Jump to content
IGNORERAD

Svenskt medborgarskap


Guest paw-76

Recommended Posts

Hej. När jag läste i permanent uppehållstillstånds tråden , så började jag fundera på vad det är för fördelar för

Thailändska medborgare att bli svenska . Man har väl samma rättigheter med permanent u.t som en svensk medborgare, eller ?

Jag tror väl att dom flesta som flyttar hit, ändå någon dag vill flytta hem till Thailand igen.  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju inga nackdelar med att bli Svensk medborgare så är väl lika bra att bli det. Fördelar, ja man slipper visum till vissa länder t ex England. Lättare att låna pengar på banken, rösträtt mm. Är ju bara att se sitt Svenska medborgarskap som en bonus, man behåller naturligtvis även sitt Thailändska medborgarskap för att dra fördelar av bägge.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju bra att Thai/svensk fruarna kan låna pengar i banken . För då kan ju dom bekosta husbyggen och sånt

i Thailand .  :gasp:

Link to comment
Dela på andra sajter

En fördel är att thai med Svenskt medborgare!

Kan ej utvisas för att sitta i thailänskt fängelse vid grova brott.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hur funkar det med folkpension för meborgare kontra personer med PUT om dom har få eller inga ATP-poäng när dom blir 65 år gamla ?

Någon skillnad ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Quote

Jag tror väl att dom flesta som flyttar hit, ändå någon dag vill flytta hem till Thailand igen.  :wai:

Man skall nog inte vara så säker på det.

Ex får ju många damer barn i Sverige eller så har dom tagit hit sina Thailändska barn.

Och att dessa barn skulle flytta till Thailand är ju inte helt klart. Och då kanske även damen gärna vill vara i närheten av barn, barnbarn osv.

Och att barnen troligen inte flyttar bygger jag på egen erfarenhet. Min frus son som nu bott här i ett antal år har absolut inget intresse att flytta till Thailand. Dessutom intresset av Thai tjejer är 0 utan det är bara "Svenska" tjejer som gäller. Så risken är nog stor att det blir hasippar där framöver vilket då ökar kopplingen till Sverige. 

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest lars60

:wai: En annan mycket viktig orsak till svenskt medborgarskap ar att du till fullo kommer in i det svenska socialforsakringssystemet med bl a lakarvard mm.

Berattigad till giltig legitimation ar ej att forringa!  :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:wai: En annan mycket viktig orsak till svenskt medborgarskap ar att du till fullo kommer in i det svenska socialforsakringssystemet med bl a lakarvard mm.

Berattigad till giltig legitimation ar ej att forringa!  :great:

Allt detta blir man ju berättigad till redan när man fått Uppehållstillstånd och blivit folkbokförd i Sverige. :great:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

De slipper åka till stockholm för att förnya passet det gåt att göra på den lokala polisstationen sen kan man förnya passet när man åker till Thailand och spara stockholmresan för den är dyr om man bor i norbotten :great:

Surin

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har koll på hur lång tid det tar att få medborgarskap? En jag pratade med sa att det tar runt 9 månader...

Vi lämnade in ansökan för någon månad sedan. Inte för att vi har några planer på en utlandsresa så känns det lite ändå märkligt att behöva vara utan passet så lång tid. Om nu andan faller på och ekonomin tillåter.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ToK,

Vet inte hur lång tid det tar, men tycker likt dig att det är mycket märkligt att man ska konfiskera thaipasset medan ansökan handläggs. Visst är det så att UT/PUT i thaipasset ska makuleras om svenskt medborgarskap beviljas, men det kan man väl göra när beslutet är klart?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Någon som har koll på hur lång tid det tar att få medborgarskap? En jag pratade med sa att det tar runt 9 månader...

Vi lämnade in ansökan för någon månad sedan. Inte för att vi har några planer på en utlandsresa så känns det lite ändå märkligt att behöva vara utan passet så lång tid. Om nu andan faller på och ekonomin tillåter.

Vi skickade in ansökan den 15e september, fick papper hem den 24e att vi hade nåt på utlämningsstället att hämta, ingen avsändare var angiven. Frugan åkte dit och hämtade ut det, där låg passet med makulerat PUT och ett intyg att hon nu är svensk medborgare. :)

Åkte till polisen i Sollentuna för att fixa svenskt pass till frugan den 29e september, hämtade ut passet i tisdags (7e).

Alltså väldigt snabbt, tycker jag iaf! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Keptang! Ja det bör vara någon form av rekord tror jag. :great:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var snabbt! Tilläggas kan att samma tider bör gälla över hela Sverige eftersom alla ansökningar tydligen behandlas i Norrköping. Till skillnad från UT/PUT...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra Herr Chang, allt skickas till Norrköping.

Har 3 bekanta som det gått ungefär lika fort för, handläggningstiden av MIG har gått på 1-2 veckor för oss alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Quote

Visst är det så att UT/PUT i thaipasset ska makuleras om svenskt medborgarskap beviljas, men det kan man väl göra när beslutet är klart?

Man skickar ju in passet och får normalt inte tillbaka det innan det är klart, de ändrade rutiner hösten 2006 innan tog det mycket lång tid för alla, så nu går det mycket snabbt om det är ett "enkelt" beslut alltså..Min fru gjorde det i början av 2007, det gick i princip med vändande post.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...