Jump to content
IGNORERAD

Bör man se upp med brådmogna flickor?


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Jag ska berätta en sann historia om hur jag höll på att hamna i en knivig situation.

På sommaren för ca 10 år sedan bodde det i samma hyreshus som jag och min son nu bor i

även en annan man och hans fru. Den här trevlige mannen som var ett kolsvart fysiskt praktexemplar

kom ursprungligen från Kenya, och han hade vid denna tidpunkt bl.a. en dotter och en son med sin svenska fru.

Flickan och hennes tre år yngre bror brukade ibland leka med min son, och då och då ringde

de på hos oss för att fråga om min grabb ville komma ut och leka.

När flickan fyllde 13 blev jag och min grabb hembjudna på kaffe och tårta till föräldrarnas kök.

Flickan satte sig då intill mig vid köksbordet, och lite lillgammalt försökte hon konversera

med mig om ditt och datt.

Hon hämtade också ett fotoalbum med en massa av bilder på henne som hon ville visa för mig.

Hon sa att hon ville bli fotomodel när hon fyllde 16.

Jag tyckte det hela kändes lite konstigt och smått pinsamt då hennes föräldrar

satt på andra sidan bordet och iakttog oss. Flickan pekade stolt på sina kort, och hon frågade då och då

om vilket kort som jag tyckte var det finaste.

Jag försökte vara neutral men artig, och sa bara att alla hennes foton var fina,

vilket tydligen satte skruv och fart på flickans oroliga tonårshormoner.

Resten av tårtkalaset satt hon bara och stirrade fåraktigt på mig,

och när de andra ungarna satte igång och lekte med div spel, så ville hon inte vara med.

- Jag är för stor för sådant nu, sa hon . . .

Till slut kände jag mig mycket besvärad av den brådmogna flickan,

och jag tackade för mig och gick hem.

Dagen efter på eftermiddagen när jag satt hemma och väntade på min son

så ringde det på dörren hemma hos mig, och jag gick för att öppna dörren.

Där ute i svalen stod den brådmogna flickan och såg med bedjande valpögon på mig.

- Kan jag få komma in till dig, och . . .hmm . . . liksom vänta där på att din son

kommer hem från skolan – jag tänkte att jag och din son skulle kunna leka lite en stund när han kommer hem??

- Ähh, jo, nej, du, det är nog bättre att du . . . kommer hit lite senare när grabben är hemma,

försökte jag förklara.

"Nix", hon ville inte lyssna på mitt förslag,

istället bjöd hon in sig själv, och slank snabbt in förbi mig och kastade sig sedan ner på den mjuka mattan framför TV-bänken där en långfilm var påslagen.

Jag själv gick efter henne och ställde mig i dörröppningen till vardagsrummet,

och där såg jag med en klump i magen hur hon i en teatralisk och förförisk pose kråmade sig på mattan

och med halvöppen mun, fuktiga läppar såg hon på mig med en beslöjad blick.

- Hjälp tänkte jag, fan hon har ju en skruv lös och hon tror att jag är tänd på ná,

helsike - tänk om det kommer någon – vad ska de tro . . .??

Precis då i det ögonblicket ringde det på ytterdörren,

och där ute i svalen stod hennes mamma och såg både ängslig och irriterad ut.

- Min dotter är här inne med dig, eller hur? Frågade hon i ett anklagande tonläge.

(tydligen hade hon anat något och följt efter sin dotter)

- Öhhh, ehhh, jo det är hon väl, men det var ju inte jag som . . .

ja, hon bara kom in hit . . . försökte jag förklara med stakande röst.

Modern slank på samma viga vis som sin dotter snabbt förbi mig in genom dörröppningen och

stegade sedan in till vardagsrummet där hon tog ett bastant tag om flickans arm och började sedan

släpa ut den vilt protesterande dottern.

När de båda gick in i hissen vände sig modern om - hon skakade på huvudet och gav mig en skarp och motbjudande blick av avsky.

- Helvete tänkte jag, hur fanken kunde det gå så här illa?

Nu tror väl den där kvinnan att jag är en sjuk pedofil som försöker sätta på hennes dotter,

och vad kommer hon och dottern att berätta för muskelberget från Kenya?

Tydligen valde modern och dottern att inte säga något till fadern,

men snacka om vilken ångest jag hade några veckor efter denna händelse.

Jag var ju skiträdd för att flickan i syfte att skydda sig själv skulle hitta på att

det var jag som hade försökt stöta på henne och inte tvärt om.

Jag var ju även rädd för att föräldrarna skulle sprida ut rykten om mig i grannskapet.

Det hela lugnade dock ner sig och flickan återkom aldrig mer på besök till min ytterdörr,

och modern tittade inte längre lika bistert på mig.

