Jump to content
IGNORERAD

Byta efternamn och biljett


Baltus60

Recommended Posts

Hej,

någon som varit med om detta:

Frugan har tur och returbiljett i sitt nuvarande efternamn som även står i thailändska passet.

Hon byter efternamn till sitt namn som gift och skaffar nytt pass i Thailand i sitt svenska efternamn.

Tar då thailändska myndigheterna hand om det gamla passet med det thailändska efternamnet och hon står där med en biljett bokad i det thailändska efternamnet, men med ett nytt pass med det svenska passet ?

Ett delikat problem, minst sagt.

//Baltus

Jag skulle inte vilja vara medlem i en klubb som vill ha mig som medlem

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blr väl helt enkelt ett namn byte, och på mina biljetter brukar det stå: Ändring av namn efter biljett utskrift kostar 500Kr. Kanske beror på vart man köpt resan,säker mycket smidigare om man köpt den i Thailand vs Sverige.

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

någon som varit med om detta:

Frugan har tur och returbiljett i sitt nuvarande efternamn som även står i thailändska passet.

Hon byter efternamn till sitt namn som gift och skaffar nytt pass i Thailand i sitt svenska efternamn.

Tar då thailändska myndigheterna hand om det gamla passet med det thailändska efternamnet och hon står där med en biljett bokad i det thailändska efternamnet, men med ett nytt pass med det svenska passet ?

Ett delikat problem, minst sagt.

//Baltus

En grej till glöm inte att gå till Svenska ambassaden för att få uppehållstilståndet i det nya passet. Din fråga ang biljetten

har jag inget svar på, det borde väl gå att fixa namnendring via resebyrån på returbiljetten

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

När frun bytt sitt efternamn och fått sitt nya id-kort hos amphur i Thailand kan hon även söka ett nytt pass hos thaiambassaden i Stockholm om det känns enklare. Läs om detta här (thai-svenska): http://www.thaiembassy.se/documents/namnbyte2010.pdf

Då använder hon fortfarande sitt gamla pass för hemresan.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..

Frågan var väl mer en biljettfråga. Tror inte flygbolagen gillar ett giddrande med namnen...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det blir inga problem med hemresan. Visserligen kan man inte byta namn på biljetten men däremot så får man behålla sitt gamla pass, även om det är makulerat.

Vid utresa visar men helt enkelt upp både sitt nyas och sitt gamla, makulerade, pass och sedan är det bara att kölra vidare...

Svårare än så är det inte...

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra råd, det kommer att lösa sig!

Jag skulle inte vilja vara medlem i en klubb som vill ha mig som medlem

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...