Jump to content
IGNORERAD

Barnbidrag i Thailand = Sant.


stjp8729

Recommended Posts

Hej på er alla och God Jul,

Idag var det Julafton för oss i familjen :) Vi hade tidigare fått reda på att man kunde få barnbidrag i Thailand av sjukhuset där lillen föddes, det har dock möts med en viss skepsis från vissa av våra vänner här på forumet att man skulle få några pengar utbetalda ;):friends:

Idag var vi på Department of Public Welfare och fick inte bara barnbidrag, utan även pengar kontant utbetalt för en del av förlossningskostnaden! :)

Gör en liten sammanställning om vad som behövs för att kasera ut bidragen från Department of Public Welfare.

Förlossningsbidrag:

- Företagsförsäkrings kortet (Arbetsgivaren är skyldig att betala denna Social Security Insurance).

- Födelseintyg på barnet (där står även föräldrarnas namn)

- ID-kort för frugan.

- Pass för mig som försäkringtagare

- Ätenskapsbevis.

- Arbetstillstånd.

- Komplett ifylld ansökan (Se bild ansökan)

Vi fick utbetalt 12 000 Baht kontant idag. :)

Själva förlossningen kostade 30 000 Baht, men max 12 000 utbetalas som en engångssumma.

Barnbidrag:

- Företagsförsäkrings kortet (Arbetsgivaren är skyldig att betala denna Social Security Insurance).

- Födelseintyg på barnet (där står även föräldrarnas namn)

- ID-kort för frugan.

- Pass för mig som försäkringtagare

- Ätenskapsbevis.

- Arbetstillstånd.

- Komplett ifylld ansökan (Se bild ansökan)

- Bankbok

Utbetalas med 350 Baht/månaden upp till barnet är 6 år.

post-4239-0-66038600-1292843744_thumb.jp

Här ligger Department of Public Welfare och där vi skall söka om bidrag.

post-4239-0-22267300-1292843790_thumb.jp

Här går vi in.

post-4239-0-55697300-1292843829_thumb.jp

Ansökan.

Ha en gör go dag!

:wai:

post-4239-0-66038600-1292843744_thumb.jp

post-4239-0-22267300-1292843790_thumb.jp

post-4239-0-55697300-1292843829_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Isaan Butterfly

    9

  • Baa

    7

  • noBuzz

    5

  • stjp8729

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Tackar för infon stjp barnbidrag i Thailand får ta ett snack me käringa om inte de e dags snart :giggle::rules::fool::give_heart::rolleyes:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för infon stjp barnbidrag i Thailand får ta ett snack me käringa om inte de e dags snart :giggle::rules::fool::give_heart::rolleyes:

Vad jag kan förstå (under stundom ganska begränsat) gäller det endast om en av föräldrarna är arbetande och skattebetalare.

Rätt eller fel?

I så fall är det ju rena skämtet att ge till de som redan har.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan förstå (under stundom ganska begränsat) gäller det endast om en av föräldrarna är arbetande och skattebetalare.

Rätt eller fel?

I så fall är det ju rena skämtet att ge till de som redan har.

Till alla som är medlemmar i den obligatoriska arbetstagarforsäkringen där premie betalas av arbetsgivare, stat och anställd. Som sagt bara en del av befolkning som omfattas. Regeringen har precis foreslagit att den skall omfatta även informella yrkesgrupper som tex. byggarbetare etc. Får se hur parlamentet rostar om det i Januari tror jag det blir.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Till alla som är medlemmar i den obligatoriska arbetstagarforsäkringen där premie betalas av arbetsgivare, stat och anställd. Som sagt bara en del av befolkning som omfattas. Regeringen har precis foreslagit att den skall omfatta även informella yrkesgrupper som tex. byggarbetare etc. Får se hur parlamentet rostar om det i Januari tror jag det blir.

Det blir väl som vanligt, ge till mina kusiner och andra välbesuttna och skit i de som behöver, TIT.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Jag förstår inte varför man som svensk i Thailand, och med svensk

inkomstnivå, skall ansöka om barnbidrag på ca 80 kr per månad ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kan förstå (under stundom ganska begränsat) gäller det endast om en av föräldrarna är arbetande och skattebetalare.

Rätt eller fel?

I så fall är det ju rena skämtet att ge till de som redan har.

De flesta som jobbar på t.ex fabrik betalar ingen skatt eftersom deras lön ligger under miniminivåer för skatt.

Däremot så betalar arbetsgivaren små sociala avgifter som går till detta.