När jag ibland såg flickan utanför vår hyreskåk,

ja då klistrade hon på en försmådd blick, och med näsan i vädret och med en överdrivet vickande ända

gick hon förbi mig utan att hälsa.

Efter ett par år så flyttade familjen till en annan del av Västra Frölunda – och snacka om

att jag då drog en efterlängtad suck av ”tillfredställelse”.

Fy fanken för brådmogna ”Lolitor” - de är inte att leka med

"Yummy, Yummy, Yummy, I got love in my tummy

And I feel like a-lovin you" . . . :whistle:

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ban99arne

    4

  • GammalDansken

    4

  • Herr Chang

    3

  • Bolton

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Är det ingen annan snubbe än jag som har känt sig "hotad" av en brådmogen Lolitas beteende?

Refererar till storyn här ovan.

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen annan snubbe än jag som har känt sig "hotad" av en brådmogen Lolitas beteende?

Refererar till storyn här ovan.

Mvh

SN

Rent spontant tycker jag att ditt intressanta inlägg borde ha varit i en egen eller annan tråd S-N.

Tror att en annan medlem hade lite samma dilemma som dig S-N, tråden hete väl något med "Vill yngre Thaitjejer ha äldre män"

Kan bli lite konstigt eller fel att svara på din fråga i en tråd som heter Pedofiler i Thailand

//bob

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen annan snubbe än jag som har känt sig "hotad" av en brådmogen Lolitas beteende?

Refererar till storyn här ovan.

Mvh

SN

Jodå Siam-Nilsson,

Har också känt mig lite besvärad av unga flickor ur fru Changs släkt som kråmade sig väl mycket inför mig när vi var på besök i hembyn. Men efter att jag lite diskret nämnt detta för fru Chang så åtgärdade hon problemet... exakt hur vet jag inte ;)

Jag inbillar mig inte att dom ville ha sex med mig, de testade säkert sin nyfunna kvinnlighet bara för att se vad som skulle hända.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Rent spontant tycker jag att ditt intressanta inlägg borde ha varit i en egen eller annan tråd S-N.

Tror att en annan medlem hade lite samma dilemma som dig S-N, tråden hete väl något med "Vill yngre Thaitjejer ha äldre män"

Kan bli lite konstigt eller fel att svara på din fråga i en tråd som heter Pedofiler i Thailand

//bob

Bob, du har nog en poäng där.

Kanske någon moderator kan lägga upp min historia under en ny rubrik

"bör man se upp med brådmogna flickor?"

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt förslag flyttar jag några inlägg till denna nya tråd från pedofiltråden, då inläggen egentligen inte hör hemma där.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har man problem med sina brådmogna döttrar.

Dottern (13) år kommer hem med med en killkompis 19år.

Som far vet man inte vad man ska göra, men jag har lyckas att hålla mig lugn.

För men del har det gått bra, inga oplanerade BarnBarn..

Dottern Killkompis Grannens grabb

post-5021-0-32134500-1292955426_thumb.jp

FF

post-5021-0-32134500-1292955426_thumb.jp

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst har man problem med sina brådmogna döttrar.

Dottern (13) år kommer hem med med en killkompis 19år.

Som far vet man inte vad man ska göra, men jag har lyckas att hålla mig lugn.

För men del har det gått bra, inga oplanerade BarnBarn..

Dottern Killkompis Grannens grabb

post-5021-0-32134500-1292955426_thumb.jp

FF

Magnus Uggla - Nu har pappa laddat bössan

Det som alla pojkar vill

är att fälla tonårstjejer

Därför är jag långt från "chill"

när jag möter en så'n player

I min egen vestibul

Står han där lite finnig och ful

och tror att han och dottern ska ha strul

Nu har pappa laddat bössan

För att mota bort en drös

P p pojkar som vill bara för att komma till

på var fjortis som går lös

Så håll hårt i truckermössan om du är en utav dom

P p pojkar som vill bara för att komma till

För då lär pappa ladda om

Hittar via MSN

gänget som var här på scooter

Står sen i pyjamasen

skäller ut dom efter noter

Den som då har krökt ett hår

Lagt en hand på min tonårings lår

Han lär snabbt få be sin sista "Fader vår"

Nu har pappa laddat bössan

För att mota bort en drös

P p pojkar som vill bara för att komma till

på var fjortis som går lös

Så håll hårt i truckermössan om du är en utav dom

P p pojkar som vill bara för att komma till

För då lär pappa ladda om

Minns mitt första tonårsrus

Handen tätt under flickvännens blus

När det plötsligt hördes vrål från hennes hus

Nu har pappa laddat bössan

För att mota bort en drös

P p pojkar som vill bara för att komma till

på var fjortis som går lös

Så håll hårt i truckermössan om du är en utav dom

P p pojkar som vill bara för att komma till

För då lär pappa ladda om

P p pojkar som vill bara bara komma till

För då lär pappa ladda om:-)

Bävar för den dagen jag själv står där med en finnig grabb, 10 år äldre än min dotter, med trimmad cross, tatuerat 666 på halsen och på permis.

