Jump to content
IGNORERAD

Eftertankens kranka blekhet

Herr Chang
 Dela

Lite självrannsakan...  

50 röster

1. 1. Har du skrivit inlägg som du senare ångrat?

• Ja
      8
    • Ja, men då mest beroende på alkoholintag
      7
    • Ja, men då mest beroende på dåligt humör
      6
    • Nja, kan ju ångra mig om andras inlägg visar hur fel jag hade
      4
    • Nej, endast om min thaipartner får syn på inlägget
      1
    • Nej
      22
    • Vet ej
      0
    • Skriver aldrig inlägg
      2
  2. 2. Tycker du att en moderator ska ta bort ditt inlägg på din begäran

• Ja
      14
    • Det beror på hur fel det blev
      20
    • Nej
      15
    • Vet ej
      0
    • Skriver aldrig inlägg
      1

Recommended Posts

Det händer med jämna mellanrum att en medlem skickar PM till mig och vill att jag raderar ett inlägg man gjort. Eller rent av en hel tråd... Ibland gör jag det, men oftast inte.

Jag har naturligtvis möjlighet att göra exakt vad man ber mig om. Frågan är om jag ska göra det? Saken kompliceras av att andra medlemmar kan ha hunnit citera och formulerat vältaliga svar. Ska jag då radera de svaren också? Annars blir det ju lite meningslöst...

Jag är fullt medveten om att det av olika orsaker kan bli fel när man skriver sitt inlägg, men frågan är om man ska ha rätt att få sina misstag raderade? Min uppgift som moderator är att ta bort sådant som strider mot forumreglerna, inte sådant som kanske får en medlem att framstå som mindre begåvad... jag tycker man får stå för vad man skriver.

Vad tycker ni?

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

• Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• ban99arne

5

• Surin P3

3

• Herr Chang

3

• Tommy

2

Mest aktiva i denna tråd

Helt riktigt Herr Chang!

Det är som i kortspel = kort ligger!

Det ska inte raderas eller låsas trådar.

Om det inte strider mot våra regler.

Pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Vet inte, jag är medlem på några andra forum, och på 1 av dem kan man radera sina inlägg eller korrigeradem precis som man känner för ser inga fel med det.

"Reason for edit: Brainfart" läser man ibland, har aldrig raderat nåt där men det är skönt att kunna lägga till saker och rätta stavfel i efterhand.

Huvudsaken är att reglerna är klara tycker jag, så kör på som ni vill, men det är inte självklart att MPRs regler är de bästa.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Håller också med, låt trådarna vara, man lär sig snabbt att tänka till lite innan man postar  :fan1:  

Medlemmar kan ju ändå gå in och ändra i sina inlägg om de vill, vilket i för sig kan få tråden att bli ett  "Goddag yxskaft" om andra har svarat på ett ursprungligen ändrat inlägg.

Changen ta bort detta inlägg, ångrar allt jag skrev.  :whistle:

Dela på andra sajter

Vet inte, jag är medlem på några andra forum, och på 1 av dem kan man radera sina inlägg eller korrigeradem precis som man känner för ser inga fel med det.

"Reason for edit: Brainfart" läser man ibland, har aldrig raderat nåt där men det är skönt att kunna lägga till saker och rätta stavfel i efterhand.

Huvudsaken är att reglerna är klara tycker jag, så kör på som ni vill, men det är inte självklart att MPRs regler är de bästa.

MVH Tommy

Hej Tommy,

Nu vet jag inte om P3 ändrat på sistone, men man lär ha 15 minuter på sig att ändra sitt inlägg. Som moderator kan jag ändra i allas inlägg hur länge som helst ;)

Att fixa stavfel är ju bra om man gör, och dessa borde man väl hinna se efter att ha postat inlägget. Jag gör själv ofta så med mina egna inlägg, ser inte stavfelen förrän inlägget är ute på forumet...

Det går dock inte att radera sitt inlägg, men är man tillräckligt snabb kan man åtminstone ta bort texten i inlägget. Och jag raderar ofta dessa inlägg som är reducerade till en punkt.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Javisst HC, man kan ändra och radera sin text inom en viss tid.

Jag hittar ofta stavfel i mina inlägg först efter att jag postat dem och då brukar jag justera lite (man vill ogärna få språkpolisen efter sig).

Men rätt ofta skriver jag nåt, och sen rusar jag iväg för att pyssla med nåt annat.

I morse skrev jag mitt första inlägg i denna tråden, sen rusade jag iväg med barnen till skolan, så nu kan jag inte fixa till ihopskrivningen i det inlägget :bag:

På det forum jag skrev om, kan medlemmarna inte ta bort ett inlägg men kan ändra hur de vill när som helst, tex radera texten.

