Jump to content
IGNORERAD

TBC


Guest Toprunner

Recommended Posts

Guest Toprunner

Jag vill varna för TBC som jag nu för andra gången råkat på hos tjej från Thailand. Det är en lömsk sjukdom som man kan bära på länge utan att det märks. Märker man att någon hostar kraftigt mer än 3 veckor bör man söka sig till en vårdcentral och testa sig för TBC. Senaste tjejen gjorde det men läkaren skickade hem henne med hostmedicin och sa det var inte allvarligt. 3 månader senare åkte hon ambulans till sjukhuset och ligger nu inne för akut vård.

Man kan läsa mer om det här : http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/tuberkulos/

Det tycks som TBC är ganska vanligt i Thailand och kan alltså följa med tjejen hit även om det inte syns på henne. I Sverige är det ganska ovanligt och läkare missar det därför och tror det är förkylning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som oavsett vilken sjukdom det är så besöks ej "klinik".

Endast när det gäller preventivmedel och hormonsprutan för 50 bath so konsulteras kliniken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gömd

Vad är TBC? Min flickvän hade AIDS och hosta som fan men fick ingen tråd uppkallad efter sig på mai pen rai.

Synd att det tog ett tag innan jag fattade att hon var HIV-positiv bara för jag jöka på utan kåndom så det skvätte i kulisserna.

Men det dem ger mig ger jag tillbaka.

PS. Sista tiden luktade hon peck i muffen DS.

Link to comment
Guest Toprunner

Tack! för varningen hoppas din tjej blir bra igen.

Nu var det inte min fru det gällde men tack ändå. Skall väl tillägga att de flesta svenskar över 30-35 års ålder är vaccinerade mot TBC.. tack och lov jag också :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

1979 tror jag man slutade vaccinera mot TBC. Men nu är TBC tillbaka i landet. Var i princip helt utrotat förut. Jag vaccinerade mig mot TBC för 4 år sedan. Helt klart att rekommendera!

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut viktigt att se till att vaccinera sig mot TBC, har haft det på riktigt nära håll, 2 gr de 6 sista åren(fd fru och arbetskamrat), jag har fått gått på LIO/LU lungklinik för en grundlig undersökning för att säkerhetsställa att jag inte smittats, den sista (4:e) lungröntgen tog jag för 2 mån sedan.

Min fd fru avled hastigt i TBC för 6 år sedan i Thailand.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...