-Öh hurru, farfar, e lilla Sophie hemma?

Då laddar man väl bössan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska berätta en sann historia om hur jag höll på att hamna i en knivig situation..

Kan inte säga att jag befunnit mig i en liknande situation. Turligt nog. Kan inte ha varit vare sig roligt eller bekvämt.

Svårt att ha en plan för det, man vill ju onekligen inte vara otrevlig eller ogin.

Tur det ordnade sig...till slut.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte speciellt svårt att gränssätta ett barn på 13 åring.

Fråga är väl varför vissa vuxna personer är så "osäkra", känner sig hotade och oförmågna att göra det? Vore det lika svårt att gränssätta tex en 9 åring också? Vad består denna förvirring i som är så allvarligt att man tydligen får svårt att ta sitt ansvar som vuxen?

Barn, även 13 åringar, visar ytterst sällan något sexuellt intresse för vuxna, den riktas i övervägande majoritet mot jämngamla och runt där. Det finns även en stor korrelation mellan just flickor som på ett stark sätt visar ett vuxenorienterat sexualiserad beteende och att de varit utsatta för sexualla övergrepp.

Jag finner formuleringar som "brådmogna lolitor" fullständigt motbjudande btw.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra skrivet, korp. Behövs inte sägas så mycket mer.

Möjligen att understryka att en trettonårig fortfarande är ett barn - och i allra högsta grad fortfarande behöver gränssättning (om den tidigare inte visat sig haft resultat).

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag uppfattade verkligen inte S-N´s inlägg som om han stod inför ett dilemma huruvida han skulle falla för flickan.

Det obehagliga i detta inlägg är den situation S-N kunde hamnat i.

Jag kan tänka mig OM modern hade pratat med fadern och de kommit fram till att S-N försökt utnyttja flickan. Det vore lätt hänt och utvecklingen kunde blivit riktigt obehaglig. Polis, utredning, flickan till sjukhus för undersökning, sociala myndigheter inblandade mm.

Det är tråkigt att man skall behöva tänka på att alltid ha vittnen med sig så att man inte kan hamna i situationer liknande den jag beskrev ovan.

Jag har själv hittills inte hamnat i liknande situation men jag kan lätt inse hur fel det kan bli.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

När det gäller ens egna barn är det nog inga problem att sätta

gränser för en 13-åring, men om de sedan följer förälderns förmaningar

är ju en annan femma.

Svårare är det dock att sätta gränser för grannens 13-åriga dotter.

Hur tydligt avvisande kan man uppträda utan att flickan som försöker tänja

på gränserna också bli förbannad och går hem till föräldrarna och berättar

en annan version som hämnd?

Det är ju tack och lov väldigt ovanligt att man blir föremål för så unga tjejers intresse.

Mig har det bara hänt en gång i livet.

Man kan ju inte gå till föräldrarna och beklaga sig och där säga dottern stöter på en. . .

Då åkte man ju på en snyting!

Själv drog jag iväg hem för att komma undan, men det hjälpte ju föga eftersom flickan följde efter.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

SN,

Varför inte bara berätta för mamman som det var när hon kom? Att dottern hade kommit för att vänta på din grabb?

Lite skumt att mamman frågade "Min dotter är här inne med dig, eller hur? " om hon inte redan misstänkte något.

Och om hon misstänkte något.. så borde det isf vara för att dottern avslöjat sig för henne på något sätt.

Men varför då vara sur på dig? Du hade ju inte gjort något som gav henne skäl att vara misstänksam mot dig, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att citera Britteny Spears: No more a child, not yet a woman.

Tidiga tonåren är en besvärlig tid för småtjejerna, det händer så mycket både med kroppen och även i huvudet. Hormonerna rusar vilt och de vet inte riktigt var de står i livet. Jag har haft två döttrar och sett detta på nära håll, att de samtidigt som de försöker klamra sig kvar i barndomen samtidigt söker sin mogna kvinnlighet. Den ena stunden så skulle de sminka upp sej och låna mammans nylonstrumpor och bära kortkorta kjolar som raffiga små dockor eller som S-N benämner dem lolitor, nästa dag så kommer dockhuset och barbiedockorna fram.

En liknande incident som den S-N beskriver hände mej i januari detta året.

