Jump to content
IGNORERAD

mark 30km öst om ubon ratchatani


wingcommander0

Recommended Posts

wingcommander0

köpte en rai mark för 100 000 bath för 2 år sedan nu planerar jag och flickvännen att förbereda för husbygge dvs fylla ut marken med shaktmassor detta skall enligt flickvännen kosta 35000 bath. saken är den att marken ligger i en liten thaiby med släkten ca 50meter ifrån vår mark.

en del säger att jag skall undvika att bygga nära släkten och att man skall hålla sig till större städer eller på avstånd ifrån släktingar som gärna utnyttjar falangens gästfrihet som alltid har gott om pengar (tror dom). skulle vilja höra synpunkter och råd från dom som själv har stått för samma val.

Själv är jag 48 år och inte läge ännu för pensionering men jag hade väl tänkt mig att ha en fast punkt att tillbringa kalla vintermånader 3 månader om året.

Ubon Ini

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det för fel på den förra tråden http://www.maipenrai.se/forum/t/12096-mark-utanfor-ubon-ratchatani/page__pid__263815#entry263815

Ärligt talat så är det nog inte lätt att svara på en sådan fråga du ställer, eller rättare sagt de frågor du ställer, utan att veta förutsättningarna, vilken typ av mark det är.ska den höjjas, är det rismark som ska färdigställas till lämplig mark för husbygge? etc etc.att svara vettigt är nog lika svårt som att svara på hur djup en grop är.

Försök att läsa igenom de "hus och bygg trådar" som finns på forumet, mycket nyttig info där som kanske kan hjälpa dig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag själv inte bosatt här i Thailand eller ens har tankar på det (så du får ta mina åsikter med det i åtanke men jag är i din ålder) men om det mot förmodan skulle bli aktuellt så skulle jag aldrig bygga nåt stort hus i "farang" stil nära släkten, snarare kanske ett sovrum med AC hos "mormor"... Så om jag varit i dina kläder hade det kanske blivit ett litet hus Thaistyle och hade har du sedan lite cash över, köpt en tomt på nåt trevligt ställe det svåra är väl hitta vad som är ett trevligt ställe om 10-15 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som 48 åring förväntas man kunna ta egna vuxna beslut,trivs du med släkten, trivs du i byn, har du upplevt några av de så kallade problem som du har hört talas om.Trivs du i byn och med släkten och vännerna där så varför inte, om du där i mot inte trivs i byn och med släkt och vänner är svaret bygg ej.

Har själv byggt i byn upplever det inte som ett problem där i mot så har det många fördelar som jag ser det,du har någon som ser om huset när du inte är där och som kan sköta underhållet.Det där med att alla försöker lura dig på pengar ska du ta med en nypa salt.Det är du själv som sätter ribban, så det är upp till dig hur givmild du vill vara. Är bara du och din fru/flickvän överens om vad som gäller angående era pengar och vad de ska gå till så borde det inte vara något problem.

Lycka till hur du än gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...