Om Abhisits förslag (så som det presenterats i media) blir förverkligat nästa år så kommer dessa skydd

även att omfatta moppetaxis, gatukök etc. Alltså nå en bredare massa ur lägre socialgrupper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Jag förstår inte varför man som svensk i Thailand, och med svensk

inkomstnivå, skall ansöka om barnbidrag på ca 80 kr per månad ?

Jag menar Detta barnbidrag måste väl vara avsett för dom som har

en normal arbetarlön i Thailand, dvs motsvarande 1000-2000 kr per månad ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför man som svensk i Thailand, och med svensk

inkomstnivå, skall ansöka om barnbidrag på ca 80 kr per månad ?

Vem f-n har sagt det?

Framstår väl bara som bananrepubliken/monarkins sedvanliga arrangemang att behålla allmosorna inom HiSo.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Vem f-n har sagt det?

Framstår väl bara som bananrepubliken/monarkins sedvanliga arrangemang att behålla allmosorna inom HiSo.

Svar till Baa Se trådens första inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Bor man i Thailand och arbetar där så gäller väl det för alla

värre är ju att miljonärerna i sverige ska ha det eller :giggle::giggle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför man som svensk i Thailand, och med svensk inkomstnivå, skall ansöka om barnbidrag på ca 80 kr per månad ?

Vem f-n har sagt det?

Framstår väl bara som bananrepubliken/monarkins sedvanliga arrangemang att behålla allmosorna inom HiSo.

Jag förstår inte varför en svensk pensionär, som lever i lyx och överflöd i skitbilliga i Thailand, ska ha svensk pension.

Borde han inte klara sig med hälften och låta resten gå till behövande i Sverige?

Jävla HiSo och gnälliga samhällsutnyttjare! :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Bor man i Thailand och arbetar där så gäller väl det för alla

värre är ju att miljonärerna i sverige ska ha det eller :giggle::giggle:

Svar till Clion

Jag bor i Thailand, och vi är berättigade till detta bidrag på 80 kr per månad, men det skulle inte falla mig in att skicka in en ansökan till

Thailändska staten om ett bidrag på ca 80 kr per månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Jag förstår inte varför en svensk pensionär, som lever i lyx och överflöd i skitbilliga i Thailand, ska ha svensk pension.

Borde han inte klara sig med hälften och låta resten gå till behövande i Sverige?

Jävla HiSo och gnälliga samhällsutnyttjare! :)

Hej NoBuzz

Detta kan jag förklara för dig.

Om man, som tex jag, arbetat heltid i Sverige med skaplig lön i 30 år, så har dels mina arbetsgivare betalt in ganska mycket för min pension till det allmänna försäkringssystemet, och avtalsförsäkringar, dvs Alecta, och dels har jag själv under ca 20 år betalt in ett basbelopp per år till privat pensionsförsäkring i Sverige.

Dessa privata pensionsförsäkringar kunde jag börja ta ut från 50 år.

Hoppas det är ok för dig`noBuzz?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Baa Se trådens första inlägg.

Jaha, förklara vad jag inte fattat då?

Barnbidrag utgår till de som har anställning, inte till de som har behov, det senare min tolkning, har vi olika uppfattningar må det vara så men som vanligt gynnar de rika de rika. Enligt min tolkning, men den kan ju vara fel.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför man som svensk i Thailand, och med svensk

inkomstnivå, skall ansöka om barnbidrag på ca 80 kr per månad ?

Hej Bossej,

Om du visste hur mycket varje månad jag betalar i skatt, och som jag inte får ut något överhuvudtaget för. Så tycker jag det inte är mer än rätt att vi använder den enda förmånen som finns för oss som "eliten i samhället". ;) (eller som farang andra klassens medborgare utan några rättigheter överhuvudtaget)

Min skatt ger bidrag till många som "bara sitter på röven och inte gör ett skit, samt korrupta som har möjligheten att gå på KTV en gång i veckan för skattebetalarnas pengar!

PS! Ber om ursäkt om du blev upprörd att jag informerade om rättigheter man har i Thailand!

Mvh stjp8729

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Jaha, förklara vad jag inte fattat då?

Barnbidrag utgår till de som har anställning, inte till de som har behov, det senare min tolkning, har vi olika uppfattningar må det vara så men som vanligt gynnar de rika de rika. Enligt min tolkning, men den kan ju vara fel.

Baa

Baa

I Thailand måste man ansöka om barnbidraget, som är ca 80 kr per månad.

Se trådens första inlägg.

Varför skulla jag göra detta?

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej NoBuzz

Detta kan jag förklara för dig.

Om man, som tex jag, arbetat heltid i Sverige med skaplig lön i 30 år, så har dels mina arbetsgivare betalt in ganska mycket till det allmänna försäkringssystemet, och dels har jag själv under ca 20 år betalt in ett basbelopp per år till privat pensionsförsäkring i Sverige.