En liten, då treårig flicka, fick för elva år sedan, se en farang, mej, för första gången i sitt liv, en tydligen chockartad upplevelse där hon gråtande gömde sej bakom sin mors kjol. Efter att denna första upplevelse hade lungnat ner sej, har hon sprungit nästan som barn i huset när v i har varit i byn, fram till för två år sedan, när hon som elvaåring fick plats på en skola långt från byn. Följdaktligen hade jag inte sett henne på två år när hon och tre av hennes klasskompisar var i byn i jan månad och dök upp vid en munkvigning. Ett trettonårigt barn i en kvinnas kropp, något som hon säkert var medveten om, för nu skulle farangen testas, på väg mot templet har jag henne runt mej där hon med bakdragna axlar och utspända bröst svansar omkring och dansar runt mej. Frugan såg nog att jag var väldigt besvärad av "uppvaktningen" och kom fram till mej och sa att "Väldigt vad Soong flörtar med dej i dag".

Ja nu skulle slynan ha en klatsch i ändan så hon lärde sej veta hut, tyckte jag.

Frugan tar upp sin telefon och ringer jäntans mor som kommer och hämtar hem henne och hennes kompisar, och vad som händer sedan vet jag inte men hon har inte synts till här efter detta.

Nu slutade detta lyckligt för mej tackvare att Jai såg vad som hände, men med tanke på bymoralen som fortfarande råder i de issanska byarna så kan man undra vad kunnde hända om någon hade börjat prata, det skvallras vilt bland bykärringarna och en fjäder kan lätt bli en höna, ibland till och med en hel hönsgård.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt vad det är men jag tycker det gärna blir lite skevt när ett gäng män i övre medelåldern sitter och diskuterar unga flickors flirtiga och eventuellt sexuellt provocerande beteende och samtidigt lämnar kommentarer som lämnar stort tolkningsutrymme.

Att benämna dem som lolitor (Lolita som var en 12-åring som en vuxen man var besatt i, kidnappade, försökte våldta, och förföljde) i första läget ger en inblick i vilket perspektiv som anläggs från början. Att sedan citera låttexter som "Yummy, Yummy, Yummy, I got love in my tummy" eller skriva kommentarer som "Ja nu skulle slynan ha en klatsch i ändan så hon lärde sej veta hut, tyckte jag" när man pratar om dessa barn blir riktigt osmakligt.

Som f.d lärare så har jag mött otaliga tonårstjejer som på olika sätt testar gränser och försöker hitta sig tillrätta i sin nyfunna mognad. Dock håller jag med Korp om att det aldrig på något sätt varit ett problem i att vara tydlig i gränssättningen. Om man ser på det som en flört eller ett seriöst menat sexuellt avancemang tror jag man är helt fel ute från första början. Som Korp också påpekade finns det inte sällan bakomliggande problematik som leder till gränslöst, labilt och ibland sexuellt aggressivt beteende hos tonåringar. Oavsett om det triggas av en frånvarande fadersgestalt i uppväxten, förvirring över fysisk förvandling i puberteten eller något annat så bör alla vuxna vara nog så tydliga med vad som är ok respektive inte ok beteende - och markera tydligt.

Kommer ihåg en tidigare tråd angående detta ämne om unga tonåringar och deras eventuella intresse av äldre män. Det som slog mig då var det som jag upplevde som total brist på självinsikt hos flera skribenter. Det hette att barnen flörtade med dem och det rationaliserades med skäl som att de var annorlunda, exotiska, rika, osv. Jag tror att just det faktum att man upplever det som en flört i sig vittnar om ett begränsat synfält gällande vad som faktiskt händer. Visst kan det på alla sätt och vis te sig som en flört men intentionen är en något helt annat - det tror jag glöms bort ganska ofta.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror faktiskt att vi vuxna män och då menar jag kanske inte föräldrar i första hand har en roll i brådmogna flickors utveckling ifrån barn (flicka) till kvinna, någon vuxen mans kompis (med betoning på kompis utan andra avsikter) är jättebra för unga tjejer, då kan dom ställa dom frågor som dom inte vill fråga mamma och pappa om, och få lite vägledning i denna svåra tid, som jag tror många tonårs föräldrar har upplevt som jobbig, och detta är ju inget typiskt för Thailand utan det är det samma i hela världen.

Dom är ju väldigt fokuserade på sitt utseende vid denna tid och uppfattar sig oftast som fulare än dom är, alltid är det någon kroppsdel som inte håller måttet, och dom tror ofta att dom inte syns och är attraktiva nog.

Dom klär sig och sminkar sig kanske extremt, visar mycket hud fast det är kallt ute och gör allt för att synas, och låtsas då vi män som om att vi inte ser dom ändå besannas ju bara deras värsta farhågor och självförtroendet får sig ännu en törn.

