligt. Konkurrenten Emirates er dog stadig potentiel for lufthavnen. Det arabiske luftfartsselskab Qatar Airways har i løbet af ganske kort tid skabt sig en gedigen succes med flyvninger fra Doha til København.

Selskabet åbnede ruten i marts 2010 med fire ugentlige afgange opereret med en Airbus A319 med 102 sæder på Economy Class og 8 sæder på First Class.

Men fra 27. marts 2011 vil Qatar Airways flyve dagligt til København - og på alle afgange med Airbus A330-200, der har en kapacitet på op til 275 sæder på Economy Class og op til 30 sæder på Business Class.

Dermed er det slået fast, at satsningen på Københavns Lufthavn har været rigtig for Qatar Airways. Siden 2007 har man også opereret til Stockholm-Arlanda, men der skulle alligevel gå næsten 3 år, før ruten til den svenske hovedstadslufthavn blev opgraderet med daglige frekvenser.

"København har været en succeshistorie. På mindre end ét år har vi mere end fordoblet kapaciteten på ruten fra en A319 til en A330 og kan nu snart tilbyde daglig afgang," siger Akbar Al Baker, der er CEO hos Qatar Airways.

Tidtabellen for sommerfartplanen er herefter følgende:

QR 98 CPH 12:00 DOH 19:15 332 0 -2-4-6- 06:15 2 - 29 Mar 29 Oct

QR 86 CPH 16:10 DOH 23:25 332 0 1-3-5-7 06:15 2 - 27 Mar 28 Oct

QR 97 DOH 01:25 CPH 07:10 332 0 -2-4-6- 06:45 - 2 29 Mar 29 Oct

QR 85 DOH 08:10 CPH 13:55 332 0 1-3-5-7 06:45 - 2 27 Mar 28 Oct

Hos Københavns Lufthavn kan man glæde sig over, at Qatar Airways nu med en årlig sædekapacitet på over 200.000 er blevet den fjerdestørste langruteoperatør i lufthavnen - kun overgået af SAS, Thai Airways og Delta. Det arabiske selskab udbyder fra sommerfartplanen større kapacitet end eksempelvis Singapore Airlines og Air Canada.

"Vi glæder os over den succes, som Qatar Airways har fået," siger ruteudviklingschef Ole Wieth Christensen til CHECK-IN.dk. Han afviser i samme åndedrag, at Emirates skulle være kommet længere bort fra Københavns Lufthavn efter Qatar Airways-kapcitetsudvidelsen. "Det er blot et tegn på, at der er et godt marked i Københavns Lufthavn. Men en eventuel beslutning fra Emirates om at komme til Københavns Lufthavn er efter min opfattelse uafhængig af konkurrenternes aktiviteter."

Qatar Airways tilbyder gode forbindelser fra København via Doha til nøgledestinationer i Mellemøsten, Asien og Australien med Dubai, Muscat, Mumbai, Goa, Bangkok, Hong Kong, Singapore, Ho Chi Minh City, Phuket, Tokyo og Melbourne blandt de mest populære destinationer fra København.

---

Foto: Qatar Airways opgraderer fra 27. marts 2011 til daglige afgange på ruten fra Doha til København.

mvh challenger98 :scomp::great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt! Ett mer rättvist system vore att väga passagerare med bagage tillsammans. Om man nu är så bekymrade om att det går åt mer bränsle vid mer totalvikt på planet.

Det finns förstås en annan aspekt på handbagage, hyllorna är inte dimensionerade för vilka vikter som helst. Flygbolaget vill nog inte hållas ansvariga för om någon får en annans 20 kg handbagage i huvudet vid turbulens...

Herr Chang har talat.

På vilket vis är det rättvist? Naturen har ju skapat oss annorlunda och i genomsnitt väger längre personer mer än kortare personer. Ska man räkna ut fettmängden då eller och köra alla i en fettscanner där någon ska räkna ut hur mycket man får skylla sig själv? Muskler väger mer än fett så bodybuilders borde kanske åläggas en automatiskt högre avgift. För att det ska vara rättvist alltså.

