Jump to content
IGNORERAD

Barnbidrag i Thailand = Sant.


stjp8729

Recommended Posts

Hej Bossej,

Jag är lika lika lite Svensk som Khun Panrit Suchinda från Chang Mai här i Thailand, detta eftersom jag är lokalanställd med samma villkor som vilken Thailändare som helst i min position, Då tycker vi att vi skall kunna använda förmåner som vanliga Thailändare kan, notera att detta är den enda förmånen som min familj kan använda. Och desutom har vi inte i princip inga andra rättigheter eftersom man är "Farang" i Thailand. Tänk tvärt om istället, en från Tyskland som flyttar till Sverige och betalar statlig och komunalskatt men inte får ta del av "förmånerna", är det ok? Tycker tom det luktar rasism.

Förövrigt tycker du att det är ok att betala 37% i skatt, och inte få något för det?

PS! Gillar bara LEO, dvs Världens bästa öl :drinks:

Mvh stjp8729

Jag är inte helt säker på att barnbidraget är det enda din familj kan ha nytta av.

Vad sägs om fri skola? (OK inte i bästa världsklass, men ändå), det finns mer, som Polis, militär, vägverk, sjukvård osv, som man kanske inte tänker så mycket på, men som skatten ändå går till och som gynnar de som lever i Thailand.

Vet en Svensk man som behövde en hjärtoperation, han blev mycket positivt överraskad när den betalades av den statliga arbetstagarförsäkringen (han betalade skatt för en inkomst på 50.000 i månaden).

Han var beredd att betala ca 500.000 bath på Bangkok hospital i Pattaya, men fick operationen "gratis" på statligt sjukhus i Chonburi.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Isaan Butterfly

    9

  • Baa

    7

  • noBuzz

    5

  • stjp8729

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej på er alla och God Jul,

Idag var det Julafton för oss i familjen :) Vi hade tidigare fått reda på att man kunde få barnbidrag i Thailand av sjukhuset där lillen föddes, det har dock möts med en viss skepsis från vissa av våra vänner här på forumet att man skulle få några pengar utbetalda ;):friends:

Idag var vi på Department of Public Welfare och fick inte bara barnbidrag, utan även pengar kontant utbetalt för en del av förlossningskostnaden! :)

Gör en liten sammanställning om vad som behövs för att kasera ut bidragen från Department of Public Welfare.

Förlossningsbidrag:

- Företagsförsäkrings kortet (Arbetsgivaren är skyldig att betala denna Social Security Insurance).

- Födelseintyg på barnet (där står även föräldrarnas namn)

- ID-kort för frugan.

- Pass för mig som försäkringtagare

- Ätenskapsbevis.

- Arbetstillstånd.

- Komplett ifylld ansökan (Se bild ansökan)

Vi fick utbetalt 12 000 Baht kontant idag. :)

Själva förlossningen kostade 30 000 Baht, men max 12 000 utbetalas som en engångssumma.

Barnbidrag:

- Företagsförsäkrings kortet (Arbetsgivaren är skyldig att betala denna Social Security Insurance).

- Födelseintyg på barnet (där står även föräldrarnas namn)

- ID-kort för frugan.

- Pass för mig som försäkringtagare

- Ätenskapsbevis.

- Arbetstillstånd.

- Komplett ifylld ansökan (Se bild ansökan)

- Bankbok

Utbetalas med 350 Baht/månaden upp till barnet är 6 år.

post-4239-0-66038600-1292843744_thumb.jp

Här ligger Department of Public Welfare och där vi skall söka om bidrag.

post-4239-0-22267300-1292843790_thumb.jp

Här går vi in.

post-4239-0-55697300-1292843829_thumb.jp

Ansökan.

Ha en gör go dag!

:wai:

Jag fattar som att STJP kunde claima 12000 battingar for forlossningen samt barnbidrag 350*12*6 = 25000.

Det e val inget fel pa det nar han nu betalar skatt i Thailand.

Eller klagar ni aven nar egna darlingen far ta del av skattesystemet i Sverige?

Tacka for tipsen istallet for att gnalla.

BAA Alla thailandare som jobbar tillhor knappast de rika.

/SatanG som kommer sanka skatten fran 15% till 0% snart :-)

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar som att STJP kunde claima 12000 battingar for forlossningen samt barnbidrag 350*12*6 = 25000.

Det e val inget fel pa det nar han nu betalar skatt i Thailand.

Eller klagar ni aven nar egna darlingen far ta del av skattesystemet i Sverige?

Tacka for tipsen istallet for att gnalla.

BAA Alla thailandare som jobbar tillhor knappast de rika.

/SatanG som kommer sanka skatten fran 15% till 0% snart :-)

Jag hade absolut ingen tanke på att klanka ner på någon, vare sig STJP eller någon annan person som är berättigad till bidrag, kan dock inte låta bli att konstatera att man diskvalificerar större delen av befolkningen genom att barnbidrag endast utgår till de som har ett arbete som generar skatteintäkt, de som är i störst behov får som vanligt ingenting. TIT

Och var har jag sagt att alla de som arbetar är rika? Jag bor i ett medelklassamhälle och ser dagligen mina grannar ge allmosor till de som rotar i soptunnor e.t.c. och jag vet att det gör man av gott hjärta, inte för att man är rik.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En relevant fråga...

Räcker det med att frugan jobbar (och hennes arbetsgivare betalar socialavgifter) för att man ska kvalificera sig för dessa bidrag?

Link to comment
Dela på andra sajter

En relevant fråga...

Räcker det med att frugan jobbar (och hennes arbetsgivare betalar socialavgifter) för att man ska kvalificera sig för dessa bidrag?

Hej Kokos,

Ja, det räcker med att en av föräldrarna jobbar och har socialförsäkring. :)

Trevlig Jul!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta som jobbar på t.ex fabrik betalar ingen skatt eftersom deras lön ligger under miniminivåer för skatt.

Däremot så betalar arbetsgivaren små sociala avgifter som går till detta.

Om Abhisits förslag (så som det presenterats i media) blir förverkligat nästa år så kommer dessa skydd

även att omfatta moppetaxis, gatukök etc. Alltså nå en bredare massa ur lägre socialgrupper.

Ett steg i rätt riktning, det tar säkert sin tid, men hoppet om ett mer rättvist system med lika rättigheter för alla lever väl fortfarande.

Men så länge det ser ut som det gör i landet ger jag inga större förväntningar på en snar utveckling, igår var jag bjuden på en tillställning hos en god vän vars granne ställer upp i lokalvalet som skall hållas nästa vecka, utan skrupler omtalde mannen ifråga att han betalt 500 bath till de som skall rösta."No garanties, maybe someone pay more" Vad ska man tro om ett sådant land... :diablo:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett steg i rätt riktning, det tar säkert sin tid, men hoppet om ett mer rättvist system med lika rättigheter för alla lever väl fortfarande.

Men så länge det ser ut som det gör i landet ger jag inga större förväntningar på en snar utveckling, igår var jag bjuden på en tillställning hos en god vän vars granne ställer upp i lokalvalet som skall hållas nästa vecka, utan skrupler omtalde mannen ifråga att han betalt 500 bath till de som skall rösta."No garanties, maybe someone pay more" Vad ska man tro om ett sådant land... :diablo:

Att det behövs mer utbildning och framförallt skolning i demokratiska principer och varför dessa principer är bra för folk.

När gemene man verkligen förstår att det är den som försöker muta dem, som sämst företräder dem, så är tiden nog ute för sådana som din väns granne.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...