Här tycker jag att vi kommer in genom att se dom och om dom testar sina nyfunna dragningskraft eller beklagar sig över någon kroppsdel klargöra för dom att dom verkligen duger och är jättesöta alldeles som dom är. Risken finns ju att detta kan leda till något slags intresse ifrån tjejens sida men då gäller det att snabbt sätta gränser och påtala att hon alldeles säkert kommer att hitta någon passande kille i lämplig ålder, och kanske förklara att anledningen till att killarna i skolan kanske inte har uppvaktat henne redan beror på att dom är lika osäkra som hon själv o.s.v.

Så enligt mig bör man ställa upp om någon tjej i omgivningen söker kontakt och göra ett så bra jobb som möjligt för att få henne på att inse sitt rätta värde och att hon har dragningskraft och agera som en slags mentor i livet, för normalt har ju en äldre person en hel del livserfarenhet att dela med sig av, och man känner sig faktiskt lite yngre själv om man umgås med ungdommar på ett bra och naturligt sätt, så enligt mig är det något båda tjänar på.

Och ofta får man en bra relation för all framtid efter ett sånt mentor arbete och det är belöning nog.

Jag tror också att detta är viktigt för om ingen ser eller bryr sig om tjejen i detta läge är risken stor att hon kommer att förakta sig själv eller rikta sina trevande försök till kontakt åt helt fel håll och hamna i en situation där dom riskerar att utnyttjas på något sätt.

Jag har pratat med tonårs föräldrar om detta och dom har tyckt att det är jättebra om tonåringarna får en vuxen kontakt utanför familjen, så hitills har det inte varit några problem.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog TS skötte detta efter konstens alla regler,har själv fått min beskärda del av "tappade handdukar" då jag jobbat på behandlingshem för utsatta flickor.detta brukar inte vara något problem,bara man e hyffsat säker på sin egen sexualitet.

Sen var ämnet aldrig tabu då det ständigt kom upp på bordet.men..

Jag tycker många missar själva problematiken som ts tog upp.att bli misstänkligjord,kan själv berätta om en händelse som kunde krossat hela mitt liv på ett par sekunder.

Jag jobbade på ett fritidshem i en stockholmsförort,de va sent en eftermiddag endast jag och köksan var kvar och en 10årig flicka.

denna flicka kom från ett hem där övergrepp hade förekommit.

vi satt och spelade spel och hade precis avslutat en omgång,tjejen ville spela en omgång till å jag sa ok med förevändningen att jag var tvungen att gå på muggen först.jag gick iväg å efter följde tjejen som plötsligt sa.."kan inte jag få följa med å se dig kissa?" jag svarade direkt nej å sa att jag snart skulle komma tillbaka...men tjejen fortsatte å tjata...hon följde med hela vägen till dörren där jag låste om mig...

När ja så står å lättar på trycket hör jag tjejen gå ut till köket, och högt å tydligt deklarerade för köksan att hon skulle följt med joachim på toaletten å titta när han kissade. den vanligtvis väldigt talföre och högljudda köksan blir tvärtyst.och jag tänker..."nej nej nej"...efter 5 sekunders total tystnad (som kändes som en timma) sa tjejen spontant...Men jag fick inte följa med för honom!!! varpå hon sprang iväg och lekte,och köksan brast ut i ett lättat skratt...å jag stod på toaletten å tänkte.tänk om flickan aldrig hade sagt den där sista meningen? för jag vet precis vilka tankar som rörde sig i huvudet på köksan under dom sekunderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det är väl inte speciellt svårt att gränssätta ett barn på 13 åring.

Fråga är väl varför vissa vuxna personer är så "osäkra", känner sig hotade och oförmågna att göra det? Vore det lika svårt att gränssätta tex en 9 åring också? Vad består denna förvirring i som är så allvarligt att man tydligen får svårt att ta sitt ansvar som vuxen?

Barn, även 13 åringar, visar ytterst sällan något sexuellt intresse för vuxna, den riktas i övervägande majoritet mot jämngamla och runt där. Det finns även en stor korrelation mellan just flickor som på ett stark sätt visar ett vuxenorienterat sexualiserad beteende och att de varit utsatta för sexualla övergrepp.

Jag finner formuleringar som "brådmogna lolitor" fullständigt motbjudande btw.

Hej Korpen.

Senast var det min bibliska referens till ”Karlson på taket” som upprörde dig.

Då kallade du mitt tilltag för förolämpande och nedvärderande mot de människor som

i ditt tycke ägnar sig åt en respektabel trosutövning. Nåväl, jag håller inte med dig.

Tydligen är det något i mitt skrivande uttryck som lätt får dig ur fattning och att

vissa av mina metaforer framkallar ett visst illamående hos dig.

Du får väl ta en åksjuketablett om du ska fortsätta att läsa det jag skriver.