Dessa privata pensionsförsäkringar kunde jag börja ta ut från 50 år.

Hoppas det är ok för dig`noBuzz?

Tack för förklaringen.. vilken surprise! :)

Nu kan du ju fundera på nästa sak.

Trådskaparen och hans fru är lokalanställda i Thailand och betalar skatt där.

Varför ska du ha rätt till social trygghet för att du har betalat skatt i Sverige - medan en annan som tillför systemet i Thailand idag inte ska ha det?

Och vad har du för rätt att utnyttja svaga och utsatta länders bristande konkurrenskraft och bosätta dig där - enkom för att må bra själv?

Din pension är beräknad utifrån svenska förhållanden och är avsedd att brukas i det svenska kostnadsläget.

Varför sätter du dig själv före andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Fel noBuzz

Min pension är inte beräknad efter svenska förhållanden utan är

baserad på hur hur mycket premier som betalts in till pensionsförsäkringen, samt avkastningen på dessa på dessa

premier under 20 år.

Eftersom jag sedan tar ut den privata pensionen under endast fem år så blir det ganska mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte varför en svensk pensionär, som lever i lyx och överflöd i skitbilliga i Thailand, ska ha svensk pension.

Borde han inte klara sig med hälften och låta resten gå till behövande i Sverige?

Jävla HiSo och gnälliga samhällsutnyttjare! :)

Jag ser det nog som så, att jag valde bort lyx och överflöd i Sverige när jag flyttade till Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa

I Thailand måste man ansöka om barnbidraget, som är ca 80 kr per månad.

Se trådens första inlägg.

Varför skulla jag göra detta?

:( Nääää, det tycker inte jag heller, bara konstaterar att det Thailändska barnbidraget är en skimär, ger inte en bath till de som inte har en bath men enlgt dina uträkningar 80 spän i månaden till de som redan har. ;)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Bossej,

Om du visste hur mycket varje månad jag betalar i skatt, och som jag inte får ut något överhuvudtaget för. Så tycker jag det inte är mer än rätt att vi använder den enda förmånen som finns för oss som "eliten i samhället". ;) (eller som farang andra klassens medborgare utan några rättigheter överhuvudtaget)

Min skatt ger bidrag till många som "bara sitter på röven och inte gör ett skit, samt korrupta som har möjligheten att gå på KTV en gång i veckan för skattebetalarnas pengar!

PS! Ber om ursäkt om du blev upprörd att jag informerade om rättigheter man har i Thailand!

Mvh stjp8729

Hej stjp8729 Nej, jag blev inte alls upprörd.

Det jag menar är Varför skall vi svenskar som har

nettoinkomster på 10.000-20.000 kr /månad

ansöka om bidrag på 80 kr/månad?

Motsvarar ju bara tio flaskor Chang Beer per månad;)

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Fel noBuzz

Min pension är inte beräknad efter svenska förhållanden

Nej.. absolut.

Det är naturligtvis efter kostnadsläget och förhållandena i Kongo-Kinshasa dina pensionsavsättningar är beräknade.

Så dumt av mig. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tack för förklaringen.. vilken surprise! :)

Din pension är beräknad utifrån svenska förhållanden och är avsedd att brukas i det svenska kostnadsläget.

Varför sätter du dig själv före andra?

Ja noBuzz, ovanstående var ganska dumt skrivet.

Svensk pension har man rätt att bruka var man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej stjp8729 Nej, jag blev inte alls upprörd.

Det jag menar är Varför skall vi svenskar som har

nettoinkomster på 10.000-20.000 kr /månad

ansöka om bidrag på 80 kr/månad?

Motsvarar ju bara tio flaskor Chang Beer per månad;)

Hej Bossej,

Jag är lika lika lite Svensk som Khun Panrit Suchinda från Chang Mai här i Thailand, detta eftersom jag är lokalanställd med samma villkor som vilken Thailändare som helst i min position, Då tycker vi att vi skall kunna använda förmåner som vanliga Thailändare kan, notera att detta är den enda förmånen som min familj kan använda. Och desutom har vi inte i princip inga andra rättigheter eftersom man är "Farang" i Thailand. Tänk tvärt om istället, en från Tyskland som flyttar till Sverige och betalar statlig och komunalskatt men inte får ta del av "förmånerna", är det ok? Tycker tom det luktar rasism.

Förövrigt tycker du att det är ok att betala 37% i skatt, och inte få något för det?

PS! Gillar bara LEO, dvs Världens bästa öl :drinks:

Mvh stjp8729

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...