Det används mycket kreativt av flera medlemmar, tänk vad skönt om man kunde redigera tex en Anmälningslista till en forumträff i sitt startinlägg, istället för att behöva skriva nya listor varje gång nån anmäler sig (bara 1 exempel).

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Tycker det är bra som det är

Man får stå för det man skriver men ges möjlighet att göra rättningar inom de minuter som finns om man ser att det ser konstigt ut, rättstavning etc

Kan man inte stå för det som man skriver kanske man inte skall skriva alls

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Tycker det är bra som det är

Man får stå för det man skriver men ges möjlighet att göra rättningar inom de minuter som finns om man ser att det ser konstigt ut, rättstavning etc

Kan man inte stå för det som man skriver kanske man inte skall skriva alls

Håller fullständigt med. Fungerar utmärkt bra som det är idag. Dessutom kan man använda "förhandsgranska" innan man skickar inlägget om man inte är 100% säker på stavning o formulering. Då får man ju ett "filter" till.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Har man i farten skrivit något mindre tänkvärt eller humorbefriat som då har upprört någon läsare

så är det väl inte svårare än att man själv lite senare skriver ett uppklarande och urskuldande svar,

och att man då citerar sig själv och de eventuella dumheter man skrev.

Gör en pudel med andra ord – detta är mycket bättre än att bara försöka radera bort de pinsamheter

som berörda läsare ändå inte kommer att glömma bort.

Att radera dessa klavertramp hjälper föga om man vill hålla sams – tro mig!

Gamla obetänkta inlägg kan sent om sider när man minst anar det komma tillbaka som ettrig bumerang

och då träffa en i huvudet med en smäll. :huh:

Mvh

SN

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag kan ångra och bli lite besviken på mig själv när jag låter mig luras med och uttrycker mig lite elakt.

Enligt mig ska en vuxen människa kunna föra en diskussion med argument i sak och undvika att angripa person.

Mvh Isan lover

Dela på andra sajter

Det har hänt, kanske inte på detta forum, att man skrivit något efter några glas vin... :bag: Det vill man ju ibland dan efter radera. :whistle:

Ändrades av nitramj77
Dela på andra sajter

Klart att lagt kort ligger som någon skriver i början av tråden, men ibland så kanske det kan hända att man gjort ett inlägg när man varit under påverkan av promillen, dels så kanske de varit otrevliga mot någon eller dels ett direkt brott mot forumreglerna.att dessa inlägg modereras bort tycker jag nog är bara bra, jag har väl gjort några mindre intelligentia promille-inlägg som har gått den vägen, där är jag tacksam för att de har modereras.

Sen kanske man i stridens (tjatets) hetta har skrivit något väl otrevligt/onödigt som inte någon skall behöva läsa, man ser ofta de själv när man sansar ner sig och ansluter hjärnan vilket kan vara bra före man hamrar med fingerspetsarna.

Om man då tex går in och ändrar funkar ju bra då man oftast läser sitt inlägg efter det är gjort, men lite störigt om någon hinner gå in och citera där före man hunnit posta sin ändring..men som sagt lagt kort ligger!., och admin/mod tycker jag i princip modererar bra när det behövs.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Alko-lås på datorn som det diskuterats om tidigare kanske skulle vara en bra idé ibland :whistle:

Men gör man misstag får man stå för följderna och kanske dessutom lära sig av dom till nästa gång

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Det händer med jämna mellanrum att en medlem skickar PM till mig och vill att jag raderar ett inlägg man gjort. Eller rent av en hel tråd... Ibland gör jag det, men oftast inte.

Jag har naturligtvis möjlighet att göra exakt vad man ber mig om. Frågan är om jag ska göra det? Saken kompliceras av att andra medlemmar kan ha hunnit citera och formulerat vältaliga svar. Ska jag då radera de svaren också? Annars blir det ju lite meningslöst...

Jag är fullt medveten om att det av olika orsaker kan bli fel när man skriver sitt inlägg, men frågan är om man ska ha rätt att få sina misstag raderade? Min uppgift som moderator är att ta bort sådant som strider mot forumreglerna, inte sådant som kanske får en medlem att framstå som mindre begåvad... jag tycker man får stå för vad man skriver.

Vad tycker ni?

Herr Chang har talat.

Erkänn att det rycker i baguetten när du själv får välja mellan radera eller icke radera? Det är ju precis med sådana uttalande man undrar vad ni håller på med. Var konsekvent istället för att lalla omkring i nån slags diktatorisk gråzon. Visar ju verkligen att du inte har nån som helst respekt mot medlemmarna över huvudtaget med sådana uttalande.