Nu senast är det min metafor ”Brådmogen Lolita” som du finner ”fullständigt motbjudande” i sammanhanget.

Själv tycker jag inte att metaforen i sitt sammanhang är felaktig eller speciellt dum

eftersom jag syftade på Stanley Kubrick's berömda version av filmen ”Lolita” som kom ut på biograferna 1962.

De som har sett den filmen vet också att det rör sig om en ung och sexuellt brådmogen flicka på 14 år

som hämningslöst flirtar och förför en manlig författare som har flyttat in i huset som flickans mamma äger.

Mamman som nyligen har blivit änka saknar ekonomiska medel att betala amorteringarna på huset

och efter svar på en annons fattar hon snabbt tycke för den inflyttade författaren

som de hyr ut ett rum till.

Mamman gör sedan sitt bästa för att dra till sig mannens amorösa intresse (+ finansiella stöd).

Då uppstår en slags rivalitet mellan modern och dottern om deras inneboende,

och de tycks börja tävla i sina ansträngningar om att få vinna mannens gunst.

I stället för att klokt nog snabbt flytta ut från deras hus,

så tar han det fullständigt idi*tiska beslutet att bo kvar i huset och att

även gifta sig med mamman i syfte att kunna ta på sig ett ”sjukt” faderligt ansvar

för den unga dottern som inte är någon duvunge.

Han rationaliserar egoistiskt på så vis att han som en "god gärning" bör göra flickan till viljes,

och då även ingå ett sexuellt förhållande med henne i syfte att rädda henne undan från hennes

unga och mindre lämpliga manliga pojkvänner ”som eventuellt kan utnyttja henne”.

Han blir efter hand mer och mer kontrollerande, svartsjuk och tokig ju längre filmen rullar,

och djupt ångestfylld brottas han hela tiden med rädslan att allt ska uppdagas och att

sanningen ska komma ut – vilket händer till slut . . .

Flickan då – led inte hon, frågar sig säkert en och annan?

Självklart var hennes förhållande med den äldre mannen helt och hållet skadligt för

hennes liv och psyke (även olagligt), men filmen ältar inte så mycket av detta problem.

Snarare trumpetar den ut till biobesökarna att hon i sitt omoraliska beteende har sig själv att skylla,

och att alla ska dra lärdom från det sensmoraliska budskapet.

Ett budskap som säkert med all rätt tolkas annorlunda idag än då filmen hade premiär.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lolita_(film,_1962)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sue_Lyon

Läs urklippt från wickipedia:

Sue Lyon spelar huvudrollen som den unga flickan.

”Hon erhöll stor publicitet och förhandsreklam som kommande stjärna

för sin roll som den sexuellt brådmogna unga flickan.”)

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

SN,

Varför inte bara berätta för mamman som det var när hon kom? Att dottern hade kommit för att vänta på din grabb?

Lite skumt att mamman frågade "Min dotter är här inne med dig, eller hur? " om hon inte redan misstänkte något.

Och om hon misstänkte något.. så borde det isf vara för att dottern avslöjat sig för henne på något sätt.

Men varför då vara sur på dig? Du hade ju inte gjort något som gav henne skäl att vara misstänksam mot dig, eller hur?

Hej NoBuzz,

Du ställer följande berättigade frågor:

Varför inte bara berätta för mamman som det var när hon kom?

Att dottern hade kommit för att vänta på din grabb?

Lite skumt att mamman frågade "Min dotter är här inne med dig, eller hur? " om hon inte redan misstänkte något. Och om hon misstänkte något.. så borde det isf vara för att dottern avslöjat sig för henne på något sätt.

Men varför då vara sur på dig?

Du hade ju inte gjort något som gav henne skäl att vara misstänksam mot dig, eller hur?

Svar:

Det stämmer - jag hade aldrig gjort något medvetet för att få henne intresserad av mig.

- Jo jag nämnde för modern att dottern var där i syfte att

”vänta på min son som skulle komma från skolan”.

Mamman var dock inte särskilt lyhörd eller intresserad av att prata med mig om

orsaken till hennes dotters besök – hon ville bara in i lägenheten och hämta hem sin dotter,

som stretade emot och ville vara kvar och i alla fall rent fysiskt var mer utvecklad än mamman

(mentalt var dock flickan ett tonårsbarn).

Vad nu mamman och dottern tidigare i deras hem hade diskuterat,

ja det har jag ingen aning om, men det är väl fullt möjligt att dottern hade berättat

att hon ville gå bort till min lägenhet i något syfte, och att modern då hade anat ugglor i mossen och

motsatt sig det, och att de av den anledningen hade grälat.

