Jump to content
IGNORERAD

Vad tycker ni om torkad bläckfisk.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Jag undrar vad ni tycker om torkad bläckfisk? Jag inbillar mig att den är precis lika älskad eller hatad som Durian.

Själv äter jag bläckfisk i alla former, friterad, kokt, grillad och torkad.

Den torkade läggs på grillen ca 30 sekunder på var sida och äts riven i strimlor och passar bra till en öl och klibbris.

Här i Sverige vet jag att det har varit så skilda meningar om torkad bläckfisk att det har varit nära att orsaka skilsmässor.

Vi brukar köpa torkad bläckfisk när vi är vid havet och helst direkt från fiskarna, som har dom hängande på torkställningar.

Den är ljusare i färgen (färskare) och är mycket billigare än i t.ex Isaan, där är bläckfisken är gråare (mörkare) i färgen och

inte alls lika färsk.

Vi fryser den och tar med så mycket hem till Sverige att vi klarar oss till nästa resa.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    3

  • stefan5300

    3

  • AnOnYm

    3

  • Joints

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Torkad bläckfisk är riktigt gott, till skillnad från färsk bläckfisk då som jag visserligen äter men inte finner vara någon höjdare med sin gummiliknande konsistens. Fast en gång när jag var med ute på ett korallrev nattetid och harpunerade fisk med strålkastare tillsammans med en fiskare i Indonesien så fick vi ett par, tre riktigt stora bläckfiskar som sedan tillagades av en gammal gumma så fort vi kom iland. Och dom smakade helt underbart i den vitlöksspäckade bläckfisksoppan som tillagades och åts med ris. Ett av mina allra bästa matminnen faktiskt.

Så ingen regel utan undantag.

Vad gäller torkade bläckfiskar så kommer jag ihåg en gång när en kompis till frugan hade kommit hem från Thailand med en mängd sådana i bagaget.

Så många att hon en dag kom förbi och lämnade över en stor påse medan frugan ännu var i skolan.

Jag själv kunde inte låta bli att äta ett antal direkt och jag kommer ihåg frugans upprördhet när hon senare kommer hem och påstår att man inte kan äta dom utan att först grilla. Jag tyckte dock dom var goda även direkt ur påsen och några magåkommor drabbades jag inte heller av. Och det trots att jag alltså åt dom helt otillagade. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen kulinarisk ljuspunkt precis  :no: , och dessutom alldeles för svårtuggade.. tandläkarkostnaderna är höga nog ändå.

Man behöver ju inte provosera fram en olycka.Första gången frugan åt bläckfisk i vårt gemensamma hem så körde

hon den i micron i brist på grill.Det stank i hela huset flera dagar efteråt.Det är enda gången jag har vädrat(!)  min åsikt angående hennes matlagning. :grrrrrr:

Jag borde veta bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Forvanad att sa manga inte gillar torkad blackfisk, det trodde jag var ganska universiellt omtyckt. Jag har bjudit ganska manga oerfarna Thairesenarer och framforallt blackfisken med lite chilikrydda brukar alla gilla, eller ocksa ar det olen till de gillar och haller kaft om blackfisken  :wink:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är med bläckfisk som det är med bruna bönor, antingen tycker man jätte mycket om det

eller också så tycker man inte om det alls,  jag älskar "bruna bönor" i dubbel bemärkelse

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Torkad bläckfisk kan vara gott med ris och lite stark krydda och därtill kall öl, gärna en Chang. Däremot pressad stekt groda, grillad skorpion och insekter som chips/snacks, undanbeder jag mig ( Isaanmat? ).

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok som tilltugg men efter att en plomb följde med så har det ej blivit några mera torkade bläckfiskar.

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok föda. Finns en variant som é lite stark som man köper i mataffärer och dyl. Är ca. 5-6cm strimmlor. Den é skitgod :great:

De små rackarna som man köper torkade för att sedan steka upp på keramikhällen går juh att äta men luktar som urin på ett bastuaggregat :cry:

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

:D Ja det är det första dom frågar :crazy: när man kommer till baren till mina Barflickorna (mina kompisar)  om vi inte ska go to motobike BBQ & få lite grillat :mdr:

När jag tackar nej! till torkad Blekfis som luktar Hoi så :D dom  :party:

Men en liten tugga som snacks te changen går vel  :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag bara KAN INTE äta denna rätt. Har svårt med lukten!! :frown:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
mussemannen

då min fru är från Isaan och jag äter precis allt så är det ju något vi smaskar på rätt ofta :)

Link to comment
Dela på andra sajter

ahaan maa = Hundmat

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Mycket gott,har mumsat i mig en hel burk i dag :mdr:

Bör ätas tillsammans med öl :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Äter bläckfisk i alla dess former , kokt , stekt , grillad , torkad , rå.

Har även fått en tallrik med nyhackad bläckfisk där tentaklerna fortfarande rörde sig.

Det gällde att tugga ordentligt ... sugkopparna fungerade fortfarande ...

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Hej AnOnYm ,kanske man fräckt skulle bjuda in sej till ett bläckfisk-party hos dej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Du väljer i vilken form,jag äter det du bjuder på,inom rimliga gränser förstås.hahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt gott till bruna bönor, men det skall vara den manglade.

Nytorkade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Men lukten uuu när den steks påminner om när btt sitter i baren utanför toan o spanar :crazy::crazy::drinks::crazy::D

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...