Jag har sedan jag var femton år mätt 192cm och det har inneburit många plågor i diverse transporter, flyg, buss och tom tåg har ibland varit rena tortyren just pga min längd. Ändå har jag alltid betalat samma pris som kortare personer som sitter och slänger med benen hur de vill. Är det rättvist?

När det gäller handbagage och hyllor så borde de senare vara byggda för vilka vikter som helst. Detta ur en ren säkerhetssynpunkt. Att flygbolagen blivit mer stränga när det gäller vikt hit och dit är nog enbart ett sätt att tjäna mer pengar än omsorg för passagerarnas säkerhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillåtet bagage är därmed ytterligare en parameter som man bör ta hänsyn till när man väljer sin biljett.

Om du kan checka in bagaget i BKK så det går "hela vägen" är det oftast mindre problem, tycker jag.

De är mer flexibla där än i Köpenhamn eller Stockholm.

Ibland har vi packat ner 15 kilo (minst) i ryggsäckarna och låtit sönerna vakta dessa (en bra bit från incheckningsdisken)

medan vi checkat in det övriga bagaget.

Har aldrig varit med om att andra än incheckningspersonalen brytt sig om handbagagets vikt eller antal.

Kan man se relativt oberörd ut när man sedan släpar ut handbagaget till planet och få upp det i hyllan utan att denna ramlar ner

kan man få med sig ganska mycket på det kontot :-)

Varför tumma på säkerheten, tänk om varje människa i en jumbojet skulle ta med sig 5-10 kilo för mycket i handbagaget, det blir många kilo övervikt,

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tumma på säkerheten, tänk om varje människa i en jumbojet skulle ta med sig 5-10 kilo för mycket i handbagaget, det blir många kilo övervikt,

Förstår iofs inte hur de räknar, någon väger 50 kg o nån annan 150 kg ändå så är det samma vikt på bagaget som räknas!

Nu när jag reste hem från Norge så ville de ha 250 NOK för mitt extra bagage men när jag sa att jag jobbade i nordsjön så var det gratis :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Joints: "Muskler väger mer än fett så bodybuilders borde kanske åläggas en automatiskt högre avgift. För att det ska vara rättvist alltså."

Nej, muskler och fett väger exakt lika mycket.

A.

Ändrades av Axell
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår iofs inte hur de räknar, någon väger 50 kg o nån annan 150 kg ändå så är det samma vikt på bagaget som räknas!

Nu när jag reste hem från Norge så ville de ha 250 NOK för mitt extra bagage men när jag sa att jag jobbade i nordsjön så var det gratis :)

Är det inte kallt att jobba i sjön :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det heter så på Norsk!

Jeg jobber på tror jeg nok att det heter på norsk

Ändrades av LeifArne
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår iofs inte hur de räknar, någon väger 50 kg o nån annan 150 kg ändå så är det samma vikt på bagaget som räknas!

Nu när jag reste hem från Norge så ville de ha 250 NOK för mitt extra bagage men när jag sa att jag jobbade i nordsjön så var det gratis :)

Har du så mycket bagage med dig för att vara ute på rigg i 2v?

Sen är det väl tveksamt att det är gratis för att du jobbar på sjön brukar ju vara biljettpriset som styr det.

//Broskan

Ändrades av Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du så mycket bagage med dig för att vara ute på rigg i 2v?

Sen är det väl tveksamt att det är gratis för att du jobbar på sjön brukar ju vara biljettpriset som styr det.

//Broskan

Man får ha 3 bagage på 10 kilo stycket på helikoptern!

Jag har 2 bagage + laptopen, i mina bagage så ingår hjälm, skor o mina verktyg o de tar en del plats + att verktygen väger en del!

Och jo om du jobbar på nordsjön så är det gratis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ha 3 bagage på 10 kilo stycket på helikoptern!

Helikoptern? du skrev ju när du flög hem från Norge då räknade jag med att du snackade om SAS.

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Helikoptern? du skrev ju när du flög hem från Norge då räknade jag med att du snackade om SAS.

Jo jag flyg hem med SAS men med helikopter från plattformen och då hade jag 2st bagage på 10kg stycket och då sa de att om man jobbar på nordsjön så slipper man betala extra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...