Flickans mamma kanske redan vid tårtkalaset såg och förstod att flickan hade fått

en tokig ide om att jag skulle var "lämplig" till att göra henne till en vuxen kvinna – vad vet jag?

Jag fann i alla fall hela tanken som surrealistiskt sjuk och oattraktiv,

och det var ingen lätt och ofarlig sitts att ta sig ur.

Jag kände mig inte det minsta smickrad av dotterns intresse,

snarare blev jag förbannad över att behöva dra mig undan,

samt eventuellt behöva försvara och förklara mig mot grundlösa påståenden.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vet inte riktigt vad det är men jag tycker det gärna blir lite skevt när ett gäng män i övre medelåldern sitter och diskuterar unga flickors flirtiga och eventuellt sexuellt provocerande beteende och samtidigt lämnar kommentarer som lämnar stort tolkningsutrymme.

Att benämna dem som lolitor (Lolita som var en 12-åring som en vuxen man var besatt i, kidnappade, försökte våldta, och förföljde) i första läget ger en inblick i vilket perspektiv som anläggs från början. Att sedan citera låttexter som "Yummy, Yummy, Yummy, I got love in my tummy" eller skriva kommentarer som "Ja nu skulle slynan ha en klatsch i ändan så hon lärde sej veta hut, tyckte jag" när man pratar om dessa barn blir riktigt osmakligt.

Som f.d lärare så har jag mött otaliga tonårstjejer som på olika sätt testar gränser och försöker hitta sig tillrätta i sin nyfunna mognad. Dock håller jag med Korp om att det aldrig på något sätt varit ett problem i att vara tydlig i gränssättningen. Om man ser på det som en flört eller ett seriöst menat sexuellt avancemang tror jag man är helt fel ute från första början. Som Korp också påpekade finns det inte sällan bakomliggande problematik som leder till gränslöst, labilt och ibland sexuellt aggressivt beteende hos tonåringar. Oavsett om det triggas av en frånvarande fadersgestalt i uppväxten, förvirring över fysisk förvandling i puberteten eller något annat så bör alla vuxna vara nog så tydliga med vad som är ok respektive inte ok beteende - och markera tydligt.

Kommer ihåg en tidigare tråd angående detta ämne om unga tonåringar och deras eventuella intresse av äldre män. Det som slog mig då var det som jag upplevde som total brist på självinsikt hos flera skribenter. Det hette att barnen flörtade med dem och det rationaliserades med skäl som att de var annorlunda, exotiska, rika, osv. Jag tror att just det faktum att man upplever det som en flört i sig vittnar om ett begränsat synfält gällande vad som faktiskt händer. Visst kan det på alla sätt och vis te sig som en flört men intentionen är en något helt annat - det tror jag glöms bort ganska ofta.

Hej wille och tack för din reflekterande kommentar.

Du skriver:

”Vet inte riktigt vad det är men jag tycker det gärna blir lite skevt när ett gäng män i övre medelåldern sitter och diskuterar unga flickors flirtiga och eventuellt sexuellt provocerande beteende och samtidigt lämnar kommentarer som lämnar stort tolkningsutrymme.”

Svar:

”Ämnet” att unga flickor eller förmodligen ännu värre att den egna dottern skulle

vara sexuellt aktiv eller av olika anledningar fantisera om mogna mäns fördelar

är ju ett ”tabu-ämne” i sig som ingen förälder vill konfronters med.

Att då våga sig på att diskutera och vidröra denna obehagligt heta potatis samtidigt

som man har uppnått övre medelåldern kan säkert hos vissa yngre och virilare läsare

upplevas som både skevt och osmakligt.

- Ha ha, ja, varför kan inte vi som är i 50-års åldern hålla oss till att

spela boule och stilla mata duvorna i parken istället för att på detta vis

vältra oss i en debatt fylld av tolkningsbart gubbsnusk ?

Jag tror dock att flertalet på Mpr begriper att diskussionen inte döljer några

gamla gubbars våta drömmar om villiga flicksnärtor.

Vi vill istället bara sätta fingret på en udda och lite knäpp händelse i våra liv

och berätta om vilka komplikationer detta kan ställa till med.

Dock finns det en stackars fågel som indignerat flaxar och kvittrar om att jag och

några andra herrar har svårt att sätta gränser för oss själva och våra drifter.

Den piken om rädsla och våra ”brister” är så jäkla dumt och ”förolämpande” att jag

tills vidare väljer att inte ge personen något svar på tal.

Men det kanske kommer, för har jag inte en oplockad gås,

så har jag i alla fall en Korp att ta i örat.

När det gäller dina egna upplevelser som utsatt lärare i skolan av tonårsflickors utmanande agerande

så kan jag bara bekräfta att detta inte är särskilt ovanligt.

