Jump to content
IGNORERAD

Få med bagaget hela vägen till Göteborg


GammalDansken

Recommended Posts

GammalDansken

Brukar reta mig på att när man anländer från Bangkok måste man checka ut bagaget på Arlanda och in igen med SAS

om man ska vidare till Göteborg.

Är det bara p.g.a. övergången till en inrikes flygning att det är så, eller måste man även checka ut bagaget i Köpenhamn eller London

innan sista färden till Landvetter?

Retligt eftersom SAS är mera petiga än t.ex. Thai när det gäller övervikt.

Ännu mera retligt om man får ta med sig 35 kg ända fram till SAS incheckningsdisk där det är 20 kg som gäller

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    10

  • ban99arne

    5

  • Tallviking

    5

  • kycklingen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Brukar reta mig på att när man anländer från Bangkok måste man checka ut bagaget på Arlanda och in igen med SAS

om man ska vidare till Göteborg.

Är det bara p.g.a. övergången till en inrikes flygning att det är så, eller måste man även checka ut bagaget i Köpenhamn eller London

innan sista färden till Landvetter?

Retligt eftersom SAS är mera petiga än t.ex. Thai när det gäller övervikt.

Ännu mera retligt om man får ta med sig 35 kg ända fram till SAS incheckningsdisk där det är 20 kg som gäller

Jag har bara varit med om det när man kommer till Arlanda.

Jag har åkt via köpenhamn,Paris,Österike,London,Tyskland. och dom ställena har jag aldrig behövt plocka ut bagaget, det går direkt till Landvetter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyger Du via Köpenhamn eller London så får Du med bagaget ända till Göteborg.

Skillnaden är inom/utom EU.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Flyger Du via Köpenhamn eller London så får Du med bagaget ända till Göteborg.

Skillnaden är inom/utom EU.

Poffa

Men både Stockholm, Köpenhamn och London är väl med i EU?

Ska flyga via London nästa gång och är utöver nervositeten över ev snöproblem

även bekymrad eftersom vi bara har en timma mellan flygen och ska ta oss till en annan terminal.

Går nog inte om man även ska plocka med bagaget.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Bagaget ska förtullas i det landet som slutdestinationen är i.

Sent from my fäkking fåon using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, detta med bagaget är största anledningen till att jag vägrar flyga via Stockholm. Möjligen på utresan...

Problemet med tullen har man löst mycket smidigt i Thailand. Jag kommer till Bangkok och ska vidare till Chiang Mai. Passkontroll sker i Bangkok, men bagaget går hela vägen till Chiang Mai, och där går jag genom tullen med mina väskor. Man förmår alltså skilja på vilket bagage som tillhör internationella passagerare och det bagage som tillhör de som endast åker inrikes.

Denna smidighet är tydligen alldeles för jobbig för personalen på Arlanda. Bättre då att resenärerna släpar sitt bagage mellan terminalerna och står i kö för att checka in det igen!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, detta med bagaget är största anledningen till att jag vägrar flyga via Stockholm.

Problemet med tullen har man löst mycket smidigt i Thailand. Jag kommer till Bangkok och ska vidare till Chiang Mai. Passkontroll sker i Bangkok, men bagaget går hela vägen till Chiang Mai, och där går jag genom tullen med mina väskor. Man förmår alltså skilja på vilket bagage som tillhör internationella passagerare och det bagage som tillhör de som endast åker inrikes.

Denna smidighet är tydligen alldeles för jobbig för personalen på Arlanda. Bättre då att resenärerna släpar sitt bagage mellan terminalerna och står i kö för att checka in det igen!

Herr Chang har talat.

Exakt. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ja, detta med bagaget är största anledningen till att jag vägrar flyga via Stockholm.

Problemet med tullen har man löst mycket smidigt i Thailand. Jag kommer till Bangkok och ska vidare till Chiang Mai. Passkontroll sker i Bangkok, men bagaget går hela vägen till Chiang Mai, och där går jag genom tullen med mina väskor. Man förmår alltså skilja på vilket bagage som tillhör internationella passagerare och det bagage som tillhör de som endast åker inrikes.

Denna smidighet är tydligen alldeles för jobbig för personalen på Arlanda. Bättre då att resenärerna släpar sitt bagage mellan terminalerna och står i kö för att checka in det igen!

Herr Chang har talat.

Efter att vi fick betala 800 spänn till SAS för övervikt vid ett tillfälle förra året

(och då var mannen vid incheckningsdisken ändå snäll och brydde sig inte om våra 15 kilos ryggsäckar)

har jag försökt att hitta andra vägar hem från BKK.

