Jump to content
IGNORERAD

Har du en thaitjej? Läre henne svenska o liv i Sverige här!


ralphtheogre

Recommended Posts

Guest larbejo

Är man i Sverige så lär man sig svenska punkt slut.Nu får jag väl de röda emot mej. Men vi är i Sverige och alla våra samhällsfunktioner bygger på svenska språket och svenska lagar.Arbetsmarknaden kräver att de som vill ha arbete kan svenska.Utan dessa kunskaper är du chanslös.Jag kommer själv att göra allt för att min gf ska snabbt lära sej svenska och kanske studera vidare

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ralphtheogre

    6

  • Tallviking

    3

  • Galimatias

    3

  • ITOY

    2

Mest aktiva i denna tråd

Å andra sidan .

Har jag hört många svenskar i Thailand som talar absolut fruktansvärd engelska .. :kort:

Exactemente, många av dessa element har dessutom svårigheter att formulera sig på det svenska modersmålet!

Modersmellanmålet Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man i Sverige så lär man sig svenska punkt slut.Nu får jag väl de röda emot mej. Men vi är i Sverige och alla våra samhällsfunktioner bygger på svenska språket och svenska lagar.Arbetsmarknaden kräver att de som vill ha arbete kan svenska.Utan dessa kunskaper är du chanslös.Jag kommer själv att göra allt för att min gf ska snabbt lära sej svenska och kanske studera vidare

Håller med fullständigt

Har tjatat på tjejen sen den dag hon kom hit om detta så hon har pluggat ganska länge nu och går nu USK-utbilning tack vare detta

Flera av hennes kompisar har inte samma inställning, pratar fortfarande dålig eller ingen svenska efter flera år, jobbar som städerskor eller servering med låg lön, slitsamt arbete etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Håller med fullständigt

Har tjatat på tjejen sen den dag hon kom hit om detta så hon har pluggat ganska länge nu och går nu USK-utbilning tack vare detta

Flera av hennes kompisar har inte samma inställning, pratar fortfarande dålig eller ingen svenska efter flera år, jobbar som städerskor eller servering med låg lön, slitsamt arbete etc

Du skriver: "jobbar som städerskor eller servering med låg lön, slitsamt arbete etc"

Vad tror du USK är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver: "jobbar som städerskor eller servering med låg lön, slitsamt arbete etc"

Vad tror du USK är?

Främst en möjlighet att bygga upp en yrkeskarriär vilket dom andra saknar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta hänger på individen om man vill lära sig svenska många thai är väldigt hemkära och ser situationen som sådan att jag stannar här så länge jag bara har någon som försörjer mig man vill inte elller orkar inte lära sig att ta hand om sig själv och för att klara sig själv i sverige så måste man kunna och veta lite om den svenska kulturen och prata svenska annars blir denna vistelse i sverige mycket svår utan arbete eller andra viktiga saker som att klara att gå på affären och köpa det man vill ha utan att komma hem med fel saker.Medan andra thai vill lära sig sverige de är positiva till sin vistelse här de lär sig svenska så bra att de inte har problem med att skaffa arbete eller kamrater som är från sverige eller andra länder de kan prata så de förstår varandra bra.Men att säga de små liven skall man inte krångla till det för och försöka lära sig svenska utan lär de engelska istället vad vet du egentligen om livet lever du på annan planet eller men tryck inte ner människor låt de leva fritt alla skall få göra sitt eget fria val.frihet.vill man bo i sverige så lär man sig hur det här samhället är uppbyggt med språk och andra vardagliga saker annars blir det svårt att leva här. sverige är inte ett lätt land att komma till man behöver mycket stöd och hjälp för att lyckas men det hänger på individen själv hur mycket stöd och hjälp man vill ha är man mest ute efter pengar så blir tyvärr inte denna vistelse rolig utan mest ett helvete långt bort från sina riktiga vänner och familjen saknas varenda dag mer och mer tills man inte orkar mer då har det gått för långt pengar är inte allt har man mat och husrum så klarar man sig bra !