Jag lade själv märke till detta beteende hos vissa yngre damer då jag som vuxen

läste upp mina gymnasiebetyg på gymnasieskolan i Tibro.

Som lärare kan du dock lättare nonchalera dessa elevers närmanden och försök till

en ”gynnsam” särställning till läraren.

Som lärare har du oftast heller ingen beroendeställning eller nära relation till den unga eleven.

Men om det gäller en nära bekants dotter som plötsligt visar upp detta olämpliga intresse för dig

så är det inte lika lätt att bara vifta bort det, eller att säga till att hon genast ska sluta upp med dumheterna.

Tar man i för lite, så kan det ju upplevas som en spännande variabel i hennes lek,

och tar du i för hårt så kan det istället snedtända och då allvarligt negativt påverka

din relation till både flickan och hennes far som du kanske är nära vän till.

Sätter man ner foten och säger ifrån på skarpen om det kommer inviter från flickan,

så finns ju risken att hon vänder tvärt och försmådd ilska skriker:

”- Du är ju sjuk i huvudet din äckliga Gubbjävel, hur kan du tro att jag är intresserad av dig !

”Jag ska minsann berätta om dig på Facebook!”.

Sedan kan man ju stå där och försöka försvara sin oskuld.

Ska man sedan som Korpen hänvisa till någon socialsekreterares studiemanual

och via bokens påstådda korrelationer göra kopplingen till att det förmodligen ligger

övergrepp och incest bakom flertalet sexuellt aktiva unga flickor – ja då får man

ju samtidigt börja fundera på om man vill fortsätta att umgås med pappan till flickan

som helt tydligen har ett olämpligt uppförande.

”- Hjälp”, tänk om det är pappans övergrepp som ligger bakom hennes sexuella intresse?

Ska man då ta sitt moraliska ansvar och konfrontera pappan eller rent av anmäla honom på stört,

eller ska man gräva vidare i hennes privatliv först,

eller rätt och slätt skaffa sig helt nya bekanta?

Ibland får man nog trotts allt erkänna att unga hormonstinna flickor faktiskt kan agera

destruktivt och knasigt helt på på egen hand, annars blir man ju snart indragen i rena häxjakten

på en lämplig eller olämplig tredje part.

För övrigt titta gärna på detta videoklipp så förstår du min metafor till Lolita:

Ser hon ut som en 12-åring - som du nämnde?

Mvh

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

. finns det inte sällan bakomliggande problematik som leder till gränslöst, labilt och ibland sexuellt aggressivt beteende hos tonåringar..

Tar man i för lite, så kan det ju upplevas som en spännande variabel i hennes lek,

och tar du i för hårt så kan det istället snedtända och då allvarligt negativt påverka

din relation till både flickan och hennes far som du kanske är nära vän till.

Jag misstänker att ni talar ungefär samma språk, men med lite olika dialekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådens namn och fråga är...Bör man se upp med brådmogna flickor ?

Jag röstar ja !

Ids inte motivera denna självklarhet.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag misstänker att ni talar ungefär samma språk, men med lite olika dialekter.

Dialektala skillnader finns säker då jag själv huserar i 031-området,

och wille härstammar från 08-området vill jag minnas,

med en numera utpräglad asiatisk brytning.

Andra saker som gör att vi skiljer oss åt i vårt skrivna uttryck är att

mitt eget ”bäst före datum” redan har passerats med råge,

medans wille fortfarande bör sila snacket som inbjuder till fantasifulla

vantolkningar – Han befinner sig nämligen mitt uppe i karriären med hägrande befattningar inom syhåll.

När även han blir en högt muttrande ”gubbstrutt” i övre medelåldern som jag kan vara,

ja då lär vi nog få höra en hel del obehagliga sanningar från honom också.

Tills dess får vi nog hålla till godo med mer avvägda och diplomatiska spetsfundigheter från honom.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Dialektala skillnader finns säker då jag själv huserar i 031-området,

och wille härstammar från 08-området vill jag minnas,

med en numera utpräglad asiatisk brytning.

Andra saker som gör att vi skiljer oss åt i vårt skrivna uttryck är att

mitt eget ”bäst före datum” redan har passerats med råge,

medans wille fortfarande bör sila snacket som inbjuder till fantasifulla

vantolkningar – Han befinner sig nämligen mitt uppe i karriären med hägrande befattningar inom syhåll.

När även han blir en högt muttrande ”gubbstrutt” i övre medelåldern som jag kan vara,

ja då lär vi nog få höra en hel del obehagliga sanningar från honom också.

Tills dess får vi nog hålla till godo med mer avvägda och diplomatiska spetsfundigheter från honom.

SN

Både slagfärdig självironi och utpräglade spetsfundigheter i samma andetag - djupt imponerad - keep up the good work Nilsson!

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...