Har inget emot att mellanlanda på Arlanda på utresan - det är ett ganska trevligt ställe att döda några

timmar och nu hittar man lätt runt efter alla gånger man varit där.

Det går att hitta Thai-biljetter, som tar vägen om CPH på hemresan, trots att utresan går via ARN

De är dock inte många och ibland ganska mycket dyrare.

Undrar om det är sånt Nonki kan fixa eller om det finns en sökmotor där det går att detaljspeca både vägen ut och hem.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar reta mig på att när man anländer från Bangkok måste man checka ut bagaget på Arlanda och in igen med SAS

om man ska vidare till Göteborg.

Är det bara p.g.a. övergången till en inrikes flygning att det är så, eller måste man även checka ut bagaget i Köpenhamn eller London

innan sista färden till Landvetter?

Retligt eftersom SAS är mera petiga än t.ex. Thai när det gäller övervikt.

Ännu mera retligt om man får ta med sig 35 kg ända fram till SAS incheckningsdisk där det är 20 kg som gäller

Det finnes en anledning att ge fan i Arlanda!

Man byter i Kastrup eller Frankfurt.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är när man passerar en tullgräns in i Schengen man måste tulla bagaget och man måste då ha sitt bagage i "egen hand" när man passerar tullgränsen

Thailand kanske inte har den regeln

Byter man först i annat land inom EU passerar man där inte en tullgräns (samma terminal hela tiden) och därför kan man ta bagaget hela vägen till Göteborg

Skulle ni fyga Bkk-CPN och sedan vidare inrikes i Danmark hade det blivit samma som på arlanda att ni själva fått släpa ert bagage mellan terminalerna (Inrikes och Utrikes)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tack för infon.

Återstår att hitta framtida sätt att undvika Stockholm helt och hållet.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det är när man passerar en tullgräns in i Schengen man måste tulla bagaget och man måste då ha sitt bagage i "egen hand" när man passerar tullgränsen

Thailand kanske inte har den regeln

Byter man först i annat land inom EU passerar man där inte en tullgräns (samma terminal hela tiden) och därför kan man ta bagaget hela vägen till Göteborg

Skulle ni fyga Bkk-CPN och sedan vidare inrikes i Danmark hade det blivit samma som på arlanda att ni själva fått släpa ert bagage mellan terminalerna (Inrikes och Utrikes)

Med SAS så får man plocka ut bagaget på slutdestinationen. Men det kanske bara gäller när man reser inom de nordiska länderna?

Går resan Alta-Oslo-Köpenhamn-Stockholm-Kiruna så checkar man in i Alta och tar ut sitt bagage först i Kiruna

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon.

Återstår att hitta framtida sätt att undvika Stockholm helt och hållet.

Brukar även försöka undvika Stockholm helt och hållet även när jag inte är ute och flyger. :whistle:

Och när jag flyger blir det Landvetter - Porten mot Europa och resten av Världen.

Micke på Framsidan :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Verkar mkt smidigare att bara flytta till stan istället.

Huva!

Ett alldeles för högt pris att betala för att underlätta bagagehantering.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Men både Stockholm, Köpenhamn och London är väl med i EU?

Ska flyga via London nästa gång och är utöver nervositeten över ev snöproblem

även bekymrad eftersom vi bara har en timma mellan flygen och ska ta oss till en annan terminal.

Går nog inte om man även ska plocka med bagaget.

Tidsoptimist? Du kan få problem att hinna med flighten om allt fungerar till 100%.Sist flög jag Kastrup-Heathrow-Bangkok. Landade vid terminal 2 i London, sedan safetycheck och buss till terminal 4. Var sist på planet och hade ändå 2 h. mellan flighterna.Säkerhetskontrollen var minst sagt underbemannad.

Lycka till

TT

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tidsoptimist? Du kan få problem att hinna med flighten om allt fungerar till 100%.Sist flög jag Kastrup-Heathrow-Bangkok. Landade vid terminal 2 i London, sedan safetycheck och buss till terminal 4. Var sist på planet och hade ändå 2 h. mellan flighterna.Säkerhetskontrollen var minst sagt underbemannad.

Lycka till

TT

Var rädd för det. men det gick inte att hitta bättre connection än den med en timma.