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Att bättra på sin engelska är inte fel det heller och ju mera en thailändare lär sig av det språket

desto lättare blir det att lära sig besläktade språk - som t.ex. svenska.

Det ena utesluter knappast det andra för någon, tror jag.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bättra på sin engelska är inte fel det heller och ju mera en thailändare lär sig av det språket

desto lättare blir det att lära sig besläktade språk - som t.ex. svenska.

Det ena utesluter knappast det andra för någon, tror jag.

Risken är att det blir svårt att samtidigt lära sig två nya språk och då blir ena eller bägge lidande

Min åsikt är att svenskan skall prioriteras först när det gäller integration i Sverige

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
ralphtheogre

Eftersom jag började denna tråden tycker min thaifru att jag ska lägga till några kommentarer.

Yui är mycket bekymrad, abboten i Templet utanför Eslöv där hon är regelbundet, är mycket bekymrad. Det enkla faktum är att thaitjejer är lika uppdelade i klasser här som där. Med skillnaden att de här mycket lättare att klättra i stegen här, men ofta trycks ner av sin svenska man, som enbart har tagit hit henne som en sex toy.

Det dräller av thailändska akademiker i Sverige, när Yui firade nyårsparty bland thaistudenterna här i Lund var där ett tjugotal. Hon är snart klar med Informatik, en thaitjej doktorerar i ämnet. Och akademikerna, och munken på Templet, har ingen aning vad som händer med alla tjejer utan mer än 6 års utbildning som är ointresserade av sin kultur. De söker sej inte till Templen, som fungerar mer som centra av thailändsk kultur.

Funderingar om språk som jag ser i raden, många verkar ha skrivits av killar som tror det är nån belastning att vara bra på språk och att thaitjejers intelligens är begränsad. Ska en thaitjej klara sej behöver hon FÖRST god svenska men sen GOD engelska - förutomThai av olika dialekter och Isaan och Lao , när hon väl är här. Det är vad hon måste starta med för att ha någon som helst chans. Och som vi vet måste många nog klara sej ensamma efter tre år och en månad här. Jag har hört talas om många nog miserabla fall där nog 90% är killarnas fel.

Det kräver lite tankeverksamhet från båda sidor att lyckas med denna kulturblandning, där kulturerna är mer skilda än man ser vid en snabb observation. Jag har enbart upplevt det positivt, vi var i Yuis hemby några månader i somras och jag var väldigt väl omhändertagen av familjen trots att jag är tämligen handikappad. Även klyftiga tjejer i hennes hemby inser inte hur viktigt BRA engelska är, i initialskedet. De ser hur bra det fungerat mellan oss och ett antal jättesöta tjejer vill komma till Sverige, men när jag ser att de inte alls tar sina engelskstudier på allvar.. Hur katten kan de hitta en kille som vill mer än sex, utan sensibel engelska? En har nästan sparat nog pengar för biljetten, kan förstås bo och äta gratis här, men. Hennes engelska var bättre för 5 år sen när jag träffade henne första gången.

Jag har en kompis i Malmö, den vanliga thailandresenären, som aldrig någonsin tidiigare hade träffat en thailändsk akademiker i Sverige. Han har varit många gånger i Thailand men hade inte en aning om den världen, samma sak tycks gälla för många. Jag erbjöd honom att skriva till Yuis kusin men han vägrade eftersom han inte kunde skriva på engelska tyckte han, och vägrade försöka. Hon är både söt och smart och vill komma hit.

Jag träffar ju många thaitjejer här och hör om dem, när jag flyttade i månadsskiftet kom ett halvdussin med sina respektive, långt från alla akademiker, för att hjälpa - jag har balansproblem och kunde inte göra ett skvatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Viket dravel, thaikvinnorna med lite hjärna klarar sig bra och håller sig ifrån män som trycker ned dem och står i vägen. I Sverige finns alla möjligheter för dem som kommer hit om de bara är relativt unga och har lite innanför pannbenet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...