Dela på andra sajter

Erkänn att det rycker i baguetten när du själv får välja mellan radera eller icke radera? Det är ju precis med sådana uttalande man undrar vad ni håller på med. Var konsekvent istället för att lalla omkring i nån slags diktatorisk gråzon. Visar ju verkligen att du inte har nån som helst respekt mot medlemmarna över huvudtaget med sådana uttalande.

Om man gor en enskild bedomning av varje fall så är man ju onekligen konsekvent? Man tar sig tid att forsoka gora en bedomning utifrån flera parametrar istället for att blint folja en regeln. En regeln som for eller senare kommer slå helt fel om den är for rigid och därmed blir respektlost eftersom regeln och inte hur den slår blir det viktiga. Allt modererande handlar om subjektiva tolkningar av regler - det är väl knappast någon hemlighet. Den eventuella "rättssäkerheten" ligger väl mest i att det finns flera moderatorer som kan ifrågasätta och moderera varandra.

Dela på andra sajter

Om man gor en enskild bedomning av varje fall så är man ju onekligen konsekvent? Man tar sig tid att forsoka gora en bedomning utifrån flera parametrar istället for att blint folja en regeln. En regeln som for eller senare kommer slå helt fel om den är for rigid och därmed blir respektlost eftersom regeln och inte hur den slår blir det viktiga. Allt modererande handlar om subjektiva tolkningar av regler - det är väl knappast någon hemlighet. Den eventuella "rättssäkerheten" ligger väl mest i att det finns flera moderatorer som kan ifrågasätta och moderera varandra.

För vem är man konsekvent mot? Mot sig själv eller medlemmen? Eller vad är det för signaler som skickas när man ska "fundera" på om inlägget eller tråden ska raderas? Man tar sig tid att försöka bedöma utifrån flera parametrar? Vilka är dom parametrarna? Känner jag medlemmen irl? Tycker jag om medlemmen? Skrev han nåt dumt om nån som jag känner irl? Är moderatorn nykter när han gör sin bedömning? Vad vet jag "medlemmen" om hur det går till? Konsekvent, rite!

Dela på andra sajter

Lite roligt att se en moderater kalla en gnällsmurf i en tråd som en annan moderator startat om just det ämnet JAG ifrågasätter!

Det blir ett plus på det. Kan tyvärr inte ge dig ett just nu. För det får JAG inte fram i mobilläge. Nåt du kan fixa BTW? Have a Good One, mate! :)

Dela på andra sajter

Tycker personligen inte det är jobbigt att lyssna eller läsa om klagomål, däremot skulle jag tycka det var väldigt jobbigt att vara den som klagar.

Förstår att det finns klagomål lite då och då, men oftast kommer man ingenvart med att enbart klaga.

Är ganska säker på att folk i gemen tar till sig konstruktiv kritik på ett mycket bättre sätt än vanligt klagande.

Dela på andra sajter

Tycker personligen inte det är jobbigt att lyssna eller läsa om klagomål, däremot skulle jag tycka det var väldigt jobbigt att vara den som klagar.

Förstår att det finns klagomål lite då och då, men oftast kommer man ingenvart med att enbart klaga.

Är ganska säker på att folk i gemen tar till sig konstruktiv kritik på ett mycket bättre sätt än vanligt klagande.

Med det så var din konstruktiva kritik till mig att jag är en Gnällsmurf? Bara undra, viss konstruktiv kritik är ibland svår att tolka. :)

Eller är det bara så att så fort moderators ifrågasätts så är det gnäll?

Får det lov och vara ett whinebröd till? :)

Dela på andra sajter

wUThai,

10 frågor/påståenden mest om saker du inte kan veta någonting om och en "Konsekvent, rite!" är enligt mig inte konstruktiv kritik.

Det är gnäll.

Dela på andra sajter

Rent allmänt är jag helt emot borttagning utav trådar, även all censur/borttagning av inlägg.

Självklart kan ju anledningen till att en medlem vill ta bort sin tråd variera kraftigt. Det kan ju tex handla om dödsfall, hot emot personen i fråga och liknande saker.

Men som sagt. Ett forum skall ej ta bort trådar/inlägg. Skapar bara förvirring och en form av modereringen sätter agendan. Har varit om detta tidigare, och det slutar aldrig bra.

Dela på andra sajter

Det är som i kortspel = kort ligger!

Helt min åsikt. Inte fel att fundera en gång extra innan man trycker på sänd tangenten. Manar till lite eftertanke.

Skriv inget du kanske ångrar. Följ regelverket. Undvik bataljer när du inte är vid dina sinnes fulla bruk.

En liten stund har man ju på sig att ändra stavfel och liknande. Nog skall väl det räcka.

:-)

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...