Hade köpt och betalt en resa med Etihad där det var lite bättre marginal, men efter några dagar när man trodde att allt var klart

damp det plötsligt ner ett mail från Kilroy (OBS Varning för dom!!) - med meddelandet att Etihad tyvärr inte ville sälja den biljett

som Kilroy redan tagit betalt för. Det tog dom förövrigt mindre en en sekund att ta pengarna från mitt konto men över en vecka att betala tillbax.

Vad som är värre i sammanhanget är, att fru GD ju måste ha visum ifall man vill bo på hotell över natten

i väntan på nästa flyg till Göteborg.

Prövningar lär vara sunda - det är tydligen inte meningen att allt ska vara lätt :-)

Vi har mera tid på utresan, då kanske man kan spana in snabbaste sättet att ta sig från terminal 4 till terminal 3.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte skrämma upp dig. Heathrow är en av de bättre flygplatserna att vara försenad till. Landar du sent möter det en dam upp. Finns det möjlighet att hinna med flighten får du åka van mellan landningsbanorna för att vid gaten ta den lilla trappan som flygplatspersonalen använder. Är det trots allt försent tar de hand om dig bra. Väl hemma lär inte din väska dyka upp. Vid bagage bandet finns det en desk kallad förlorat bagage eller något liknande. Säg att behöver necessären för att ta hand om din personliga hygien på studs. En rolig sak att ge bort. Väskan lär dyka upp vid kvällen med taxi.

TT

Link to comment
Dela på andra sajter

Skälet till bagagestrulet är att vi stockholmare helst vill slippa tröga långsamma bönder som skapar långa köer och käkar sin matsäck på arlanda innehållandes sill o renklämmor..

Bra jobbat Arlanda :crazy::crazy:

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

fick just i dessa dagar besked om att max vikt va 23 kilo ,mina var på 2 ggr 36

max övervikt va visst 32

så det blev en papplåda och 2 kolli på 30

å 900 i övervikt kosnad men va fan julskinka å allt annat til jul måste ju med ,så tack till all backe personal som klara å få mina väskor med massa gör go mat ,rökt ål.varmrökt laks .julskinka,edamen ost,hushåldningsost,leverkörv,prinskorv,saltgurka,arbogapastei,isterband,vörtbröd,hönekaka,conjakmedvörstkörv,strömming,köttbullar,bullens pilsnerkörv,diverse halvliters plastflasor med hög prosent,sigg,snus,sylta,jultidningar,frugans chili,med mera..

god jul till er

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

fick just i dessa dagar besked om att max vikt va 23 kilo ,mina var på 2 ggr 36

max övervikt va visst 32

så det blev en papplåda och 2 kolli på 30

å 900 i övervikt kosnad men va fan julskinka å allt annat til jul måste ju med ,så tack till all backe personal som klara å få mina väskor med massa gör go mat ,rökt ål.varmrökt laks .julskinka,edamen ost,hushåldningsost,leverkörv,prinskorv,saltgurka,arbogapastei,isterband,vörtbröd,hönekaka,conjakmedvörstkörv,strömming,köttbullar,bullens pilsnerkörv,diverse halvliters plastflasor med hög prosent,sigg,snus,sylta,jultidningar,frugans chili,med mera..

god jul till er

Intressant info, men vad har det detta ämne att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte varför man på Arlanda inte kan ha en incheckningsdisk direkt efter tullen så man åtminstone slipper släpa bagaget mellan två terminaler. Det verkar ju vara vanligt i USA, till exempel Los Angeles.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag fattar inte varför man på Arlanda inte kan ha en incheckningsdisk direkt efter tullen så man åtminstone slipper släpa bagaget mellan två terminaler. Det verkar ju vara vanligt i USA.

Herr Chang har talat.

De bönder man, enligt uppgift tidigare i tråden, vill slippa i Stockholm, är tydligen redan överrepresenterade.

I alla fall inom transportsektorn (och kanske även på Rosenbad).

Dina guldkorn är med stor sannolikhet bortkastade :-)

Men så funkar det i Göteborg.

När man kommer dit är man framme :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

De bönder man, enligt uppgift tidigare i tråden, vill slippa i Stockholm, är tydligen redan överrepresenterade.

I alla fall inom transportsektorn (och kanske även på Rosenbad).

Dina guldkorn är med stor sannolikhet bortkastade :-)

Men så funkar det i Göteborg.

När man kommer dit är man framme :-)

Om man flyger från t.ex USA till Göteborg och sedan inrikes vidare till Stockholm. Hur funkar det med bagaget då i Gbg ?

I och för sig finns det väl bara en terminal men man måste väl köra samma procedur som i Sthlm ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...